Twee interessante zaken die je moet weten over DDoS-aanvallen
Cybercriminaliteit wordt een steeds groter probleem in de wereld en natuurlijk manifesteert deze criminaliteit zich op verschillende manieren. Denk aan phishing, hacken en natuurlijk DDoS-aanvallen. Je hebt vast van de term DDoS-aanval gehoord, maar we zullen je geheugen nog even opfrissen. Met een DDoS-aanval gaan meerdere computers tegelijkertijd gigantisch veel data vragen, waardoor een website of server trager werkt of helemaal te maken krijgt met een error. Maar wat zijn de precieze redenen van DDoS-aanvallen en wat kunnen de gevolgen zijn?
De redenen van een DDos-aanval
Eigenlijk kun je een DDoS-aanval zien als een zeer nare manier van cyberpesten. Het principe werkt namelijk anders dan hacken of phishing, wat doorgaans geld als motief heeft. Let wel: op een indirecte manier kan dit ook een reden zijn om een DDoS-aanval uit te voeren. Soms wordt het namelijk gebruikt om websites af te persen. Beheerders moeten dan bijvoorbeeld een specifiek bedrag overmaken en als ze dat niet doen, dan dreigen de criminelen met een cyberaanval.
Er zijn echter ook tal van andere redenen, zo zijn er ook voorbeelden van werknemers die zijn ontslagen en wraak nemen op hun werkgever door de servers aan te vallen. Daarnaast doen sommige mensen het ook simpelweg als hobby om te zien wat ze kunnen. Over het algemeen zijn vooral bedrijven doelwit van deze aanvallen, maar er zijn gelukkig verschillende manieren om je websites en servers tegen deze aanvallen te beschermen, zoals anti-ddos.
Wat zijn de heftigste gevolgen?
Welnu, sommige mensen zijn in de illusie dat een dergelijke aanval relatief ongevaarlijk is, maar niets is minder waar. Een dergelijke aanval kan namelijk verstrekkende gevolgen hebben. Te beginnen bij de financiƫle gevolgen van een aanval. Door een DDoS-aanval kan hevige schade worden berokkend, met als gevolg veel herstelkosten.
Daarnaast krijg je natuurlijk ook te maken met financieel verlies door zogenaamde downtime. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt die down wordt gehaald op een piekmoment, dan loop je uiteraard gigantisch veel omzet mis. Bij grote webshops kan het dan zelfs om miljoenen, of zelfs nog meer, gaan.
Een ander belangrijk gevolg om te benadrukken: de zogenaamde reputatieschade die gepaard gaat met de aanval. Als een website regelmatig down is, dan heb je al snel te maken met ontevreden bezoekers. Mensen houden immers van zekerheid. Daarnaast kan de aanval ook zorgen voor een trage website en dat is ook slecht voor de reputatie, want in principe moet een website tiptop in orde zijn.