Review   |   Webcams

Elgato Facecam in de praktijk

De Elgato Facecam sluit je zoals gezegd aan via usb 3. Hij wordt gewoon herkend als een universal video device class oftewel uvc camera. Drivers zijn dan ook niet nodig, hij werkt direct uit de doos. Elgato levert wel software voor de camera, waarmee je het beeld naar je hand kan zetten - daarover later meer.

Elgato adviseert de Facecam rechtstreeks op je pc aan te sluiten voor een optimaal resultaat. Dat is leuk en aardig, maar lang niet iedereen heeft een overvloed aan vrije usb-poorten. Eigenwijs als we zijn, hebben we de camera eerst verbonden via een outsized powered usb hub (28 poorten, jawel). En dat werkte prima - leek het. De Facecam wordt keurig herkend, en je kan het beeld bijvoorbeeld bekijken via de Windows Camera app, waarmee je ook foto's en video's kan maken.

Daarbij valt op dat het beeld wat rossig lijkt in vergelijking met wat schrijver dezes gewend is van de spiegel. Een bestaan als techredacteur in coronatijd zorgt nu eenmaal niet voor een mooi kleurtje. Aan de andere kant, de Logitech Brio - onze standaard webcam en de facto referentie in de webcamwereld - levert een plaatje op dat aanzet om te controleren of er nog wel een hartslag in de pols is. Met andere woorden, het is niet heel realistisch om uit de doos een perfecte kleurbalans en verzadiging te verwachten van een webcam.

Gebruik voor videobellen

Hij mag er niet voor bedoeld zijn, maar de Facecam werkt prima in toepassingen als Teams en Zoom. Prettig is dat hij ook werkt het met onvolprezen Chromacam. Als je dus een obscure collaboration tool moet gebruiken die nog niet beschikt over achtergrondvervanging, kan je dat met die app regelen. In Zoom werkt het vervangen van de achtergrond prima, al lijkt het marginaal minder nauwkeurig dan met de Brio. Een lege muur achter je blijft een goed idee voor optimale werking van zo'n functie.

Zoals gezegd heb je voor videobellen een aparte microfoon nodig voor de Facecam. Nu zouden we altijd aanraden een goede headset te gebruiken, dus de afwezige microfoon ervaren we niet echt als een gemis.

Elgato Facecam in Zoom - standaard weergave is aan de rossige kant Logitech Brio in Zoom in standaardweergave - een beetje flets, zelfs voor een techredacteur Elgato Facecam in Zoom - na bijstellen van de instellingen is zelfs inzoomen denkbaar Logitech Brio in Zoom - ook prima beeld ingezoomd, maar toch wat bleekjes

Elgato Camerahub

Het wat rossige beeld blijft toch wat storen. Met de Camerahub software van Elgato is dat te corrigeren - en nog veel meer. Wel blijkt bij het installeren van deze software waarom Elgato aanraadt geen usb hub te gebruiken. Na het installeren verschijnt een scherm met een equivalent van 'even geduld aub', maar dat verdwijnt niet zolang de camera niet rechtstreeks met de pc is verbonden. Ook de frontaansluiting aan de voorzijde van de pc blijkt niet geweldig te werken: de camera wordt dan wel gedetecteerd (via de usb hub gebeurt zelfs dat niet), maar de verbinding - en dus het beeld - komt en gaat. Uiteindelijk dus maar een poort achterop de computer vrijgemaakt, en daar de Facecam in geprikt. Dat is iets om rekening mee te houden, zeker als je meerdere Facecams tegelijk wilt gebruiken.

Dat kan namelijk prima. Camerahub kan er meerdere tegelijk beheren, maar je kan nog meer doen met deze software. Zo kan je de beeldhoek aanpassen en daarmee 'inzoomen' - tot akelig dichtbij. Ook kan je contrast, verzadiging en verscherping aanpassen. Standaard staat de verzadiging op 55%, een tikje terug naar 50% loste de 'te lang in de zon gezeten' look van ondergetekende op.

Dit is de standaard instelling voor Sharpness. Licht ingezoomd is enige randverscherping zichtbaar. Het plaatje zonder Sharpness is wel erg soft.. Sharpness op de maximale waarde van 4 is niet echt bruikbaar meer. Puur ter illustratie.

Uitgebreide belichtingsinstellingen

Bijzonder zijn de instellingen voor de belichting. Standaard staat die op automatisch, maar je kunt desgewenst de controle overnemen. Daarbij kan je de belichtingsmeting aanpassen, van center-weighted naar average. Dat houdt in dat de camera de belichting van het volledige beeld middelt, in plaats van te focussen op de belichting in het midden van het beeld. Ook kan je de sluitertijd aanpassen, met als uitersten 1/10.000e seconde en 1/4 seconde. De default instelling is 1/64e seconde.

Dan is er nog belichtingscompensatie, handig om het beeld aan te passen bij tegenlicht, bijvoorbeeld. Deze slider verandert in niet-automatische stand in ISO: hiermee kan je de gain opschroeven of verlagen en zo de helderheid van de video laten toe- of afnemen - met meer of minder ruis als consequentie. De iso-waarde kan je van 100 tot 6400 instellen.

Al bij al kan je de belichting uitermate fijnmazig instellen met de Facecam, zeker in vergelijking met andere webcams. Elgato biedt hier ook echt meer mogelijkheden dan Logitech in de Brio heeft. Met wat experimenteren kan je zo nog beter voor de dag komen. Of je nu de hele dag zit te videovergaderen, of je geld verdient met streaming, dat is absoluut een pluspunt.

Facecam standaardweergave - zonnebankje gepakt? Facecam met verzadiging netjes op 50% i.p.v. 55% Facecam met ruisonderdrukking Facecam met ruisonderdrukking en aangepaste ISO

Kleur en ruisonderdrukking

Verder kan je de kleurtemperatuur aanpassen. Standaard is de witbalans automatisch, maar zeker als je met kunstlicht werkt is het prettig dat je het zelf kan instellen. Andere kleurinstellingen zijn er niet, je kan bijvoorbeeld ook niet de tint (hue) aanpassen. Onder processing is alleen de mogelijkheid om ruisonderdrukking uit te zetten en anti-flicker in te stellen op 50 of 60 Hz. We kunnen ons voorstellen dat Elgato hier nog wel wat functionaliteit kan toevoegen in de toekomst - de sensor en beeldprocessor hebben meer in de mars.

Elgato Camerahub met standaardinstellingen Elgato Camerahub met aangepaste instellingen

Instellingen opslaan in de camera

Een eigenaardigheid van de Facecam, althans in vergelijking met andere webcams, is dat de gemaakte instellingen in de camera kunnen/moeten worden opgeslagen. Ter vergelijking, als je in de Logitech Options software iets aanpast qua beeldhoek, helderheid of kleur, zie je de gevolgen daarvan live in de toepassing waar het camerabeeld binnenkomt. Met de Facecam moet je eerst de instellingen opslaan, en die zijn vervolgens in de toepassing zichtbaar. Het voordeel is, dat je ook zonder Camerahub software de gewenste instellingen in de camera bij de hand hebt. Aan de andere kant, per locatie zal je allicht andere instellingen nodig hebben, en dan is de software onmisbaar. Het is niet per se een minpunt, maar wat ons betreft zou het nog net wat handiger zijn als wijzigingen in Camerahub direct verwerkt worden door de Facecam.

Overigens kwamen we hier nog wel een bugje tegen: als je meerdere webcams aan je pc hebt hangen, raakt Camerahub in de war. Nadat een andere camera actief is geweest, lukte het niet meer om nieuwe instellingen naar de Facecam weg te schrijven. Ook ging het lampje op de camera, waaraan je kunt zien dat die actief is, niet meer aan. Ook niet toen we die op 'always on' in de software wilden forceren. Gelukkig zit er een lenskap bij de camera!

Elgato Facecam onder de streep in de praktijk

Met de volledige mogelijkheden van Camerahub bij de hand kan het beeld geoptimaliseerd worden. Of in elk geval: zo aangepast dat we het mooier vinden - smaken zullen verschillen. Het eindresultaat is wat ons betreft beter dan dat van de Logitech Brio. Een groter compliment kunnen we niet geven, want zoals gezegd is de Brio de benchmark.

De Facecam blinkt ook uit in hoe hij omgaat met wisselend invallend licht van buiten. Het beeld past zich razendsnel aan qua kleurtemperatuur en helderheid; zo snel, dat het vrijwel niet zichtbaar is. Alle andere webcams die ondergetekende heeft getest in zijn lange carrière doen daar langer over.

Wat we niet konden testen, is de samenwerking met de andere streaming producten van Elgato, want die hadden we niet voorhanden. Naar verluidt kan je bijvoorbeeld de helderheidinstellingen koppelen aan de Elgato Key Light lampen, en de Elgato Stream Deck gebruiken om snel te schakelen tussen beeldinstellingen - bijvoorbeeld de beeldhoek/zoom.