Ray-Ban Stories, de nieuwe slimme bril van Ray-Ban en Facebook, heeft, jawel, twee ingebouwde camera's
Het is onmogelijk over slimme brillen te schrijven zonder Google Glass te noemen. Wat 'de volgende iPhone' moest worden, stierf een vroegtijdige en roemloze dood - een bril die (bijna) ongemerkt opnames kon maken, daar wilden ook grote techliefhebbers niet aan. Daarbij hielp het vermoedelijk niet dat Google de Glass bril aankondigde in hetzelfde jaar dat Edward Snowden verregaande samenwerking onthulde tussen Amerikaanse geheime diensten en diverse techbedrijven. Nu zien Facebook en Ray-Ban klaarblijkelijk wel brood in een vergelijkbaar concept.
Ray-Ban Stories: 5 gram lichter dan een Wayfarer
De Ray-Ban Stories smart glasses zijn ontwikkeld door Facebook in samenwerking met EssiloLuxottica, het moederbedrijf van Ray-Ban. Het resulterende product, dat in diverse uitvoeringen te koop gaat zijn, weegt slechts 5 gram meer dan een standaard Wayfarer. Desondanks bevat Ray-Ban Stories een Qualcomm Snapdragon processor, twee 5 megapixel-camera's voor foto- en video-opnames van maximaal 30 seconden, ingebouwde speakers en een microfoon-array met drie microfoons.
De camera's zitten aan de voorzijde van het montuur. Wanneer je een opname maakt, gaat er een wit led-lampje branden op de bril. Dat is 'hard-wired', wat impliceert dat het niet softwarematig is uit te schakelen. In theorie zijn mensen daarmee op de hoogte dat je foto's of video's maakt. Dat zal nog duidelijk zijn, wanneer je gebruik maakt van de ingebouwde spraakbediening. De Ray-Ban Stories hebben Facebook Assistant aan boord. Die 'wek' je met een 'Hey Facebook!' commando, en met 'Hey Facebook, neem een foto!' legt de bril vast waar je op dat moment naar kijkt.
Met de ingebouwde speakers en microfoons moet het mogelijk zijn om naar muziek te luisteren en telefoongesprekken te voeren, zonder dat een aparte headset nodig is.
Facebook View: de Ray-Ban Stories app
Bij de Ray-Ban Stories slimme bril hoort - uiteraard - een app, met de naam Facebook View. Hiermee kan je opnames van de bril importeren, bewerken en delen via social media. Niet alleen Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger, maar ook bijvoorbeeld Twitter,TikTok en Snapchat.
Veel aandacht voor ontwerp en stijl
Het zal niet de eerste reden zijn geweest voor het mislukken van Glass, maar het ontwerp van Google's smart glasses was meer dan een beetje nerdy. Dat is iets waar de potentiële koper van Ray-Ban Stories zich minder zorgen over hoeft te maken. Ray-Ban Stories komt beschikbaar in drie verschillende stijlen: Wayfarer, Round en Meteor. Elke hiervan is leverbaar in vijf verschillende kleuren, naast de nodige glasvarianten. Zo zijn er per montuur twintig mogelijke variaties.
Ray-Ban Stories en privacy
Facebook staat al jaren in een kwaad daglicht als het gaat over privacy, en dat is niet zonder reden. Het bedrijf volgt middels zijn apps en website plug-ins vrijwel iedereen die zich op internet begeeft. Niet voor niets lag het flink overhoop met Apple, toen dat voor de eigen app store verplicht stelde om inzichtelijk te maken op welke manieren apps gebruikers konden volgen. De lijst van de Facebook apps was lang.
Facebook heeft dan ook een complete microsite gebouwd om toe te lichten hoe het rekening houdt met privacy - zowel van gebruikers van de Ray-Ban Stories brillen als van de mensen om hen heen. Om met die laatste te beginnen, daar kunnen we kort over zijn: dat is het genoemde led-lampje. Ook zit er een fysieke schakelaar op de bril om camera's en microfoons hardwarematig uit te schakelen.
Verder geeft Facebook aan zich geen toegang tot je mediabestanden te verschaffen zonder je toestemming, en dat opnames gemaakt met Ray-Ban Stories niet worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Deze mediabestanden worden bovendien versleuteld opgeslagen op de bril, zo maken we op uit een afzonderlijke blog-post. Daarnaast moet je toestemming geven om extra data met Facebook te delen, zoals hoeveel foto's je maakt, hoeveel tijd je spendeert aan video-opnames of hoe lang je gemiddelde video is. Ten slotte wijst Facebook op voorzieningen die het treft om je account op Facebook veilig te stellen, zoals two-factor authentication en login alerts.
Gaat Facebook succesvol zijn waar Google faalde?
Zonder meteen heel negatief te willen zijn, klinkt dit allemaal niet heel indrukwekkend. Toegang tot je mediabestanden is noodzakelijk om Facebook View (als niet de Ray-Ban Stories zelf) te laten werken. Dat is bekend van elke app met camerafunctie. Het gebruik van foto's van gebruikers in advertenties is iets waar Facebook geen smetteloos verleden mee heeft, al benadrukt het bedrijf tegenwoordig dat dit niet gebeurt zonder je toestemming. Daarnaast heeft Facebook een lange geschiedenis van aanpassen van de gebruiksvoorwaarden van haar producten, waarbij de privacy van de gebruiker doorgaans niet de primaire overweging was.
Zelfs als Facebook de voorwaarden onveranderd laat, is de vraag of gebruikers meer vertrouwen gaan hebben in de goede bedoelingen van de gigant uit Menlo Park, dan in die van de gigant uit Mountain View. Ray-Bans zien er zonder meer beter uit dan Glass, en de techniek heeft ook niet stilgestaan (al had de laatste Glass versie een 8-megapixel camera). Desalniettemin is er sinds Glass niets veranderd aan het grootste, primaire bezwaar van het concept: de weerstand van mensen om ongemerkt op foto of video vastgelegd te worden.
Facebook zelf is zich daar ook van bewust. Het bedrijf geeft - terecht - aan dat voor deze nieuwe vorm van technologie nieuwe normen en omgangsvormen gevonden moeten worden. Het heeft naar eigen zeggen experts op het vlak van privacy en veiligheid geconsulteert, alsmede de nodige relevante organisaties. Uiteindelijk moeten we als gebruikers en maatschappij bepalen hoe we omgaan met de mogelijkheden die technologie biedt.
Beschikbaarheid en prijzen
Vooralsnog zijn Ray-Ban Stories nog niet te koop in Nederland. Je kan wel jezelf registreren om geïnformeerd te worden wanneer daar iets aan verandert. Op dit moment zijn Ray-Ban Stories alleen te koop in de Verenigde Staten, Australië, Canada, Ierland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. De prijzen beginnen bij 299 dollar (of 329 euro), en er zijn meerprijzen voor het gebruikte type lens. Daarbij kan je kiezen uit een simpele zonnebril, maar ook lenzen op sterkte, gepolariseerd glas en meer.
Bron: Facebook