Review   |   Webcams

Facecam vs Brio, Conclusie

Elgato Facecam vs Logitech Brio

Hoewel er genoeg verschillen zijn, is het onvermijdelijk om de Facecam te vergelijken met de Logitech Brio. De Brio was altijd alleen al door zijn prijs een buitenbeentje, evenals de usb 3 interface en de hoge resolutie. Ook de Brio kan 1080p60 aanleveren - en 2160p30, al zijn er weinig toepassingen die daar gebruik van kunnen maken. Verschillen zijn er ook, en niet alleen qua formaat!

Elgato Facecam naast Logitech Brio Elgato Facecam naast Logitech Brio - de Brio is iets breder, maar de Facecam is hoger en dieper Het verschil in diepte is hier goed te zien Om te laten zien dat het nog groter kan: links een Sandberg Windows Hello camera met infrarood sensor.

Op het vlak van uitrusting heeft de Brio de betere papieren. Niet alleen telt de sensor meer pixels - vier keer zoveel! - maar ook heeft Logitech er een alleszins verdienstelijke microfoon in ingebouwd.  Zowel de Facecam als de Brio hebben zoals gezegd een 5 Gbit/s usb-aansluiting, met afneembare usb-c-kabel. Beide hebben een mogelijkheid de camera fysiek af te sluiten - en bij allebei is die niet heel elegant uitgevoerd. De Facecam heeft een soort lensdop, die je tussen de omlijsting van de camera kunt klemmen. De Brio heeft een klepje dat je op de camerabehuizing kunt klemmen. Die laatste oplossing is in de praktijk iets handiger, geen van de twee verdient een schoonheidsprijs.

Nog een keertje: Elgato Facecam, met correcte verzadiging en ruisonderdrukking Elgato Facecam met wat hogere ISO-waarde Logitech Brio in 1080p Logitech Brio in 4K

Qua resolutie mag de Brio winnen, op het vlak van instelmogelijkheden is de Facecam het superieure model. Zeker qua belichting valt er meer uit de camera van Elgato te halen. Een ander belangrijk verschil is de focus: de Brio heeft autofocus, de Facecam heeft fixed focus. In de praktijk gebeurt het wel eens dat de Brio niet meer weet scherp te stellen - dat zal met de Facecam niet gebeuren. Wederom heeft dat model dus een streepje voor. Kijken we naar opnames in de praktijk, dan weet het plaatje van de Facecam (zeker na knutselen met de instellingen) beter te overtuigen.

Overkill, maar mooie overkill

De Elgato Facecam is als webcam eigenlijk overkill. Hoewel we de eersten zijn om het belang van goede apparatuur te benadrukken, levert een kleinere, goedkopere webcam ook prima beeld. Is je enige doeleinde om goed voor de dag te komen op videovergaderingen, dan kan je ook zo'n camera kopen en het prijsverschil steken in een dagje ontstressen in een wellness-oord.

Elgato Facecam: go for gold

Wil je perfect in beeld komen als streamer, die mogelijk haar of zijn brood verdient achter de camera, dan is de Facecam zonder meer onze nieuwe favoriet. Wel moet je je afvragen of dit dé oplossing is. Elgato heeft diverse alternatieven, van een app om een smartphonecamera in te zetten als webcam tot capturekaarten waarmee je een 'echte' camera als bron kunt gebruiken. Een smartphone heb je vermoedelijk al, en de camera's op die apparaten zijn tegenwoordig ook heel goed. De EpocCam app kost 8 euro, maar is beperkt tot 1080p30, dus 30 beelden per seconde. De Cam Link 4K usb-adapter kan 4K30 of 1080p60 afvangen van een systeemcamera of spiegelreflex met hdmi-uitgang, en kost 130 euro. Heb je al zo'n camera, dan is dat een voordeliger optie dan de Facecam.

Prijs

Dat brengt ons op de prijs, want daar hebben we het nog niet over gehad. De Elgato Facecam kost 199,99 euro, waarmee hij in de absolute top zit van usb webcams. Ter vergelijking: de Logitech Brio kost officieel 239 euro, maar is al te vinden voor iets meer dan 150 euro. En dat is een 4K uhd camera mét microfoon. De Brio heeft minder instellingsmogelijkheden, waardoor het beeld niet zo fraai af te stellen is als bij de Facecam - maar het maakt hem ook wel tot een eenvoudiger alternatief.

Daarmee komen we aan bij de conclusie van dit artikel. De Elgato Facecam maakt grote indruk met zijn beeldkwaliteit, zeker wanneer je gebruik maakt van de Camerahub software om het plaatje te optimaliseren voor de eigen omstandigheden en belichting. Wel is het een erg groot apparaat, en is inherent aan het beschikbaar stellen van veel instellingen ook, dat het gebruiksgemak niet hetzelfde is als bij een oplossing die alles voor je regelt. Wat dat betreft is de Facecam een prosumer product - deze camera gebruiken als ordinaire uvc camera zou een grof schandaal zijn.

Voor videovergaderen zouden we dan ook de oude favoriet van Logitech adviseren, maar voor streaming is de Facecam absoluut de nieuwe favoriet. Zeker als je geen systeemcamera hebt, zal je voor dit geld geen beter beeld vinden. Heb je je streaming studio toch al ingericht met allerlei moois van Elgato, dan is het helemaal een no-brainer. Vergeet alleen niet een aparte microfoon te regelen.

Uitstekend Juli 2021

Elgato Facecam

Elgato Facecam in een oogopslag