Review   |   Headsets en hoofdtelefoons

HyperX Cloud III Wireless review: vertrouwde kwaliteit met uitstekende accuduur

De HyperX Cloud III Wireless levert de vertrouwde klank en kwaliteit, met zeer lange werktijd op een acculading.
(Alle foto's bij dit artikel zijn gemaakt door Tom Kauwenberg.)
De HyperX Cloud III Wireless levert de vertrouwde klank en kwaliteit, met zeer lange werktijd op een acculading.
(Alle foto's bij dit artikel zijn gemaakt door Tom Kauwenberg.)

Sinds jaar en dag staan comfort en kwaliteit voorop bij de HyperX Cloud headsets, zonder ooit door te schieten in overdreven pocherigheid. De recentste Cloud III incarnatie past in die lijn, met doelgerichte verbeteringen in een licht verscherpt jasje. We testten de HyperX Cloud III Wireless en werden niet teleurgesteld.

Voor de volledigheid: HyperX biedt twee versies van de Cloud III aan. Het bekabelde (en breder inzetbare) Cloud III-model wordt verkocht voor bedragen rond de 85 euro. De Cloud III Wireless belooft 120 uur voor draadloos gebruik heeft een adviesprijs van 150 euro. Wat betreft kostprijs maakt HyperX het dus niet al te gek. De twee Cloud III’s zijn, los van hun aansluitmogelijkheden, geheel identiek in bouw en audiobeloftes. 

Design en draagcomfort van de HyperX Cloud III Wireless

De Cloud III-headsets zijn op het eerste oog onmiskenbaar Cloud-vormig, met wat subtiele aanpassingen. Zo staan de oorschelpen niet langer rechtlijnig onder de hoofdband; ze buigen nu lichtelijk naar voren af. HyperX meent hiermee een beter rendement op het volume te boeken, gezien de schelpen nu natuurlijker de oren volgen. Die staan meestal ook niet kaarsrecht naar beneden. Met mijn relatief kleine oortjes is het daadwerkelijke verschil lastig te kwantificeren, maar de Cloud III lijdt er in ieder geval niet onder wat betreft comfort. De oorschelpen nestelen simpelweg prettig rondom de hoorkanalen; zoveel is zeker.

Dat comfort is mede te danken aan de verbeterde oorkussens. Onder het flexibele nepleer schuilt ditmaal traagschuim, dat aanzienlijk zachter in- en uitzet dan voorheen. Dat resulteert uiteindelijk in een gebalanceerde druk op het hoofd: niet te hard of zacht. Het memory foam materiaal buigt na gebruik vlot terug naar de originele vorm. Bijkomend voordeel van het traagschuim is dat ook de geluidsisolatie erop vooruitgaat. Voor een koptelefoon met enkel ‘passieve ruisonderdrukking’ slaagt de Cloud III er toch in schelle geluiden enigszins weg te moffelen.

De bouw van de Cloud III gaat verder vrijwel geheel volgens de bekende formule. De hoofdband bestaat nog altijd uit een bijzonder buigbaar metalen frame, met een ferm schuimkussentje eronder, dat overigens voelt als hetzelfde traagschuim. Net als voorheen oefent de band een relatief lichte druk op de schedel uit, goed voor uren draagcomfort zonder een greintje koppijn.

HyperX Cloud III Wireless

Bij een abrupte draai van het hoofd (of wild headbangen) kan de Cloud weliswaar een stukje wegschieten, maar dat is een non-issue voor de gamer die vooral kwaliteit en langdurig comfort zoekt. Juist in die langere speelsessies blijft de Cloud III uitzonderlijk lekker zitten, ook al is dit model met 342 gram iets zwaarder dan de voorganger. Daar voel je in gebruik niets van.

Wat betreft duurzaamheid moeten vooral de voorgaande Cloud-modellen voor zich spreken. Kunststoffen banden en stoffige kussentjes willen over verloop van tijd wel eens uitlubberen; van een Cloud weten we inmiddels wel dat de metalen hoofdband lang betrouwbaar blijft. De behuizing van de oorschelpen bestaat overigens nog altijd uit kunststof, zij het wel een soort die behoorlijk robuust voelt. Datzelfde geldt voor de twee knoppen en het draaiwiel daarop: de bediening is makkelijk, maar voelt stug genoeg. Al met al kun je zonder vrees toch vrij lomp omgaan met de Cloud III.

De vertrouwde, neutrale HyperX-klank

Op het front van geluidskwaliteit maakt HyperX geen gigantische sprongen, in ieder geval niet wat betreft de drivers. De daadwerkelijke luidsprekertjes zijn dezelfde 53 mm grote modellen uit de Cloud II, zij het nu dus in een net wat andere hoek en met aangepaste tuning. De niet al te geringe grootte staat gelijk aan een flinke volumeopbrengst, maar de klank is als vanouds neutraal gebleven – tot aan het saaie, misschien wel.

Hyper X Cloud III Wireless

Zonder enige software-matige equalizers klinkt de Cloud III opvallend ‘vlak’. Dat klinkt niet erg verleidelijk, maar in dit geval gaat het prima samen met de beoogde use case van HyperX. Doordat het klankgeluid niet enorm diep of cinematisch stuurt, levert het een lekker neutraal speelveld voor games. Zeker in competitieve shooters en racespellen komt alle auditieve data bijna zakelijk binnen: perfect voor snelle beslissingen. Dat klinkt uiteraard wat minder meeslepend (zeker voor muziek en films), maar past prima bij de serieuze gamer.

Wie spellen, muziek en films alsnog wat ruimtelijker wil laten klinken geven, mag beroep doen op HyperX meegeleverde software-suite. Het zogeheten Ngenuity (nota bene een Windows Store-applicatie) heeft wederom niet veel poespas om het lijf, maar biedt de nodige instellingen om aan te passen. Daaronder vallen een 10-bands grafische equalizer en de mogelijkheid om DTS:X Spatial Sound aan te zetten. Alle andere toeters en bellen laat HyperX volledig aan Windows over. Voor velen zal de software sowieso nauwelijks nodig zijn: out-of-the-box werkt de Cloud III niet verkeerd, zij het dus wel wat zakelijk in klank.

Terughoudend in audioverbetering

In tegenstelling tot veel andere audiopartijen heeft DTS:X niet enorm veel om het lijf als upscalingsmiddel voor gamers. In een handvol grote games wordt de DTS-codec native ondersteund, waardoor de headset een bredere audiopijplijn efficiënt kan vertalen naar een ruimtelijk stereogeluid. Hierdoor komt het hele audiopalet alsnog een tik grootser over, maar de technologie gaat upscaling tot ‘virtual surround’ grotendeels voorbij. Dat is misschien maar beter ook.

Waar andere merken soms doorslaan met virtuele speakeropstellingen of het automatisch verscherpen van voetstappen of omgevingsgeluiden – vaak met matig succes – kiest HyperX hier wederom voor de neutrale(re) aanpak, met dus enkel en alleen een DTS-integratie. Waar mogelijk klinkt de Cloud III dus een goede slag dieper en rijker, maar HyperX moeit zich niet met het geforceerd ruimtelijker maken van games. Zeker nu steeds meer competitieve spellen hun audiopijplijn al enigszins ruimtelijk opstellen (vaak ook specifiek voor dit kaliber stereo-headsets), is dat absoluut geen gekke afweging.

Microfoon van de HyperX Cloud III Wireless: beter, maar geen sterspeler

HyperX stelt zich deze ronde meer bezig te hebben gehouden met het inkomende geluid. De flexibele microfoon is nog altijd gemakkelijk afneembaar, maar is op zichzelf een tikkeltje verbeterd. HyperX heeft de microfoon wat gevoeliger ingesteld en voegt daar vervolgens geïntegreerde metalen popfilters (voor en achter) en automatische ruisonderdrukking aan toe. Dat resulteert in een helder stemgeluid, met toch weer net wat minder oversturingen van pufjes lucht. Het zogenaamde ‘clippen’ van de microfoon komt tijdens een normaal internetgesprek nauwelijks voor.

Perfect is de microfoon daarmee overigens zeker niet te noemen. Wie geanimeerder praat of call outs te enthousiast doorspeelt, zal de microfoon alsnog snel oversturen. Los van die plofjes ontkomt de microfoon overigens alsnog niet aan het typische ‘gaming headset-geluid’, leunend naar dat van een schelle walkietalkie. Niemand luistert hier lang voor de lol naar. Toch klinkt de microfoon in veel gevallen duidelijk genoeg om te doen waar deze voor gemaakt is: je teammaten de schuld geven dat jij nu dood bent.

Ook fijn voor de liefhebber: de microfoon is optioneel te monitoren met wat in de volksmond vaak ‘sidetone’ genoemd wordt. In deze software-matige stand kunnen gebruikers het inkomende geluid direct terughoren via de koptelefoon zelf, wat het afstellen van de microfoon tegemoetkomt. Mocht je niet vies zijn van je eigen stemgeluid, dan biedt deze functie ruim voldoende zelfregulering, zonder merkbare vertraging bovendien.

De HyperX Cloud III Wireless blijft weken in de lucht

Klanken terzijde, hebben we het nog niet eens gehad over de grootste upgrade voor de nieuwe Cloud: de accuduur. Volgens HyperX kan de Cloud III Wireless gemakkelijk 120 uur presteren met de volumesterkte halverwege – en wij kunnen niet anders dan dat beamen. In onze maanden aan testgebruik heeft de headset misschien drie keer aan de lader gelegen. Gebruik je de Cloud III Wireless gemiddeld acht uur per dag, dan heb je alsnog dik twee weken geen omkijken naar de batterijstand.

De eerder geïntroduceerde Cloud Alpha Wireless pronkt vooralsnog met een bizarre 300 uur aan beloofde uptime, maar dat topmodel kost dan ook meer. Desalniettemin steekt 120 uur nog steeds fier boven het gemiddelde van draadloze gaming headsets, des te meer die in deze prijsklasse. In het recente verleden namen we genoegen met beloftes rond de 30 uur (zoals die van de Cloud II Wireless), maar de Cloud III Wireless bereikt dus met gemak een viervoud daarvan. Wat ons betreft getuigt dat van prima technologische doorgroei, wat het gebruiksgemak van de koptelefoon direct ten goede komt. Met nog geen vijf uur aan de lader zit-ie overigens ook weer ramvol.

Geen bekabeling, ook niet optioneel

Mocht het nog niet duidelijk zijn: aan echte pijnpunten doet de Cloud III niet. De headset komt op vrijwel alle fronten netjes gebalanceerd over. Daarmee is hij niet vrij van een paar nadelige keuzes. Zo is het jammer om te zien dat de headset zich vrij beperkt opstelt wat betreft connectiviteit. De Cloud III Wireless werkt exclusief met de meegeleverde en propriëtaire USB-C-dongle, zonder mogelijkheden tot analoge audio of überhaupt gebruik aan de vaste kabel.

Met de USB-C-dongle is de Cloud III Wireless weliswaar te gebruiken met pc’s, PlayStation 5 en Nintendo Switch, maar daar blijft het dan ook bij. Even een 3,5 mm audiokabel aan je mobiel of Xbox-controller hangen of doorspelen over een USB-C-kabel? HyperX is er niet meer van gediend. Dat terwijl er, met vrij minieme aanpassingen, een veel groter publiek aangesproken had kunnen worden.

Dat neemt overigens niet weg dat HyperX’ draadloze verbinding krachtig overkomt. Zoals inmiddels de norm is voor gaming headsets, is de latentie hier onmerkbaar voor de doorsnee gamer. Ook een competitief snel spel wordt rap genoeg hoorbaar gemaakt, zolang je niet op het allerhoogste niveau presteert. Echte esporters hangen hun headsets toch liever aan de kabel, maar voor vrijwel elk ander soort speler zal dit draadloze protocol voldoen.

Los van vertraging mag ook het bereik geprezen worden. De HyperX-dongle doet niet moeilijk over een afstand en/of vier betonnen muren, wat al snel een à twee muren verder reikt dan de gemiddelde gaming headset. Voor het eerst in mijn testervaringen valt mijn hele jaren 70-appartementje netjes binnen bereik, zonder storing of haperingen. Pas op een andere verdieping vallen er voor het eerst wat datapakketjes weg.

Conclusie

Met de Cloud III en Cloud III Wireless is HyperX’ bekende reeks gaming headsets weer passend opgefrist. Zowel de vorm als specificaties zijn doelgericht verbeterd, maar de sobere houding blijft (wijs genoeg) ongeroerd. Al met al levert HyperX wederom een prijsbewuste en prestatiegedreven headset op, die ongetwijfeld in dank afgenomen wordt door serieuze gamers op zoek naar langdurig comfort.

Toch blijven er wat afwegingen van toepassing, ongeacht de vele verbeterpuntjes. De Cloud III Wireless specifiek gooit hoge ogen met goede accuprestaties en draadloos bereik, maar is aanzienlijk beperkter in connectiviteit, zonder analoge invoer of bekabelde functionaliteit. Voor de meeste pc-gamers zal dat geen probleem vormen, maar op consoles of als mobiele allrounder is er veel minder mogelijk. In die situaties verdient de bekabelde Cloud III mogelijk alsnog de voorkeur.

Los daarvan staat de HyperX Cloud III Wireless sterk overeind. Voor de vraagprijs van 150 euro mogen vooral pc-gamers rekenen op een uitzonderlijk prettige draadloze gaming headset van vertrouwde kwaliteit – en nog altijd zónder onnodige poespas.

Aanrader Februari 2024

HyperX Cloud III Wireless

HyperX Cloud III Wireless in een oogopslag
Kleur Zwart-rood, zwart
Materiaal Aluminium hoofdband
Traagschuim kussens, nepleer, kunststof behuizing
Ontwerp Over-ear circumauraal met lichte kanteling
Gewicht 342 g (incl. microfoon)
Drivers 53 mm
10 - 21.000 Hz freq. bereik
Microfoon Afneembare uni-directionele condensatormicrofoon met ingebouwde ruisonderdrukking en mesh-popfilters
Bediening On-ear
Aan-uit, digitaal volumewiel, microfoon dempen
Aansluiting USB-C dongle
Verbinding Propriëtair 2,4 GHz draadloos
Tot 20 meter bereik
Accu 120 uur speeltijd
4,5 uur laadtijd
Software HyperX Ngenuity
Meegeleverd USB-laadkabel, USB-C-naar-A adapter
Adviesprijs € 150
Koop bij

Bol.com

Coolblue

MediaMarkt