Transparante Nothing Phone bestaat volledig uit hergebruikt aluminium en 50% hergebruikt of biologisch plastic
Nothing onthulde het ontwerp op een kunstbeurs in Basel. De smartphone heeft door een transparante achterzijde een heel herkenbaar uiterlijk. Achter het doorzichtige materiaal is een 'uniek mechanisch ontwerp' zichtbaar, dat 'uit meer dan 400 componenten is samengesteld', aldus Nothing. Ondanks deze ogenschijnlijk extra onderdelen moet de Nothing phone (1) licht en robuust zijn. Daarbij is vermeldenswaard dat het voor een groot deel hergebruikte materialen bevat.
Nothing phone (1) design
Zo bestaat het frame van het toestel (dat officieel echt phone (1) heet) volledig uit hergebruikt aluminium. Van de plastic onderdelen is 50% van hergebruikt of 'biologisch' materiaal. Nu is de aanduiding 'biologisch' tricky, want aardolie begon ook ooit als plantaardig materiaal. Het is te hopen dat Nothing duidt op een duurzaam materiaal.
De nadruk op design bij de introductie van de Nothing phone (1) is interessant. Bij de eerste OnePlus One uit 2014 ging het volledig over de (hoge) specificaties en de (lage) prijs. De laatste OnePlus 10 Pro maakte duidelijk dat het bedrijf zijn prijsvoordeel grotendeels heeft verloren en de concurrentie het op specificatie- en prestatievlak de loef afsteekt. Met name op het gebied van cameraprestaties, het enige aspect van smartphones waarop nog serieuze verschillen waarneembaar zijn.
Smartphones zijn al lang en breed een commodity geworden, zoals laptops dat pakweg in het eerste decennium van deze eeuw werden. Die markt lijkt nukkig vast te kunnen houden aan lijstjes met specificaties die de meeste mensen weinig zeggen. Smartphones als gebruiksartikelen die vrijwel iederen bezit, lijken rijper voor de marketingbenadering van andere commodities (van volle melk tot auto's). Met een nadruk op stijl, mode, ervaring en gevoel dus. Of dat zo is, daarvoor zal het succes (of falen) van de phone (1) een indicatie zijn.
Buitenissig verkoopmodel
OnePlus werd groot met een 'exclusief' verkoopmodel, waarbij je alleen op uitnodiging een toestel 'mocht' kopen. Het lijkt erop dat Nothing een vergelijkbaar buitenissig verkoopmodel gaat hanteren. Het werkt samen met verkoopplatform StockX. De eerste 100 genummerde exeemplaren van het toestel worden geveild via DropX. Dat is een platform voor kunstenaars en merken om exclusief producten rechtstreeks aan consumenten te verkopen.
De veiling gaat 48 uur duren en begint op 21 juni om 3 uur. Hij loopt af op 23 juni om 14:59. De opbrengsten gaan overigens naar een 'community fonds'. De bedrijven werkten eerder samen bij de verkoop van de eerste 100 tws in-ears van het merk, niet geheel verrassend ear (1) geheten. Het eerste exemplaar daarvan verwisselde voor meer dan tien keer de adviesprijs van eigenaar.
Op 12 juli zal Nothing meer vertellen over de phone (1), waaronder de specificaties en prijzen - en hopelijk ook het moment van verschijnen op de markt. Carl Pei kennende zou die informatie ook best nog even op zich kunnen laten wachten.