Achtergrond   |   Thuisnetwerk

Vragen aan en antwoorden van VodafoneZiggo over vrije modemkeuze

VodafoneZiggo logoVragen en antwoorden over vrije modemkeuze

Hieronder lees je onze vragen aan VodafoneZiggo en de antwoorden die we ontvingen.

1.    Wat gaat Ziggo doen om installatie van een alternatief modem te faciliteren? Waar vindt de klant meer informatie hierover? 

Vanaf 28 januari treedt de ACM-beleidsregel ‘Handhaving Besluit Eindapparaten’ in werking. We zijn op dit moment hard bezig met de implementatie hiervan. Uiterlijk op 28 januari publiceren we informatie en de specificaties waaraan eindapparatuur zoals modems moet voldoen om onze diensten te kunnen gebruiken op onze website. Op dat moment kunnen klanten en fabrikanten kijken of een modem geschikt is voor het Ziggo-netwerk. Indien dit het geval is kunnen klanten een dergelijk modem aansluiten en laten activeren in ons netwerk. Klanten moeten dan het MAC-adres van het modem doorgeven aan onze klantenservice, waarna we via ons netwerk een configuratiebestand (bootfile) met de Ziggo-instellingen naar dat modem sturen, waardoor het modem op ons netwerk geactiveerd wordt. Als verdere configuratie van het eigen modem nodig blijkt kan de klant contact opnemen met de fabrikant van het modem. Wij kunnen de klant alleen bij onze eigen modems helpen.  

Ook kun je een topic starten op onze community, waar experts zitten die je mogelijk kunnen helpen.  

2. Zijn er drempels of beperkingen voor gebruik van een alternatief modem, bijv. wachttijd, aanvraagperiode? 

Conform de beleidsregels activeren wij het nieuwe modem binnen een werkdag na aanmelding. 

3. Aan welke voorwaarden/standaarden moet een alternatief modem voldoen?  

Het modem dient allereerst DOCSIS 3.1 te ondersteunen en daarnaast enkele Ziggo specifieke elementen. De complete lijst met specificaties wordt op 28 januari op Ziggo.nl gepubliceerd. 

4. Heeft gebruik van een alternatief modem impact op gebruik van Ziggo-apparatuur als een van de Mediabox settopboxen? 

Vanaf 28 januari hebben klanten de mogelijkheid om eigen eindapparaten die aan onze specificaties voldoen aan te sluiten. Dit geldt voor modems, DVB-C mediaboxen en CI+ modules.  Ook zullen we vanaf 28 januari 2022 alle 4K-geschikte videoapparatuur toegang geven tot de 4K-functionaliteit, mits het abonnement van de gebruiker daar recht toe geeft.

We adviseren klanten echter gebruik te maken van het door Ziggo geleverde modem. Hiermee hebben klanten geen omkijken naar software- en securityupdates. Ook kan Ziggo klanten sneller helpen bij vragen over hun internetverbinding. Klanten die graag een eigen router willen gebruiken kunnen hun Ziggo modem eenvoudig in bridge modus zetten. Hierbij is het ook mogelijk om gebruik te maken van IPv6.

Om de meest optimale kijkervaring te waarborgen adviseert Ziggo het gebruik van de Mediabox Next. Deze mediabox biedt de meest complete kijkervaring met mogelijkheden zoals 4K-beeldkwaliteit, terugkijken, 360 kijken op al je schermen en voice control via je afstandsbediening.  

5. Wat moet een klant doen met het modem van Ziggo bij gebruik van een alternatief modem? Retourneren, bewaren voor geval van problemen met de verbinding, etc.? 

Het Ziggo-modem blijft belangrijk voor klanten die een eigen modem willen gebruiken. Als klanten problemen ondervinden met internet en/of telefonie, zullen wij hen vragen om het Ziggo modem opnieuw te installeren om hen goed te kunnen ondersteunen. Daarnaast dienen klanten het modem te bewaren om het bij beëindiging van hun abonnement aan ons te kunnen retourneren. 

6. Hoe gaat de authenticatie voor een alternatief modem verlopen? Een captive portal voor invoer van een mac-adres, of een andere methode (zoals bellen met een helpdesk)?

Zie antwoord bij 1. 

6a. De klant moet contact opnemen met de klantenservice voor het doorgeven van het MAC-adres’ – moet de klant hiervoor bellen, of kan dit via een pagina op de Vodafone site? 

Naast de optie om met de klantenservice te bellen heeft de klant ook de mogelijkheid om het MAC-adres door te geven via de chat op deze pagina

7. Wat is de impact op support vanuit Ziggo als een klant een alternatief modem gebruikt? 

Ziggo wil klanten de beste internetervaring bieden. Daarom streven wij ernaar om klanten zo goed mogelijk te ondersteunen. In geval van problemen vragen we de klant om het Ziggo-modem aan te sluiten. Op die manier kunnen we kijken of netwerkverbinding goed werkt. In de gevallen waar de netwerkverbinding goed werkt zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de eigen modem van de klant. Dan kun je als klant voor support terecht bij de fabrikant van deze modem. Check vooraf bij de fabrikant of het alternatieve modem aan alle eisen voldoet. De complete lijst met specificaties worden uiterlijk op 28 januari op Ziggo.nl gepubliceerd. Klanten, die een eigen modem gaan gebruiken, worden daarmee zelf verantwoordelijk voor software- en securityupdates van het modem. 

8. Gaat Ziggo ook zelf meer opties bieden aan nieuwe/ bestaande klanten die behoefte hebben aan een modem met meer functionaliteit? Bijv. vergelijkbaar met andere providers ook meer opties bieden voor het modem? Zo ja, met welke marktpartijen gaan jullie werken? 

Hierover doen we vanwege concurrentiegevoelige informatie geen uitspraken. Wanneer er informatie beschikbaar is over veranderingen in ons aanbod, zullen wij onze klanten uiteraard hierover informeren.  
 
Het huidige SmartWifi modem biedt een hoop functionaliteiten. Zo schakelt het modem bijvoorbeeld automatisch naar de beste frequentie, kiest het snelste wifi-punt en verdeelt de wifi naar gebruik in het huis.  

Hier vind je de pagina met informatie van VodafoneZiggo over het gebruik van een eigen modem.