Skullcandy Crusher PLYR 720 review: voel de explosies met deze eigenzinnige headset

Skullcandy-koptelefoons komen van origine vooral uit de skateparken en besneeuwde halfpipes, maar duiken tegenwoordig steeds vaker daarbuiten op. Met de Crusher PLYR 720 zet het merk voor het eerst een luxe headset voor gamers op de markt. Of Skullcandy daarmee ook vanuit de bureaustoel of bank weet te domineren, bespreken we in deze review.
Toegegeven: de Crusher PLYR 720 is niet de eerste koptelefoon waarmee Skullcandy gamers in het vizier neemt. Dik twee consolegeneraties terug werd de PLYR-gaminglijn al in het leven geroepen, om niet veel later weer jarenlang in de vriezer te verdwijnen. Circa drie jaar geleden pakte Skullcandy de draad nog eens op met een modernere en draadloze PLYR, plus een trits betaalbare SLYR-headsets.
Skullcandy’s focus voor de gamingmarkt lag tot voor kort op toegankelijke koptelefoons, waarbij vooral het unieke uiterlijk de aantrekkingskracht moest vormen. De Crusher PLYR 720 wijkt daar enigszins van af; met een adviesprijs van 269 dollar valt dit model duidelijk in een meer premium segment. Hier moet een overdaad aan luxe features de gamer overtuigen, waaronder voor het eerst dus ook Skullcandy’s voelbare Crusher-functie.
Deze functie levert Skullcandy ook in diverse andere 'Crusher' modellen: de Evo, ANC 2 en de 540 Active. In de bovenstaande video leggen we de verschillen tussen alle Crusher-modellen van het merk uit en gaan we nader in op wat dat Crusher nu inhoudt.
Skullcandy Crusher PLYR 720 design: robuust uiterlijk, Amerikaanse pasvorm
Daarover spreken we later ook meer in deze review. Als altijd trappen we echter af bij de fysieke eigenschappen. De Crusher PLYR 720 verandert ook wat betreft vorm namelijk weer. De latere PLYR en SLYR-modellen lijken op recente headsets van SteelSeries, maar dan met felle graffiti-achtige kleuren en opvallende patronen. De nieuwe PLYR laat selecte elementen daarvan terugkeren, maar lijkt globaal gezien meer op de traditionele gamingheadset van een poos terug: veel zwart plastic en iets groter in omvang.
Met name de oorschelpen zijn formidabel gevormd, zij het niet opzichtig lomp. De ovaalvormige memory foam-kussens zullen netjes over de meeste gameroren vallen. De zachte stof zorgt er, samen met open-back akoestiek, voor dat de headset niet volledig afsluit. De nieuwe PLYR 720 oogt log, maar zit uiteindelijk comfortabel en licht. Mogelijk stuurt de headset voor sommigen wel iets te licht.
Dat valt namelijk op aan de verstelbaarheid: op zijn kleinst valt de koptelefoon alsnog groot uit. Van echte klemming is weinig sprake. Op de piste was dit na één ollie van je hoofd gesprongen, laat staan de titulaire 720-rotatie. Ondergetekende draagt een helm met maatje S, en daarvan wil de headset maar al te graag losschieten. Deze Skullcandy lijkt, niet oneerbiedig bedoeld, toch meer voor Amerikaanse hoofden gemaakt. Gamers met een grotere schedelomtrek ervaren hier waarschijnlijk meer houvast.
De relatief flexibele hoofdband van vorige PLYR’s keert terug, maar Skullcandy kiest nu voor een soort rubberen suspensie, in plaats van de skibrilstof van voorheen. Dat zit dus comfortabel genoeg, maar het rubber riskeert wel de kans om over verloop van tijd vies te worden en uit te lubberen. Daar kunnen we nu echter nog weinig over zeggen – en sowieso lijkt het erop dat het rubber gemakkelijk te vervangen is.
Minder duurzaam: de buitenkant van de PLYR 720 is volledig in kunststof gehuld – en dat lijkt ook niet het beste spul. De vele zwarte oppervlaktes zijn vlekgevoelig en de headset kraakt regelmatig bij het verstellen of draaien van de oorschelpen. De hoofdband wordt vergroot door stugge rubberen springveren uit te rekken; ook hier komt geen metalen constructie aan te pas. Op veel fronten voelt de PLYR 720 daardoor niet zo premium als de prijs doet vermoeden.
Gevoelsmatig voldoet vooral dat geïntegreerde Crusher-wiel aan een luxere tast. Ook daarmee onderstreept Skullcandy weer: het zijn vooral de innerlijke features die moeten overtuigen. En dan hebben we het niet over die twee rgb-lampjes in de oorschelp.
Werkt met alle consoles, PC's en andere apparaten
Laten we het dan ook maar eens hebben over die features. In de basis is de Skullcandy Crusher PLYR 720 een draadloze, multi-platform headset met 40 mm drivers. Skullcandy’s claim over circa 48 uur aan uptime op een volle accu is niet ongekend hoog (zie bijvoorbeeld HyperX’ Cloud III Wireless met bijna drievoud de accuduur), maar kan nog aardig mee – zeker gezien de overige beloftes over de headset. Denk aan gelijktijdige draadloze koppeling met twee apparaten, inclusief vrije keuze in compatibele consoles.
De meegeleverde usb-a dongle werkt op pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Nintendo Switch. De PLYR 720 kan ondertussen een optionele tweede verbinding onderhouden over Bluetooth 5.3 LE en is middels een 3.5mm audiokabel op vrijwel alle analoge waar aan te sluiten. Daarmee dekt de PLYR 720 compatibiliteit met praktisch alle platformen die een gamer zich wensen kan.
Zonder speciale instellingen klinkt de Crusher PLYR 720 aardig, maar niet inherent denderend. Het klankpalet stuurt aanvankelijk wat afgevlakt, met weinig contrast tussen hoog en laag. Daarmee wordt audiovisualisering in games lastig. Dat plaatje wordt echter volledig op zijn kop gezet zodra gebruikers een beetje beginnen te spelen met software en de unieke features die daarachter liggen…
De troef van de Skullcandy Crusher PLYR 720: een software-matige trukendoos
Op pc en mobiele apparaten (Android en iOS) laat de PLYR 720 zich namelijk vrijuit verder tweaken en optimaliseren. En niet zo’n beetje ook. Via de Skull-HQ en de Skullcandy-app zijn er verschillende EQ-profielen om aan te passen, mogen gebruikers een eigen RGB-kleurtje kiezen, kan THX Spatial Audio geactiveerd worden en is het mogelijk om een gehoortest van Mimi af te leggen.
Uit dat laatste komt een persoonlijk ‘Enhanced Sound Perception’-profiel rollen, waarbij frequenties die je zelf minder goed waarneemt selectief door de headset versterkt worden. Dat zogenaamde E.S.P-profiel leidt uiteindelijk tot een rijkelijker gevulde toonbalans met significant meer nuance. Fijn is ook dat dit persoonlijke profiel losstaat van de EQ-instellingen en THX: al die instellingen zijn afzonderlijk ‘stapelbaar’.
Het zijn aardig wat handvatten om het geluidspalet naar smaak, gehoor of gamescenario om te buigen. Extra handig: de instellingen zijn weliswaar enkel via pc en mobiel aanpasbaar, maar het merendeel wordt op de headset opgeslagen. Wat je op pc aanpast, hoor je dus ook gewoon terug op platformen zonder kleurrijke Skull-applicatie. Bovendien kunnen gebruikers, ongeacht van platform, via de on-ear knoppen nog schakelen tussen (zelfgemaakte) EQ-profielen en het uit- of inschakelen van THX’ virtuele upscaling voor games.
De Skull-applicaties zijn leuk opgemaakt en aardig to the point, zij het niet geheel zonder gebreken. In het geval van de PLYR 720 hadden we bijvoorbeeld iets meer opdossing voor de los te koppelen microfoon gewenst. In optimale omstandigheden klinkt deze verstaanbaar, maar luidere kreten en pufjes lucht oversturen snel naar scherpende tonen. Afgezien van een sidetone – waarbij je meeluistert met je eigen klankgeluid – is daar verder niets aan te veranderen.
Crusher: een aardbeving aan je oren
Alle software-matige features en foefjes verbleken echter tegenover het unicum van Skullcandy’s Crusher PLYR 720. Dat zit ‘m namelijk in de eerder genoemde en titulaire ‘Crusher’-bas. Dat houdt in dat de headset een toegewijd draaiwiel heeft om niet alleen de lagere frequenties ietwat op te hogen, maar vooral om deze voelbaar te maken. Jawel: de oorschelpen trillen letterlijk bij explosieve knallen en brommende beats.
Opvallend is ook dat de PLYR 720 veruit de krachtigste Crusher-instellingen van alle Skullcandy-koptelefoons tot dusver kent. Met 25 millimeter grootte is de Crusher-driver op vol vermogen in staat om je schedel door elkaar te ratelen, met vervorming van het geluidspalet tot gevolg. Dan is geen sprake van lichte trillinkjes meer; denk eerder aan niveautje aardbeving. Muziek klinkt in dat geval alsof je voor een dikke concertspeaker staat, waarbij het klapperen van de bas ook echt voelbaar wordt.
Letterlijk gezien komt zo’n voelbare bas de audiokwaliteit of virtualisatie niet per se ten goede, maar het biedt wel een extra laagje sensatie. Dat klinkt ergens wat gimmicky – en soms is het dat ook – maar in games pakken de trillingen stiekem best gaaf uit. Met de Crusher-bas zo ergens op 25 tot 50 procent sterkte stoort de trilling nimmer, maar slaan mortieren extra hard in en trekt een tank intimiderender op. In epische shooters en avonturengames voegt dat wel degelijk iets toe.
Conclusie
De Skullcandy Crusher PLYR 720 is misschien niet de fraaist gebouwde koptelefoon of de optie met de langste adem, maar toch heeft de headset veel dat voor hem spreekt. Met een barrage aan optimalisatiemogelijkheden en brede compatibiliteit leent de PLYR 720 zich alsnog voor veel uiteenlopende gamescenario’s. Het gunt deze Skullcandy voldoende basis om mee te knokken in het slagveld van gaming-audioproducten.
Uiteindelijk is het toch het Crusher-unicum dat spelers over de streep zal moeten trekken. De voelbare bas maakt de geluidskwaliteit niet inherent mooier of preciezer, maar sensationeler? Dat absoluut. Gamers die echt een beetje overdonderd willen worden in hun game-ervaring, zijn hier aan het juiste adres. Al is het nog maar de vraag of je daar de volle vraagprijs voor over hebt, want die is wel erg gortig.
Zit je niet per se op een bevende koptelefoon te wachten? Dan is de Crusher PLYR 720 minder overtuigend. Tegen lagere kosten zijn stevigere alternatieven te vinden, met langere accuduur of simpelweg een hogere audiokwaliteit direct uit de doos. Skullcandy heeft wat dat betreft nog een weg te gaan, eer ze de serieuzere of competitieve gamer overtuigen.
Skullcandy Crusher PLYR 720 in een oogopslag | |
Drivers | 40 mm luidsprekers Open-back akoestiek |
Frequentiebereik | 20 - 20.000 Hz |
Impedantie | 36 Ω |
Microfoon | Los te koppelen uni-directionele microfoon |
On-ear bediening | Aan/uit schakelaar Vijfwegs pookje (volume en media controls) Custom-knop Crusher-draaiwiel |
Aansluiting | USB-A-dongle 3,5 mm aux-kabel |
Oorschelpen | Over-ear circumaurale kussens Hitteabsorberend traagschuim |
Software | Skull-HQ (Windows / Mac) Skull iQ (Android / iOS) |
Compatibel met | PC, PlayStation 4/5, Xbox, Switch (adapter) PC en mobiel (Bluetooth) |
Draadloos | Low Latency 2,4 GHz dongle Bluetooth 5.3 LE |
Verlichting | 2 rgb-lampjes in oorschelpen (1 zone) |
Accu | 48 uur (2,4 GHz) 38 uur (2,4 GHz + Bluetooth) |
Gewicht | 354,2 gram (incl. microfoon) |
Meegeleverd | USB-laadkabel, 3,5mm aux-kabel |
Kleur | Zwart-rood (standaard) / zwart-groen (Xbox-uitvoering) |
Adviesprijs | € 259,99 |