AOC komt met Agon by AOC: gamingmerken, ze blijven lastig
Geen fabrikant kon er de afgelopen jaren aan ontkomen: om te overleven was aandacht voor gaming noodzakelijk. Games zijn anno 2021 een geaccepteerd tijdverdrijf voor miljarden mensen - en daarmee een doelgroep die je niet kunt negeren. Voor fabrikanten van pc's en daaraan gerelateerde onderdelen en randapparatuur, was en is focus op gaming nog belangrijker. Niet alleen groeit de pc-markt groeit al jaren niet meer, de upgradecyclus neemt ook toe. Het duurt steeds langer voordat een pc - tegenwoordig meestal een laptop - niet meer voldoet. Zeker voor het soort toepassingen waar deze doorgaans vooral voor wordt ingezet. Tekstverwerken, internet browsen, mail en social media, een beetje foto's bewerken: het kan allemaal ook prima op een laptop van vijf jaar oud.
Gaming als redding
Games zijn een van de weinige toepassingen die nog altijd het onderste uit de kan halen en de hoogste eisen stellen aan computers. Dat geldt niet alleen op het vlak van rekenkracht. Processors en videokaarten kunnen niet snel genoeg zijn, maar voor een optimale beleving van de visuele en auditieve pracht van moderne titels moet de gamer voor meer zaken in de buidel tasten. Steeds snellere beeldschermen met steeds meer pixels, rijkere kleuren en hogere dynamiek; headsets met steeds nauwkeuriger, realistischer 3d-geluid; en uiteraard muizen, toetsenborden en andere controllers met steeds hoogwaardiger mechanieken, meer knoppen, en bovenal meer kleurrijke rgb-verlichting. Games zijn de drijvende kracht achter deze markt.
Een onderscheidend merk voor gaming
Fabrikanten die daar een rol in willen spelen, laten zien dat ze die markt serieus nemen met een gamingmerk. Niemand denkt aan gaming bij Dell, HP of Lenovo - hooguit een potje Patience tussen dagen gevuld met videovergaderingen en PowerPoint presentaties. Een heel ander beeld roepen Alienware, Omen en Legion op. Dan is de associatie eerder met exotische, snelle designs, topprestaties en al dan niet subtiele kleurenverlichting. Hetzelfde geldt voor Acer, dat zelfs twee gamingmerken voert: Predator voor premium producten en Nitro voor de prijsbewuste gamer. Asus doet iets soortgelijks met respectievelijk Republic of Gamers en TUF (The Ultimate Force, tsja, wij hebben het niet verzonnen). Medion heeft Erazer. Een interessante uitzondering is MSI, dat zich jarenlang als gaming brand pur sang heeft gepositioneerd en de laatste tijd juist probeert om meer prozaïsche, zakelijke productlijnen in de markt te zetten.
Gamingmerken moeten zich bij introductie duidelijk onderscheiden van de overkoepelende merken.
In de wereld van monitoren is een vergelijkbare trend zichtbaar, al heeft dat wel even geduurd. Een paar jaar geleden kwam LG met UltraGear voor de eigen gamingmonitoren, en Samsung zette onlangs Odyssey als gaming merk in de markt. Het Japanse iiyama was er aanmerkelijk eerder bij, met G-Master als hoofd gamingmerk en daaronder nog een drietal sublijnen. Dat zorgt voor heel lange productnamen, maar ook een duidelijk onderscheid met de ProLite schermen voor kantoorgebruik. Een jaar later stampte AOC met Agon behoorlijk succesvol een nieuwe lijn premium gamingmonitoren uit de grond. Daar voegde het ook andere productgroepen aan toe: toetsenborden, muizen en headsets.
Gamingmerken moeten zich bij introductie duidelijk onderscheiden van de overkoepelende merken. PR- en marketingmedewerkers hebben er een dagtaak aan om winkels, prijsvergelijkers en redacties te informeren de naamgeving aan te passen - soms mag het oorspronkelijke merk zelfs geheel niet meer zichtbaar zijn. Dat kan nog een hele uitdaging zijn, zoals Kingston ervoer toen het HyperX als zelfstandig gamingmerk in de markt wilde zetten. (Dat die inspanning de moeite waard was, bleek met de verkoop van het merk aan HP in februari van dit jaar voor een slordige 400 miljoen dollar.)
Onderscheidend, maar niet té onderscheidend
Nu laat AOC weten alle gamingactiviteiten weer in een nieuw merk onder te brengen: Agon by AOC. Opmerkelijk, want Agon moest zich juist onderscheiden van AOC. Aan dat merk kleefde in 2016 (onterecht of niet) toch nog een beetje een 'budget' imago, dat niet paste bij high-end, premium gamingmonitoren. Sindsdien heeft AOC het een en ander ondernomen om zich daaraan te ontworstelen, waaronder een aantal samenwerkingen met Porsche Design. Tegelijkertijd bleef het ook gamingmonitoren voeren onder de eigen naam. Die waren, met name de laatste jaren, heel succesvol. Misschien nog wel succesvoller dan die van Agon, dat wat tegenslagen kende met introducties van nieuwe topmodellen.
Zo'n premium merk is leuk, maar de massamarkt is nu eenmaal niet premium.
Dat bestaan van gamingproducten onder het 'ouderlijke' merk, is niet uniek voor AOC. Dell heeft ook gaming laptops in het eigen assortiment, net zoals er Acer Aspire modellen zijn, die qua specificaties net zo goed Nitro hadden kunnen heten. HP heeft Pavilion Gaming. Het is leuk, zo'n premium merk, maar de massamarkt is nu eenmaal niet premium. De meeste mensen gaan voor bang for the buck, zoveel mogelijk prestaties en features voor zo weinig mogelijk geld. En zo komen fabrikanten in een spagaat terecht. Enerzijds moeten ze veel investeren in street cred met een hip gamingmerk, anderzijds wordt het meeste geld verdient met producten die ze daar eigenlijk niet met goed fatsoen in onder kunnen brengen. Omdat ze niet voldoende luxe zijn, of niet de allernieuwste specs hebben.
Daar komt bij, dat een succesvol gamingmerk leuk is, maar het moet niet té onderscheidend zijn. Het hoofdmerk, dat ook gamingspullen wil verkopen, heeft er niets aan als de consument geen weet heeft van de relatie. Om die reden werd HP's gamingmerk 'Omen' - compleet met logo van het overgenomen VoodooPC - aanvankelijk geheel zelfstandig in de markt gezet, na een tijdje omgedoopt tot Omen by HP.
Agon by AOC
Vermoedelijk spelen vergelijkbare overwegingen een rol bij het 'nieuwe' gamingmerk van AOC. Met 'Agon by AOC' slaat het meerdere vliegen in een klap. Er komt een einde aan de onduidelijke tweedeling tussen Agon gamingmonitoren en AOC gamingmonitoren. Ook profiteren beide merken van elkaars bekendheid bij doelgroepen die niet volledig overlappen: moeder kent AOC van het bureau op kantoor, zoon kent Agon van begerenswaardige gamingschermen.
AOC gebruikt de gelegenheid om te zinspelen op een heus nieuw 'gaminguniversum'. Wat dat betekent, moeten we maar afwachten. Net als de aankondiging van weer een nieuwe 'rebranding'. Of de introductie van een nog nieuwer, nog hipper gamingmerk, dat geheel op esports gericht is. Dat fenomeen uit deze markt is weer een ander verhaal.