Een blik op de techniek in de 2025 TCL televisies: over CrystGlow, local dimming en het nut van hoge helderheid

TCL is in meerdere opzichten een bijzondere tv-fabrikant. Het bedrijf heeft als een van de weinigen een hoge mate van verticale integratie. Dat houdt in dat het elk onderdeel van zijn televisies zelf ontwerpt en fabriceert. Veel concurrenten kopen halffabrikanten - zoals panelen, of panelen met backlights - in. Onder andere bij TCL-dochter CSOT, de paneeltak van het bedrijf. TCL valt ook op met zijn focus op lcd-televisies, waar het de afgelopen jaren hard innoveerde met steeds fijnmaziger en feller schijnende MiniLED backlights. Ten slotte is TCL uitzonderlijk met zijn jaarlijkse 'Experts meet Experts' bijeenkomst, waar het zeer diep op de werking van de eigen producten in gaat. Hier bespreken we een paar belangrijke bevindingen van die bijeenkomst, waar we bij aanwezig waren. Over hoge helderheid, reflecties en local dimming!
CrystGlow: vechten tegen reflecties
Reflecties op het tv-scherm zijn een van de meest hinderlijke effecten als je in een goed verlichtte woonkamer televisie kijkt. De weerkaatsing van een raam of een lamp die zichtbaar is in het scherm is afleidend, maar ook nadelig voor de beeldkwalieit. Die lichtinval kan kleuren en contrast sterk doen afnemen. Fabrikanten doen er dus veel aan om reflecties zo goed mogelijk te onderdrukken.
De nieuwe CrystGlow-panelen van TCL leggen op dat vlak een duidelijke verbetering voor. Met een ringlicht gericht op het scherm, was het verschil met een paneel van vorig jaar goed zichtbaar. De reflectie is veel minder intens. Anderzijds is ze beter afgelijnd (minder verstrooid) en lijken de secundaire reflecties rondom iets duidelijker. Dat effect zal bij bekijken van normale beelden, in plaats van op een zwart scherm zoals hier, vermoedelijk wel minder storend zijn.
De evolutie van local dimming: de balans tussen halo's, contrast en hoge helderheid
Local dimming gaat als technologie al een tijdje mee. TCL demonstreerde de verbeteringen door vier modellen naast elkaar te zetten, met introductiedata van 2016 tot 2025. Het ging om een 65X1 uit 2016 met 288 zones en 1000 nits, een 65X10 uit 2019 met 768 zones en 1800 nits, een 65C825 uit 2021 met 160 zones en 1500 nits en een 65C8K uit 2025 met 1680 zones en 2500 nits.
Op de donkere scène uit Life of Pi waren de verschillen erg duidelijk (helaas minder op foto). De 65X1 (uiterst links) vertoont zichtbare halo’s rond sterren en maan en worstelt met het contrast. De 65X10 maakt goed gebruik van zijn vele zones om de sterren beter te isoleren, maar toont nog wat halo rond de maan en vooral ronde heldere delen linksonder in beeld. De 65C825 heeft veel minder halo’s, maar moet door het lage aantal zones de maan en vooral de sterren fel dimmen. De 65C8K tot slot toont wat een recente miniled vermag: minimale halo’s, heldere sterren én uitstekend contrast. Heldere testbeelden toonden op hun beurt de impact van hogere piekhelderheid.
Hoe noodzakelijk is een hoge helderheid?
Het mag duidelijk zijn dat moderne tv’s sdr-materiaal bijzonder goed kunnen weergeven. De uitdaging zit in hdr, waar de piekhelderheid theoretisch tot 4000 of zelfs 10000 nits kan gaan. Tegelijk blijkt volgens cijfers van TCL dat slechts een beperkt percentage kijkers naar hdr-materiaal kijkt. Op Netflix bijvoorbeeld krijg je enkel hdr als je het duurste abonnement neemt.
Maar goed, als je wél hdr kijkt, is meer piekhelderheid ongetwijfeld beter? Dat blijkt niet zonder meer zo te zijn. Met live analyse software maakte TCL in real time de gemiddelde helderheid en piekhelderheid van een beeld inzichtelijk. Wat blijkt? Een show zoals The Crown opent met een piekhelderheid van 100 nits, en toont een gemiddelde van 1 nit. Dat is geen uitzondering: heel wat shows zijn bijzonder conservatief gegraded. Uiteraard is er helderder materiaal, maar zelfs Emily in Paris toonde een piek van amper 400 nits, en een gemiddelde van 20 nits.
Wat moeten we daarvan denken? Zijn tv’s met hoge piekhelderheid dan overbodig? Nee, dat toch niet. Hoewel die hoge piekhelderheid zelden gebruikt wordt, zorgt het er wel voor dat de tv meer helderheid op in reserve heeft. Áls het toestel heldere content moet tonen, hoeft het minder in zijn uiterste limiet te werken. Dergelijke tv’s hebben ook minder last van een ABL (Average Brightness Limiter), die minder moet dimmen als de gemiddelde helderheid van het scherm hoog is.
Tot slot ligt het in de lijn der verwachtingen dat content-producers meer gebruik zullen maken van hogere piekhelderheden, naarmate er meer toestellen met die capaciteit in de markt zijn. Vergelijkbaar met hoe je op steeds meer social media 'echte' hdr-foto's en -video's fel ziet oplichten tussen regulier materiaal, omdat smartphones ook steeds hogere piekhelderheden kunnen laten zien.
Meer lezen over de 2025 TCL televisies? Eerder publiceerden we een uitgebreid overzicht van de line-up van dit jaar, inclusief prijzen.