Waarom zoveel randapparatuur?

Misschien vraag je je af waarom het aanbod aan muizen, toetsenborden en headsets zo groot is. In veel andere delen van de techmarkt neemt het aantal merken immers eerder af dan toe. Op basis van onze ervaring heeft het antwoord, zoals wel vaker, meerdere kanten. Laten we beginnen met de aanbodkant: wat zit erin voor fabrikanten?

In de eerste plaats is de introductie van randapparatuur voor een fabrikant een relatief eenvoudige manier om het eigen (gaming)merk te versterken. Of de fabrikant nu van oorsprong moederborden, voedingen of monitoren maakte, de spullen die jij als gebruiker letterlijk voor je neus, in handen en op je hoofd hebt lenen zich goed om het eigen merk in beeld te krijgen. Op het winkelschap en op je bureau. Om die reden is randapparatuur een populaire manier voor fabrikanten om te laten zien dat ze gaming en gamers heus serieus nemen.

Daar komt bij dat randapparatuur een relatief klein risico is: er zijn tientallen (zo niet honderden) aanbieders van halffabrikaten of kant-en-klare producten waar alleen nog een logo op gezet hoeft te worden. Omdat het geen grote producten zijn, kan je met een enkele container al een flinke voorraad ter plaatse hebben. Kortom, de investering kán relatief laag zijn. Kan, want als een fabrikant daadwerkelijk zelf een product van de grond af ontwikkelt, nemen de kosten natuurlijk flink toe. Dat gebeurt zeker, al is het voor een complete introductie van een hele lijn van high-end tot budget niet gebruikelijk.

De tweede belangrijke motivatie voor fabrikanten om deze stap te zetten, is dat de marge op randapparatuur een stuk gezonder is dan op veel andere producten. Weliswaar is de markt behoorlijk vol, dat heeft vooralsnog niet geleid tot een concurrentie op prijs als we zien bij bijvoorbeeld monitoren of laptops. Er kan kortom nog wat verdiend worden, zo is de gedachte.

Hetzelfde logo op alles op het bureau

Tot zover de aanbodkant, hoe zit het met de vraag? Feit is dat 'gaming' onveranderd hot is. Het hangt een beetje van de methode af, maar sommigen schatten de markt van gamers op een miljard mensen. Daar zitten genoeg mensen tussen die gewoon een smartphone spelletje spelen, maar het aantal dat 'serieuzer' bezig is met consoles en/of streaming gamediensten, neemt vooralsnog gestaag toe. Nu zijn toetsenborden en headsets voornamelijk voor pc gamers interessant, maar headsets zijn niet aan een platform gebonden. Uit onderzoek is herhaaldelijk gebleken dat games hechten aan 'hun' merk op alle spullen die ze gebruiken.

AOC heeft de afgelopen jaren met Agon erkenning weten te verdienen als serieuze speler op het gebied van gaming monitoren. Dat levert fans op, zie ook geïnteresseerd zullen zijn in toetsenborden, muizen, headsets en muismatten met hetzelfde logo. Uiteraard ook met een verwachting van eenzelfde kwaliteitsniveau. Het is een strategie die een fabrikant als Corsair - ooit faam verworven met geheugenmodules en pc-voedingen, en inmiddels groot in een scala aan randapparatuur - geen windeieren heeft gelegd. 

Feit is wel dat Corsair ook wel met afstand het meest succesvol is geweest tot dusver in 'branchevreemd' gaan. Vooralsnog lijkt dat een flinke dobber te zijn voor de meeste andere merken. De gevestigde specialisten op het vlak van randapparatuur, met name Logitech en Razer, domineren de markt. Toch blijft het aantal aanbieders toenemen, een indicatie dat er nog genoeg taart te verdelen is. Voor wie graag alle apparatuur van hetzelfde merk heeft, is het in ieder geval mooi nieuws.