Steelseries Arctis GameBuds review: gaming oortjes klinken ook goed met muziek
Draadloze oorddoppen of TWS’en zijn razendpopulair. En welke gamer speelt er nu niet met een headset? Voeg die twee dingen samen en dan is het niet gek dat er steeds meer mash-ups verschijnen die beide zaken verenigen. Nieuw zijn gaming-TWS’en dan ook niet, maar dat zijn deze SteelSeries Arctis GameBuds wél.
De Arctis GameBuds komt in twee smaken: eentje ontworpen voor de PlayStation (beschikbaar in wit en zwart) en een versie voor de Xbox. Beide kun je daarnaast gebruiken met je pc. Gemaakt voor gamers, én is er noise-cancelling. Dat betekent dat je de Steelseries-doppen kunt dragen in een drukkere omgeving of zelfs tijdens het forenzen. De Arctis Buds onderweg gebruiken om te gamen, muziek te beluisteren of een film mee te pikken op een tablet: dat kan dus ook.
SteelSeries Arctis GameBuds: mooie featureset voor de prijs
De Arctis GameBuds liggen in de winkel voor circa 160 euro. Als je ze zou vergelijken met standaard draadloze oordoppen, spreek je over een middenklasser. Voor die prijs krijg je naast de gamingfuncties wat zaken die je eerder bij een duurder model zou verwachten. Zo kan je de case draadloos opladen. Ook is er een snellaadfunctie waarmee je in een kwartier drie uur aan gebruikstijd bijlaadt.
De werktijd op een acculading is al helemaal niet slecht. Volgens Steelseries kun je rekenen op 10 uur gebruik, wat in de lijn van onze ervaringen ligt. Dat cijfer vereist wel duidding. Noise-cancelling is dan niet ingeschakeld (wat typisch een 1-1,5 uur ‘kost’), maar wel in dual-mode-gebruik én met het volume op 100 procent. Dat laatste doe je in de praktijk nooit, waardoor er weer wat batterijleven bijkomt.
Klaar voor Tempest 3D
De versie die we voor test ontvingen is gemaakt voor de PlayStation 5. Dat betekent concreet ondersteuning voor Tempest 3D, de audiomotor die in de Sony-console is ingebakken. Dit eigen algoritme zet meerkanaalsaudio om, zodat surround virtueel via twee speakers te horen is. In dit geval de twee Arctis GameBuds-toestellen.
Om het te gebruiken, moet je Tempest 3D wel instellen. Daartoe doorloop je op de PS5 een best uitgebreid stappenplan. Je moet onder meer aangeven op welke hoogte en onder welke hoek geluiden afspelen. Een vrij unieke test, en eentje die je het beste kunt doen wanneer je even tijd en rust om je heen hebt.
De Arctis GameBuds zijn echter niet exclusief voor de PlayStation 5. Je kunt de oortjes eveneens gebruiken met een PS4, en een reeks andere apparaten, zoals de Nintendo Switch of je gaming-pc. Sluit je ze op een Windows-machine aan, dan ondersteunen ze Steelseries' eigen Sonic Spatial-software.
Doorsnee draadloze oortjes verbind je via Bluetooth met je smartphone of een ander apparaat. Dat kan natuurlijk ook met de Arctis GameBuds. Deze bieden wel een alternatief: een meegeleverde usb-zender. Deze gebruikt een eigen radioverbinding op 2,4 GHz, naast Bluetooth. Die dual mode-aanpak kom je wel vaker tegen bij over-ear headsets (zoals bij deze) en is ook in dit geval handig. Terwijl de dongle op een vrije usb-poort van je PlayStation of Xbox insteekt, kun je hierdoor bijvoorbeeld bellen via je smartphone. Bovendien laat de dual-mode toe om tijdens het gamen zaken aan te passen via de bijhorende app op je telefoon.
Presets voor veel games
Een opvallende extra bij dit product zijn bijna 180 (!) EQ-presets, die getweakt zijn voor specifieke games. Je selecteert ze in de Arctis-app, wat probleemloos in het midden van een gamesessie op je console kan. Eerst overschakelen naar een Bluetooth-verbinding hoeft niet, je kunt in de app zaken aanpassen terwijl je verder gamet met audio via de 2,4-GHz-dongle. Wel handig, want zo kun je altijd een preset van één game uitproberen bij een andere.
Scrollen we door het lijstje van EQ-presets, dan duiken veel bekende gamenamen op. Het lijkt wel een goed gecureerde selectie, waarin de populairste titels niet ontbreken. Daar zitten niet minder dan zes presets bij voor verschillende CoD-afleveringen - een pak, maar nog altijd niet zoveel als er Call of Duty titels bestaan. Het zijn er in elk geval veel; dankzij een zoekfunctie spoor je snel de juiste op. Gamespecifieke audiopresets zijn op zich niets nieuws, maar dankzij deze app-functie is het makkelijk om ze uit te proberen. Dat moet wel, want de gamepresets veranderen de klank soms enorm. Omdat iedereen z'n gehoor en smaken anders zijn, kan het wel eens zijn dat een op maat gemaakte preset je toch niet bevalt.
Los van de gamingpresets kun je dan kiezen voor meer algemene tunings, zoals Movie en Music. Het gaat dan telkens om een aantal aparte presets die bepaalde dingen benadrukken, zoals spraak bij Move: Clear Dialogs.
Dongle in de case
De ovale case waarin de Arctis-oortjes laden is een stuk groter dan gangbaar. Dat is begrijpelijk, want naast de twee oordoppen is er ook plaats voor de kleine usb-dongle. Toch wel handig dat hier aan gedacht is, want de zender is zo compact dat je deze makkelijk kwijt kunt raken als het niet in een console steekt.
De dongle is trouwens voorzien van een usb-c-stekker; in de doos zit een adapter naar usb-a. Die kan nuttig zijn als je de usb-c op de voorzijde van de PlayStation 5 al gebruikt voor bijvoorbeeld een ssd met extra opslag.
Het is heel handig dat je de case gewoon op een draadloze lader kunt parkeren om de ingebouwde accu bij te tanken. Stop je de oortjes erin, dan laden die in negentig minuten op van 0 naar 100 procent. Dat kun je drie keer doen voor de case ook weer moet bijladen.
Licht en comfortabel
De oortjes zelf zijn licht (5,8 gram) en hebben een ongebruikelijke vorm. Met de vele rondingen heeft het bijna iets organisch, zeker de witte variant. Het uiteinde van elk toestel is voorzien van een opvallend Steelseries-logo. Hierop schuilt een fysieke toets, die je met een merkbare klik indrukt. Weinig kracht volstaat, waardoor de oortjes niet verschuiven als je ze bedient.
Tijdens het testen zaten de Arctis GameBuds heel stabiel in de oorschelpen. Ondanks de 'buds' in de naam, zijn het echte in-ears. Dat zorgt voor een goede afdichting van geluid rondom en betere basprestatie. Je moet natuurlijk wel dopjes in je oorkanaal accepteren.
Als je de juiste van de drie paar siliconen oortips (S-M-L) selecteert, dan krijg je een pasvorm die lang behouden wordt. Oorvormen zijn natuurlijk wel heel persoonlijk, even uniek als een vingerafdruk. Steelseries zegt echter het design te hebben gebaseerd op 62.000 metingen van oren – ja, er zijn mensen met heel aparte banen.
Updaten is wel een klusje (en werkt niet met Apple Silicon)
Het updaten van de Arctis GameBuds is iets complexer dan bij een doorsnee set oortjes. In de app op je telefoon krijg je wel een waarschuwing dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Om de update effectief aan te brengen, moet je er een Windows- of macOS-machine bij halen. Daar installeer je de GG-app voor, die maar liefst een halve gigabyte op je harde schijf inneemt. De volgende stap is de dongle loskoppelen van de PS5 en deze bij je computer insteken. Hopelijk heb je een tweede usb-poort vrij, want de case met de oordoppen erin moet je ook met de computer verbinden.
Het updaten zelf duurt ongeveer tien minuten, wat niet overdreven lang is. Let wel: als je computer een Mac is met een M-processor zie je de Arctis GameBuds niet verschijnen in de GG-app. Je krijgt daarover geen melding, maar na het doorzoeken van de supportpagina’s werd het duidelijk dat de headset updaten niet zou kunnen via onze MacBook Air M2. Gelukkig was er geen probleem met de Intel-gebaseerde iMac. Uiteraard zijn gaming-pc's over het algemeen Windows-machines, maar in huishoudens met consoles kan het wel eens zijn dat de enige beschikbare computer een Mac is.
SteelSeries Arctis GameBuds in gebruik
De Arctis GameBuds laten zich vlot bedienen via de toetsen op de oortjes. Zo dol ben ik niet op een bediening waarbij je meermaals moet tikken om iets te doen, maar bij deze Steelseries valt het nog mee. Ook als je wil schakelen tussen Bluetooth- en 2,4-GHz-modus, wat je doet door drie keer snel te tikken. Je hoort dan ook een stem om die overstap te bevestigen, net als bij de wissel tussen noise-cancelling aan/uit en transparantiemodus.
Bij het gamen vond ik het wel handiger om gewoon de app op de smartphone er bij te houden. Op mijn Samsung Galaxy S24 Ultra werkte de app heel vlot. Wisselen tussen de twee radiomodi gebeurde snel door een enkele tik. Je moet sowieso in de app zijn om de EQ Presets te selecteren. Minpunt: je kunt eigen presets maken, maar dat moet je weer doen via de GG-app op een computer. Een simpele EQ-aanpassing zou wel op je smartphone moeten kunnen.
Dat gezegd hebbende, biedt GG wel goede tools om een bestaande preset helemaal te personaliseren of een nieuwe te maken. Het makkelijkste is om bij het experimenteren met de audioconfiguratie in GG de Arctis GameBuds te verbinden met je pc, zodat je aanpassingen via de equalizer meteen hoort. Een aanrader is dat te doen met muziek of content die je goed kent. Een leuke die ik zelf gebruikte voor het tunen van deze headset is de video van Interstella 5555, een mashup van Daft Punks 'Discovery' met een old-school anime van Kazuhisa Takenôchi.
EQ-presets kun je anders instellen voor 2,4 GHz en voor Bluetooth, wat niet meteen cruciaal lijkt. Wel nuttig is dat je dan ook meteen zaken als noise-cancelling en zelfs de toetsen kunt personaliseren. Het gaat dus een stukje verder dan wat aanpassingen in de equalizer.
Geluidskwaliteit van de SteelSeries Arctis GameBuds bij het gamen
Alle audiopresets uitproberen kon niet. Het zijn er 180, after all. Gelukkig laat zo'n PlayStation Plus Premium-abo toe om een heel aantal uit te proberen zonder dat je eerst waanzinnig veel data moet downloaden. Bovendien streamt Sony geluid in surround (met ondersteuning voor Tempest 3D); dat is bij Xbox-streaming anders.
Voor ‘Road 96’ bestaat geen specifieke preset in de Arctis-app, maar met de Flat-optie worden de nachtelijke geluiden als we rond een oud tankstation in de woestijn sluipen wel geslaagd rond ons neergezet. In deze indrukwekkende game kruip je tijdens verschillende episodes in de huid van jongeren die proberen te vluchten uit een dictoriaal land. Het is knap gedaan, met een angstig sfeertje en vluchtige ontmoetingen met personages die flarden van hun eigen verhaal onthullen. Geluid en muziek wordt heel effectief ingezet om kritische momenten te onderstrepen en als sfeermaker. Met de Arctis GameBuds komen de kleine geluidseffecten in de achtergrond subtiel, maar merkbaar binnen.
Op een bepaald moment in het spel vertelt een politievrouw over hoe ze jaren eerder een kind redde bij een aanslag en hem daarna adopteerde, maar dat hij nu als tiener het huis ontvlucht is. Best een emotioneel moment, dat sterker binnenkomt omdat de dialogen en de pianomuziek door de oortjes vol en meeslepend worden neergezet. Heel af en toe is er een stuk spraak dat met net iets te veel echo te horen is, al is het moeilijk om te zeggen of dat aan de oordoppen dan wel Sony’s eigen soundprocessing ligt. Ondanks die occassionele schoonheidsfoutjes is de betrokkenheid bij Road 96 een stuk hoger via de Steelseries-oortjes dan via de nochtans niet onaardige tv-speakers van onze 65-inch Sony OLED.
Ook bij de pakkende intro van ‘Last of Us Part I’ leverden de Arctis GameBuds een geslaagde omhulling. Tijdens de hectische vlucht door de stad was de positionering van de chaos rondom overtuigend genoeg om echt meegesleept te worden. Headtracking zou dit nog beter maken, maar het realismegevoel was ook zonder al heel sterk. Bijvoorbeeld bij het rondkijken in de wagen en daarna bij de tocht in de brandende stad. Er is een preset voor deze game, maar in tegenstelling tot andere gamepresets wijkt die niet zoveel af van de standaardinstelling. Dat is geen bezwaar, de uitstekende voice-acting en het rijke sounddesign van deze klassieker worden prima overgebracht.
Geluidskwaliteit met muziek van de SteelSeries Arctis GameBuds: nadruk op detail en helderheid
Op Flat staat de Arctis GameBuds zo ingesteld dat je veel hoger detail krijgt. Dat helpt om een ruimtelijk ervaring te krijgen, maar bij sommige games en muziek wil je toch iets minder hoog en wat meer laag. Aanpassen kan, zeker bij een racegame met schrille motoren die hoge toerentallen draaien, zoals 'Ride 5'. Ook bij de normale zwoele techno van Saint Etienne vond ik Music: Deep Bass of Punchy passender - en ook wat ontspannender om langer naar te luisteren. Een stukje smaak, natuurlijk. Maar het baat zeker om de EQ Presets te spelen als de klank niet helemaal meezit.
Wanneer je de oortjes hebt insteken en er geen audio speelt, valt het op dat er veel ruis is wanneer de ruisonderdrukking is ingeschakeld. Een beetje ruis is niet ongewoon, maar hier was het wel erg merkbaar in een stille omgeving. Zet je de sidetone-functie op High, dan hoor je je eigen stem beter, maar wordt het wel heel ruizig. Idem bij de Transparency-modus, dat omgevingsgeluid binnenlaat zodat je in contact blijft met je omgeving. Zo krijg je enkel jump-scares van een game, niet van een huisgenoot die komt vragen waar de remote van de tv naartoe is.
Noise-cancelling met een streepje ruis
Een adaptive noise-cancelling die zichzelf schakelt is er hier niet. Op dit prijspunt is dat nu eenmaal geen standaardfunctie. Je kunt de ruisonderdrukking via de app wel in drie standen schakelen. In de High-stand elimineert de NC relatief veel van de herrie van onze vaste test-video. Een hele verbetering, al blijf je nog wel wat midden en hogere frequenties horen. Prima voor thuis en op de bus, op een vliegtuig wil je vermoedelijk een effectievere ruisonderdrukking. Overigens werkt de ruisonderdrukking even goed in Bluetooth- als 2,4-GHz-modus.
Spraakkwaliteit? In de Bluetooth-modus zeer goed in een stille omgeving, met voldoende volheid. Zodra het rondom luidruchtig werd, verdween de stem wel snel in de herrie. Het gaf de indruk dat een algoritme te stevig ingreep, maar het presteerde toch niet zo goed als Qualcomm's cVc-technologie die we nu al op verschillende headsets positief getest hebben. De prestaties van de microfoons op de Arctis GameBuds bij een 2,4-GHz-verbinding hebben we gecheckt met Audacity op een iMac met aangesloten usb-dongle. Ook met deze verbinding leek de spraakkwaliteit goed in een stille woonkameromgeving, misschien net iets beter dan bij Bluetooth.
Conclusie
De Arctis GameBuds-oortjes zijn een heel aantrekkelijk totaalpakket. Ze beloven je meeslepend geluid te leveren bij het gamen met je console of pc, en die claim klopt wel. De echte grootse surroundervaring ontbreekt wat, maar je geniet wel van een overtuigende onderdompeling in een soundscape van een game. De Steelseries-oortjes leggen vooral veel detail bloot en plaatsen effecten goed in de ruimte. Hierdoor heb je wel meteen door waar een bepaald game-event plaatsvindt. Bij het bekijken van films is dat ook prima, bij muziek mag de tuning iets minder agressief. Even in de EQ-presets duiken helpt daarbij.
De gamepresets zijn een leuk-om-te-hebben extraatje, maar hebben nu ook niet een immense impact op de game-ervaring. Het hangt een beetje van de gametitel af. Updaten en aanpassen van EQ-presets zou wat ons betreft makkelijker kunnen. Dat geldt ook voor updaten van de firmware. Los van die kleine kritiekpunten biedt de Arctis GameBuds wel veel voor een niet overdreven hoge prijs. Goede audioprestaties die helderheid prioriteriseren zijn zeker een pluspunt bij competitieve gaming, maar het zijn ook bovengemiddelde presteerders vergeleken met andere oortjes in deze prijsklasse.
SteelSeries Arctis GameBuds
SteelSeries Arctis GameBuds in een oogopslag | |
Gewicht | Buds: 5,3 g Case: 48,7 g |
Audio | 20-20.000 Hz frequentiebereik 360-graden audio (Tempest 3D, Sonar Spatial) 4 microfoons |
ANC | Ja, 3 modi transparantiemodus |
Accu | 10 uur speeltijd (dual-mode, ANC uit, 100% volume) 40 uur speeltijd (incl. case) Snelladen: 15 min. voor 3 uur speeltijd Draadloos laden 0-100%: 90 min. |
Verbinding | Bluetooth 5.3 (codec: SBC) 2,4 GHz |
Bijzonderheden | Draagdetectie Simultaan gebruik 2,4 GHz USB en Bluetooth Equalizer |
Werkt met | Windows en macOS PC, PlayStation 4/5, Switch, smartphones, tablets |
Adviesprijs | € 169,99 |
Koop bij |