Nieuws   |   Opladers en powerbanks

Dit laadsysteem van Nederlandse bodem claimt grote verlenging levensduur fietsaccu's

Dit laadsysteem van Nederlandse bodem claimt grote verlenging levensduur fietsaccu's
De E-Pal Smartplug plaats je tussen stopcontact en de lader van je fietsaccu. Vervolgens zorgt de slimme plug ervoor dat je accu niet te vol wordt geladen, om zo de levensduur te verlengen.

E-Pal is een Nederlandse start-up, oftewel een bescheiden bedrijf dat zich met één product innovatief in de markt wil zetten. Het product in kwestie is een laadsysteem voor fietsaccu's. Moderne fietsaccu's op basis van lithium-ion cellen hebben andere laadvereisten dan oudere met nikkel-cadmium (NiCd) of nikkel-metaalhidride (NiMH) techniek. Ze beschikken, zo stelt ook E-Pal, vaak over een goed systeem om slim te laden - maar het kan nóg slimmer.

E-Pal SmartPlugDe E-Pal smartplug plaats je tussen stopcontact en de lader van je fietsaccu. Vervolgens kan je deze met een app (iOS of Android) bedienen. Standaard laadt het systeem de accu op tot 75%. Daarnaast kan je aangeven als je van plan bent meer te gebruiken, dan kan het systeem verder doorladen. Als je je fiets langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld in de winter, kan je met de wintermodus de lading vasthouden op 50%, wat optimaal is voor de levensduur. De app laat je met grafieken zien wanneer de fietsaccu is opgeladen.

E-Pal: fietsaccu laden tot 75%

De ontbrekende functie, aldus de start-up, is de mogelijkheid het laden te stoppen als een capaciteit van 80% is bereikt. Dat is een functie die je ook op steeds meer elektrische auto's, smartphones en laptops ziet, die ook werken met li-ion accu's. Door niet helemaal vol te laden, kan het aantal laadcycli flink hoger worden en de levensduur daarmee een stuk langer. E-Pal spreekt van een toename met een factor drie. Bij normaal laadgedrag zie je na pakweg twee jaar een achteruitgang in de capaciteit; na vier jaar ben je wel echt aan een nieuwe toe. Dat moet een stuk langer duren bij gebruik van de E-Pal lader: zes tot tien jaar, als we het rekensommetje maken. Daarbij merkt het bedrijf wel op, dat uiteraard externe factoren van invloed zijn, zoals de temperatuur bij gebruik en opladen.

E-Pal Smartplug met fietsaccu lader

Naar aanleiding van het nieuwsbericht deden we navraag bij E-Pal voor meer details, waar we uitgebreid antwoord op kregen. Zo vroegen we wat het gemiddelde aantal laadcycli is van een e-bike, oftewel het aantal keren dat een accu kan worden geladen, voor deze niet meer goed oplaadt. Volgens E-Pal is dat tussen de 500 en 1000 cycli: "het aantal cycli hangt sterk af van hoe de accu wordt geladen en ontladen, temperatuur bij laden etc.". Op basis van onderzoek stelt E-Pal dat bij een scenario waarbij je ontlaadt tot 45% en oplaadt tot 75%, de accu 3x langer mee kan gaan, dan wanneer je steeds ontlaadt tot 20% en laadt tot 100%. Daarbij benadrukt E-Pal dat ontladen tot 0% echt geen goed idee is, in dat geval ligt het aantal laadcycli nog lager. 

Je kan de E-Pal lader niet alleen gebruiken met fietsaccu's, maar ook met andere grote lithium-ion accu's die zich standaard naar 100% opladen, bijvoorbeeld van een partyspeaker met een accu. Zolang een accu geen zogeheten battery management system (BMS) heeft, of een BMS dat geen laadstop ondersteunt, moet je profijt hebben van deze laadmethode, zo stelt het bedrijf.

Fietsaccu laden voor langere ritten

Misschien vraag je je af, of je nog wel thuiskomt als je accu niet vol is. Volgens E-Pal hoef je je daarover in de regel geen zorgen te maken. "Het gemiddelde bereik van een 500W accu is tussen de 60 en 120km, afhankelijk van de hoeveelheid ondersteuning, gewicht van de fietser, weersomstandigheden etc. De gemiddelde rit verbruikt zo'n 15%-20% van de accu, dus er is genoeg bereik als de accu tot 80% wordt geladen." Mocht je als gebruiker een langere rit willen maken, bijvoorbeeld in het weekend, dan kan je in de E-Pal app instellen dat je de batterij tot bijvoorbeeld 90% oplaadt, voor je vertrekt.

Opvallend is dat veel plekken online nog melding maken van andere manieren om de levensduur van een fietsaccu te verlengen. Dit advies is echter uitsluitend van toepassing op NiMH/NiCd batterijen. Voor lithium-ion accu's is deze aanpak geen goed idee, maar dit soort informatie blijkt hardnekkig weerstand bieden aan een update. Iets dergelijks geldt overigens ook voor laptopaccu's.

Prijs en beschikbaarheid E-Pal Smartplug

Op de eigen site biedt E-Pal nog veel meer informatie. Vanaf 11 juni zal de E-Pal Smartplug, zoals het bedrijf het systeem noemt, verkrijgbaar zijn. De officiële prijs is 79 euro, maar op moment van schrijven is er een korting naar 59 euro. Mocht dat je veel lijken: een nieuwe fietsaccu kan zo 600 euro of meer kosten, dus als je die aanschaf een paar jaar kan uitstellen, verdient het systeem zich vlot terug.