Review   |   Foto- en videocamera's

Nextbase Piqo review: een goedkope dashcam met betrouwbare video

De Nextbase Piqo 2K is een zeer compacte, betaalbare webcam die vastlegt wat er om je auto heen gebeurt - ook als je niet rijdt, al vergt dat wat extra installatiewerk.
De Nextbase Piqo 2K is een zeer compacte, betaalbare webcam die vastlegt wat er om je auto heen gebeurt - ook als je niet rijdt, al vergt dat wat extra installatiewerk.

Het wordt almaar drukker op de baan, wat helaas soms leidt tot road rage, ongelukken en lastige discussies achteraf. Ook als je stil staat loopt er wel eens iets mis. Naar je auto stappen en ontdekken dat een snodaard de bumper een deuk cadeau heeft gedaan, fijn is iets anders. Niet verwonderlijk dat de dashcam aan een opmars bezig. Zo’n camera kan beelden opleveren die best nuttig zijn als de verzekering er bij te pas komt. Bij duurdere wagens – meestal EV’s –  is een camerasysteem tegenwoordig vaak ingebouwd, maar er rijden nog genoeg wagens rond die een aparte dashcam nodig hebben. Het is op die doelgroep van autobestuurders dat de Nextbase  Piqo mikt.

De Piqo die we hier bekijken is (bijna) het instapmodel bij Nextbase. Dat merk je aan z’n prijs van 149 euro, maar eveneens aan z’n compacte vorm. Het is heel wat kleiner dan de duurdere modellen van Nextbase, die ook meer functies bieden. Toch komt de Piqo met een aantal interessante functies, waaronder GPS- en tijdstempels op video, spraakbediening en de Slim Parkeren-functie. 

Nextbase Piqo

Er is geen eigen scherm op de achterzijde van de Piqo, nog een belangrijk verschilpunt met duurdere toestellen. Als je meer betaalt, krijg je zo'n scherm vaak wel. De dashcam is dan gauw een stuk forser. Dit discrete toestel echt in de diepte bedienen doe je via je smartphone. Als je stilstaat, dus. Er is een enkele grote knop en spraakcommando's voor snelle handelingen. Opnemen doe je naar een (voldoende snelle) microSD-kaart, die je apart moet aanschaffen.

Nexbase Piqo: twee modellen om uit te kiezen

Het idee bij deze dashcam is dat je voor een relatief laag bedrag een onopvallende camera krijgt die zich focust op de essentie. De Piqo 2K filmt maximaal in 1440p (of QHD), wat minder is dan de 4K van topmodellen. Opteren voor Full HD kan ook, als je kleinere videobestanden wil. Als je dat overweegt, kies je misschien beter voor de 30 euro goedkopere Piqo 1K - de echte instapper bij Nextbase. Dit bijna identieke, maar goedkopere model filmt maximaal in 1080p (Full HD). 

Nextbase Piqo 2K

Je verliest bij Full HD-video of de Piqo 1K wel detail. Dat betekent mogelijk dat pakweg een kentekenplaat bij een video net niet leesbaar is. Kiezen voor een hogere resolutie lijkt daarom een beter idee. De Piqo 2K heeft bovendien een marginaal betere breedhoekcamera (145° vs 140°), waardoor hij een groter deel van de weg in beeld brengt. Dat is vooral belangrijk voor zaken die links en rechts van de auto gebeuren (zoals iemand die agressief inhaalt).

Heel wat dashcams vereisen naast de aankoop dat je investeert in abonnementen om alle functies te ontsluiten. Dat is bij de Piqo amper het geval. De functielijst van wat je ‘gratis’ krijgt bij de camera krijgt is al vrij volledig. Onder de noemer ‘Solo’ omvat het bijvoorbeeld 30 dagen cloudopslag voor je beelden en Lite-versies van de Guardian- en Getuigenstand (zie verder). Dit kun je uitbreiden met een Bescherm-abonnement om beelden 180 dagen bij te houden en om een SOS-modus toegankelijk te maken. Dat laatste is tegenwoordig verplicht ingebouwd bij nieuwe auto's en dient om een contact (en bij voorkeur ook hulpdiensten) in te lichten bij een ongeval.

Installatie van de Nextbase Piqo: (bijna) alles is meegeleverd

De Nexbase Piqo wordt geleverd in een heel volledig pakket met daarin een usb-kabel van 4 meter, een dubbele usb-adapter voor je sigarettenaansteker (mocht je auto geen eigen USB-poorten bezitten), een plastic gereedschap, doekjes om de ruit proper te maken en een extra zelfklevende mount (zou je de camera in twee auto’s willen gebruiken). Het gereedschap en de lange kabel maken het mogelijk om de USB-stroomkabel eventueel achter de rubberen rand van je vooruit te stoppen. Het zal van je specifieke auto afhangen hoe makkelijk dit is. De moeite waard om te onderzoeken, want anders bengelt er een kabel in het midden van je voorruit. Even opmerken dat de meegeleverde kabel zwart is, in de foto's bij deze review zie je een (eigen) wit exemplaar. 

Nextbase Piqo 2K

Over stroom gesproken, het is wel iets waar je rekening mee moet houden. De Piqo heeft geen accu en zal dus in bepaalde auto’s stoppen met werken zodra je de motor uitzet (of even daarna). Het hangt er vanaf of je voertuig beschikt over usb-poorten die continu stroom blijven leveren of niet. Nextbase verkoopt wel de Quick Connect Cable die je insteekt op de ODB-poort van je wagen of Piqo Pro Install Cable, die je aansluit op de zekeringkast van je auto. Of je camper of vrachtwagen, want het ondersteunt ook 24V. Die beide kabelopties zorgen voor een doorlopende stroomvoorziening.

Nextbase Piqo

De troef van de Nextbase Piqo: slim parkeren

Smart Parking in de Nextbase-app

Waarom is continue stroom noodzakelijk? Het antwoord daarop is: Slim Parkeren. Dit gebruikt een sensor om een schok tijdens stilstand te herkennen, waarna de Piqo begint te filmen (voor circa een minuut). Via de app kun je instellen hoe groot die schok moet zijn. Lijkt misschien gek, maar als je bijvoorbeeld met een kleine auto aan een drukke baan parkeert kan de luchtverplaatsing van een voorbijrazende vrachtwagen ook al voor beweging zorgen. Dan levert de gevoelige stand misschien te veel opnames op.

Als iemand die al enkele keren mocht terugkeren naar een geparkeerde auto om alweer een nieuwe deuk te ontdekken en geen spoor van de verantwoordelijke, is het een functie die mij wel aanspreekt. In één geval liep de schade op tot 1000 euro - na tussenkomst van de verzekering, de werkelijke rekening bedroeg vier keer zoveel. Het tikt snel aan, zo’n ingedeukte voorportier en zijvleugel, naast een beschadigde velg. De Slim Parkeren-functie op de Piqo had toen misschien onthuld wie verantwoordelijk was voor de aanrijding. Als is het dat niet helemaal zeker, aangezien een dashcam op de voorruit bij het parkeren in een rij maar een deel van de weg toont.

Maar misschien had het wél iets opgeleverd. Slim Parkeren heb je vooral nodig als de auto ergens stilstaat, ’s nachts op straat of in een parkeergarage. Maar als je die functie dus wil, moet je voor een continue stroomtoevoer zorgen. Een van de extra kabels ga je dan wellicht nodig hebben.

Design van de Nexbase Piqo: kleine en onopvallend

Onopvallend is de Piqo wel. Het past ongeveer in je handpalm, wat de camera bijna onzichtbaar maakt als je hem achter de spiegel monteert. Dat kan misschien niet bij elke auto, maar een centrale plaatsing achter de achteruitkijkspiegel is wel ideaal. Zo blijft de camera uit je gezichtsveld, wat minder afleidend is. Bovendien zou de camera dan goed geplaatst zijn om bijvoorbeeld een nummerplaat van een voorligger in beeld te brengen. Je kunt het apparaat natuurlijk op je dashboard bevestigen, en zo trouw blijven aan de naam ‘dashcam’. Het hangt weer wat af van je voertuig of dit een goede positie is; de kans bestaat dat je meer van je eigen motorkap dan van een kentekenplaat in beeld brengt.

Tijdens het instellen kun je de output van de Nextbase-camera via je telefoon live bekijken. Handig, want hierdoor kun je makkelijk het toestel fijn bijregelen. Dat gaat vlot, omdat de camera via een bolscharnier aan de voet is bevestigd. Achteraan de Piqo zit een grote drukknop met led-ring. Hierop drukken kan een opname starten, maar dan moet het in handbereik zijn. Het kan ook met een stemcommando. De verschillende kleuren waarin de led-ring oplicht vertellen je ook iets over de status van de Piqo.

Eeuwig blijven filmen

De Piqo-dashcam biedt zo veel zekerheid. Maar wel een soort achteraf-zekerheid. Clips moet je downloaden via de app op je smartphone. Dat is prima om bijvoorbeeld bewijsmateriaal te hebben bij een ongeval of als je verkeersagressie meemaakt. Hoeveel clips je opneemt hangt af van de grootte van de microSD-geheugenkaart die je kiest. Vollopen doet het nooit, want een loop-functie overschrijft de oudste opnames als er geen plek meer is.

Nextbase Piqo

Het idee achter een dashcam zoals deze is dat je het rustig laat filmen . De beelden raadpleeg je enkel als er een reden voor is. En anders laat je het ding verder werken en gewoon oude clips overschrijven. Een grotere geheugenkaart biedt je in dit scenario gewoon een groter 'archief', meer tijd om beelden op te zoeken. Hoeveel tijd hangt van de videokwaliteit en de instellingen af, en natuurlijk de grootte van de kaart. Ter referentie: de clips die de camera bij ons maakte in 1440p of 2K-kwaliteit waren 157 MB per minuut - een minuut is ook de typische cliplengte bij de Piqo. Behalve de clips gemaakt als het donker was, die waren dan weer 220 MB groot. 

Je kunt er ook voor kiezen om regelmatig de app op je telefoon te laten verbinden met de Piqo. De clips worden dan gedownload en ook richting cloudopslag gestuurd.

Connectiviteit met beperkingen

Maar let wel: de connectiviteit ontbreekt om je live in te lichten als iemand tegen je geparkeerd voertuig tikt. Een melding naar je smartphone sturen kan niet. Je kunt de Piqo ook niet gebruiken om ‘live’ te monitoren waar een geleende of gestolen auto naartoe bolt. Die zaken kunnen wel met hogere Nextbase-modellen, zoals de iQ-cams met ingebouwde 4G-module. De kostprijs daarvan ligt wel een stukje hoger, vanaf 499 euro. Daar komt nog een abonnement bij van circa 7 euro per maand. Je spreekt dan wel over een veel geavanceerder toestel, dat je zelfs kunt uitbreiden met een camera achterin je auto.

De Nextbase-camera verbindt met je smartphone via WiFi. Dat gebeurt via een ad hoc WiFi-netwerk. De instructies om dit te doen zijn vrij helder, dus lastig is het niet. Het enige spijtige is dat je geen optie hebt om de Piqo te verbinden met een eventueel WiFi-netwerk van de auto. Mijn vorige voertuig, een Skoda Superb, bood dit in combinatie met een 3G-verbinding. Het zou de Piqo net iets meer ‘online’ hebben gemaakt. Maar goed, dat hoort ook wel wat bij het marktsegment. De Piqo blijft nu eenmaal een goedkope dashcam.

Ping!

De Piqo hing ik een week of twee in mijn eigen wagen. Toevallig een voertuig waar een dashcam net minder nuttig is: een Tesla Model Y, een auto die af-fabriek al met meer camera's komt dan een vlaggenschip-smartphone. Standaard neemt het echter die beelden niet op (tenzij je in opslag voorziet). 

Screengrabs van de Piqo 2K

Tijdens het testen produceerde de Piqo aanvankelijk regelmatig een geluidje. Dat was even mysterieus, tot bleek dat de instelling die automatisch begint te filmen als een bepaalde snelheid werd overschreden op ’50 km/u’ ingesteld stond. Tja, als je dan een lange rit op de autosnelweg maakt… Het is sowieso een toestel dat wel eens een ping-geluid maakt. Waarom dat gebeurt, kun je tijdens het rijden niet echt nakijken. Niet vreemd, je moet onderweg niet met je smartphone bezig zijn. Je kunt de geluiden wel uitzetten in de behoorlijk uitgebreide Nextbase-app.

Na ongeveer een week met enkele kortere ritten en een heel lange heen & terug-rit richting Zeeland, had de Piqo ongeveer 92 GB aan beelden opgenomen. Dat lijkt niet overdreven; met wat verdere tuning van de instellingen zou het wellicht spaarzamer opnemen. Als je ze bekijkt in de Nextbase-app, krijg je ze gepresenteerd met een grote snelheidsindicator (gek genoeg in mijl per uur, ondanks de instelling op km/u) en informatie over G-krachten en de positie. In de app kun je tikken om de weg afgelegd tijdens de video op een kaart te zien, ook nuttig.

Nextbase-app met video van de Piqo 2K

Beeldkwaliteit van de Nextbase Piqo

De video's thuis bekijkend op een groot scherm, is de meerwaarde van 2K-modus wel (en dus die van de Piqo 2K vs de Piqo 1K) helder. Letterlijk, je kunt in 1440p nummerborden stukken beter aflezen. De leesbaarheid hangt uiteraard veel af van de weersomstandigheden en het licht. Maar zelfs al is een kenteken maar deels zichtbaar, in combinatie met een merk en type auto en kleur kan die informatie al nuttig zijn voor de verzekering of de politie.

Screengrabs van de Piqo 2K

De maximale QHD-framerate van 30 beelden per seconde leverde voldoende beelden op met scherpe details - een dashcam die aan een hogere framerate (zoals 60 fps) opneemt zal wel minder vage stills opleveren. En ondanks de relatief harde rit in onze auto - de ophanging wordt wel eens vergeleken met die van een kart - leken de schokken niet zo'n impact te hebben op de beeldkwaliteit. Het is onduidelijk of de Piqo echt aan beeldstabilisatie doet, maar de dashcam leek zelfs bij een rit over een kasseiweg nog vloeiende beelden op te leveren.

Screengrabs van de Piqo 2K

De Piqo 2K doet goed z'n werk in daglicht en bij schemering. Is het echt donker op de weg, dan daalt het detailniveau sterk en neemt ruis toe. Zelfs met de sterke koplampen van de Model Y - die dan weer veel reflectie veroorzaken - wordt het wel blokkerig. Maar toch, de QHD-resolutie en beeldkwaliteit levert nog altijd video op die ondersteunend kan zijn bij een discussie.

Stembediening - en -registratie!

Wat wel opviel is dat Piqo standaard ook het geluid in de cabine heel helder opneemt. Op zich geen probleem in een gezinscontext, maar als je derden vervoert schakel je die optie in de app beter uit. 

Werken met de stemcommando's ging verrassend vlot, zelfs als de radio luid speelde. De bevelen zijn wel relatief lang: ze beginnen met "Hey Nexy", en dan nog een halve zin. Bijvoorbeeld "Witness Mode"  of "Witness Mode Off". Ga je dat onthouden op een moment dat iemand opeens heel agressief uit de hoek komt op de weg?

De Getuigen-functie is op zich wel nuttig, want naast het opnemen van video zal de Witness Mode een sms sturen naar aangeduide contacten. Wel belangrijk om weten is dat deze functie, net als Guardian Lite en de SOS-functie, werken door berichten via je telefoon te sturen. Je zorgt dus best dat je smartphone gekoppeld is aan de Piqo en die verbinding altijd automatisch legt als je in de auto stapt. 

Screenshot Nextbase-app bij de Piqo 2K

Conclusie

De Piqo van Nextbase heeft niet de uitgebreide functielijst of mobiele verbinding van duurdere dashcams. Maar voor 149 euro levert het solide, betrouwbare prestaties, met name in daglicht. De video's tonen veel detail en brengen de weg breed in beeld, wat belangrijk is als je veel autosnelweg rijdt. Het is een aanrader om voor de iets duurdere 2K-versie te gaan, die duidelijk meer details vastlegt.

Als je echt veel nachtelijke ritten doet, mik je wellicht beter op een luxer model met een betere sensor. De videokwaliteit van de Piqo is dan misschien net niet toereikend om details verder weg te tonen. Slim Parkeren is dan weer een geweldige functie, al zal je hiervoor wellicht nog een extra kabel nodig hebben én even moeten knutselen (de ODB-stekker opsporen is echter niet zo moeilijk).

Goede Deal Januari 2025

Nextbase Piqo 2K

Nextbase Piqo (2K) in een oogopslag
Resolutie Piqo: 2560x1080p (WFHD)
Piqo 2K: 2560x1440p (QHD)
WiFi 2,4 GHz
Bluetooth 4.1
GPS Ja
Camera 6 laagse lens, f/1.6
Nachtzicht
Geen beeldstabilisatie
Geen polarisatiefilter
Kijkhoek 140°
Bijzonderheden Emergency SOS, Guardian Mode Lite, Witness Mode
Fabrikant site Nextbase
Adviesprijs v.a. € 119
Koop bij Coolblue