JBL Bar 1300MK2 review: een soundbar die gewoon altijd goed klinkt
In het topsegment van soundbars vind je veel modellen die werken met losse surroundspeakers. Die zijn dan meegeleverd in de doos, zoals bij Samsung of Yamaha, of je koopt ze als extra’s erbij (Harman Kardon, Klipsch en Sonos). JBL heeft het altijd anders gedaan, een koers die het bedrijf ook aanhoudt voor de JBL Bar 1300MK2. Die werd al geruime tijd geleden aangekondigd, maar bereikte pas zeer recent de winkels. Het is, zoals de naam helder aangeeft, de opvolger van de Bar 1300, die op zijn beurt de Bar 9.1 afloste.
Opnieuw gaat het om een volledig pakket, bestaande uit de soundbar, een draadloze subwoofer en twee draadloze speakers. Uiteraard voorzien van veel streamingopties, dat spreekt. Hiervoor betaal je 1499 euro. Dat was ooit uitzonderlijk hoog voor een soundbar. Inmiddels zijn er meer topmodellen die rond dit punt (of nog hoger) zweven.
De uitdaging voor JBL (en meer merken) is dat sommige rivalen - bovenal Samsung - agressief met prijzen omspringen. Daardoor vallen die producten vaak in de praktijk goedkoper uit. Aangezien de Bar 1300MK2 gloednieuw was toen we het testen, kwam de adviesprijs ook echt overeen met de winkelprijs. JBL lijkt op bovendien prijsvaster, dus of de Bar 1300MK2 nog zoveel goedkoper gaat worden, valt nog te bezien.
JBL Bar 1300MK2: vast of los, altijd surround
Hoe onderscheidt JBL zich dan? Bovenal met meer vrijheid bij het gebruiken. Je kunt de twee surroundspeakers vastklikken op de soundbar, of ze losmaken en naast je sofa parkeren. Je creëert dan ad hoc een surroundopstelling. Ideaal dus voor wie niet continu een paar speakers los in de kamer wil zien slingeren. De loskoppelbare toestellen kun je bovendien ook gebruiken als losse Bluetooth-speakers, zelfs als een paartje bij bijvoorbeeld een computer. Auracast-compatibiliteit betekent dat je de losse speakers in een partymodus kunt koppelen met recente JBL Bluetooth-speakers, zoals de Flip 7.
In soundbarreviews op TechFi kom je zelden vermogens tegen. Vinden fabrikanten wellicht spijtig, want zij pakken graag uit met cijfers als ‘1000 watt!’ in hun marketing. JBL claimt in dit geval zelfs een adembenemende 2.470 watt – jawel, 2,5 kW – aan vermogen te kunnen leveren. Heel indrukwekkend allemaal, maar totaal irrelevant voor de consument (met 2,5 kW kan je een klein festival organiseren) en een cijfer gebaseerd op een theoretische piek die wellicht in microseconden te tellen is. Gelukkig maar, want je wil niet de elektriciteitsrekening betalen voor iets dat effectief continu zoveel vermogen verbruikte.
24 drivers in actie
Bijzonder is dat JBL het concept van loskoppelbare speakers niet enkel voorbehoudt aan dit vlaggenschip. Ook de compactere Bar 800MK2 en Bar 1000MK2 bieden deze optie. Bij deze soundbars kun je rekenen op 7.1, respectievelijk 7.1.4-geluid, tegen 11.1.4 bij de JBL Bar 1300MK2. Voor een Dolby Atmos of DTS:X-ervaring met hoogtekanalen moet je dus bij de Bar 1000MK2 en Bar 1300MK2 zijn. Een verschilpunt tussen die twee is de subwoofer, die bij het topmodel krachtiger en subtieler is. Dat is een belangrijk verschil met de vorige generatie, waar de 1000- en 1300-modellen een sub deelden.
Deze soundbar zet héél veel drivers in. Tijdens een persevent in Amsterdam voorgaande aan de test toonde JBL een exemplaar van de Bar 1300MK2 met een plexiglas-behuizing. Zo was goed te zien hoeveel technologie er in dit ding steekt, waaronder zes speakers (waarvan twee in loskoppelbare speakers) die naar het plafond uitstralen. Vooraan is een hele rij van drivers voorzien, die Harmans Multibeam 3.0-technologie toepassen om geluid breed de kamer in te sturen. Dezelfde techniek zagen we in het verleden en recent op de nieuwe Harman Kardon Multibeam 1100.
Als we juist tellen zijn er bij de Bar 1300MK2 24 (drivers en tweeters), met twee bijkomende drivers op de soundbar die enkel ontbloot worden als je de achterspeakers losmaakt. Dat is een enorme hoeveelheid!
De subwoofer is de grote vernieuwing van de JBL Bar 1300MK2
Subwoofers bij soundbars zijn voor een imponerend laagweergave bijna onmisbaar, maar ontvangen tegelijkertijd vaak ook te weinig aandacht. Onmisbaar, want de kleine speakers in een soundbar kunnen geen heel lage tonen verspreiden. Een sub toevoegen lost dat probleem op. Helaas opteerden veel fabrikanten voorheen voor een goedkope kubus, die heel wollig en weinig gedetailleerd laag gerommel produceerde. Bij goedkope soundbars kom je dat nog altijd wel tegen.
Steeds meer fabrikanten hebben ingezien dat een goed ontworpen subwoofer de gehele ervaring naar een hoger niveau tilt. Dat zagen we ook bij de HW-Q990F en dat is ook hier het geval. De subwoofer bij de Bar 1300MK2 is paradoxaal genoeg kleiner dan de sub die je bij de goedkopere JBL-modellen krijgt. Het bevat bovendien kleinere drivers – 2 x 8 inch, maar die zijn wel beter geïntegreerd.
De subwoofer bij deze soundbar valt visueel ook op, omdat het een rond tonnetje is, dat je op z’n zij legt. Het deed mij qua vorm spontaan denken aan de KC62, een zeer geavanceerde dubbele subwoofer van KEF.
Voor wie later online meer informatie zou zoeken: mogelijk kom je ook verwijzingen tegen van een Bar 1300x MK2. Dit model wordt alleen in de VS verkocht, zonder de AI Boost-functie en met een klassiekere 12-inch subwoofer.
Ingebruikname: geen kloon van Samsung
Wat meteen opvalt bij het instellen en gebruiken: JBL maakt hier enkele radicale keuzes op het vlak van bediening. Gedaan met vele geluidsmodi of uitgebreide audio-instellingen, zoals bij de HW-Q990F van Samsung. Opvallend, want JBL is deel van Harman, dat op zijn beurt eigendom is van Samsung. Je zou een zekere verwantschap verwachten. Van JBL horen we echter dat de ontwikkeling van soundbars bij de twee merken gescheiden blijft. Dat blijkt ook uit de benadering van de ingebruikname.
Je ziet goed dat JBL naast het audio-aspect hard heeft nagedacht over de bediening. De JBL One-app die je gebruikt bij deze soundbar, is opvallend sober opgevat. Het valt je met niets lastig. Ook de meegeleverde remote laat je eigenlijk alles doen, inclusief het volume regelen van de verschillende onderdelen. Bij veel soundbars kun je niet aan de app ontsnappen, hier lukt bijna alles met de afstandsbediening. De app geeft wel veel uitleg over alle functies en bij het instellen, dat verdient een compliment. Het is al bij al heel gebruiksvriendelijk voor zo'n complex apparaat.
De AI regelt het wel
In plaats van handmatige instellingen schuift JBL AI-technologie naar voren. “Uiteraard”, denk je dan, want AI is een hype. Hier lijkt JBL het echter wel effectief in te zetten, onder meer om bassen beter te controleren (AI Boost) en dialogen consistent weer te geven (Pure Voice 2.0). Hierdoor worden de verschillen die bestaan in surroundmixes uitgevlakt. Het is wellicht het opvallendste dat me opviel tijdens het testen: springend van filmfragment naar filmfragment viel er veel minder wisselvalligheid te noteren.
Op een tv-avond met eerst het nieuws via de lokale app, dan een aflevering van de Slimste Mens via een andere app, om te eindigen met een aflevering van ‘Shetland’, was het zelden nodig om iets bij te regelen. Dat is bij andere soundbars vaak wel nodig, gewoonweg omdat productienormen niet universeel zijn en streamingdiensten ook hun eigen visies op audio hebben.
Bij veel soundbars is het de moeite waard om te experimenteren met bepaalde instellingen (zoals volume per kanaal). Een aantal, zoals de Sonos Arc Ultra maar ook deze JBL, kun je bijna zo uit de doos gebruiken. Wil je toch echt de klank aanpassen, dan is er een equalizer met 7 banden beschikbaar. Duik je dieper in de app en schakel je de Smart Modus uit, dan kun je ook nog handmatig kiezen uit drie geluidsmodi (Standaard, Muziek, Film).
Design van de JBL Bar 1300MK2: tijdloze soberheid
Op het vlak van design ziet de Bar 1300MK2 er niet enorm anders uit dan de eerste versie. Even opletten tijdens het shoppen dus, want de eerste Bar 1300 is op moment van schrijven nog goed in de handel te vinden. Qua design probeert JBL hier niets extravagants of zelfs bijzonders te presenteren. Het is allemaal heel strak en functioneel. Vergeleken met rivalen die met aluminium en textiel toveren, oogt de grijze kunststof van deze soundbar op zijn best functioneel. Echt spannend vind ik het niet, maar als je het positiever wil zien: het is tijdloos in z’n soberheid.
Het anonieme van het design wordt versterkt door het gebruik van een verborgen display. Enkel als je iets aanpast zie je even een boodschap achter het voorste rooster voorbijscrollen. Bijvoorbeeld als je het volume verandert, of er een video met Dolby Atmos-geluid begint te spelen.
Achteraan vind je een ruim aanbod ingangen, waaronder drie HDMI-inputs. Mooi, want dat wordt steeds zeldzamer, maar deze ingangen kunnen geen 4K120 verwerken. Next-gen consolegamers zullen dus rechtstreeks op de TV moeten aansluiten voor 120 beelden per seconde in de hoogste resolutie. Helaas zijn er nog altijd veel televisies die één van twee beschikbare snelle HDMI-poorten reserveren voor, jawel, de eARC-verbinding met een soundbar. Daar had JBL op kunnen inspelen met een paar extra van die snelle aansluitingen, maar dat doet het dus niet.
Van immens naar redelijk compact
Het bijzondere aan het design van de JBL Bar 1300MK2 is dat de twee uiteindes van deze bijna 138-cm brede soundbar loskoppelbare speakers zijn. Visueel apart, want als je met een til-en-trek-actie afneemt, ga je van een van de grootste toestellen op de markt naar een bescheiden soundbar van 100 cm. Technisch is het design heel pienter, met verborgen drivers aan de zijkant die geactiveerd worden als je de achterspeakers wegneemt. Wanneer de toestellen gekoppeld zijn, worden ze automatisch opgeladen. Koppel je ze los tijdens het spelen, is er een zeer korte onderbreking wanneer de losse speakers overschakelen naar een draadloze verbinding, die nauwelijks merkbaar is.
JBL levert vier magnetische afdekkappen mee. Twee hiervan kan je op de afgeslankte soundbar plaatsen en twee passen op de connector op de zijspeakers passen. Dat plaatsen gaat vlot, maar het is wel een gemiste kans dat de twee helften niet magnetisch op elkaar passen. Wanneer je de soundbar in grote modus gebruikt, zit je dus met vier klepjes die je dan maar in de kast gooit. Ik durf wedden dat het niet lang duurt vooraleer ze nooit meer die plek zullen verlaten.
Meer dan 'gewoon' achterspeakers
Bij de meeste concurrenten zijn de achterspeakers kleine kolommen of kubussen. Zo is dat bij Yamaha, Klipsch en Samsung bijvoorbeeld. Bij deze JBL spreek je over plattere dozen, met een afgeronde zijde die je naar de zitplaats wijst. Ze vallen minder op, al is de voetafdruk groter. Als je naar de JBL-handleiding kijkt, is de ideale positie op een zijtafeltje net achter de sofa. Niet iedereen heeft zo’n meubel, vaak staat de bank tegen een muur. Dan opteer je het beste voor een statief, of toch een manier om de speakers op oorhoogte te plaatsen. Misschien als je bank een heel brede leuning heeft, kun je de twee speakers daarop kwijt.
Dat je die achterspeakers ook los kunt gebruiken om bijvoorbeeld in de keuken of bij een feestje een playlists af te spelen? Dat lijkt mischien wel spielerei, maar je kunt de speakers hier wel zeer effectief voor inzetten. Ik was verrast door hun kracht en helderheid, toen ik ze met een druk op de Bluetooth-knop koppelde met een Samsung Galaxy S24 Ultra. Toen de tweede speaker in dezelfde modus werd geplaatst, begon deze automatisch mee te spelen.
Er is nog meer mogelijk met die achterspeakers. In de Broadcast-modus verspreiden ze het geluid van de tv, waarbij je kunt kiezen tussen stereo of mono. Helaas bleek het bereik in deze modus nogal beperkt. Van de woonkamer naar de keuken verhuizen - een afstand van tien meter, zonder tussenliggende deuren of muren - ging niet. Handiger is de Night Modus. Bij de meeste soundbars betekent dit dat de subwoofer wordt gedempt, hier gaat alle geluid naar de twee losse speakers. Als je die dan voor je op de koffietafel plaatst, krijg je nog veel van een film mee.
Streamen lukt altijd wel met de JBL Bar 1300MK2
Het lijkt ons sterk dat je geen manier zou vinden om muziek te streamen naar de JBL Bar 1300MK2. Er zijn meer dan genoeg opties op dat vlak, met AirPlay, Bluetooth en Chromecast als drie ‘universele’ methoden. Spotify- en Tidal-abonnees zien de soundbar ook rechtstreeks in de apps van die diensten opduiken, terwijl je ook old-school via een DLNA-app als BubbleUPnP of mConnect aan de slag kunt. Die laatst zijn wel handig om eigen bestanden af te spelen vanaf een NAS.
Roon mag dan door z’n kostprijs en vereiste server eerder iets voor die-hard audiofielen zijn, het blijft wel een onderdeel van de Harman-groep. JBL zet het wel heel sterk in de kijker, onder meer met een ’60 dagen gratis te gebruiken’-boodschap bovenaan de app. De soundbar is ook echt goed geïntegreerd in Roon.
De Bar 1300MK2 is volledig Roon-gecertificeerd. Dat betekent dat de software via z’n eigen hi-res/lossless RAAT-protocol naar de soundbar streamt, en ook met een eigen icoon in de interface verschijnt. Roon is multiroom-klaar, dus via de software kun je de JBL koppelen met de vele andere Roon Ready-producten.
Het ruisen van de bladeren
De JBL One-app – die overigens een kloon is van de Harman One-app – bevat ook eigen muziekopties. Dat kom je minder vaak tegen. Het mag niet zoveel keuze bieden qua streamingdiensten, wél interessant is dat Amazon Music en Tidal ondersteuning bieden voor muziek in Dolby Atmos-formaat. Dat is uitzonderlijk. Daarnaast zijn Qobuz en TuneIn (internetradio en podcasts) de andere interessante opties.
Dan is er nog de aparte Moment-functie. Die herken ik meteen van de Harman Kardon Citation 1100, die ik eerder op bezoek had. Dat is een soundbar die duidelijk op hetzelfde platform is gebouwd. Wat doet het? Druk op de remotetoets met een hartje en deze functie vult de ruimte met een rustgevend geluid. Standaard is dat een loop van bosgeluiden, maar je kunt ook kiezen voor regen, de oceaan of de klanken van een stad. Je kunt ook lekker conventioneel een playlist bij een streamingdienst aan de knop hangen.
Kalibreren van de JBL Bar 1300MK2: makkelijk en effectief
Een kalibratiefunctie vind je op steeds meer soundbars, vooral in het hogere segment. Dat is een positieve zaak. Zo’n functie detecteert de akoestische eigenschappen van je woonkamer, die een grote impact kunnen hebben op de klank. De vorm van de ruimte kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat bepaalde basfrequenties overweldigend luid klinken. Het kalibreren zelf gebeurt door het afspelen van testgeluiden die worden opgepikt door een microfoon (het ‘meten’).
De kalibratie bij de Bar 1300MK2 werkt met een uitgebreidere meting, die eenvoudig uit te voeren is. Mede door de heldere uitleg in de app kun je het niet echt fout doen. Wat JBL hier slim doet is de losse speakers gebruiken om een accuratere meting uit te voeren. Het maakt immers uit waar de testgeluiden gemeten worden. Soundbars die werken met een ingebouwde microfoon meten niet zo correct als systemen (zoals Sonos’ Trueplay op de Arc Ultra) die gebruikmaken van de microfoon in je smartphone. Nog accurater is werken met een losse microfoon, zoals bij Klipsch. JBL doet het weer anders: er zitten microfoons in de afneembare speakers.
De kalibratie bij JBL voer je uit via de app. Nadat je de speakers hebt ontkoppeld, plaats je ze op de sofa. Daarna volgt een eerste reeks knetsende testtonen, waarna je de speakers verplaatst naar waar je ze meestal gaat parkeren. Er volgt dan een langere reeks testtonen. Je verlaat dan best even de ruimte, ze klinken nogal luid.
Groot, breed en diep
Je kunt de JBL Bar 1300MK2 perfect gebruiken met de extra speakers vastgekoppeld aan de soundbar. Ik kan me inbeelden dat je bij bepaald kijkvoer niet per se de moeite wil doen om de zijspeakers te plaatsen. Of het misschien na een slopende werkdag gewoon vergeet.
Veel lof is er niet voor ‘Tron: Ares’, maar qua visuele en geluidseffecten heeft deze film echt wel wat te bieden. De muziek werd deze keer helaas niet geleverd door Daft Punk, maar Nine Inch Nails zorgde voor een passende soundtrack die in-film beter overkomt dan als je hem zo beluistert. De JBL-soundbar in deze ‘lange’ modus doet verschillende zaken goed.
De weergave was ruim, met geluidseffecten en dialogen die discreet geplaatst verschijnen. Ook op momenten dat het heel druk werd met crashes en explosies, plus met dreunende industrial muziek, bleef de weergave vrij van stress. Er ging niets verloren van de geluidseffecten. En de NiN-track die over de aftiteling speelt, verscheen lekker strak en groots.
Muziek is altijd in surround
Die positieve luisterervaring is er ook bij ‘Weird Fishes/Arpeggi’ van Radiohead, afgespeeld via Apple Music op een Apple TV. Het mag dan niet de brede stereo-ervaring van losse speakers zijn, er zit in de weergave wel een rust die vaak ontbreekt bij soundbars. De standaardtuning is bij dit nummer iets donkerder dan pakweg bij Yamaha’s True Surround X 90A of de Klipsch Flexus Core 300; bij een elektronisch nummer past dat perfect.
Ik drukte ook op play bij de soundtrack van ‘Hamnet’, maar nu via de Apple Music-app op de LG OLED65C25 – de reden voor de overstap is dat dit album dan probleemloos in Atmos wordt afgespeeld. Dit is een typische Max Richter-compositie, vooral heel sfeervol en met een paar goed gemikte heel lage tonen bij ‘Of Agnes’. De Bar 1300MKII verwerkte het goed: de sub leverde die diepe bassen heel krachtig én beheerst.
De speakers loskoppelen – de audio stopt dan niet – en de track opnieuw afspelen, leverde echter een véél betere omhulling op. Nauwelijks een verrassing: via reflectie de achterste surroundkanalen aanleveren lukt matig matig vergeleken met geluid dat uit aparte achterspeakers komt. De stap is echter zo groot, dat er geen discussie mogelijk is.
Een mogelijk nadeel is wel dat in deze modus de achterspeakers altijd meespelen, ook bij stereomateriaal. Dat opwaarderen lukt effectief, maar niet iedereen vindt het even leuk dat muziek op deze manier klinkt. Het kan iets straks en met focus, zoals een rocknummer dat gemixt is om een podiumervaring te geven, wat ijl doen overkomen. Bij ‘Heroes’ bijvoorbeeld, was het een tikje afleidend om die uitgerekte gitaartonen naast me te horen, in plaats van achter Bowie’s stem. De Smart-modus uitschakelen en kiezen voor Muziek of Standaard verandert dat niet. Er lijkt dus geen manier om in pure stereomodus te luisteren - dat was bij de eerste Bar 1300 ook een opmerking die we plaatsten.
Ergens mag die voorliefde voor het upmixen niet verrassen. De JBL Bar 1300MK2 levert 11.1.4-geluid, maar surroundmixes die je via streamingdiensten of fysieke media binnenkrijgt zijn maximaal 7.1.4 (eigenlijk een combinatie van kanalen en metadata over de positie van effecten). De soundbar neemt die audiostroom en vertaalt het naar de 16 kanalen die het aanbiedt.
JBL Bar 1300MK2 met de speakers losgekoppeld
Met de speakers losgekoppeld was de omhulling bij het bekijken van afleveringen van ‘Severance’ (Dolby Atmos) niets minder dan puik. Dit is natuurlijk een serie die het eerder moet hebben van sfeervolle geluidseffecten in combinatie met dreigende muziek, dan van echt uitgesproken gepositioneerde klanken. De makers willen je ook echt onderdompelen in een bepaalde sfeer, zowel tijdens de innie- als outie-gedeeltes. De JBL-soundbar slaagt daar goed in, hoewel ik wel het niveau van de rears hoger moest zetten om dat effect echt te krijgen. Beginnen op mute en dan stap voor stap verhogen is de beste manier om een goede mix te krijgen.
De rear-speakers toonden wel waar ze goed in waren op het moment dat Helly R. en Mark S. door de eindeloze kantoorgangen lopen en er opeens een geit mekkert in de achterste kanalen. Een mooi voorbeeld van een geluidseffect dat juist geplaatst echt een grote impact heeft.
JBL zet AI-technologie in om doorlopend stemmen optimaal te presenteren. Dat lijkt heel effectief te werken, onder meer om die bijna ademloze spraak van Arwen in het eerste Lord of the Rings-deel duidelijk te presenteren. Niet makkelijk, met die epische muziek van Howard Shore die er altijd doorspeelt – in de mix een beetje té present. Deze Atmos-mix van de Extended Version via Apple TV leek me altijd iets onsubtiel, vooral de rol die de muziek opneemt. Bij deze soundbar stoort het toch minder.
Als de negen Nazgul haar en Frodo achterna zitten, zorgt de JBL ook voor een goede immersie door paardengehinnik en de kreten van Saurons volgelingen op het juiste moment uit de rear-speakers te laten komen. Als Frodo traag ontwaakt en Gandalfs stem eerst uit de achterste speakers komt en naar voren beweegt, dan is er een bijna naadloze overgang. Dit lijkt een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste Bar 1300, waar de rear-speakers toch heel vaak achterbleven ten opzichte van de voorste kanalen.
De beginscène van ‘Ghostbusters: Afterlife’ heeft een Atmos-mix die heel geslaagd spookachtig is. De donderslag waarmee het begint is spectaculair goed op de JBL. Het is extreem dynamisch en perfect gedefinieerd, je springt zo uit je stoel. De dolle rit met de Ectomobile weg van de mijn zit vol beweeglijke effecten die deze soundbar perfect plaatst. De poort die wordt omvergereden vooraan, gevolgd door piepende banden in een bocht achteraan, het plaatst me heel goed ‘in’ de film. Een geweldig resultaat op de maat van de cinefiel die echt wel alles wil horen, maar ook alle spanning wil ervaren.
Conclusie
Als je op zoek bent naar een surroundervaring die bijna meteen uit de doos excellent klinkt, dan zit je bij de JBL Bar 1300MK2 goed. De MK2-versie van het topmodel introduceert heel wat verbeteringen, waardoor het eindelijk de HW-Q990F van Samsung kan overtroeven. Die laatste zet meer in op precisie - voor een soundbar, in elk geval - en op smartfuncties, de Bar 1300MK2 is vooral een soundbar die alles moeiteloos juist doet. Dat je hierbij nauwelijks met instellingen moet knoeien en veel uitleg krijgt in de app, is een enorme troef.
Wat opvalt is dat de JBL Bar 1300 echt tot leven komt met Dolby Atmos-mixes. Voedt het 5.1 of stereo, en het klinkt zeker goed. Er is dan surround, als in geluid rondom de zitplaats. Met een native Atmos-mix bij een film of muziek ontstaat er een waarachtig bubbel-gevoel. Bovendien is het een grotere bubbel, waardoor ook de rest van het gezin er iets aan heeft.
Dé unieke feature van de Bar 1300MK2 zijn de loskoppelbare speakers, die op allerlei manieren kan inzetten. Toch is mijn advies om semi-permanent op hun plaats naast de sofa te parkeren, voldoende hoog geplaatst. De JBL-soundbar presteert in die 'ontkoppelde' modus op een hoog niveau, met uitstekende omhulling. De achterspeakers lijken ook effectiever dan bij de eerste Bar 1300, al blijven ze minder krachtig dan bijvoorbeeld die van de Samsung HW-Q990F. Bij films en games levert het JBL-systeem echter de nodige beleving. Muziek klinkt ook goed, zolang je niets hebt tegen surroundweergave. De ster in dit alles is de subwoofer, die strak en gecontroleerd presteert.
En al houd ik ze liever in surround-positie, de flexibiliteit van de achterspeakers die andere rollen kunnen invullen is een vermeldenswaardige extra. Ze zijn krachtig en helder genoeg om ook in solomodus waardevol te zijn, bij een feestje bijvoorbeeld. De Broadcast-modus valt wel tegen qua bereik. Samengevat: niets is perfect, maar alles bij elkaar genomen levert JBL met de Bar 1300MK2 een van de beste surroundpakketten van het moment.
JBL Bar 1300MK2
| JBL Bar 1300Mk2 in een oogopslag | |
| Afmetingen | 140,4 x 5,8 x 13,6 cm (BxHxD) 103 x 5,8 x 13,6 cm (centrale soundbar) 20,2 x 5,8 x 13,6 cm (afneembare speaker per stuk) 31,5 x 27,7 x 27,5 cm (subwoofer) |
| gewicht | Soundbar: 5,93 kg Afneembare speaker: 1,3 kg (per stuk) Subwoofer: 12 kg |
| Kanalen | 11.1.4 (15 totaal) |
| Vermogen | 1170 watt totaal 650 watt (soundbar) 110 watt x 2 (afneembare speakers) 300 watt (subwoofer) |
| Drivers | Soundbar: 8x 5x7,5 cm racetrack drivers 7x 2,5 cm tweeters 4x 7,5 cm omhoog gerichte drivers Afneembare speakers (elk): 2x 5 x 7,5 cm racetrack driver 5 cm full range driver 7,5 cm omhoog gerichte driver Subwoofer: 2x 20 cm driver |
| Frequentiebereik | 33 - 20.000 Hz |
| Aansluitingen | 3x HDMI 2.0 1x optisch digitaal |
| Surrond | Dolby Atmos, DTS:X, MultiBeam |
| Draadloos | Bluetooth 5.3 (centrale soundbar) Bluetooth 5.4 (afneembare speakers) WiFi 6 (AirPlay 2, Alexa MRM, Chromecast) |
| Accu rear speakers |
7,2 V, 4722 mAh Speeltijd tot 10 uur |
| Bijzonderheden | Harman PureVoice 2.0, SmartDetail, MultiBeam 3.0, Night Listening, JBL One app |
| Adviesprijs | € 1499 |
| Fabrikantinfo | Lees meer bij JBL |
| Koop bij | |

















