Hands-on met de Meta AI brillen van Ray-Ban en Oakley

Het gaat om de tweede generatie van die Ray-Ban- en Oakley-brillen, draaiende op Meta AI. De focus ligt op een betere camera en een accu die langer meegaat in vergelijking met die van de voorgangers. Aangezien we daar niet bekend mee zijn, merken we die vooruitgang niet. Dat betekent niet dat de ervaring daardoor minder is – het is fijn om op een hoger punt in te stappen. Hier lees je meer over de eerste hands-on met de Oakley en Ray-Ban Meta AI brillen.
Oakley en Ray-Ban Meta AI brillen: 8 uur accuduur
Een grotere batterij is voor draagbare gadgets altijd mooi meegenomen. Weinig dingen die zo vervelend zijn als een leeg apparaat. De nieuwe Ray-ban-brillen, die de naam Gen 2 dragen, gaan nu tot acht uur mee op een volle lading. Dat is bijna twee keer zo lang als de vorige versie. Bij de Oakley en Ray-Ban Meta AI brillen krijg je een oplaadcase, die je 48 uur extra stroom geeft. Ook de ingebouwde camera heeft een serieuze upgrade gekregen. Die kan nu filmen in 3k. Later dit jaar worden er nog video-opties toegevoegd, zoals versnelde en vertraagde opnames.
Ondanks de ingebouwde technologie wil niemand met een opvallende, futuristische gadget op zijn of haar neus lopen. Daarom zien de slimme brillen eruit als de iconische en populaire Ray-Ban-modellen die je vermoedelijk kent, al is het maar door hun frequente verschijnen in Hollwood-films, zoals de Wayfarer, Skyler en Headliner. De nieuwe Ray-Bans met Meta AI zijn per direct in Nederland te bestellen voor 419 euro.
Samenwerking met Oakley
Speciaal voor sporters is er ook een model ontwikkeld in samenwerking met het sportmerk Oakley: de Vanguard. Deze bril is gebouwd voor actie en is daarom steviger en beter bestand is tegen stof en water. De Vanguard is ontworpen om comfortabel onder een fietshelm te passen, werkt samen met sportapps als Garmin en Strava en heeft een verbeterd audiosysteem.
De speakers zijn luider om de wind te overstemmen en de microfoons zijn verbeterd. Daardoor zou je tijdens het fietsen een duidelijk telefoongesprek moeten kunnen voeren. De Oakley Meta Vanguard heeft een accuduur van maximaal negen uur en is vanaf 21 oktober te koop in Nederland en België voor een adviesprijs van 499 dollar (en waarschijnlijk euro).
Wat praktische informatie over de Oakley en Ray-Ban Meta AI brillen
Tijdens een persmoment hebben we de nieuwe brillen even kunnen uitproberen en onze vragen kunnen stellen aan de Nederlandse vertegenwoordigers van beide merken. Zo hebben we een aantal dingen kunnen vaststellen. Mocht je brilglazen op sterkte hebben, dan kun je die via een opticien in de brillen laten plaatsen. Je moet dan misschien vijf tot zeven dagen wachten; dat heeft te maken met de manier waarop de glazen in de bril gezet worden.
Opticiens kunnen namelijk het montuur niet zomaar verwarmen, de reguliere manier om versterkte glazen te plaatsen . De stevigheid van het gebruikte kunststof staat uitzetten niet toe, maar de aanwezige technologie ook niet. Via een speciaal productieproces kan dit toch gerealiseerd worden. De kans bestaat dat je dit zelf moet regelen. Wellicht sluiten elektronicazaken deals met opticiens om dit werk uit te besteden. Verder kun je ze uitrusten met zogenaamde Transitions-lezen: zolang genoeg uv-licht op de bril valt, veranderen de lenzen langzaam in varianten die je ogen beschermen tegen de zon.
De Ray-Bans komen in twee formaten. De eerste bril die ik opzette, zat wat strak om m’n hoofd. De tweede versie rustte alweer stukken beter op mijn gezicht. Alle communicatie tussen jou en de slimme bril verloopt via de twee compacte speakers die bij je oren zitten. Als het volume laag genoeg is, heeft je omgeving er geen last van. Toch heb ik soms andermans bril horen praten, ondanks de anderhalve meter afstand. Dat volume stond wel hoog.
Eerste indruk van slimme Meta AI-brillen
De brillen beschikken over twee camera’s: één voor het vastleggen en filmen en één voor scherptediepte. De camera die fotografeert zit rechts (als je iemand aankijkt, dus links voor jou), terwijl rechts een led-lampje zit. Dat gaat altijd aan op het moment dat je de lenzen gebruikt. Zodra je een foto maakt, knippert het lampje (een keer per foto). Ben je aan het filmen, dan pulseert het. Zo kun je eigenlijk altijd zien wat iemand aan het doen is.
Ook goed om te weten: je kunt dat led-lampje niet afplakken. Tenminste, dat kun je wel doen – maar dat detecteert de bril, waardoor je niet meer in staat bent om te filmen. Dat komt door de lichtsensor op het apparaat. Verder schakelt de bril zodra je hem van je hoofd haalt; hij gaat weer aan wanneer je hem opzet. Opladen gaat via een draadloze oplaadcase. Zodra je de bril erin doet, begint die meteen met laden.
Hoewel de bediening volledig via spraak kan gaan, bevatten de slimme brillen ook een aanraakgevoelig oppervlak. Daarmee kan je bijvoorbeeld muziek pauzeren, het volume aanpassen of een telefoongesprek aannemen. In die zin lijken de producten heel erg op uitgebreidere slimme oordoppen of koptelefoons, die dezelfde functies aanbieden. Aanspreken doe je nu nog met het commando “Hey Meta”; in de toekomst zou het niet meer nodig moeten zijn om zo'n 'ontwaakwoord' te gebruiken.
Oakley en Ray-Ban Meta AI brillen in gebruik
Ook niet geheel onbelangrijk: zonder smartphone doen de brillen niets. Je telefoon is dus het brein van de accessoires. Daarnaast heb je de Meta AI-app nodig voor alle functies, waardoor je dus qua gegevensverwerking overgeleverd bent aan de grillen en de datahonger van Facebook-moederbedrijf Meta. Nu kun je wel wat zaken dichttimmeren via de Meta AI-app, maar alle spraakcommando’s die via de bril lopen, komen wel binnen op de servers van het bedrijf.
Tijdens de bijeenkomst stonden er allerlei bordjes om dingen over te vragen. De bril reageert vrij snel op je commando’s en vragen en herkent sporters, belangrijke gebouwen en andere zaken op foto’s, of dingen die voor je staan. Daar kun je dan van alles over te weten komen, zoals bijvoorbeeld een recept van een bepaald gerecht. Bovendien kan de bril allerlei zoekopdrachten voor je uitvoeren op het internet, net zoals een Google Home-speaker voor je zou kunnen doen, en timers voor je instellen. Vooralsnog werkt dit allemaal alleen in het Engels; ondersteuning voor de Nederlandse taal wordt volgens de vertegenwoordigers eind 2025 of begin 2026 verwacht.
Foto’s maken? Geen probleem. Videobellen? Ook mogelijk, bijvoorbeeld via WhatsApp (niet geheel ontoevallig ook van Meta). De persoon aan de andere kant van de lijn kan dan zien waar jij op dat moment naar kijkt. Je kunt andere diensten koppelen, zoals Spotify, en dan om precieze afspeellijsten vragen om vervolgens naar te luisteren. In dat kader lijken de slimme Meta AI-brillen dus echt op slimme oordoppen, maar dan als het ware in brilvorm.
Blik op de toekomst
Onderaan de streep valt er een hoop te vertellen over de relatief nieuwe productgroep, in elk geval voor het grote Nederlandse publiek. De vraag is nu alleen hoe groot de vraag naar dit soort brillen zal zijn. Als we de medewerkers mogen geloven is dit de toekomst en zal iedereen met zo’n bril rondlopen. Zo hoef je nooit meer te verdwalen en kun je handsfree alles over je omgeving opvragen of opzoeken. Wat is dit voor boom? Wanneer moet ik deze heg snoeien? Wat is een lekker koffieplek je in Parijs? De Meta AI kan je daarbij helpen, zonder dat je je smartphone uit je zak hoeft te halen.
Sporters met een grote online aanwezigheid zullen hier ongetwijfeld ook bovenop springen. Zij kunnen immers vette beelden maken en delen van hun eigen tricks vanuit hun perspectief. Zelf kan je ongetwijfeld nog veel meer gebruikersscenario’s bedenken. Eén van de opvallendste en meest praktische voorbeelden is de vertaalfunctie: de bril kan met enkele seconden vertraging vertalen wat iemand tegenover je zegt, zonder dat jullie dezelfde taal spreken. Ondertussen kun jij dan terugpraten en kan je gesprekspartner in de Meta AI-app lezen wat jij te melden hebt. Zodoende komen we een stapje dichterbij de universele vertaler uit Star Trek – maar vooralsnog leverde het wat ongemakkelijke gesprekken op.
Maar goed, eerlijk is eerlijk: dit is een eerste stap op een jonge markt, een die veel groeipotentie heeft. Persoonlijk zie ik nog niet voor me dat iedereen straks met zo’n Meta AI-bril oploopt, of welke slimme bril dan ook. De grootste vraag is of het maatschappelijk geaccepteerd wordt om zo laagdrempelig continu met een camera rond te lopen. Het was - afgezien van het nerdy imago, waar Ray-Ban en Oakley geen last van hebben - de voornaamste reden dat Google Glass jammerlijk faalde. Een bril met camera heeft iets ongemakkelijks, en ook voordat deze officieel in Nederland op de markt kwamen, waren er al berichten over misbruik.
Aan de andere kant zijn de producten zoals ze er nu staan volwassen en in elk geval qua stijl heel acceptabel. De kans is groot dat we er vroeg of laat niet omheen kunnen, zeker niet zolang de kracht van techbedrijven als Meta niet ingekaderd wordt door serieuze wetgeving.