Nieuws   |   Computers

Lenovo en Inter Milan worden nog inniger: Lenovo shirtsponsor

Lenovo en Inter Milan worden nog inniger: Lenovo shirtsponsor
Lenovo wordt shirtsponsor van FC Internazionale Milano, beter bekend als Inter Milan.

Sinds 2019 is Lenovo de officiële Global Technology Partner van de in 1908 opgerichte club, die officieel voluit FC Internatizonale Milano heet. In die rol heeft het bedrijf onder meer het Suning Training Center in Appiano Gentile en het hoofdkantoor van de club voorzien van nieuwe, slimme technologie.

Wat doet Lenovo voor Inter?

Sinds 2019 is hierdoor de snelheid waarmee Inter data kan verwerken met 20 procent toegenomen. In de afgelopen twee trainingseizoenen werden niet minder dan 100 miljoen gps datapunten verzameld, naast 60 miljoen datapunten van spelers (denk aan hartslag, snelheid, slaappatroon, etc.). Dankzij de rekenkracht van Lenovo servers kan Inter in 25 procent minder tijd beschikken over analyses van die data. Daarnaast zorgt Lenovo voor data opslag voor de club. Dat gaat inmiddels om 50.000 uur aan digitale video - in totaal 400 terabyte aan digitaal materiaal. Bovenal levert Lenovo een geavanceerde workflow voor de analyse van prestaties.

Meer samenwerking tussen Lenovo en Inter Milan

De samenwerking wordt nu verdiept en uitgebreid: Lenovo gaat Inter helpen om met behulp van technologie grote hoeveelheden data te verzamelen en te beheren, ten einde de prestaties van club en spelers naar een nog hoger niveau te brengen. Zoals bekend is ook voetbal tegenwoordig in toenemende mate data driven. Met behulp van sensoren wordt steeds meer vastgelegd, van de snelheid van spelers tot hun individuele prestaties. Al die data moet worden beheerd en geanalyseerd, waar de expertise van Lenovo om de hoek komt kijken.

Lenovo gaat apparatuur leveren, van servers tot laptops, monitoren en accessoires, als mede voorzieningen voor opslag en beheer van data. Daarnaast gaat Lenovo ook historische archieven en documenten digitaliseren, om ook die data eenvoudiger toegankelijk te maken voor de club.

Voor spelers én fans

Voor de spelers van Inter Milan zal Lenovo het verzamelen en verwerken van data uitbreiden. Tijdens trainingen wordt met behulp van gps vastgelegd hoe snel spelers zijn, welke afstanden ze afleggen, hoe veel ze zich inspannen en wat hun bijdrage aan de team prestaties is. Op basis daarvan kan Inter de trainingsschema's verder optimaliseren. Dit systeem wordt door het team zowel ingezet om wedstrijden achteraf te analyseren, maar ook om toekomstige matches voor te bereiden. 

Ook voor fans moet de samenwerking positief uitpakken. Met behulp van technologie van Lenovo krijgen fans meer inzicht op de dagelijkse gebeurtenissen op het veld van Inter Milan. De Media Asset Management oplossing van Lenovo ontsluit een enorm historisch archief met digitale bronnen, waaronder genoemde 50.000 uur video. Fans kunnen bijvoorbeeld hun geboortedatum invoeren, om een overzicht te krijgen van wat er allemaal is gebeurd bij de club tijdens hun leven.

Lenovo zal ten slotte nog meer apparatuur leveren om het dagelijks reilen en zeilen van de club - ook buiten het veld - te vereenvoudigen. Daar vallen naast ThinkPad laptops, ThinkVision monitoren en ThinkSmart apparaten ook oplossingen voor werken op afstand onder.

Het nieuwe shirt met Lenovo erop zal op zeer korte termijn al te zien zijn: aanstaande zaterdag speelt Inter Milan de eerste wedstrijd met de spelers in het nieuwe tenue.

Bron: Lenovo