Verkeerde kabel besteld bij KabelDirect? Dan heb je 30 dagen de tijd om 'm terug te sturen
De standaard retourtermijn bij online aankoop is bij de meeste online winkels 14 dagen. Dat is wettelijk zo geregeld. Ook als de verpakking is geopend. De gedachte is dat je online minder goed advies kunt inwinnen bij de verkoper, je moet iets dus thuis kunnen uitproberen. Als het dan niet werkt, bevalt of past, kan je het terugsturen. Volgens de wet doe je dat op eigen kosten, maar veel bedrijven nemen die voor hun rekening. KabelDirect laat nu weten de retourtermijn te verlengen, van 14 naar 30 dagen.
Het bedrijf, waarvan het gezien de naam niet zal verbazen dat het in kabels gespecialiseerd is, stelt dat de meeste kopers al direct de juiste kabels bestellen. Toch ziet men met name bij complexere kabelproducten uit het meer dan 15.000 producten tellende assortiment dat het nog wel eens misgaat. Denk aan kvm-schakelaars of multiport-adapters.
Bestaande praktijk geformaliseerd
Ook duurt het soms langer voordat klanten eraan toekomen om kabels uit te proberen of vaststellen dat het toch niet de juiste keuze was. Om die klanten tegemoet te komen, verlengt KabelDirect de retourtermijn naar 30 dagen.
Het in 2010 opgerichte bedrijf verwacht weinig invloed op het aantal retouren, dat naar eigen zeggen al laag ligt. In de sporadische gevallen waarin klanten de verkeerde kabel kochten, toonde het zich al coulant, zo stelt men. De verandering is dus voornamelijk een kwestie van een bestaande praktijk formaliseren, en de klant wat extra zekerheid bieden.
Met de langere retourtermijn heeft het in elk geval een streepje voor op de wellicht iets bekendere, oudere concurrent. Die hanteert vooralsnog een termijn van 14 dagen.
Bron: KabelDirect