VanMoof introduceert nieuwe generatie elektrische fietsen: VanMoof S5 en A5
Een direct zichtbaar verschil bij de twee nieuwe elektrische fietsen is het frame. De VanMoof S5 heeft het bekende rechte frame, maar de A5 heeft een nieuw, schuin frame. Dat moet op- en afstappen eenvoudiger maken. De S5 is bedoeld voor mensen tussen de 165 en 210 centimeter. Iets kleinere mensen kunnen gaan voor de A5, die geschikt is voor mensen tussen de 155 en 200 centimeter.
De nieuwe e-bikes van VanMoof zijn iets zwaarder dan de eerdere modellen. De A5 weegt 22 kilo en de S5 23 kilo, terwijl beide voorgangers S3 en X3 21 kilo op de weegschaal aantikken.
Direct opvallend aan de VanMoof S5 en A5 is de kleur. De nieuwe e-bikes zijn namelijk grijs, waar de X3 en S3 bekend staan om hun zwarte kleur. Wat ook opvalt aan het ontwerp is de zogenaamde Halo Ring Interface. Deze is verwerkt in het stuur van de nieuwe e-bikes. Hierop is allerlei informatie te zien als je huidige snelheid en het accuniveau.
Langer opladen, maar niet langer fietsen
Want het is uiteraard belangrijk om je accuniveau goed in te gaden te houden. Je wil niet zomaar kilometers van huis tussen de weilanden staan zonder batterij. Daarom is het goed om te weten dat je met de S5 tussen de 60 en 150 kilometer kunt rijden en met de A5 tussen de 55 en 140 kilometer. Het verschil zit hem uiteraard in hoe je de fiets gebruikt. Rij je met volledig vermogen, dan kom je logischerwijs minder ver dan in de besparingsstand. De afstand die je na een oplaadbeurt kunt afleggen, verschilt hiermee nauwelijks van de eerdere modellen van het merk.
Om wel verder te kunnen rijden, is er een click-on batterij. Deze kan je vanaf de zomer van 2022 bestellen. Vanaf dat moment zal VanMoof ook een optionele voordrager leveren. VanMoof claimt dat de A5 voorzien van alle optionele bagagerekken bijna net zoveel kan vervoeren als een kleine stadsauto.
Opmerkelijk is dat de nieuwe VanMoof fietsen minder snel lijken te laden dan de voorgangers. Waar je de X3 en S3 nog in 80 minuten tot 50% oplaadde, is dat bij de nieuwe e-bikes van VanMoof niet het geval. Een halfvolle accu duurt namelijk twee uur en dertig minuten. Ook een volledige oplaadbeurt duurt bij de S5 en A5 een stuk langer. Zesenhalf uur ten opzichte van vier uur bij de oudere modellen.
VanMoof S5 en A5: extra beveiliging
Op het gebied van beveiliging heeft VanMoof een aantal nieuwe snufjes. Zo hebben de nieuwe e-bikes een in-Wheel Kick Lock met een grotere pin. Met één druk op de knop zet je de fiets op slot en ontgrendelt weer wanneer je bij je fiets in de buurt komt. Daarnaast kun je de fietsen altijd ontgrendelen met een back-up code. Ook de moeren en bouten van de S5 en A5 zijn extra beveiligd.
Net als de S3 hebben de S5 en A5 een E-shifter. Dit onderdeel kan automatisch voor je schakelen. Het houdt rekening met jouw rijgedrag en zorgt ervoor dat je in de juiste van de vier versnellingen zit, aldus de fabrikant.
Prijs en beschikbaarheid
De VanMoof S5 en A5 elektrische fietsen zijn vanaf 5 april wereldwijd beschikbaar in de kleur gray. De e-bikes gaan beide 2498 euro kosten en de levering start in juli 2022. VanMoof is een populair merk, dus de wachtlijst is er vermoedelijk niet voor niets.
VanMoof S5 en A5 in een oogopslag | |
Gewicht |
S5: 23 kilo A5: 22 kilo |
Lengte berijder |
S5: 165 - 210 cm A5: 155 - 200 cm |
Remmen | Hydraulische remschijven |
Accu |
S5: VanMoof S5 487 Wh A5: VanMoof A5 463 Wh |
Bereik |
S5: 60 - 150 km A5: 55 - 140 km |
Kleuren | Gray |
Prijs | € 2498 |