Nieuwe luchtreiniger, ventilator en nieuwe haarproducten van Dyson

In ons andere bericht kan je meer lezen over de nieuwe V8 Cyclone, V16 Piston Animal of de Spot+Scrub Ai robotstofzuiger. Hier gaan we in op de overige aankondigingen van Dyson. Een aantal daarvan had het bedrijf al getoond, sommige komen nu gewoon in Europa op de markt, maar verrassingen zijn er ook.
Dyson Hushjet Purifier Compact
Dyson heeft al een uitgebreid aanbod aan 'Purifier' luchtreiniger, maar die hebben alle gemeen dat ze vrij groot zijn. De Hushjet Purifier Compact is, zoals de naam al aangeeft, een nieuwe categorie voor het bedrijf. Ondanks het kleinere formaat moet dit apparaat de lucht in een hele kamer kunnen reinigen. Het heeft volgens de makers 80% van de capaciteit van de grote Big+Quiet Purifier, terwijl het maar een derde van de grootte is.
Daarnaast moet de Hushjet Purifier Compact relatief stil zijn werk doen. Zoals wel vaker maakt Dyson de belangrijkste eigenschap zichtbaar in de naam van het product. In dit geval refereert het aan het Hushjet mondstuk, dat slechts 44 dB produceert in gebruik en een onhoorbare 24 dB in slaapstand. Het apparaat claimt 99,97% van 'alle vervuiling met een grootte vanaf 0,3 micrometer' uit de lucht te verwijderen.
Het design van de uitlaat van deze reiniger is geïnspireerd door dat van een straalmotor. Daarbij denk je niet direct aan stilte, maar ook die hebben een ontwerp om de luchtstroom met minder turbulentie - en dus minder herrie - uit te sturen.
Dyson Cool CF1 fan: nieuwe versie van de schoeploze ventilator
De originele Dyson Air Multiplier ventilator zonder schoepen dateert alweer uit 2009. Dat model werd door ontwikkeld in een hele reeks luchtreinigers, maar met de Dyson Cool CF1 krijgt het een echte opvolger. De nieuwe fan is aan te sturen via de MyDyson app - net als overigens de luchtreinigers. Bediening zit uiteraard ook op de ventilator zelf, inclusief een lcd-scherm. Een van de zaken die je naar wens kan instellen is de mate waarin het heen en weer beweegt.
Naast de CF1 komt er ook een Dyson Cool+Hot HF1, een combinatie van ventilator en elektrische verwarming. Ook deze werkt zonder schoepen, en moet 25% stiller zijn dan het oudere AM09-model. De HF1 heeft een ingebouwde temperatuursensor en een slaapmodus. Hiermee moet het dag en nacht je gewenste temperatuur kunnen bewaken. Het is de eerste ventilatorverwarming van het merk die je op afstand kan bedienen, vanzelfsprekend met de MyDyson app.
Dyson liet voor geen van deze twee producten een prijs of moment van beschikbaarheid weten. Het bedrijf kennende kan dat laatste van alles zijn, van binnenkort tot over een jaar. Als we meer informatie verkrijgen, updaten we dit bericht.
Supersonic r, Airwrap Co-anda 2x en Omega assortiment
Tegelijk met de stofzuigers en ventilatoren kondigde Dyson ook een aantal stylingproducten aan. Feitelijk modellen die het al had aangekondigd: de Supersonic r voor particulieren en de AirWrap Co-anda 2x.
James Dyson gaf eerlijk aan dat het de Supersonic r aanvankelijk alleen verkocht aan professionele gebruikers - kappers - omdat het niet genoeg van de apparaten kon produceren. De vraag naar de haardrogers en stylers van het merk blijft onveranderd hoog. De reden dat de Supersonic r uitdagend was qua productie is het verwarmingselement. Dat is vele malen kleiner dan een traditioneel element in een haardroger, maar kennelijk lastig in grote oplages te maken. Dat probleem lijkt opgelost met de officiële aankondiging van deze versie.
Dit element is overigens interessant omdat het veel sneller afkoelt dan klassieke verwarmingselementen. Dat maakt een instantaan 'cool shot' mogelijk, nodig om met verwarming aangebrachte krullen snel in positie te houden. Volgens Dyson kunnen kappers er een half uur per klant mee besparen - en als consument kan je ook sneller de deur uit.
Een laatste aankondiging betrof het Omega assortiment. Na de eerdere Chitosan producten op basis van oesterzwammen, is Omega gemaakt met zonnebloemolie. En net als de oesterzwammen verbouwt Dyson de benodigde zonnebloemen zelf op duurzame wijze. Omega heet zo omdat het zeven verschillende omega-rijke olieën bevat, waaronder dus zonnebloemolie. Het omvat een haarspray en een hydraterende olie (dat klinkt contraintuïtief, maar er zit 13 jaar onderzoek in, dus vermoedelijk is het geen loze frase) .