Site-informatie   |   Over TechFi

TechFi redactiestatuut

1. Definities

Dit statuut regelt de verhouding tussen de partijen die de volgende functies vervullen, die ook gecombineerd kunnen worden. Wijziging is alleen mogelijk na overeenstemming tussen alle partijen.

  1. Directie: Zorgt voor de commerciële voorwaarden en de voorzieningen waardoor de redactie haar journalistieke taak optimaal kan vervullen, in dit geval het brengen van nieuws, duiding, achtergronden en opinies over technologie in de brede zin van het woord.
  2. Hoofdredactie: Verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud, bewaakt de redactionele onafhankelijkheid
  3. Auteurs: mensen die artikelen leveren en journalistieke inhoud vervaardigen, op eigen initiatief en/of in opdracht van de hoofdredactie.
  4. Samenwerkingspartners: Niet-journalistieke partijen met een commercieel belang bij de site.

2. De site

2.1

Onder het begrip site valt in dit statuut elk platform voor elektronische informatie-uitwisseling, zoals een website, een database aangesloten op een openbaar netwerk, e-mailproducten, nieuwsbrieven en apps.

2.2

Het doel van de site is het brengen van nieuws, duiding, achtergronden en opinies over technologie in de brede zin van het woord.

2.3

De identiteit is het geheel van inhoudelijke kenmerken van de site

2.4

Het siteconcept bestaat uit:

2.4.1

de naam en zijn verschijningsvorm, zijnde titel en logo;

2.4.2

de redactieformule, zijnde – site-layout en opmaak, navigatie, integratie van derden platforms, social media, enz. – de journalistieke inhoud, incl. journalistieke diensten, door de redactie gewenste “powered-by”-modules, spelletjes, enz.;

2.4.3

het exploitatiemodel, zijnde het geheel aan marketingplannen en -methoden (inclusief niet-journalistieke diensten) om de site levensvatbaar te houden zonder afbreuk te doen aan de identiteit en de redactieformule

2.5

De doelstelling van de site, en wijziging daarvan, wordt vastgesteld door hoofdredactie en directie, na instemming van de redactie. Titel en logo, en wijzigingen daarin, worden vastgesteld door de hoofdredactie en de directie, na instemming van de redactieraad

2.6

De redactieformule, en wijziging daarvan, wordt vastgesteld door de hoofdredactie na instemming van de redactieraad en na overleg met de directie

2.7

Het exploitatiemodel, en wijziging daarvan, wordt vastgesteld door de directie, na instemming van de hoofdredactie

2.8

Als aan het hele ontwerp- en beslissingstraject, van concept tot uitwerking van de dagelijkse gang van zaken (inclusief definitiefasen voor het design bijv.), nog anderen dan alleen redactieleden deelnemen, dan is een evenredige redactionele vertegenwoordiging opgenomen in de diverse groepen die zich met de verschillende fasen bezighouden. Deze heeft dezelfde bevoegdheden en stemmen als vertegenwoordigingen van niet-redactionele leden van de groepen.

3. Auteurs

3.1

Auteurs zijn mensen die een journalistieke bijdrage doen aan de publicatie, zoals verslaggevers, bureauredacteuren, infografici, fotografen, enz.

3.2

De auteurs zijn verantwoordelijk voor alle journalistieke producties en diensten, ook als deze door derden aan de redactie worden geleverd, waaronder (retro)moderatie van fora, niet-commerciële scripts, opiniepeilingen, infographics, info-animaties, geluid, beeld, niet-commerciële verwijzingen

3.3

De auteurs voeren hun taak uit in overleg met de eind- en hoofdredactie, binnen de redactieformule, zonder beïnvloeding van buitenaf of binnenuit.

3.4

De auteurs werken volgens journalistieke beginselen van redactionele onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en deskundigheid in berichtgeving, analyse en opinie

3.5

Als er meer dan 10 auteurs in vaste dienst zijn, kan een redactieraad worden opgericht. Zie verder artikel 9

3.6

De auteurs kunnen kwaliteitseisen stellen aan leveranciers van redactionele onderdelen.

4. Hoofdredactie

4.1

De hoofdredactie bepaalt na overleg met directie en redactieraad de hoofdlijnen van het redactionele personeelsbeleid, en voert die uit

4.2

De hoofdredactie kan na overleg met de directie één of meer adjunct-hoofdredactieen en/of eindredacteuren benoemen aan wie zij, na overleg met de redactieraad, een deel van haar taken kan delegeren

4.3

De hoofdredactie kan de redactie opdelen in afdelingen, en daarvoor chefs en plaatsvervangers benoemen, na overleg met leden van de betrokken afdeling. De redactieraad wordt tijdens het overleg ingelicht en gehoord

4.4

De hoofdredactie overlegt met de redactieraad over het redactiebudget alvorens zij over de vaststelling daarvan overleg pleegt met de directie. Het budget wordt jaarlijks vastgesteld door de directie in overleg met de hoofdredactie. De hoofdredactie bepaalt na overleg met de directie en de redactieraad de verdeling van het redactiebudget. De directie zal de hoofdredactie maandelijks informeren over de verhouding van het gebudgetteerde tot de werkelijk gemaakte kosten en de hoofdredactie verzoeken om bij te sturen, als daar zwaarwegende redenen voor aanwezig zijn. De hoofdredactie zal de directie informeren als er zwaarwegende redenen zijn om hogere dan gebudgetteerde kosten te maken en verzoeken daarin te voorzien, als daarvoor ruimte is.

5. De directie

5.1

De directie kan met instemming van de hoofdredactie een of meer taken delegeren aan een uitgever. In dat geval treedt de uitgever in de rechten en plichten van de directie zoals vastgelegd in dit statuut

5.2

De directie kan een hoofdredactie benoemen. Alvorens dat te doen wint de directie advies in bij de redactie(raad), die het recht heeft tot voordracht

5.3

Bij ontslag van een hoofdredactie is de directie verplicht om voorafgaand advies in te winnen bij de redactieraad, die tevens het recht heeft tot voordracht voor ontslag

5.4

De directie beslist (buiten het elders al genoemde) nooit zonder overleg met de hoofdredactie over zaken waarvan de directie weet of kan vermoeden dat haar beslissingen rechtstreeks of zijdelings invloed van belang kunnen hebben op het redactionele beleid, zoals:

5.4.1

welk soort advertenties wel of niet geplaatst of geweigerd worden;

5.4.2

de maximale omvang van de site, de verhouding tussen redactionele en commerciële ruimte en de verdeling van beide binnen de pagina’s;

5.4.3

reclamecampagnes;

5.4.4

aan- of verkoop van niet-redactionele content van of aan derden;

5.4.5

wijziging van de werksituatie van de redactie, zoals huisvesting, inventaris, productie- en communicatiemiddelen;

5.4.6

het bepalen van het aantal leden van de redactie en hun individuele arbeidsvoorwaarden

5.5

De directie betrekt de hoofdredactie van de aanvang af bij plannen tot fusie, verkoop, opheffing, aangaan of wijziging van samenwerkingsverbanden, en bij plannen tot reorganisaties die taak en functie van de redactie raken. De directie informeert de redactie(raad) onmiddellijk nadat zij heeft voldaan aan haar verplichtingen om de ondernemingsraad of vestigingsraad op de hoogte te stellen. De redactie(raad) kan zich laten bijstaan door een in overeenstemming met de directie uit te nodigen onafhankelijke deskundige, die vertrouwelijk alle informatie krijgt, noodzakelijk om zich een oordeel te vormen

5.6

Na het opheffen van de site heeft de directie een inspanningsverplichting om voor redactieleden in vaste dienst gelijkwaardig vervangend werk te zoeken

5.7

De directie stelt de leden van de redactie aan na voordracht door en in overleg met de hoofdredactie. Ontslag door de directie kan alleen geschieden in overleg met de hoofdredactie. Wijziging in salariëring en toepassing van een cao worden door de directie in overleg met de hoofdredactie uitgevoerd

5.8

De directie laat de hoofdredactie regelmatig, zo nodig vertrouwelijk, kennisnemen van gegevens en bescheiden, die relevant zijn voor het exploitatieresultaat en de uitoefening van de taken van de hoofdredactie. De hoofdredactie kan zich in het overleg met de directie laten bijstaan door een lid van de redactieraad.

6 Advertenties en samenwerkingen

Commerciële uitingen worden als zodanig herkenbaar geplaatst. In het geval van banners is die herkenbaarheid gerelateerd aan vaste afmetingen en posities; in het geval van contentsamenwerkingen is die herkenbaarheid zichtbaar door plaatsing van de tekst 'sponsored' in de titel, alsmede de categorie waarbinnen de publicatie valt. Commerciële uitingen worden nooit onder naam van een redactiemedewerker geplaatst.

6.1

De directie kan samenwerking aangaan met partijen met een commercieel belang. Zij sluiten voor een bepaalde tijd en met een specifiek doel een overeenkomst met het bestuur, waarin wordt vastgelegd hoeveel journalistieke aandacht en hoeveel commerciële ruimte minimaal en voor welke periode wordt besteed aan het onderwerp dat de partner aandraagt. Deze afspraak is kwantitatief van aard, en gaat nooit over de inhoud van de berichtgeving.

6.2

Berichten die gemaakt worden in het kader van een samenwerking vallen onder verantwoordelijkheid van de hoofdredacteur.

6.3

De auteur is per bericht degene die strekking en toon van het bericht bepaalt. Samenwerkingspartners hebben geen zeggenschap over toon en inhoud van de berichten die in het kader van een partnerschap worden geproduceerd.

6.4

Samenwerkingspartners hebben het recht om berichten online door te plaatsen binnen hun eigen communicatiemiddelen als websites en nieuwsbrieven. Verspreiding naar andere media geschiedt altijd door de hoofdredactie en/of directie.

6.5

Samenwerkingspartners en berichten in samenwerking worden als zodanig (‘sponsored’ of ‘in samenwerking met’) aangemerkt op de website.

7. Techniek

7.1

Technische afdelingen leveren uitsluitend facilitaire diensten en spelen geen rol bij het bepalen of wijzigen van het siteconcept.

7.2

Als ook niet-redactionele afdelingen vertegenwoordigd zijn in een werkgroep die een keuzetraject ingaat voor een contentmanagementsysteem of andere productiemiddelen, dan wordt een evenredige redactionele vertegenwoordiging in de groep opgenomen. Deze heeft dezelfde bevoegdheden als de andere leden van de werkgroep

7.3

De redactie beheert de redactionele data. Niet-redactionele afdelingen hebben geen inzage in die data, behalve IT-personeel, dat aan een geheimhoudingsplicht gebonden is

7.4

De redactie moet alle bronnen op het internet (inclusief e-mail en newsgroups) ongemonitord kunnen ontvangen, eventueel gedeeltelijk op apparatuur die buiten het bedrijfsnetwerk om op het internet is aangesloten

8. Eindgebruiker

Om de integriteit van de redactie en de vertrouwensrelatie met de bezoeker, lezer, abonnee of eindgebruiker van het platform, hierna te noemen ‘eindgebruiker’, te waarborgen, treedt de redactie / uitgever de eindgebruiker in alle openheid tegemoet. Ter versterking van deze doelen verstrekt de redactie alle relevante informatie die voor een open communicatie vereist zijn. Het voorgaande omvat minimaal de volgende onderdelen:

8.1

De redactie / uitgever geeft duidelijk aan wat het doel is van het platform

8.2

De redactie / uitgever publiceert een colofon met daarin alle relevante gegevens, waaronder naam van de uitgever, naam van de hoofdredactie en/of redactieleden, adresgegevens van zowel uitgever als redactie, telefoon- en faxnummers, e-mailadressen, url’s, etc.

8.3

De redactie / uitgever zorgt voor een verwijzing naar een relevante Whois-server (voor een .nl-domein bijvoorbeeld naar Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) en een verwijzing naar het register van de Kamer van Koophandel (indien van toepassing), zodat de eindgebruiker kan controleren wie de eigenaar c.q. exploitant is van het platform

8.4

De redactie / uitgever stelt de eindgebruiker op de hoogte wat haar beleid is ten aanzien van het verzamelen van persoonlijke informatie en het gedrag van de eindgebruiker binnen het platform, hierna te noemen ‘datamining’. Indien van dit beleid wordt afgeweken, wordt de eindgebruiker altijd vooraf gewaarschuwd. Verder moet de eindgebruiker een opt-out mogelijkheid worden geboden om reeds verzamelde gegevens in te trekken

8.5

De redactie / uitgever stelt de eindgebruiker op de hoogte wat haar beleid is ten aanzien van het exploiteren van informatie c.q. verkopen van informatie aan derden die zij via datamining heeft verkregen. Indien van dit beleid wordt afgeweken, dan wordt de eindgebruiker altijd vooraf gewaarschuwd

8.6

De redactie / uitgever stelt de eindgebruiker op de hoogte wat haar beleid is ten aanzien privacybescherming

8.7

De redactie / uitgever zorgt ervoor dat de eindgebruiker het webredactiestatuut binnen het eigen platform kan raadplegen in alle talen die daar worden gebezigd

8.8

De redactie / uitgever biedt de eindgebruiker een verwijzing aan een platform waar eindgebruikers klachten kunnen deponeren en met elkaar van gedachten kunnen wisselen over de praktische uitvoering van het onderhavige statuut

9. Diversen

9.1

Dit statuut treedt in werking op 1 juli 2021.

9.2

Nieuwe redactieleden en vaste medewerkers krijgen bij aanvaarden van hun contract een exemplaar van dit statuut

9.3

Leden van de redactie en vaste medewerkers worden binnen 48 uur op de hoogte gesteld van wijzigingen in dit statuut.

9.4

Dit statuut wordt gepubliceerd op de website.