4 tips voor de adoptie van de digitale werkplek
Steeds meer organisaties adopteren het idee van de digitale werkplek. Dit biedt meer flexibiliteit voor de werknemers en maakt dat zij kunnen werken wanneer en waar zij dat ook maar willen. Goede connectiviteit speelt hierbij een belangrijke rol. Je werkplek verplaatst zich naar de cloud. Dat vraagt ook om nieuwe vaardigheden van de medewerkers in kwestie. Zij moeten weten hoe ze met het systeem kunnen werken. Daarnaast vraagt het ook om aanpassingen binnen het bedrijf en de bedrijfscultuur. Maar hoe pak je de adoptie van de digitale werkplek op de juiste manier aan? Waar moet op gelet worden? In dit artikel zetten we vier belangrijke tips op een rij.
1. De juiste connectiviteitspartner
Allereerst is het belangrijk om de juiste connectiviteitspartner te vinden. Je bent op zoek naar de beste resultaten voor de (eind-)klanten. Het is belangrijk dat er altijd een veilige en kwalitatieve verbinding gelegd kan worden. Daarom is het belangrijk om je partner met zorg uit te kiezen. Pocos is al jaren een bekende reseller in connectiviteit. Zij leveren hosted telefonie-omgevingen, SIP-trunking, datacenterdiensten en mobiel. Pocos wordt Sewan vanaf september en is dus zeker een naam die je moet onthouden bij het vinden van de juiste connectiviteitspartner.
2. Communiceer goed binnen het bedrijf
Het is belangrijk dat medewerkers op de hoogte zijn van de komende veranderingen. Dit vraagt om goede communicatie. Laat ze op alle mogelijke manieren weten welke mogelijke veranderingen eraan zitten te komen. Dit doe je bijvoorbeeld door het ophangen van posters, het versturen van belangrijke informatie per mail en het houden van vergaderingen. Zorg niet alleen voor goede communicatie, maar geef medewerkers ook de mogelijkheid om een reactie te geven. Wat denken zij van jouw ideeën? Is iedereen het eens met de mogelijkheid om flexibeler te gaan werken? Zal dit een verplichting worden of iets waar men zelf voor kan kiezen?
3. Train medewerkers
Het is niet zomaar iets om vanuit de cloud te gaan werken. Het vraagt ook om geheel nieuwe vaardigheden van de medewerkers. Voor de jongere generatie zal het wellicht makkelijker zijn om al deze digitale mogelijkheden snel in zich op te nemen, maar dit is een ander verhaal voor oudere mensen die hier weinig ervaring mee hebben. Daarom is het belangrijk dat de medewerkers ook op de juiste manier getraind worden. Je kunt de medewerkers op verschillende manieren ondersteunen in dit proces. Bijvoorbeeld door het geven van klassikale trainingen, maar ook vragenuurtjes, het organiseren van webinairs of zelfs het aanbieden van een chatbot kan helpend zijn.
4. Blijf op de hoogte van de eerste ervaringen
Is de digitale werkplek nu echt geïntroduceerd en is de eerste lichting medewerkers hier al mee begonnen? Vraag dan ook direct naar de eerste ervaringen en deel deze ook met de achterblijvers. Zo maak je iedereen enthousiast over de mogelijkheid om digitaal te werken. Bovendien is er zo ook meer ruimte voor feedback, waardoor het systeem telkens weer een beetje aangepast kan worden. Zo creëer je uiteindelijk de perfecte oplossing voor het gehele team.