Externe bijdrage   |   Smartphones

Wat onderscheidt Apple van de rest?

Wat onderscheidt Apple van de rest?

Je kan gerust stellen dat Apple zich echt onderscheidt van alle andere merken op technologie gebied. Natuurlijk hebben ook andere merken zoals Samsung eigen producten en prachtige items, maar een Apple item valt altijd op. Dit is niet iets van de afgelopen jaren, maar eigenlijk al sinds de opkomst van technologie en het internet. Maar wat Apple nou echt onderscheidt van andere merken? Hier een aantal opvallende kenmerken op een rij.  

Innovatie 

Wanneer we even kijken naar vandaag de dag, dan zien we dat Apple de iPhone 15 zojuist heeft gelanceerd. Zoals de naam al doet vermoeden is dit alweer nummer 15 in de rij van iPhones. Maar ook deze keer hebben ze zichzelf weer overtroffen. Niet op een subtiele manier, maar meteen met grootste verbeteringen. Zo zit er op de iPhone 15 een vernieuwde 3D camera, is hij gemaakt van veel sterker materiaal (titanium) en heeft ook de rest van het uiterlijk een upgrade gekregen. Dat is iets wat iPhone -en Apple producten in het algemeen- zeer uniek maakt. De sterke combinatie van enerzijds de harde skills zoals fantastische hardware en anderzijds de waanzinnige software. Apple gebruikt als enige de zogenaamde IOS omgeving. Iets wat op geen enkel ander product kan. Toch is het van zodanige kwaliteit dat veel gebruikers er bij zweren. De prijzen zijn altijd wel aan de hoge kant, maar wel zeer betaalbaar voor iedereen en concurrerend met andere merken. Zo is de iPhone 15 met abonnement al tegen zeer aantrekkelijke tarieven per maand verkrijgbaar. Dat Apple niet alleen innoveert op het gebied van smartphones maar ook andere producten er in mee neemt, draagt ook bij aan het karakter van innovatie. Apple wil meer uitstralen dan het zijn van een merk, ze streven een bepaalde lifestyle uit. Zelfs de kledingkeuze van medewerkers van de Apple Store draagt hier aan bij.

Mysterie 

Daarnaast is de lancering an sich bij Apple al een evenement. Ze doen dit vooral door heel veel mysterie te creëren. Dit geeft een gevoel van exclusiviteit waar mensen graag onderdeel van uitmaken. Die exclusiviteit ademt ook door in de winkels. Deze bevinden zich op A-locaties in steden, en ook niet zomaar in álle steden. De winkels zijn zeer clean ingericht, compleet aansluitend op de look en feel van de producten. Voordat een nieuw product of lijn wordt gelanceerd, gaan er vaak ook veel geruchten de ronde over de innovaties. Dit is iets waar de echte liefhebbers dol op zijn maar waar het merk zelf ook wel bij vaart. Ook is het merk zeer selectief in waar en wat ze verkopen. Waar Samsung telefoons overal verkocht worden is dit bij Apple producten anders. Uiteraard kan het merk het doorverkopen niet helemaal voorkomen, maar officieel Apple dealer zijn is een vrij ingewikkelde klus om voor elkaar te krijgen.  

Kortom; het mysterie van Apple ontrafelen gaat nooit helemaal lukken, maar misschien is dat juist wel de reden van het succes. Uiteraard leveren ze daarnaast wat betreft hardware en software goede kwaliteit, keer op keer. Dit is ook weer terug te zien in de recent uitgebrachte iPhone 15. Een product waar de aankoop van zeer te overwegen is.