Meta Quest 3 review: een veelzijdige en dagelijks nuttige... VR-bril? Jawel, zelfs de beste tot dusver!
Bij de aankondiging van de Apple Vision Pro wilde ik er gelijk eentje bestellen. Mixed Reality, virtueel beeldscherm, entertainment bril, camera en gameconsole all-in-one! Totdat ik hoorde dat het nog een jaar ging duren en de verkoopprijs rond de 3500 euro zou komen te liggen. En opeens was daar de Meta Quest 3, die eigenlijk hetzelfde blijkt te bieden voor een fractie van de prijs. Bovendien is hij nu al beschikbaar.
Meta Quest 3: meer dan virtuele achtbaanritjes
Ook als je niets met VR hebt, raad ik je aan om nog even te blijven lezen. De Meta Quest 3 gaat namelijk verder dan wat rondlopen in een virtuele wereld en misselijk worden van virtuele achtbaanritjes. Dit is de volgende stap van Meta om duidelijk te maken dat de VR-hype voorbij is en het grote publiek nu een apparaat kan kopen voor dagelijks gebruik, dat je telefoon op veel vlakken overbodig moet maken.
Sinds de introductie op 10 oktober heb ik dagelijks met het apparaat rondgelopen en kan niet anders zeggen dan dat ik er helemaal in ben opgegaan. Het had makkelijk mis kunnen gaan, want alles in een MR-bril (mixed reality) moet kloppen: de beeldkwaliteit, de lenzen, de sensoren, de software, de processor, accuduur, gewicht, comfort en nog veel meer. Er hoeft er een van deze dingen af te wijken en de gehele ervaring is niet meer dan een gimmick. Om die reden gaan we al deze zaken langs om te zien hoe de Meta Quest 3 het er vanaf brengt.
Meta Quest 3: gewicht en draagcomfort
De Meta Quest 3 weegt 10 gram meer dan zijn voorganger (de Quest 2), maar is een stuk lichter dan de 700 gram van de Quest Pro, die Meta tussendoor nog introduceerde. Onder de streep valt 515 gram best wel mee. Zeker als je er bedenkt dat hier een flinke batterij bij in zit. Het geeft te denken hoe licht hij had kunnen zijn, als de accu net zoals bij de Apple Vision Pro met een kabel verbonden zou zijn geweest. De batterij weegt 65 gram, dus heel veel verschil zou het nu ook weer niet maken. Aangezien de Quest 3 een stuk minder diep is dan de Quest 2, ligt het zwaartepunt dichter bij je gezicht. Met een goede hoofdband is dat gewicht prima over je hoofd te verdelen, zodat je het prima een paar uur zonder nekpijn kan verdragen.
Die hoofdband is wel gelijk één van de nadelen van de Quest 3. Meta levert die namelijk niet standaard mee. De Elite-band, die het gewicht echt goed verspreid, kost namelijk nog eens een 80 euro extra. Wil je de versie met een ingebouwde 2330 mAh accu, dan moet je zelfs 150 euro extra betalen. Het enige dat nu wordt meegeleverd, is een hoofdband van elastiek die de bril in feite tegen je oogkas trekt. Daarbij trekt het gewicht je hoofd naar voren en de band geeft druk rondom je hoofd. Het is dus aan te raden om deze gauw te vervangen.
Accessoires van derden: nog niet goed verkrijgbaar
Daarvoor kan je op moment van schrijven nog maar beperkt bij andere fabrikanten terecht. Blijkbaar hebben die partijen nog niet genoeg tijd gekregen van Meta om aan de slag te gaan met accessoires. Fabrikanten als Kiwi Design, Bobo VR en Yoges, staan bekend om hun fantastische en bovendien redelijk betaalbare hoofdbanden.
Op dit moment is BoboVr echter al door zijn voorraad Quest 3 banden heen. Wel biedt het een conversiekit voor de hoofdband voor de Quest 2. Het geeft Meta in ieder geval even de tijd om de eigen accessoires te verkopen. Dat zijn de genoemde Elite hoofdband (80 euro), een softcase (80 euro), elastieken hoofdband in een andere kleur (60 euro), een oplader (150 euro), controller bandjes (50 euro), siliconen gezichtsinterface (50 euro) en een usb-linkkabel (100 euro).
Die prijzen zou ik niet eens kunnen verzinnen, en ik vind het een hele aparte bedrijfsfilosofie dat deze zo ongelooflijk hoog liggen. Wellicht moet hiermee de relatief lage prijs van de Quest 3 gecompenseerd worden. Ik wacht in ieder geval even op thirdparty-accessoires. De Elite hoofdband is als dat lang duurt het overwegen waard, maar persoonlijk vind ik dat dat stukje plastic (want meer is het niet) erbij had moeten zitten.
Controllers van de Meta Quest 3
Wat wel is meegeleverd, zijn twee controllers. Deze zijn vergelijkbaar met de controllers van de Quest pro. Ze zijn erg compact en er zit geen ring om je handen heen. Dat was bij de Quest 2 wel het geval. Ze zijn daardoor erg compact en makkelijk mee te nemen. Er zitten twee riempjes aan om ze aan je pols te laten bungelen als je ze niet nodig hebt (of als je tijdens een potje virtueel tennis ze uit je handen laat vliegen).
Per controller is er één AA-batterij in het handvat, die een paar weken mee zou moeten gaan. Oplaadbare batterijen zijn uiteraard beter dan wegwerpexemplaren. Er zijn ook losse accupacks voor te krijgen van Meta (à 80 euro). De controllers zijn met 125 gram vrij licht en liggen heerlijk in de hand. De respons is zelfs nog beter, en dat begint al met verbinding maken. Je hoeft niet te wachten op de verbinding, je hoeft ze niet aan of uit te zetten. Zodra de Quest 3 aanstaat, worden de controllers gedetecteerd en zie je ze ook in beeld verschijnen.
De respons in gebruik is nagenoeg perfect, wat je bij precisie apps (wat dacht je van de trainings apps voor chirurgen of het oefenen van je golfswing) goed kan merken. Zonder controllers kun je nog steeds je handen gebruiken om menu’s te bedienen of te typen op een virtueel toetsenbord. Je kan je handen zelfs in games te gebruiken. De camera’s voorop, de dieptesensor en twee camera's aan de zijkanten nemen je handbewegingen (en van je bovenlijf en benen) namelijk waar. Zelfs de bekende knijpbeweging tussen wijsvinger en duim werkt; via een virtuele laserpointer richt je jouw hand op een functie en activeer je deze met de knijpbeweging.
Werkt zowel standalone als in combinatie met een PC
De Quest 3 is als standalone vr-bril te gebruiken, doordat het gebruik maakt van een Android besturingssysteem dat draait op de nieuwe Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 processor. Hiermee heb je nagenoeg pc-kwaliteit op je neus hangen. Sommige games kunnen zelfs met 120 beelden per seconde worden weergegeven.
De Meta Quest 3 is echter ook in combinatie met de Oculus Rift software of Steam VR te verbinden met een pc. Dan is het vooral je grafische kaart die het verschil zal laten zien. Aan de twee lcd-schermen met een resolutie van 2064 x 2208 pixels per oog zal het niet liggen. Die zijn superhelder en scherp, hoewel ik hier liever wat meer had betaald voor twee oled-schermpjes. Het zwart in donkere situaties is namelijk een verlicht zwart en daarmee donkergrijs. Dat stoort vooral bij het bekijken van 2D video, bijvoorbeeld wanneer je series gaat streamen of films gaat kijken. De omgeving rond het beeld is dan wat verlicht.
Pannenkoek
De kostbaarste onderdelen van de Meta Quest 3 zijn niet de processor, de 128 of 512 GB opslag of de accu, maar de lenzen. De bril bevat namelijk hoogwaardige pancake-lenzen. Dit zijn letterlijk platte geslepen lenzen uit één stuk, in plaats van de gangbaardere fresnel-lenzen, die zijn opgebouwd uit losse ringen. Brildragers weten dat echt goede lenzen op bijna 1000 euro uit kunnen komen en daarbij kan je ook echt een merkbaar kwaliteitsverschil ervaren.
Dat is bij de Quest 3 ook zeker het geval. Eenmaal door deze pancakelenzen gekeken wil je niet anders meer. Het ‘verrekijker’-effect is nagenoeg ook niet meer aanwezig. De gezichtsinterface om de lenzen heen is te verschuiven als je zelf een bril draagt. Zo kan je meer ruimte vrijmaken. Je kan ook voorzetlenzen op sterkte bestellen, die je op de lenzen van de vr-bril klikt.
Speakers met Spatial Audio
In de armen van de bril zitten kleine luidsprekers verwerkt. Via een brede spleet vlak in de buurt van je oren kunnen die ruimtelijke audio weergeven. Natuurlijk kun je in de omgeving hier wel wat van horen, maar op een volume van 30% is het eigenlijk al hard genoeg en dan valt het erg mee met het omgevingsgeluid. Voordeel is dat jij de omgeving ook kan horen en dat je niet met een extra hoofdtelefoon aan de slag moet. Dat kan overigens wel, maar bluetooth is af te raden, vanwege de vertraging.
Om die reden is bij de rechterarm een 3,5-mm hoofdtelefoonuitgang te vinden. Deze gebruik ik eigenlijk alleen als ik echt niemand wil storen. Het geluid dat uit de luidsprekertjes komt is heel goed en de ruimtelijkheid erg overtuigend. Een knap staaltje sounddesign.
Aan de slag: in gebruik nemen van de Meta Quest 3
Om de installatie zo makkelijk mogelijk te maken, is er een QR-code in de doos te vinden. Die leidt je snel naar de Meta app voor Android of iOS. Het is een app waar ik eigenlijk elke dag in kijk. Je vindt hierin je accountgegevens terug en je maakt verbinding met de Quest 3. Ook vind je er het laatste nieuws, de Quest Store om apps te kopen en gelijk in je account te laten verschijnen (die je dan op de Quest 3 ook gelijk in je apps terugziet).
Je kunt ook naar de app casten. Oftewel, alles wat je in de Quest 3 ziet kun je streamen naar de app en daar ook opnemen. Dit kan ook zonder de app, rechtstreeks vanuit de bril. Hier kun je foto’s maken en video opnemen. Deze opnames worden automatisch gesynchroniseerd in je account en zijn dan ook weer in de app terug te vinden.
Mixed Reality op de Meta Quest 3
De functie die van een VR-bril een Mixed Reality-bril maakt, is passthrough. De mogelijkheid de echte wereld te zien, terwijl je de bril op hebt, die vervolgens beeld over die echte wereld projecteert: een mix van virtuele en 'echte' reality. De Meta Quest 3 heeft hiervoor twee camera’s een dieptesensor, waarmee je de omgeving waar je bent kunt waarnemen.
De resolutie en algehele kwaliteit van deze transparantiemodus is minder dan die van de virtuele wereld. Daardoor zie je een menu in hogere kwaliteit geplaatst op een lagere resolutie weergave van de echte wereld. Die is nochtans goed genoeg om op je toetsenbord te kijken, je controllers of een glas te pakken. Het lukte me zelfs om wat te typen op mijn beeldscherm of een tekstbericht te schrijven op mijn iPhone. Je moet even de juiste afstand tussen de bril en het andere scherm vinden, maar dat gaat prima.
De passthrough is meer dan een handigheidje: het zorgt ervoor dat het afgeschermde gebied dat je ‘speelveld’ is, in kaart kan worden gebracht. Met prachtige animaties zie je de ruimte op de grond, de muren en zelfs objecten in de ruimte digitaal gemarkeerd worden. Hierdoor kun je in de VR-modus geen brokken maken, maar in de passthrough-modus kan je nog een stap verder gaan: je kan de omgeving in een game betrekken.
Virtueel scherm
Ook voor serieuzere activiteiten is deze functie handig. Je kan hierdoor de Quest 3 gebruiken als Remote Display. Hiervoor heb je op je Windows of MacOS pc de gratis Meta Quest Remote Desktop toepassing nodig. Daarmee krijg je in jouw ruimte (of in je virtuele ruimte) het beeldscherm van je computer te zien. Na het verbinden van een bluetooth toetsenbord en muis, kun je je computer ook gewoon bedienen.
De kwaliteit van dit virtuele scherm is goed genoeg om je werk op te kunnen doen. Wil je video doorsturen, dan zijn er apps als Virtual Desktop die dat net even wat beter doen. Het draadloos verbinden met video is ook via de Airlink functie te doen, zodat je Steam VR niet eens via een kabel hoeft te verbinden. Natuurlijk gaat dat wel gepaard met wat vertraging, maar de beeld- en geluidskwaliteit is hetzelfde. In december komt hier ook nog eens Xbox Cloudgaming bij. Het lijkt erop dat de Quest 3 zo een centrale hub van vele bronnen gaat worden.
Bioscoopje op je hoofd
Ik gebruik de Quest 3 vooral ook om films en series mee te bekijken. Wat dat betreft is de kwaliteit goed genoeg om een groot virtueel bioscoopscherm te realiseren. Het enige dat wat tegenvalt, zoals al opgemerkt, is het contrast. Donkere scenes veranderen vaak in vastgelopen zwarte silhouetten.
Het maakt wel uit welke app je hiervoor gebruikt. De beste resultaten kreeg ik met de op Firefox gebaseerde browser Wolvic, maar ook in de standaard browser heb je de mogelijkheid om Disney Plus of NPO Start te gebruiken. Er zijn apps voor PrimeVideo, Netflix en YouTube, en specifieke apps als Bigscreen of Skybox om bestanden vanaf je server te spelen. Mogelijkheden genoeg dus.
Conclusie
Als VR-bril is de Meta Quest 3 een no-brainer. Je krijgt de kwaliteit van de Quest Pro, voor minder dan de helft van de prijs. Dat is inclusief pancake-lenzen, hoge resolutie beeldschermen, goed klinkende audio, in een licht en compact design. Daarnaast is het apparaat zowel met je pc als op zichzelf te gebruiken. Met de passthrough-functie bereikt Meta opeens een veel breder publiek. Ook als je niet van gamen houdt, is de Quest 3 hiermee te gebruiken als virtueel beeldscherm voor je computer. Er zijn genoeg mixed reality situaties die hem zowel voor werk als entertainment interessant maken. Het is daarmee een apparaat dat je dagelijks erbij zal pakken. En dat is iets dat we een paar jaar geleden niet hadden gedacht over een VR-bril.
Meta Quest 3
Meta Quest 3 in een oogopslag | |
Afmetingen | 24,02 x 16,45 x 10,15 cm |
Gewicht | 515 g |
Beeld | Kijkhoek: 110° horizontaal, 96° verticaal Resolutie: 2064x2208 per oog (1218 PPI, 25 PPD) Beeldsnelheid: 72, 80, 90 of 120 Hz |
Accu | 2,5 uur gebruikstijd (gemiddeld) 2,3 uur oplaadtijd met 18 W adapter |
Processor | Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 |
Geheugen | 8 GB werkgeheugen 128 GB / 512 GB opslag |
Camera | 2x RGB camera met 18 PPD |
Verbinding | USB-C WiFi 6E Bluetooth |
Adviesprijs | € 549,99 (128 GB) € 699,99 (512 GB) |
Koop |