Keerpunt voor Apple reparatie en visie op right to repair? Apple kondigt Self Service-reparaties aan
Op het gebied van productontwerp is Apple bijzonder vooruitstrevend, maar alle innovatie kwam de afgelopen jaren wel met een prijs. Producten van Apple werden steeds moeilijker, tot bijna onmogelijk, om te repareren. Niet alleen voor thuisgebruikers, maar ook voor reparatiespecialisten werd de drempel hoger. Met de nu aangekondigde Self Service-reparaties lijkt het bedrijf een voorzichtige stap in een andere richting te zetten voor Apple reparatie.
Obstakels tegen Apple reparatie door derden
De lastige repareerbaarheid van Apple producten heeft in elk geval deels ontwerptechnische redenen. Om apparaten compacter en dunner te maken, zijn steeds kleinere, priegeligere onderdelen nodig. En bijvoorbeeld vervanging van schroeven door lijm. Dat materiaal maakt het openen van een apparaat voor reparatie nu eenmaal niet eenvoudiger. Aan de andere kant heeft het bedrijf er ook een handje van om Apple reparatie lastiger te maken dan nodig.
Bijvoorbeeld door steeds obscuurdere schroefjes te gebruiken. De voor Apple reparaties vereiste schroevendraaier haal je niet even bij de Gamma, Praxis of Karwei. Of door het vervangen van onderdelen nodeloos complex te maken. Zo introduceerde Apple bijvoorbeeld niet lang geleden een waarschuwing als je zelf de accu van je iPhone verving. Die ging bovendien gepaard met het uitschakelen van de mogelijkheid de accustatus uit te lezen. Alleen als een officieel door Apple goedgekeurde reparateur de accu vervangt, krijg je hier niet mee te maken.
Niet veel later kwam Apple met een vergelijkbare barrière, tegen het zelf vervangen van een beeldscherm. Hiervoor moet je niet alleen een officieel door Apple goedgekeurd vervangend scherm gebruiken, ook moet dit geplaatst worden door een door Apple gecertificeerde monteur. Alleen die kan ervoor zorgen dat je geen waarschuwingen te zien krijgt dat het scherm 'geen echt Apple scherm' is (zelfs als het dat dus wél is). Kortom, Apple reparatie kan behoorlijk lastig zijn. Zeker als je apparaat buiten garantie (en Apple Care) is, is dat best een nadeel van de verder vaak voortreffelijke producten.
Self service-reparatie: eerst voor beeldscherm, accu en camera
De reden die Apple altijd aanvoerde voor dit soort obstakels was meestal eensluidend. Alleen met 'echte Apple-onderdelen' kon de kwaliteit van het resultaat en daarmee de ervaring van de gebruiker worden gewaarborgd. Het was ook onder dat motto dat Apple een programma introduceerde voor reparatie door onafhankelijke derden - zeg maar, telefoonreparatiewinkels. Daarmee bood het die winkels de mogelijkheid gecertificeerde vervangende onderdelen te kopen. Het nadeel was wel, dat die soms duurder waren dan vervanging onder garantie door Apple zelf.
De aankondiging van vandaag lijkt de mogelijkheden voor Apple reparatie weer wat verder uit te breiden. Eerst overigens in de Verenigde Staten, later in 2022 moeten 'meer landen' volgen. Apple gaat voor de iPhone 12 en 13 onderdelen, gereedschap en handleidingen voor eindgebruikers bieden. In eerste instantie zal dat gaan om de onderdelen die het vaakst moeten worden vervangen: beeldscherm, accu en camera. Later moeten andere onderdelen volgen. Dat geldt ook voor reparatieonderdelen en instructies voor meer apparaten, waaronder Mac-computers met M1-chips.
Apple vereist eerst dat je een handleiding doorneemt voor de reparatie, voordat je onderdelen kunt bestellen. Dat lijkt ons logisch, het is bij een moderne smartphone bepaald geen sinecure om scherm of accu te vervangen. Wij zouden het zeker niet iedereen aanbevelen. Denk je dat je het aankan, dan kun je in de Apple Store meer dan 200 verschillende onderdelen en gereedschappen vinden om de meest voorkomende reparaties aan iPhone 12 en 13 toestellen uit te voeren.
Een stap in de goede richting?
Het klinkt als een stap in de goede richting. Of het dat ook is, zal onder meer afhangen van zaken als de prijsstelling van vervangende onderdelen. Daarnaast zijn we benieuwd met hoe Apple zal omgaan met gevallen waarin een consument er toch niet in slaagt een reparatie uit te voeren. Zelf verwijst het bedrijf nog altijd het liefst door naar geautoriseerde en gecertificeerde reparateurs. Hetzij de eigen 'Genius' medewerkers, hetzij die van onafhankelijke goedgekeurde reparateurs.
Onze tip voor Apple: gebruik van standaard schroefjes scheelt alweer een bestelling voor bijzonder gereedschap.
Bron: Apple