Review   |   Camera's

TP-Link Tapo C520WS review: gebruiksvriendelijke beveiliging met goede beeldkwaliteit

De Tapo C520WS van TP-Link is een compacte dome camera, die je op afstand kan laten draaien en kantelen.

Tapo is een merk van TP-Link, de welbekende Chinese fabrikant van netwerkapparatuur als routers en switches. In Nederland is het met grote afstand marktleider op het gebied van mesh wifi systemen. Nu die markt goed en wel in handen is, verbreedt het bedrijf de blik naar smart home in de brede zin des woords. Dus alles van slimme deurbellen en verlichting tot robotstofzuigers en beveiliging. Dat doet het dus onder het merk Tapo, maar niet onbelangrijk is dat TP-Link en Tapo apparatuur met dezelfde Deco app beheerd kan worden. Al is er ook een aparte Tapo app. Op het vlak van beveiliging is er onder meer een selectie camera's, waaronder de Tapo C520WS, onderwerp van deze review.

Tapo C520WS: dit moet je weten

De Tapo C520WS is een compacte dome camera met ingebouwde motoren. Daarmee kan deze beveiligingscamera ronddraaien en verticaal bewegen (in jargon: pan en tilt). Het geeft hem een potentiële dekking van 360 graden rondom en 90 graden verticaal. Met een ingebouwde microfoon en speaker kan hij dienen om op afstand met mensen (bijvoorbeeld bezorgers) te communiceren. Ook kan je de speaker gebruiken om een alarmgeluid af te spelen.

Tapo C520WS

De camera is geschikt voor gebruik binnen en buitenshuis, waarbij je hem zowel aan een plafond of muur kan monteren, of op bijvoorbeeld een muurtje of een paal. Alle benodigde bevestigingsmateriaal zit in de doos.

Voor het vastleggen van beelden beschikt de Tapo C520WS over een zogeheten Starlight Color Night Vision sensor. Een ingewikkelde marketingnaam die aangeeft dat hij ook in het halfduister nog beelden van goede kwaliteit moet kunnen registreren. Dat is voor veel beveiligingscamera's vaak een uitdaging. In het donker schakelen ze over naar infrarood en overdag met voldoende licht werkt vaak prima. Maar net in de uren dat het te licht is voor infrarood en te donker voor een gewone sensor, wordt het beeld vaak gruizig, flets en verliest het details. Dat is waar de C520WS zich moet onderscheiden - en zoals we zullen zien doet hij dat ook.

Om zoveel mogelijk licht op te vangen heeft de C520WS ook een zeer lichtsterke lens, met een groot diafragma. Daarbij beschikt hij over herkenning van mensen, huisdieren en auto's met behulp van kunstmatige intelligentie. Dat biedt meer mogelijkheden dan louter reageren op beweging.

Tapo beveiligingscamera's: verplichte cloud

Het smart home aanbod van Tapo is primair bestemd voor thuisgebruik. Dat zie je onder meer terug in de vrij prettige prijskaartjes. Met een setje Tapo-camera’s zet je in een handomdraai een compleet camerabeveiligingssysteem voor je huis op. Toevoegen, beheren en bekijken van streams doe je via de bijbehorende app.

Tapo C520WS in de Tapo app

Die werkt volgens het inmiddels bekende stramien: je meldt de camera aan bij de clouddienst van de fabrikant, waarna de pret begint. Dat aanmelden is in het geval van de Tapo camera's ook echt verplicht. Voor het bekijken van de beelden er is geen andere optie. Daarmee zijn deze camera's minder geschikt voor wie alles in eigen beheer wil houden, bijvoorbeeld in combinatie met een Synology NAS met Surveillance Station. Aan de andere kant is het gebruiksgemak door deze benadering wel uitstekend.

Overigens lukt de koppeling met zo'n NAS wél. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je verderop in deze review. Maar met die truc moet je nog altijd bij de Tapo-clouddienst aangemeld zijn. Bovendien herkende Surveillance Station de nog erg nieuwe door ons bekeken C520WS (fabrikantpagina) niet helemaal. In de praktijk betekende dat besturing van de camera niet mogelijk was vanuit deze toepassing. Het is waarschijnlijk dat daar nog verandering in komt, dus daar gaan we niet over zeuren. Bovendien is het TP-Link niet aan te rekenen.

TP-Link Tapo C520WS: weerbestendig (behalve de adapter)

De Tapo C520WS is een typische dome-camera, waarbij de koepel zelf draaibaar is. Deze kan je op afstand besturen. Bewegen kan in horizontale als verticale richting, binnen de mechanische beperkingen. De gedachte is dat je de camera aan het plafond of aan de muur hangt. Omdat je via de app-instellingen het beeld ook kunt omkeren, houdt niets je tegen om hem in ‘omgekeerde’ stand op bijvoorbeeld een muurtje in de tuin of een hek te zetten.

De camera is geschikt voor gebruikt buiten, hij heeft daartoe een IP66-certificering. Dat duidt erop dat hij behoorlijk stof- en waterdicht is. Hij moet zonder meer tegen een regen- of sneeuwbui kunnen. Verbinden met het netwerk kan met zowel ethernet als Wi-Fi, dus je kunt er alle kanten mee op.

Praktisch is daarbij een optionele, maar aanbevelenswaardige in te prikken microsd-geheugenkaart. Daarmee kan de camera opnames blijven maken, ook als een medeburger met snode plannen het idee krijgt om eerst de netwerkkabel (of router) te saboteren. Uiteraard is daarvoor wel voeding nodig. Een extra voordeel van die geheugenkaart is dat de opgenomen beelden desgewenst ook lokaal op de camera bewaard kunnen worden en niet naar de Tapo-clouddienst verhuizen.

De Tapo C520WS beschikt over tweeweg-audio. Dat maakt hem bijvoorbeeld ook geschikt als babyfoon met video en terugspreekmogelijkheid. Soms werkt die truc en wordt een kind er weer rustig door. Aardig detail is de fysieke lensbeveiliging; daarmee kun je desgewenst privacy realiseren op een eenvoudige doch zeer effectieve manier.

In gebruikname van de Tapo C520WS

De camera is keurig verpakt in en het moet wel heel gek lopen wil je  hem niet snel aan de praat krijgen. De wifi-versie die wij bekeken ziet er zoals al gezegd een beetje uit als het Android-robotje. Dit dankzij de antennes die dan als armen fungeren. Maar dan staat de cam dus eigenlijk ‘ondersteboven’. Activeren van de camera is vrij simpel.

Allereerst is het zaak de Tapo-app te installeren. Die haal je op door de QR-code uit de handleiding met je smartphone te scannen. Dan word je direct doorgesluisd naar de juiste app in de app store van je toestel. Ook zul je de camera ergens moeten opstellen of ophangen. Voor onze test zetten we hem gewoon lekker op tafel, werkt ook prima.

De Tapo C520WS adapter is niet weerbestendigDe meegeleverde voedingsadapter prik je in de daarvoor bestemde aansluiting van het snoer uit de camera. Daarbij moet je wel bedenken dat die netadapter niet weerbestendig is. Ofwel: idealiter prik je die in een binnenstopcontact. We hebben hier ook meteen een minpunt van de Tapo C520WS te pakken. De camera ondersteunt namelijk geen power-over-ethernet oftewel poe. Dat is iets wat je eigenlijk wel een beetje verwacht van een beveiligingscamera voor buitengebruik. Het is dan immers logisch om met een eveneens weerbestendige netwerkkabel zowel netwerk als voeding te regelen.

Voordeel van een netwerkkabel is ook, dat die erg lang kan zijn. De Tapo C520WS komt met 3 meter snoer aan de voedingsadapter, dus je hebt wel enige bewegingsruimte. Maar dat is wel de afstand tot een stopcontact om rekening mee te houden bij bevestiging buiten. Het zal veelal geen onoverkomelijke kwestie zijn, maar met de camera denkelijk op plafondhoogte en stopcontacten vaak juist bij de vloer, is 3 meter sneller 'op' dan je misschien verwacht. Idealiter heb je een systeemplafond met ruimte voor een contactdoos, maar dat zal niet altijd zo zijn. Kortom, iets om in het achterhoofd te houden.

Installeren en de Tapo app

Is de camera eenmaal gekoppeld aan de voeding en is deze ingeprikt, dan start je de app. Heb je gekozen voor een netwerkkabel, dan is koppelen extreem eenvoudig: de camera wordt snel gevonden. Kies je voor Wi-Fi, dan moet de camera eerst verbinding maken met je draadloze (thuis)netwerk. Ga in de app naar Camera’s (er wordt een scala aan andere slimme thuisautomatiseringsapparatuur ondersteund) en tik op Apparaat toevoegen. Selecteer het type, in dit geval dus de Tapo C520WS. Kies – in dit voorbeeld – voor Draadloos en tik op Volgende. Zet – als je dat al niet gedaan had – de camera aan en wacht tot deze gestart is en de LED afwisselend rood-groen knippert. Tik dan op Zijn al rood en groen. Geef – als je je niet al te veel zorgen maakt over je privacy – toestemming voor locatiegegevens.

Schakelen naar de camera

Nu moet je de app even naar de achtergrond verhuizen en de Instellingen van je telefoon openen. Verbind dan je smartphone met een nieuw Wi-Fi-netwerk met de naam Tapo_Cam gevolgd door een nummer. Keer weer terug naar de app en tik op de link Ik heb al verbinding gemaakt. Mocht je – zoals wij – al eens geëxperimenteerd hebben met de camera, dan kun je ervoor kiezen om bestaande instellingen te behouden of alles te wissen. In dit geval kiezen we voor die optie, ofwel de link Smart Apparaat Resetten. Waarna je na even wachten weer opnieuw met de Wi-Fi-hotspot van je camera moet verbinden en al even opnieuw op de link Ik heb al verbinding gemaakt dient te tikken.

De camera gaat nu op zoek naar beschikbare Wi-Fi-netwerken. Kies hier uiteraard je eigen netwerk en vul het bijbehorende wachtwoord in. Tik op Volgende en nogmaals Volgende ter bevestiging. Na even wachten is de camera gekoppeld en geeft u de cam een naam (of laat u de standaard gesuggereerde naam staan). Verder kunt u nog een locatienaam opgeven en een camerasymbool kiezen. En dan is het weer even wachten totdat alle instellingen zijn doorgevoerd.

Een kritiekpuntje hierbij is dat de camera voor de Wi-Fi-koppeling een open toegangspunt maakt. Zou er toevallig iemand ook met de Tapo-app bezig zijn, dan zou die persoon jouw cam op dat moment kunnen koppelen. Nu is die kans bijzonder klein en kortdurend, maar het ís een veiligheidsrisico dat voorkomen had kunnen worden met een in het apparaat gebakken wachtwoord.

Instellingen

Na het doorlopen van de wizard en het beantwoorden van wat extra vragen kan je desgewenst een betaald abonnement voor de achterliggende Tapo-dienst afsluiten. Voor het overgrote deel van de gebruikers zal dat niet nodig zijn, tik hier dus vooral in de rechterbovenhoek van je scherm op Overslaan. Dat kan je later altijd alsnog doen.

Je kunt de camera beheren vanuit de app, waaronder het draaien en kantelen valt. Hier kan je ook ook foto’s maken en video opnemen. Via het gestileerde tandwiel rechtsboven in beeld zijn de instellingen van de cam toegankelijk. Onder Video en weergave regel je omkeren van het beeld. Ook de resolutie is hier instelbaar. Standaard staat deze op 720p, maar de camera kan beeld tot en met 2K leveren. Wil je live beelden onderweg via een mobiele verbinding bekijken, dan is dat wellicht wat te veel. Voor gebruik op je lokale netwerk is het geen enkel probleem, je kunt dan ook meteen gaan voor 25 beelden per seconde. Ook zijn privacyzones instelbaar, die permanent worden afgedekt.

Zo koppel je de Tapo C520WS aan Synology Surveillance Station

Zoals beloofd is het via een truc mogelijk de Tapo-cams ook in combinatie met standaard surveillance-toepassingen te gebruiken, zoals Synology Surveillance Station. Daarvoor is het nodig het RTSP-protocol te activeren. Dat gaat als volgt.

Tik in de instellingen op Geavanceerde instellingen en dan Camera-account, gevolgd door een tik op Nu maken en dan Begrepen en akkoord. Hiermee activeer je het voor beveiligingscamera’s gestandaardiseerde RTSP-protocol. De Tapo is nu wél terug te vinden in bijvoorbeeld het genoemde Surveillance Station van Synology.

Beeldkwaliteit van de Tapo C520WS

In gebruik levert de Tapo C520WS een uitstekend beeld. Het is andere koek dan de beveiligingsbeelden die je vaak in Opsporing Verzocht en vergelijkbare programma's ziet. Overdag zijn de beelden scherp en kleurrijk (al was het op moment van testen dermate slecht weer dat het palet niet heel onstuimig is). Door de grote kijkhoek van de camera is er wel flinke tonvorming zichtbaar: het beeld oogt wat bol. In theorie is het mogelijk dat in software weer recht te trekken, maar dat doet de C520WS dus niet. Verder valt op dat het dynamisch bereik goed is, maar het is wel zo afgesteld om details in schaduwen te ontwaren. Dat gaat enigszins ten koste van de dynamiek in hooglichten, vandaar de wit uitgebeten lucht op onze testfoto.

De infraroodlampjes verlichten een flink gebied en ook de nachtelijke zwart-witbeelden zijn zeer scherp. Gaan we pixel peepen, dan zien we wel wat meer compressie artefacten. Hele fijne details gaan daardoor verloren, maar er is nog altijd ruimschoots voldoende informatie beschikbaar om mensen of huisdieren te herkennen. In de Tapo app kan je dat ook instellen. Zo kan de camera wél aanslaan op beweging door mensen, maar huisdieren negeren. Dat scheelt weer notificaties om niet. Ook is het mogelijk gewoon op beweging te reageren. Welke optie je kiest, hangt af van de plaatsing. Heb je veel zwiepende boomtakken in je achtertuin, dan is het handiger om niet op elke beweging aan te laten slaan.

HIeronder zie je twee korte opnames die we met de Tapo C520WS maakten, eerst overdag, daarna 's nachts. Zoals je kan zien, reageert de sensor behoorlijk snel op veranderende lichtomstandigheden (bijvoorbeeld wanneer hij van een relatief donker deel naar een veel lichter deel beweegt). De video is omgezet naar 1080p beeld en dus wat minder scherp dan het origineel.

De TP-Link Tapo C520WS belooft goede beeldkwaliteit in uiteenlopende omstandigheden, en dat levert hij ook. De camera onderscheidt zich met eenvoudige installatie en bediening. Ook prettig is dat de herkenning van mensen, dieren en auto's door de camera zelf gedaan wordt en niet - zoals soms het geval is - betaald in de cloud gebeurt. Bovendien is de prijs heel redelijk.

De voornaamste kanttekening bij de C520WS is dat je de camera niet kan gebruiken zonder de cloud / app van Tapo. Ook als je geen abonnement neemt voor het online bewaren van beelden, kan je niet om de noodzaak van een account en cloud-registratie heen. Dat heeft op zich een reden, want het zorgt voor het genoemde gebruiksgemak. Mocht TP-Link ooit besluiten op te houden met deze dienst (of ondersteuning van deze camera) dan heb je er weinig meer aan. Dat risico is niet uniek voor deze Tapo, maar moet wel vermeld worden.

Dankzij de vele ingebouwde functies is samenwerking met iets als Surveillance Station in elk geval niet per se nodig. Dat is toch voor een ander slag gebruiker, dan wel een ander gebruiksdoel. De camera en app beschikken al over alles wat je van een beveiligingscamera mag verwachten. De beeldkwaliteit is prima, ook in de schemer en in nachtelijke uren, dankzij de ingebouwde IR-verlichting. De scherpte is voor bewakingsdoeleinden ruim voldoende, al moet je er wel op letten dat je de 2K-resolutie even activeert in de instellingen.

De enige andere kanttekening betreft de voeding. Omdat de camera niet gevoed kan worden via power over ethernet, ben je aangewezen op de adapter. Die is niet weersbestendig en dat beperkt feitelijk de plaatsing tot locaties dichtbij de woning (of schuur). Kan je daarmee leven, dan is de TP-Link Tapo C520WS een prima camera voor iedereen die voor een bescheiden prijs een complete en gebruiksvriendelijke manier wil om de eigen bezittingen in de gaten te houden.

Aanrader Februari 2024

TP-Link Tapo C520WS

TP-Link Tapo C520WS in een oogopslag