Review   |   Game Consoles

Amazon Luna+ review: laagdrempelig cloudgamen

Met de Amazon Luna controller kan je op praktisch elk scherm dat een browser kan weergeven, games vanuit de cloud spelen.

Met Amazon Luna heb je er sinds enige tijd een optie bij naast bijvoorbeeld Xbox Cloud gaming en GeForce Now van Nvidia. Of Luna het langer gaat volhouden dan Google Stadia is koffiedik kijken. Qua verdienmodel pakt Amazon het in elk geval anders aan. We hebben de service een aantal weken getest  op verschillende apparaten, met verscheidene controllers en allerlei gekoppelde accounts om alles uit de dienst te halen.

Veel wegen leiden naar games op Amazon Luna

De naam Amazon Luna verwijst naar de dienst zelf, die je in principe gratis kunt gebruiken. De service geeft toegang tot diverse gratis games aan, zoals Fortnite. Ook kan je games spelen die je verkrijgt via Amazon Prime. Dat kost dan wel weer 4,99 euro per maand. Via Prime kan je zowel een selectie aan vaste games spelen, als toegang krijgen tot gratis games die het wekelijks beschikbaar stelt. Wil je méér games spelen, dan kan je terecht bij Luna+. Een abonnement op deze Plus-dienst kost afgerond 10 euro en geeft toegang tot een roulerende selectie spellen.

Ten slotte kan je op nóg een manier games spelen via Luna. Je kunt namelijk games importeren vanuit andere diensten en abonnementen. Je kunt daardoor bijvoorbeeld toegang krijgen tot (een deel van) de content op Ubisoft+, GOG.com en Epic Games. Om te zien hoe dat werkt, hebben we onze accounts daarop gekoppeld. Alleen games die Luna zelf aanbiedt, zijn dan zichtbaar. De spellen die wel in onze respectieve bibliotheken staan, maar niet op Luna, kunnen we dus niet spelen. Amazon maakt dit ook niet goed duidelijk.

De roulerende selectie games van Luna+ is een voordeel en een nadeel. Ja, je krijgt constant nieuwe games voorgeschoteld. Maar je hebt pech, als je net lekker in een specifiek spel zit dat van de dienst verdwijnt. Net zo vervelend als wanneer je net lekker een serie op Prime Video aan het bingen bent, en die verdwijnt voor je het laatste seizoen hebt afgekeken. Dat past onderhand wel in het verwachtingspatroon van streaming diensten. Het alternatief is games kopen via Luna voor gebruik op die dienst. Dat kan, maar als Amazon er de stekker uit trekt, ben je vermoedelijk game en aankoopbedrag kwijt. Dan zijn de gespecialiseerde game platforms vermoedelijk toch toekomstbestendiger.

Hou je het bij het aanbod van Luna, dan kan je beter zelf bepalen wat je daarvan vindt. Het is in elk geval varieerd, met een redelijke bibliotheek met zowel oudere als relatief nieuwe games. Titels die je misschien destijds gemist hebt en waar je altijd al interesse in had, of games waar je nog niet eerder van hoorde. Voor zover mij bekend biedt Amazon Luna geen exclusieve games, dus daarvoor hoef je geen abonnement af te sluiten.

Veel bedieningsopties - waaronder een eigen controller

Amazon maakt een eigen controller voor Luna, maar die is niet vereist om te gamen met de dienst. Er is uitgebreide ondersteuning voor controllers en toetsenborden. Als je achter je pc zit, dan kun je je muis en toetsenbord gebruiken. En als je nog een PlayStation 4- of Xbox One-controller hebt liggen, of een andere bluetooth gamepad, werken die ook in combinatie met Amazon Luna. Samen met de gratis basis is er daardoor weinig nodig om de dienst eens uit te proberen. Je kan gewoon zelf kijken hoe het zit met lag (vertraging) en of de gamebibliotheek je bevalt. Ook zonder Luna+ abonnement kan je namelijk gewoon het volledige aanbod bekijken. Daar kunnen video streamingdiensten nog wat van leren.

Amazon Luna controller

Heb je geen controller in huis en/of speel je liever niet achter een pc, dan levert Amazon ook een eigen Luna-controller. Die is met 70 euro vergelijkbaar geprijsd met controllers voor de PlayStation 5 en Xbox Series X. Het is echter niet zomaar een controller, want hij werkt via wifi. Dat heeft voordelen, want in theorie kan je op elk beeldscherm waar een browser op draait, gamen met deze controller. Dat moet wel een up-to-date browser zijn; de browsers die je soms op smart tv's aantreft, zullen bijvoorbeeld niet werken. Verderop lees je daar meer over.

Een tweede voordeel van de Luna controller moet de snelheid zijn waarmee hij werkt. In theorie heeft hij 'rechtstreekse' verbinding met de Amazon servers, waar een bluetooth controller een stapje extra heeft in de vorm van het apparaat waarmee je gamet. Hierdoor zou de Luna controller net wat eerder je acties bij de server moeten kunnen afleveren en de reactie daarop in je handen bezorgen. Wellicht is dat zo, maar na de nodige weken intensief testen met zowel de Luna controller als met aparte bluetooth controllers en Android handhelds (met ingebouwde controller) kan ik dat voordeel niet echt bevestigen.

De rommelige interface - en de troef - van Amazon Luna

Zoals gezegd kan je apps van veel verschillende game uitgevers koppelen aan een Luna-account: Ubisoft+, GOG.com en Epic Games. Met bijvoorbeeld EA en Steam is dat vooralsnog niet mogelijk. Ook kan je geen games spelen die je hebt aangeschaft voor een console via GOG.com.

Amazon Luna - games op Luna zelf

Zodra je alle accounts gekoppeld hebt en een abonnement hebt afgesloten op Luna+, kun je via Bibliotheek in het menu checken welke games er voor jou beschikbaar zijn. Eerlijk gezegd vind ik de interface niet superoverzichtelijk. De bieb is gewoon bieb natuurlijk, en presenteert alles wat je hebt. Maar de thuispagina is een rommeltje, met een serie horizontaal scrolbare balken met een haast eindeloze verzameling rechthoekige plaatjes. Daarbij is niet duidelijk welke games van jou zijn en welke games je los moet kopen. Dit is echt gebruiksonvriendelijk.

Het is gelukkig wel mogelijk te sorteren op alternatieve downloadwinkel of één van de andere accounts. Die opties zijn alleen redelijk verstopt, waardoor je er gemakkelijk overheen scrolt. Verder laat de zoekfunctie te wensen over. Als je zoekwoorden als ‘retro’ of ‘platformer’ gebruikt, dan komen er geen titels naar boven die in die genres passen. Je kunt alleen zoeken op gamenamen of uitgevers. Het had al fijn geweest als er een soort tweedeling aanwezig zou zijn, met Spelen en Kopen. Dan zie je meteen waar je aan toe bent.

Amazon Luna heeft overigens een vermeldenswaardige troef in handen: integratie met Twitch en Discord. Je kunt moeiteloos je gameplay streamen op dat andere gameplatform van Amazon, zonder dat je daarvoor dure spullen nodig hebt. Wat je aan het spelen bent, kun je vervolgens als actieve status op Discord presenteren. Dit zijn echt twee unieke Luna-functies, die je niet op vergelijkbare diensten zal vinden. Zelf heb ik er weinig gebruik van gemaakt, bij gebrek aan streamingambities. Heb je die wel, dan biedt Luna ook daar laagdrempelig toegang toe.

Gamen op Amazon Luna

Games vinden mag moeizaam gaan, games opstarten is simpel. Na het selecteren van een rechthoekig plaatje kun je op Nu spelen klikken en dan word je direct in het spel gelanceerd. Het duurt even om de boel te laden, maar met een paar seconden moet het wel gebeurd zijn. Amazon raadt een verbinding van minimaal 10 Mbps aan, wat overal in Nederland wel haalbaar moet zijn. Daarnaast adviseert het bedrijf te gamen op de 5GHz wifi-frequentie, al wordt 2,4 GHz ook officieel ondersteund. Je kunt zelf deels de beeldkwaliteit instellen. Veel opties zijn er niet, maar je hebt de keuze uit 720 en 1080p.

Amazon Luna - instelmogelijkheden zijn beperkt

Ik heb Luna voornamelijk getest op een netwerk via Google Wifi (juist, de oude pucks nog). Dat ging voor het grootste deel vlekkeloos. Of er lag optrad had meer te maken met het gebruikte apparaat en ondersteuning van de browser. Zo heb ik gegamed op de Chrome-browser op Windows en op Android. In beide gevallen probleemloos, op enig gehik hier en daar na. Dat fenomeen is afhankelijk van de game. Als die om snelle reacties vraagt, merk je het gestotter sneller. Rustiger games laten zich prettig(er) spelen.

Ayaneo Pocket S met Luna gaming

Aangezien ik geen Amazon Fire TV apparaten in huis heb, kan ik niet zeggen hoe de dienst daarop draait. Datzelfde geldt voor moderne (vanaf pakweg 2021) LG en Samsung televisies, waar een Luna app voor beschikbaar is. Wel heb ik een browser geïnstalleerd op een Nvidia Shield TV uit 2019, maar dat leverde een dramatische ervaring op. Deze browser wordt namelijk niet ondersteund. Games zijn daardoor onbestuurbaar, omdat alles ratelt en rammelt. De ervaringen op smartphones, pc’s, laptops, tablets én gaminghandhelds (zoals de Ayaneo Pocket S op de bovenstaande foto) zijn dan weer ronduit positief. De verbinding is over het algemeen stabiel genoeg voor het gamen.

Hoe zit het met de Amazon Luna controller?

Het is makkelijk om te wisselen van controller met Amazon Luna. Android-handhelds bieden zelf een controllerindeling aan, waardoor je de Luna-gamepad niet nodig hebt. De dienst stelt de knoppen automatisch in; daar heb je dus geen omkijken naar. Dat is ergens ook wel een nadeel, omdat Luna momenteel geen optie aanbiedt voor een eigen knoppenindeling. Wanneer je geen controller gebruikt op een smartphone of tablet, toont de dienst een digitale versie die op het gamebeeld wordt geprojecteerd. Dat werkt gewoon zoals je mag verwachten.

Amazon Luna controller

Met een prijskaartje van bijna 70 euro is de Amazon Luna-controller geen impulsaankoop. Maar we moeten eerlijk zeggen: hij ligt heel lekker in de hand. Hij heeft een behoorlijk gewicht en voelt niet goedkoop aan. De trillingen zijn subtiel waar nodig en de actie- en schouderknoppen bieden de juiste feedback. De triggers zijn voor mij net even te klein en hadden wat groter gemogen. Nu kan ik mijn er niet net zo comfortabel op kwijt als op de triggers van de Xbox- en PlayStation-controllers. De kwaliteit is niet slecht, maar ik ben simpelweg comfortabeler gewend.

Dan hebben we nog de analoge knuppels en de vierpuntdruktoets. De knuppeltjes hebben een deukje bovenin waar je duim in kan rusten. Vermoedelijk zodat die er niet vanaf glijdt. Het materiaal is vrij glad en mijn duimen passen niet in de inkeping, waardoor het een minder fijne ervaring oplevert. De d-pad is een stuk beter. Je kunt er prettig met je duim overheen rollen en daardoor moeiteloos combo’s mee maken in vechtspellen. Dat komt door een betrouwbaar kantelpunt in het midden.

Al met al ben ik redelijk enthousiast over Amazon Luna. De dienst blinkt niet uit door een voortreffelijke interface of gebruikerservaring. Ook het game-aanbod is niet bijzonder. Wat Luna interessant maakt, is dat het gewoon goed werkt op een enorm breed aantal platformen en apparaten. Of je nu Windows, MacOS, iOS of Android gebruikt, meer dan een up-to-date browser en een controller is niet nodig om te gamen. Daarnaast moet het mogelijk zijn de dienst te gebruiken op recentere LG en Samsung televisies.

Bovenal is Luna heel laagdrempelig: je kan zonder een cent uit te geven een teen in het water steken en rondkijken. Wil je meer games, dan heb je diverse opties, van een Prime-abonnement tot Luna+ of koppeling met andere diensten als Ubisoft+, GOG.com en Epic Games. Bij dat laatste moet je wel rekening houden met het feit, dat alleen games die ook via Luna zelf verkrijgbaar zijn, getoond zullen worden. Je hebt dus geen toegang tot je complete bibliotheek van de genoemde diensten.

De laagdrempeligheid geldt ook voor wie de eerste stappen op het pad naar een carrière als gamestreamer wil zetten. Door de integratie met Twitch en Discord is het extreem eenvoudig om je verrichtingen online te delen. Ga je verder op die weg, dan zal je ongetwijfeld willen investeren in betere apparatuur. Of je dan ook Luna achter je laat, zal moeten blijken.

Het is te hopen dat Amazon nog even doorgaat met ontwikkelen. Idealiter komt er ook Luna-toegang met apps voor (alle) smart tv platforms, Xbox en PlayStation. Ook kan de interface kan nog behoorlijk wat verbeteringen gebruiken. Daarnaast blijft vertraging een uitdaging voor game streaming, waardoor dit soort diensten minder geschikt is voor snelle shooters en andere games die draaien om korte reactietijden. Hou je het bij wat rustiger games, dan is de ervaring prima, met snelle reactie op de bediening - en de games ogen ook heel behoorlijk.