Nieuws   |   Televisies

Onderzoek TP Vision: Nederlanders willen best een duurzame televisie, zolang ze er maar niet meer voor hoeven te betalen

Nederlandse consumenten blijken minder te geven om milieu-aspecten bij de aankoop van een televisie dan die in Duitsland, Frankrijk en Polen. (Beeld: PXhere).
Nederlandse consumenten blijken minder te geven om milieu-aspecten bij de aankoop van een televisie dan die in Duitsland, Frankrijk en Polen. (Beeld: PXhere).

De televisie is niet weg te denken uit de gemiddelde Nederlandse woonkamer. Slechts twee procent van de Nederlanders heeft helemaal geen TV, terwijl ruim zestig procent van de huishoudens er twee of meer heeft staan. Weliswaar verandert de manier waarop we tv kijken, dát er een tv in huis moet zijn staat voor de meesten van ons vast. De afwegingen die we maken bij de keuze van een toestel, lopen uiteen - maar een duurzame televisie is bepaald niet het eerste op de verlanglijst.

Duurzame televisie nog niet enorm populair

Van alle criteria die een recent onderzoek van TP Vision (maker van Philips televisies) onderzocht, staat duurzaamheid laag op de lijst. De allerbelangrijkste overweging voor de Nederlandse consument is, weinig verrassend, de prijs. Dit wordt door 91% van de deelnemers genoemd. Direct daarna komt het formaat, met 90,7%. Opmerkelijk is dat resolutie vrijwel net zo belangrijk (90%) wordt gevonden. Dat is verrassend, omdat het merendeel van het programma-aanbod hooguit in full hd is, en het merendeel van de toestellen 4K ultra hd. Na deze factoren hecht de koper in spe ook flink toch de prijs, maar vlak daarna wordt gekeken naar het formaat.  Vlak daar weer op volgend blijkt ook geluidskwaliteit voor veel mensen van belang (87,4%). Dat is niet iets waar platte televisies in uitblinken, al zijn er uitzonderingen met (dure) slimme oplossingen.

Duurzame televisies mogen op weinig belangstelling rekenen in NederlandArbeidsomstandigheden van werknemers in de productieketen en de milieu-impact van de productie staan veel lager op de lijst. Bij slechts 29,8% van de deelnemers is dit een zwaarwegende factor. Bij dat milieu-aspect kijken mensen vooral naar het energieverbruik (75%) en het energielabel (71,2%). Ook al geeft twee-derde van de respondenten van het onderzoek aan belang te hechten aan het milieu, is minder dan een derde bereid daar ook extra voor te betalen. 

Als je het onderzoek met een positieve blik wilt lezen, is er voorzichtige verbetering zichtbaar. Zo nam het percentage deelnemers dat helemaal niet gaf om milieu-aspecten af van bijna 25 procent in 2020 naar 14 procent in 2022. Ook is er een kleine toename in het percentage mensen dat wat extra wil betalen voor een duurzame televisie.

Inhaalslag te maken voor Nederland

Dat zijn dan ook de enige rooskleurige conclusies die je uit het onderzoek kan halen. Vergeleken met met Duitsland, Frankrijk en Polen, waar hetzelfde onderzoek werd uitgevoerd, loopt Nederland achter. Op alle vragen over het belang van duurzaamheid bij televisies scoort Nederland het laagst.

Het onderzoek werd in opdracht van TP Vision door PanelWizard, tussen 1 en 7 maart. Uit de respondenten is een selectie gemaakt van 1.044 deelnemers met de eigenschappen: Nederlanders tussen de 18-75 jaar oud die een televisie in huis hebben en zelf TV kijken. Met een betrouwbaarheid van 95% kan worden geconcludeerd dat de steekproefresultaten niet meer dan 3,0% zullen afwijken van de werkelijke situatie (als alle Nederlanders in de doelgroep waren geïnterviewd).

Meer over het onderzoek kan je hier teruglezen.

Bron: TP Vision