Review   |   Smartphones

Apple iPhone 13 review: zijn er nog redenen om te upgraden?

De Apple iPhone 13 is uiterlijk amper te onderscheiden van de iPhone 12, al weten kenners direct het verschil te duiden: de camera's. Zijn er afgezien van dat detail nog redenen te upgraden?

Je kan er de klok op gelijk zetten. Elke september introduceert Apple een nieuwe iPhone. Ook dit jaar weer, we zijn inmiddels bij de iPhone 13. Het duurde even eer we konden beschikken over een sample, maar nu is ie er dan toch, de iPhone 13 review. Dit jaar misschien nog wel meer dan ooit zouden we er ons makkelijk vanaf kunnen maken. Hij lijkt weer op het model van vorig jaar, hij kost hetzelfde of meer. En het is de snelste, beste en mooiste iPhone die Apple ooit heeft gemaakt. Einde review. Daarmee zouden we toch Apple tekort doen. De iPhone 13 verdient een objectieve blik, net als elke andere premium smartphone. De vragen die deze review moet beantwoorden zijn wel dezelfde als bij elke iPhone: is het een upgrade waard als je een ouder toestel hebt, en is de Apple iPhone 13 de investering waard als je op zoek bent naar een nieuwe smartphone?

Apple iPhone 13: even voorstellen

Bij de Apple iPhone 12 van vorig jaar zagen we eigenlijk dezelfde modellen als dit jaar. Bij de Apple iPhone 13 serie kan je dus ook weer kiezen uit de Mini, de reguliere iPhone 13, de iPhone 13 Pro en de Pro Max. Wel zit er nu meer verschil dan voorheen tussen de reguliere iPhone en de Pro. Dat maakt de vraag van een upgrade interessanter. In deze review richten we ons op de iPhone 13, want daarvan hadden we een exemplaar tot onze beschikking. Wel staan we even stil bij de vergelijking met de Pro.

De Apple iPhone 13 heeft een oled-scherm van 6.1 inch, met 2532 x 1170 pixels (460 ppi). Hij is leverbaar met 128, 256 en 512 gigabyte opslag. En, minstens zo belangrijk, leverbaar in de kleuren rood, sterrenlicht, middernacht, blauw en roze. De tijd dat je bij de iPhone kon kiezen tussen wit en zwart is duidelijk voorbij. Met een ip68-certificering is het toestel goed stof- en waterdicht. Mocht je geen moment zonder je smartphone kunnen, de iPhone 13 kan mee onder de douche.

Apple iPhone 13

Technische details van de iPhone 13

Apple iPhone 13Een nieuwe iPhone betekent een nieuwe processor. Bij de iPhone 13 is dat de A15 Bionic chip. Deze bevat zes cpu-rekenkernen (2 krachtige en 4 zuinige), een quad-core grafische processor en een Neural Engine met 16 rekenkernen.

De camera's zitten bij de iPhone 13 niet meer recht, maar schuin onder elkaar. Handig, zo kunnen mensen direct zien dat je de nieuwst iPhone hebt en niet die van vorig jaar. Gelukkig heeft Apple meer gedaan om de camera van de iPhone 13 een upgrade te geven. Sterker, die is flink verbeterd. Het dual camera systeem is voorzien van nieuwe, optische beeldstabilisering. Ook kan de camera 47% meer licht opvangen, met dank aan de nieuwe groothoeklens. Daarnaast is er een nieuwe Film modus, waarbij de focus wordt verlegd.

Apple iPhone 13Een ander mooie feature is terug te vinden in de software. Het is namelijk mogelijk om een bepaalde “stijl” te kiezen. Zodra je dit hebt gekozen, zullen alle opvolgende foto’s die je maakt ook met die instellingen verwerkt worden. Denk daarbij aan iets warme kleurtonen, of juist een iets scherper contrast. Een andere handigheid is de herkenning van tekst en cijfers in fotos. Het is mogelijk om tekst te selecteren in een foto. Of een nummer en dan dat nummer te bellen. Straatnamen en winkels, ga zo maar door.

Verschil tussen iPhone 13 en iPhone 13 Pro

De Apple iPhone 13 heb je vanaf 909 euro (de iPhone 13 Mini is er vanaf 809 euro). Dat is gezien de rekenkracht, kwaliteit en betrouwbaarheid (Apple levert zeer lang ondersteuning voor iPhones) een zeer nette prijs. Zeker als je bedenkt wat je tegenwoordig allemaal doet met je smartphone. Waarom zou je 250 euro meer uitgeven aan een iPhone 13 Pro? Die begint namelijk vanaf 1159 euro, toch een aardige meerprijs.

Wil je heel veel opslag, dan kan je niet om de Pro heen: deze is leverbaar met 1 terabyte vaste opslag, waar de 'gewone' iPhone 13 zoals gezegd maximaal 512 GB biedt. Daarnaast heeft de iPhone 13 Pro een beter scherm. Dat zit in twee zaken. In de eerste plaats Apple's ProMotion-technologie met adaptieve refresh-rate tot 120 Hz. Die zorgt voor een aanmerkelijk soepeler beeldweergave - alles van scrollen tot zoomen oogt net even prettiger. De iPhone 13 houdt het bij de klassieke 60 beelden per seconde (60 Hz). Het tweede punt waarop het scherm van de iPhone 13 Pro beter is, is de helderheid. De 1000 nits van de Pro zijn beter dan de 800 van de 'vanille' iPhone, maar dat zal je eigenlijk alleen merken als je in de volle zon bezig bent.

Naast opslag en scherm heeft de iPhone 13 Pro een streepje voor qua rekenkracht. Hoewel ook in dit model een A15 zit, heeft die een extra rekenkern voor grafisch werk, wat betekent dat spelletjes er (nog) beter op zullen lopen. Het grootste verschil tussen de twee is toch de camera, de Pro heeft 3 camera's in plaats van twee.

iPhone 13 vs iPhone 12: grotere verschillen...

Het vorige model, de Apple iPhone 12, was een fijn en krachtig toestel. Het kan wat ons betreft nog prima mee. Het is dus de vraag of de iPhone 13 een grote, of een kleinere stap vooruit is. Een hele upgrade, of alleen een update? Feitelijk zijn drie aspecten flink verbeterd aan de iPhone 13 vergeleken met de iPhone 12. Dat zijn de accu, de camera en het beeldscherm. De accu is iets groter geworden, terwijl de nieuwe A15 processor van de iPhone 13 ook wat zuiniger is geworden. De iPhone 13 gaat daardoor duidelijk langer mee op een acculading.

Met de iPhone 12 haalden we een dag van standaardgebruik: beetje mails beantwoorden, internetten, Youtube video's bekijken, muziek luisteren. De iPhone 13 houdt het met hetzelfde gebruikspatroon duidelijk langer uit. We halen meer dan een dag, al moet hij dan wel in de loop van de ochtend aan de lader. Onder de streep betekent het gewoon meer luister-, speel- of kijktijd. Eventueel kan je zelfs je powerbank thuislaten. Een behoorlijk pluspunt.

De camera is ook beter, al is het verschil in het dagelijks gebruik niet enorm. We zien net wat meer scherpte. Vooral in lastige lichtomstandigheden is de iPhone 13 camera een stuk beter dan die van de iPhone 12. 's Avonds, in donkere omgevingen, maar bijvoorbeeld ook bij het maken van productfoto's van zwarte apparatuur, merken we dat de grotere lens meer licht vangt. De sensor shift stabilisatie, bij de iPhone 12 nog voorbehouden aan de Pro-lijn, maakt langere sluitertijden en dus ook een hogere lichtopbrengst mogelijk. Dat alles vertaalt zich in fraaiere, minder ruizige beelden. Fotografeer je vooral overdag en buiten, dan is het verschil tussen iPhone 12 en 13 beperkt; maak je ook veel kiekjes binnen en 's avonds, dan is het verschil groot.

Apple iPhone 13

...en kleinere verschillen

De iPhone 12 had ook al een oled-scherm, het verschil met de 13 is wat ons betreft niet enorm. De notch is wat kleiner geworden, waardoor er meer scherm beschikbaar is, maar Apple doet weinig met de extra ruimte. Het is voornamelijk prettig bij het kijken van een film of serie. De extra helderheid is prettig, maar wat ons betreft geen wereldschokkend verschil. Waar vrijwel elke andere fabrikant in deze prijsklasse een scherm levert dat 90 beelden per seconde kan tonen of (veel) meer, is Apple erg conservatief. 120 Hz is voorbehouden aan de Pro. Tsja.

Afgezien van accu, camera en scherm merken we weinig verschil in het dagelijks gebruik tussen de iPhone 12 en 13. Hij lijkt wat zwaarder in de hand. Dat kan kloppen, hij weegt 10 gram meer. Ook valt op dat de luidspreker aan de voorkant verplaatst is, al merk je daar in de praktijk niet echt iets van.

Apple iPhone 13

Kanttekeningen bij de iPhone 13

Bij onze praktijktest viel een aantal zaken in negatieve zin op aan de iPhone 13. Zo is er in de film modus een mogelijkheid om gezichten te tracken en scherp in beeld te houden. In de praktijk werkt dit niet helemaal lekker. Soms is het beeld niet helemaal stabiel of duurt de focus gewoon te lang. Daardoor is het geen functie die we veel zouden gebruiken.

Dan moeten we het hebben over de lightning-aansluiting. Apple gebruikt die nog altijd op zijn iPhones. Tegelijkertijd zien we op de iPads steeds vaker usb-c. Het zou handig zijn als Apple de overstap ook zou maken op de iPhone. Het zou gemakkelijker zijn en de ecologische voetprint weer wat verkleinen, iets waar Apple toch regelmatig over op de trom slaat. Zo levert het al niet meer standaard een oplader mee onder dat motto.

Ten slotte hadden we aanvankelijk nogal eens last van een bevroren scherm. Dat heeft Apple gelukkig opgelost met de update naar iOS 15.1, maar is natuurlijk ook niet wat je wilt meemaken bij een toestel van ruim 800 euro.

Het zal inmiddels duidelijk zijn: heb je een iPhone 11 of 12, dan is er weinig reden de overstap te maken. Heb je een iPhone 10 of lager, dan is een upgrade naar de iPhone 13 absoluut de moeite waard. Dan ga je er echt flink op vooruit qua schermkwaliteit, rekenkracht en camera. Zeker onder lastige lichtomstandigheden produceert de iPhone 13 zeer mooie plaatjes.

Los van de upgradevraag is de iPhone 13 weer een degelijk toestel, met een kwaliteitsniveau dat we van Apple - en voor deze prijs - verwachten. De lange support door de maker zorgt ervoor dat die prijs ook nog redelijk te noemen is. We zien weinig reden om 250 euro meer te investeren in de iPhone 13 Pro, tenzij je de derde camera echt heel belangrijk vindt. Het snellere scherm van dat model had wat ons betreft wel in de 'gewone' 13 mogen zitten. Op dat vlak loopt deze iPhone achter op de Android-concurrentie met een vergelijkbare (of veel lagere) prijs.

Het stelt enigszins teleur dat Apple voor de iPhone 13 nog vasthoudt aan de Lightning-aansluiting. Hoewel deze zeker voordelen biedt boven usb-c, is die laatste inmiddels toch wel echt de industriestandaard. Nu heb je aparte en duurdere kabels nodig.

Apple iPhone 13 in een oogopslag
Beeldscherm 6,1 inch (15,5 cm) OLED
2532x1170 pixels (460 ppi)