X - Externe bijdrage   |   Accessoires

De tech achter SEO: zo werkt linkbuilding onder de motorkap

De tech achter SEO: zo werkt linkbuilding onder de motorkap

SEO klinkt vaak als marketing, maar achter SEO zit veel techniek verscholen. Linkbuilding is een onderdeel van SEO en ook dat is diep verweven met de techniek van zoekmachines. Om SEO en linkbuilding toe te passen, is het belangrijk dat je weet hoe het in elkaar steekt en wat er onder de motorkap gebeurt. In de onderstaande blog vertellen we je er meer over.

Hoe zoekmachines links beoordelen

Linkbuilding houdt in dat er externe links worden verwezen naar websites. Dit soort links kunnen voor autoriteit zorgen en uiteindelijk de positie in Google verhogen. Je kunt bijvoorbeeld linkbuilding toepassen met Popi, een linkbuildingplatform. Hiervoor is het wel belangrijk dat je weet hoe de zoekmachines deze links beoordelen.

Hiervoor wordt er gecrawld, geïndexeerd en wordt er gekeken naar hoe waardevol een link is. Bots crawlen door websites en volgen de links. Ze ontdekken op deze manier nieuwe pagina’s en de structuur ervan. Vervolgens wordt de pagina geïndexeerd en opgeslagen in de database. De zoekmachine kijkt vervolgens naar de waarde van de link. Denk aan de relevantie, autoriteit, de anchor en op welke plek de link staat.

Wat er gebeurt als een nieuwe link geplaatst wordt

Heb je een externe link geplaatst? Dan gebeurt er meer dan je denkt. Er worden signalen gestuurd naar Google en Google ontdekt dat er een link is geplaatst. Deze link kan weer een invloed hebben op de ranking. Houd er rekening mee dat dit niet per direct een verschil zal maken: hier gaat vaak een langere tijd overheen. Zorg er ook voor dat je niet een onnatuurlijk linkprofiel creëert door bijvoorbeeld in een keer veel links te plaatsen of dezelfde anchors te gebruiken. Dit kan juist negatief werken.

Tools en technieken om dit te monitoren

Je wil natuurlijk weten wat linkbuilding voor effect kan hebben. Er zijn verschillende tools en technieken die je kunt gebruiken om dit te monitoren.

Denk aan Google Search Console. Hier kun je checken welke sites naar jou linken en of de links juist worden geindexeerd. Ook kun je gebruikmaken van Google Analytics, waarmee je kunt zien of er daadwerkelijk op de link wordt geklikt. Ook kun je backlinks-tools zoals Ahrefs en SEMrush gebruiken om te checken of jouw linkprofiel in orde blijft. Om linkbuilding toe te passen, kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld Popi; Hier kun je makkelijk kwalitatieve links krijgen. Zo vind je hier filteren op links die bij jou passen, maar ook op de waarden van de links.

Wie de techniek begrijpt, kan SEO slimmer inzetten

Heb je eenmaal door hoe SEO en linkbuilding werken? Dan kun je hier ook beter op inspelen. Ontdek bijvoorbeeld hoe het crawlen en indexeren werkt en waar je op moet letten als je gaat linkbuilden. Maak vervolgens gebruik van handige tools en maak het voor jezelf een stuk makkelijker en overzichtelijker.