Internet bij VodafoneZiggo? Dan mag je toch echt een eigen modem gebruiken
Waarom zou je niet het modem gebruiken dat je internetprovider je 'gratis' (via je abonnement betaal je er heus voor) ter beschikking stelt? Daar kunnen uiteenlopende redenen voor zijn. We durven wel te stellen dat voor de meeste mensen problemen met WiFi de reden is om naar een ander modem uit te kijken. De standaard geleverde modellen zijn tegenwoordig een stuk beter dan zeg tien jaar geleden, toen ze soms meerdere generaties achterliepen qua draadloze technologie. Toch hebben ze hun beperkingen, vergeleken met apart verkrijgbare modellen. Logisch, want de provider moet een balans vinden tussen fatsoenlijke prestaties en een niet al te hoge inkoopprijs. Een model dus dat voor de meeste klanten volstaat.
Daar zit 'm natuurlijk de kneep, want het ene huis is het andere niet. Waar de internetaansluiting zich bevindt (en waar het modem dus meestal wordt neergezet) maakt al een verschil. Dan heb je het nog niet gehad over de dikte van muren of het materiaal daarvan, of de omvang van de woning. Wil je dan ook nog eens bereik tot achterin je tuin of bovenin de zolderkamer, dan is versterking gewenst. Op dezelfde manier is de ene klant de andere niet: wie veel verlangt van zijn of haar thuisnetwerk, loopt sneller tegen de beperkingen van het standaardmodem aan. Om die reden is vrije modemkeuze belangrijk.
Vrije modemkeuze houdt in dat je zelf kan bepalen welk modem je gebruikt. Daarvoor heb je wel informatie nodig van de provider: alleen met de juiste toegangscodes en instellingen krijg je toegang tot diens netwerk. Het kastje dat je standaard krijgt bevat deze informatie al, maar als je zelf iets koopt, moet je dit zelf invoeren.
Volgens EU-wetgeving uit 2015, die ook in Nederland is doorgevoerd, zijn providers verplicht hieraan mee te werken. Dat is na te lezen in artikel 3, lid 1 van EU Verordening 2015/2120. (Overigens schreef de EU al in 2008 voor dat lidstaten dit mogelijk moesten maken.) Ook de richtlijnen van BEREC, het samenwerkingsverband van Europese providers, schrijven dit voor. Toch zijn Nederlandse providers traag met het beschikbaar stellen van deze mogelijkheid. KPN biedt pas sinds 25 maart vorig jaar keuzevrijheid voor het modem aan zijn klanten, maar VodafoneZiggo wilde er voor de gebruikers van zijn kabelnetwerk nog steeds niet aan. Wel is het al de nodige tijd mogelijk om de draadloze functionaliteit en routerfunctionaliteit uit te zetten, en het kabelmodem als 'bridge' te gebruiken. Dat betekent echter dat je twee kastjes gebruikt, waar één zou volstaan.
Wanneer VodafoneZiggo zich houdt aan de uitspraak, die stelt dat dit vanaf eind mei 2021 geregeld moet zijn, moet het mogelijk worden voor de (vele miljoenen) klanten van het bedrijf om een alternatieve modem/router te gebruiken. Bijvoorbeeld een met een krachter of modernere WiFi-functionaliteit, of met meer instellingsmogelijkheden.
Lees ook: WiFi-problemen? Een ander modem of toch een andere oplossing?
Update 27 mei 2021
VodafoneZiggo is het niet eens gebleken met de uitspraak van de Geschillencommissie, en stapt naar de rechter om bezwaar aan te tekenen. Aldus bericht Nu.nl. VodafoneZiggo is van mening dat de Geschillencommissie niet de autoriteit heeft om deze beslissing te nemen. Die zou liggen bij de Autoriteit Consument en Markt. De ACM publiceerde op 8 juli een concept beleidsregel, waarin het een voorstel deed voor het vastleggen van hoe provider en consument zich tot elkaar verhouden. Daarin stelde de ACM al duidelijk dat consumenten een eigen modem moesten kunnen kiezen.
We citeren: "Als consumenten zelf kunnen kiezen welke apparaten ze kopen om aan te sluiten, stimuleert dat aanbieders van modems, routers en mediaboxen om een goed aanbod te doen op gebied van prijs en/of functionaliteit. De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd.
Steeds meer consumenten gebruiken apparaten die met elkaar in verbinding staan (Internet of Things). Sommige gebruikers sluiten graag een eigen modem aan om het beheer van persoonlijke gegevens zelf in handen te hebben. Vrije keuze van een modem zorgt verder voor een lagere drempel voor consumenten bij het overstappen naar een andere telecomaanbieder, omdat ze hun eigen modem kunnen meenemen naar een nieuwe aanbieder."
Update 6 juli 2021
De ACM meldt in zijn Jaarverslag Netneutraliteit 'naar verwachting in de zomer van 2021' een definitieve beleidsregel bekend te maken over vrije modemkeuze, zo vernemen we via RTLnieuws.