Life Value
Review   |   Verlichting

Woox R5093 Smart Light Strip review: voordelig sfeeraccent voor binnen of buiten

Met de Woox R5093 LED Strip kan je eenvoudig kleuraccenten geven aan je inrichting, zoals hier in de keuken.

Slimme verlichting heb je in soorten en maten. Naast tal van standaarden en verschillende soorten peertjes is er ook de led strip: een band met led-lampjes. Woox stuurde ons een exemplaar van 5 meter, dat in alle kleuren van de regenboog kan oplichten. Bedienen doe je met een app. Wij gingen aan de slag met de Woox R5093 Smart Light Strip en doen verslag.

Woox R5093 Smart Light Strip: in de doos

De Woox R5093 LED strip kost net geen 40 euro, en daar krijg je een joekel van een lichtstrook voor. Vijf meter meet het, genoeg om een flinke impact te maken in je huis. Woox levert de strip in een nette doos, met daarin - aparte verpakt in een stevige gesealde verpakking - een stroomadapter en een beknopte handleiding.

De ledstrip is voorzien van dubbelklevend plakband. Daarmee kan je hem op allerlei plaatsen bevestigen. Rond een bureaublad rand, onder planken in een boekenkast, achter een televisie of onder aanrechtkastjes. Dat laatste is hoe wij ermee aan de slag zijn gegaan: wat subtiele, extra verlichting in de keuken. Dat kan natuurlijk bij 'hangende' kastjes boven een aanrechtblad, maar wij gingen voor een verlichte rand langs de onderrand van de onderste rij keukenkastjes. Hang je dit soort strips ergens waar je er tegenaan kunt kijken, dan kan je ervoor kiezen speciale led-profielen te gebruiken. Die helpen ook om warmte af te voeren, indien nodig.

Woox R5093 Smart Light Strip Kit Woox R5093 Smart Light Strip Kit Woox R5093 Smart Light Strip Kit Woox R5093 Smart Light Strip Kit Woox R5093 Smart Light Strip Kit

Voor de stroomvoorziening levert Woox zoals gezegd een adapter. Die heeft een relatief korte kabel: je moet een stopcontact in de buurt hebben, anders is een verlengkabel noodzakelijk. Zeker voor de wat meer creatieve oplossingen met kastverlichting is het niet ondenkbaar dat de adapterkabel te kort is. Dat is dus iets om rekening mee te houden.

Niet in de doos zit een aparte afstandsbediening, zoals je nog wel eens aantreft bij dit soort rgb ledstrips. Voor de bediening moet je dus bij de app zijn. Wel in de doos treffen we een aparte plakker om de controller ergens vast te zetten, en een kabelgeleidertje.

Installatie van de Woox R5093: buiten kan ook

Het installeren van de Woox R5093 is zo gepiept, als je puur kijkt naar het aansluiten ervan. De ledstrip steek je met een uiteinde in de controller. Dat is een klein doosje, met daaraan twee kabels. Op een daarvan sluit je de voedingsadapter aan, op de andere de ledstrip zelf.

Interessant detail: de strip is IP65-gecertificeerd. Dat betekent dat hij waterdicht is en dus ook prima buiten gebruikt kan worden. Met deze certificering hoef je je zelfs om een flinke plensbui geen zorgen te maken.

Vervolgens is het een kwestie van de kabel detecteren in en toevoegen aan de Woox app. Die is beschikbaar voor iOS en Android. Met de app kan je de gegevens van je draadloze netwerk overzetten in de controller van de ledstrip. Daarbij is het belangrijk te weten, dat deze alleen werkt met een 2,4 GHz wifi-netwerk. Met de modernere, snellere 5 GHz-frequentie kan de ledstrip niets. Dat is niet uitzonderlijk, de meeste smarthome wifi-apparaten werken alleen op 2,4 GHz. Die frequentie heeft ook een grotere reikwijdte. Het nadeel is, dat hij veel voller zit: er kan dus meer storing op zijn. In de praktijk zal dat voor een smarthome apparaat, dat slechts af en toe kort verbinding nodig heeft, geen significant nadeel zijn.

Uitdaging met multiroom WiFi

De voornaamste reden dat je hinder kunt ondervinden van de beperking qua frequentie, is dat deze ledstrip niet overweg kan met een zogeheten 'gemengd' netwerk. Dat is een netwerk dat zowel op 2,4 als 5 GHz werkt met hetzelfde ssid (netwerk-id). Zo'n netwerk zet bijvoorbeeld een modern multiroom wifi-systeem vaak op. Het gebruikt de 2,4 en 5 GHz frequenties bij elkaar, en koppelt apparaten naar eigen inzicht voor de beste prestaties. Hoe je daarmee om moet gaan als je een 'enkel 2,4 GHz' apparaat wilt verbinden, varieert per merk.

Met een TP-Link (Deco M4) systeem kan het zo simpel zijn als een apart gastnetwerk op 2,4 GHz creëren. Het nadeel daarvan is, dat je je smartphone ook met dat gastnetwerk moet verbinden, om het licht te bedienen. Met een Netgear Orbi systeem moet je tijdelijk de 5 GHz frequentie uitschakelen, of in elk geval de radiosterkte daarvan reduceren.

Wat ook werkt, is de alternatieve verbindingsmethode die Woox biedt. Daarbij schakel je het wifi-access point van de lichtstrip aan, en maak je daarmee verbinding met je smartphone en app. Vervolgens kan je de inloggegevens van je draadloze netwerk overzetten. Via deze weg lukte het ons ook om verbinding te maken met een gemengd netwerk-ssid.

Wachtwoord vereist

Met een simpele router heb je dit soort problemen niet, daar selecteer je simpelweg de naam van het 2,4 GHz netwerk. Belangrijk is wel, dat dit met een wachtwoord beveiligd is. We probeerden aanvankelijk de R4049 ledstrip zonder wifi-wachtwoord te installeren, maar daar kan het apparaat niet mee overweg. Er moet een wachtwoord zijn, anders kunnen de wifi-gegevens niet worden overgezet. En terecht: wifi zonder wachtwoord is geen goed idee.

Woox Home: one app to rule them all

Voor het bedienen van de led-strip heeft Woox de eigen Woox Home app. Daarmee kan je zo ongeveer alle producten uit het (enorme) Woox ecosysteem bedienen. Het is een overzichtelijke app, met rechtsboven in het home-venster een +-teken om een apparaat toe te voegen. Dat is meestal zo eenvoudig als daarop drukken, een stap doorlopen om het apparaat te detecteren en de wifi-gegevens over te zetten. Zo ook bij de R5093 Smart Light Strip.

In de app vind je alle Woox apparaten terug en kan je globale instellingen aanpassen. Ook kan je een apparaat selecteren en daar dan nog verder aanpassingen aan doen.

Met de app kan je ook een tijdschema (schedule) instellen. Daarmee kan je de R5093 Smart Light Strip aan- en uitschakelen op voorgeplande momenten. Met de wat cryptische aanduiding 'Left time' kan je aangeven hoe lang de strip nog aan moet blijven, alvorens zichzelf uit te schakelen.

Verder kan je in de app 8 scènes selecteren voor verschillende omstandigheden. Die kan je ook zelf aanpassen, waarbij je bijvoorbeeld de led strip van kleur kan laten wisselen, of op verschillende manieren kan laten knipperen. Zelf toevoegen van scenes lijkt niet mogelijk te zijn. Deze scenes staan los van de scenes in het hoofdscherm van de Woox Home app. Daarmee kan je gedrag van een apparaat regelen op basis van bepaalde condities, zoals de tijd, het weer of een signaal van bijvoorbeeld een bewegingsdetector.

Overigens kan je ook andere apps gebruiken om de Woox R5093 te bedienen. Omdat deze led strip gebruik maakt van het zogenaamde Tuya-protocol, werkt hij samen met een heleboel andere apps en slimme lampen die op dezelfde standaard gebaseerd zijn.

Woox R5093 in de praktijk

We hebben de Woox R5093 op twee plekken geïnstalleerd. Bij een daarvan valt op, dat de led strip bij het aanzetten altijd wit licht toont. Gekleurd licht vergt een extra handeling.  Dit in tegenstelling tot een strip van een concurrende leverancier, die activeert in de laatst gebruikte kleur. Bij de andere installatie was dat gek genoeg niet het geval.

Hoewel je de kleurtoon van het witte licht kan aanpassen, is ook de meest warme stand nog vrij koel. Wil je echt warm licht, dan kan je beter overschakelen naar gekleurd licht in geel of oranje. Dat gekleurde licht is wel een stuk minder fel.

Afgezien daarvan doet de strip wat hij belooft: fraai sfeerlicht op lengte. Wij monteerden de strip onder de keukenkastjes, voor een mooi kleuraccent en sfeerverlichting in het donker. Hoewel de strip niet overdreven veel licht geeft, is het ruim voldoende om zonder ander licht onze weg te vinden op een donkere herfstavond.

Woox R5093 Smart Light Strip uit... ...en Woox R5093 Smart Light Strip aan Woox R5093 Smart Light Strip wit licht is beduidend feller dan... ...gekleurd licht van de Woox R5093 Smart Light Strip De Woox R5093 Smart Light Strip past mooi in de sfeerverlichting Woox R5093 Smart Light Strip in paars ...rood... ...en blauw Het lichtaccent van de Woox R5093 Smart Light Strip voegt onmiskenbaar wat toe.

Al bij al is de Woox R5093 Smart Light Strip ons prima bevallen. Installatie is eenvoudig en de app biedt de nodige mogelijkheden. Natuurlijk, het kan uitgebreider, zoals bijvoorbeeld Philips Hue laat zien. Dat is echter een ecosysteem met een heel ander ingangstarief. Vergeet niet dat de R5093 ook bestand is tegen spatwater, waarmee het ook voor tuinverlichting een interessante en betaalbare optie is. Omdat de R5093 van het Tuya-protocol gebruik maakt, integreert het prima met de vele andere producten die daarmee werken - bepaald geen klein ecosysteem (naast het grote aanbod van Woox zelf).

Ons voornaamste kritiekpunt is dat het witte licht relatief koel is en de kleurtemperatuurregeling hiervan weinig effect heeft. Daarnaast is het gekleurde licht niet heel fel - maar ruim voldoende om zonder extra lamp ermee in het duister je weg te vinden. De kabel van de adapter zou ook wat langer mogen zijn. Maar ja, dan kijken we naar de prijs en dat het gewoon prima werkt - en dan zijn we gewoon tevreden. Prima strip, deze Woox!