Life
Nieuws   |   Smart Home

Nederlandse startup haalt bijna 1 miljoen euro op voor doorontwikkeling slimme gordijnen

Nederlandse startup haalt bijna 1 miljoen euro op voor doorontwikkeling slimme gordijnen
Slide maakt van een normale gordijnrails een slimme. Het bedrijf ontving onlangs een flinke investering en richt zich hiermee op de Nederlandse markt.

Tegenwoordig worden veel apparaten ‘slim’. Denk hierbij aan een robotstofzuiger of grasmaaier die vanzelf door je tuin heen rijdt. Steeds meer van onze alledaagse, repititieve handelingen worden overgenomen door apparaten. Ook de Nederlandse startup Innovation In Motion wil hierop inspelen. Het bedrijf heeft namelijk een simpele missie: ‘het alledaagse opnieuw uitvinden’. In dit geval: het openen en sluiten van de gordijnen. Met Slide is het niet langer nodig om de gordijnen handmatig open en dicht te doen. Via een app op je telefoon gaat dit zelfs op afstand. Ook gaan de gordijnen automatisch open wanneer de eerste zonnestralen erop schijnen.

Een flinke investering voor Slide

Op dit moment richt Slide zich dus op het verder ontwikkelen van hun product. De smart home markt groeit snel en neigt op sommige gebieden ook snel te verzadigen. Zie het aantal aanbieders van slimme verlichting of robotstofzuigers. Op het gebied van slimme gordijnen is er nog ruimte voor spelers, reden voor Slide om in het gat te springen.

Eerder deed Slide mee aan de Nederlandse Dragon’s Den, een programma waar startups investeerders moeten overtuigen. Uiteindelijk kwam de investering via een andere weg, namelijk van zeventien business angels, die samen goed zijn voor 950.000 euro. Een van hen is Boris Veldhuijzen van Zanten, oprichter van The Next Web.

Een roerige tijd achter de rug

Oprichter Kaj Beetstra is van mening dat het bedrijf sinds de oprichting in 2020 een roerige tijd heeft gekend. ‘Een eerdere investering werd op het laatste moment teruggetrokken, de pandemie had gevolgen voor de supply chain en een co-founder moest zich onverwacht terugtrekken uit het bedrijf.’ Toch zag Beetstra ook goede dingen terug. ‘Tegelijkertijd zag ik dat de productverkoop zonder enige marketinginspanning gestaag groeide. Dat geeft niet alleen vertrouwen in de kwaliteit van het product, maar ook in de potentie. Ik ben ontzettend blij dat er nu een groep angels is, die dat ook zo ziet en met geld en kennis hieraan mee werkt.’

De Slide is verkrijgbaar bij onder andere Coolblue en bol.com voor 299 euro.