Review   |   Microfoons

HyperX QuadCast 2 S review: voel- en zichtbare verbetering van een iconische streamer microfoon

De HyperX QuadCast 2 S onderscheidt zich van de 'niet-S' versie met iets betere technische eigenschappen en vooral heel veel veelkleurige lampjes. De 'gewone'  QuadCast 2 licht alleen op in het rood.
(Alle foto's bij dit artikel zijn gemaakt door Tom Kauwenberg.)
De HyperX QuadCast 2 S onderscheidt zich van de 'niet-S' versie met iets betere technische eigenschappen en vooral heel veel veelkleurige lampjes. De 'gewone'  QuadCast 2 licht alleen op in het rood.
(Alle foto's bij dit artikel zijn gemaakt door Tom Kauwenberg.)

Denk je aan een ‘streamer-microfoon’, dan denk je toch vaak aan een QuadCast-achtig apparaat. Beeld je in: een strakke cilinder in een shockmount, stoer gaaswerk rondom de capsule en daarachter (optioneel) kleurrijke rgb-verlichting. Met doeltreffend design en een prima prijs-kwaliteitsverhouding wist de originele HyperX QuadCast aardig wat streamers over de streep te trekken. Medio 2020 dook hij dan ook regelmatig op in het webcamkader van de gemiddelde streamer. Nu is er een opvolger, de HyperX QuadCast 2 - en het onderwerp van deze review, de HyperX QuadCast 2 S.

Dat werd tijd ook, want inmiddels zijn we vijf jaar en zeker één streaming boom verder: de originele QuadCast was wel toe aan een volwaardig vervolg. Weliswaar verschenen sindsdien wel kleinere, en professionelere variaties op de proto-QuadCast, maar een opfrisbeurt was nodig. De de nieuwe generatie keert terug naar de basis: de QuadCast 2 en kleurrijker verlichte QuadCast 2 S zijn kant-en-klare usb-microfoons voor streamers, met de nodige vernieuwing.

In deze review behandelen we hoofdzakelijk de felverlichte QuadCast 2 S, maar weet dat de QuadCast 2 (afgezien van die argb-verlichting) verder vrijwel identiek is wat betreft fysieke eigenschappen. Dit luxemodel kent een adviesprijs van 199 euro; het non-rgb instapmodel kost 149 euro.

HyperX QuadCast 2 S: een frisser en slimmer jasje

De nieuwe generatie QuadCasts komt met een ietwat geüpdatet uiterlijk. In de basis staat nog steeds strakke aluminium cilinder met geïntegreerde popfilter in een shockmount (samen goed voor 490 gram aan massa), maar de cilinder zelf is in een strakker jasje gehesen. De voorheen afgeronde bollingen boven- en onderop maken nu plaats voor rechtere lijnen. Het logo en de accentkleuren zijn wat naar de achtergrond verplaatst en HyperX (inmiddels onderdeel van HP) introduceert nu onderaan een multifunctioneel potmetertje voor on the fly bediening van de microfoon. Het is wel een kek jasje.

Vooral dat draaiknopje is een welkome toevoeging. Zo’n systeem zagen we al vaker bij HyperX’ concurrenten, maar in dit geval is een beetje afkijken alleen maar toe te juichen. De QuadCast maakte voorheen gebruik van een draaibare ring rondom de cilinder. Dat voelt toch minder veelzijdig en intuïtief dan de simpele en inklikbare knop. Met het knopje verstel je opnamepatronen (in welke richting de microfoon opneemt) en tweak je zowel de microfoonversterking als systeemvolume, zonder al te veel moeite.

Bovenop prijkt nog altijd een touch-to-mute-oppervlak, waarvan je zou kunnen stellen dat HyperX het gepopulariseerd heeft. Nieuw aan dit oppervlak is dat de (argb-)verlichting hier in een melkachtige cirkel doorschijnt. Leuk voor de looks, maar ook functioneel: met de verlichting bovenop laat de QuadCast 2 bijvoorbeeld zien welk opnamepatroon geselecteerd is. Ook laten rgb-lichtjes rondom het draaiwieltje duidelijk zien hoe hard de microfoon (of de mix) staat, en of de microfoon al dan niet gedempt is.

De aansluitingen en het voetstuk van de HyperX QuadCast 2 S

Achterop de cilinder zitten de enige twee aansluitingen van de QuadCast 2 (S). Eenmaal een usb-c-poort, andermaal een analoge 3,5 mm audiojack. Net als voorheen kan de microfoon werken als geluidskaart, met een direct monitorsignaal van de microfoon erin verwerkt. Samen met het multifunctionele draaiknopje blijkt dat een toegankelijke wijze om opnames en streams netjes te balanceren wat betreft spraakvolume en microfoongevoeligheid.

HyperX QuadCast 2 S

Ook prettig aan die aansluitingen: de plaatsing. Namelijk niet pal aan de achterzijde, maar net een aantal graden van dat punt weggedraaid. Die kwinkslag maakt het makkelijker om kabels langs voetstukken en microfoonarmen te verwerken, of om de microfoon te verstellen zonder gevaar kabels of connectoren te verdrukken. In de optioneel ook los te koppelen shockmount zit al een prettig scharnier om de hele QuadCast 2 te kantelen – bijvoorbeeld voor een fijnere plaatsing op een lager bureaublad.

HyperX QuadCast 2 S

Dat brengt ons bij HyperX’ eigen meegeleverde voetstuk. Dat betreft een simpel, maar doelftreffend zwart stuk aluminium. Met 274 gram is het voldoende zwaar voor een vaste positie op tafel. Het omvat allemaal weinig revolutionairs, maar de poot doet wat het moet doen. De rubberen pootjes onderop het voetstuk zijn niet gigantisch gripvol, al helpt het flinke totaalgewicht verschuivingen te voorkomen.

HyperX QuadCast 2 S

Desgewenst kan je de microfoon met de shockmount aan andere armen en standaarden bevestigen. Daarvoor doet HyperX beroep op 5/8 inch of 3/8 inch schroefdraden, beide al langer gestandaardiseerden normen voor audio-apparatuur. Wie het blieft, hangt de QuadCast 2 vrij gemakkelijk aan een andere poot of (verstelbare) arm. Niet voor niets biedt HyperX zelf al zo’n stevige, verstelbare microfoonarm aan: de HyperX Caster.

Zelfde klankgeluid, vernieuwde DAC

Maar dan: hoe zit het met de audiokwaliteit van de HyperX QuadCast 2 S? De microfoon lijkt grofweg dezelfde opnametechniek te betreffen (lees: drie elektretcapsules van 14 mm), met dezelfde vier opnamepatronen en een soortgelijk klankgeluid. Het blijkt vooral de geïntegreerde DAC die een aardige update heeft gekregen: die spuwt het signaal nu uit op maximaal 32-bit en 192 kilohertz frequentie. Het minder kleurrijke non-S-model topt overigens iets lager af, op 24-bit en 96 kilohertz.

Dat zijn niet de minste specificaties; zeg gerust overkill voor een gemiddelde stream of podcast. Desalniettemin zijn de specificaties nice to haves in een usb-microfoonopstelling. Ook zonder een dik, professioneel mengpaneel kan je zo opnames in studio-kwaliteitsstandaarden maken, mocht het ooit nodig zijn.

Belangrijker is het klankgeluid van de QuadCast 2 S, waar eigenlijk nauwelijks tot niets veranderd is ten opzichte van de originele QuadCasts. Dat is overigens alleen maar prettig; die microfoons bieden de meeste streamers een helder en ‘aanwezig’ stemgeluid. Zeker het cardioïdeprofiel, het liefst wat dichter op de mond geplaatst op een lage versterking, komt aardig punchy over. Dat klinkt echt als een condensatormicrofoon, terwijl de QuadCast 2 S dat (wederom) niet echt is.

De signaal-ruisverhouding ligt laag en is nauwelijks merkbaar, zeker met een sobere hoeveelheid gain. In dat geval is hoogstens de ingebakken compressie een jammerlijk puntje; die klinkt overdreven digitaal en scherp wanneer het stemvolume de grenzen van de versterking nadert. Zaak is sowieso dat sprekers binnen de optimale volumes blijven praten, maar op de QuadCast 2 S zijn de uitschieters extra snerpend, dat wel. Voor schreeuwerige streamers zou dat een probleem kunnen vormen.

Deze man (v/m) streamt

Houd je je stemvolume binnen de perken, dan klinkt de QuadCast 2 S in veel gevallen degelijk. In een handomdraai geeft deze usb-microfoon een voldoende professioneel geluid voor de meeste livestreams, niet veel toegevend aan een gedegen analoge set-up. HyperX’ ervaring met dit kaliber microfoons is hoorbaar; het klinkt beter gedefinieerd dan menig usb-microfoon. Crispy, zoals ze het in Engels zeggen.

HyperX QuadCast 2 S

Chique analoge microfoons met mooie mengpanelen en/of versterkers klinken in het moment dynamischer dan dit pre-gecomprimeerde signaal, al zal dat verschil niet merkbaar zijn in de gemiddelde Twitch-uitzending, gamesessie of een amicaal Discord-gesprek. Bottom line: spreek je met dit spul in een willekeurige lobby, dan is de “deze man streamt”-respons onvermijdelijk. Voor niet-ingewijden: dat betekent dat je herkenbaar bent aan het typische 'radiogeluid' van een streaming microfoon. Kortom, een compliment.

Door ook een omnidirectionele en twee stereoprofielen aan te bieden, stelt de microfoon zich (wederom) aardig flexibel op. Daarmee kan je de QuadCast 2 zo je wilt gebruiken voor streams met meerdere mensen of beweeglijke presentatievormen. Voor de meesten zal het cardioïdeprofiel vaste kost zijn, maar de mogelijkheid om ook een roundtable podcast op te nemen of toetsenbord-en-fluister-ASMR te maken: wederom nice to have.

De HyperX QuadCast 2 S en Ngenuity

Als usb-oplossing komt de QuadCast 2 S uiteraard ook met een software-component. Dat is bij HyperX nog altijd het ingenieuze Ngenuity, een van de weinige suites die we direct uit de Microsoft Store halen. De applicatie heeft niet bijster veel om het lijf, maar voorziet in de nodige instellingen. In de Ngenuity app kan je van opnamepatroon wisselen, en volumes en invoer balanceren.

Het voornaamste gemis is de afwezigheid van wat meer audiotechnische tweaks. Vanuit Ngenuity is hoogstens een high-passfilter in te schakelen, maar een meerbands equalizer is nergens te bekennen. Dat is niet per se een must, zeker gezien het al vrij goed gebalanceerde standaardprofiel, maar concurrenten maken hier grotere stappen. SteelSeries biedt met de Sonar-software meer aanpasbaarheid voor audio-apparatuur, met bijvoorbeeld ook algoritmische ruisonderdrukking en automatische profielen specifiek voor streamers. Bij HyperX blijft dat allemaal vrij basaal; voor sommige aanpassingen word je als gebruiker gewoon doorverwezen naar de geluidsinstellingen van Windows.

Ook wat betreft het uitbundigste element maakt HyperX het niet al te gek. De argb-verlichting van de QuadCast 2 S bestaat uit “meer dan honderd” afzonderlijke kleurenlampjes, die met Ngenuity vrij aanpasbaar zijn. Van meerkleurige golven tot volumemeters en schermweerspiegelingen: met een paar klikken schittert de microfoon weer in andere tinten. Optioneel zijn meerdere effecten ook over elkaar af te beelden; wel zo netjes.

De honderd plus lampjes laten zich in een handomdraai prima aanpassen, maar het aanbod blijft wel wat volgens het boekje en relatief gesloten. De lampjes synchroniseren met in-stream gebeurtenissen (beeld je in: een uniek lichteffect voor nieuwe volgers of donaties) zit er bijvoorbeeld niet in, terwijl dat voor deze doelgroep toch een inkoppertje was geweest. Ergens hopen we er op dat HyperX eens wat meer uit Ngenuity gaat halen, maar vooralsnog blijft het allemaal vrij rechttoe-rechtaan.

Conclusie

De HyperX QuadCast 2 S is meer renovatie dan revolutie, maar daar is op zichzelf niets mis mee. Deze tweede generatie van de bekende ‘streamer-microfoon’ is scherper en slimmer ontworpen, met specificaties die meer toekomstbestendig zijn. Zo is de komst van usb-c meer dan welkom: het origineel werkte nog met een antieke mini-usb-b-aansluiting.

Het astronomisch verhogen van de bitrate en frequentierespons is niet de meest relevante upgrade, maar getalletjes gaan nu eenmaal omhoog in de techwereld. De QuadCast 2 S klinkt in ieder geval weer lekker aanwezig en ruisvrij, met een riante geïntegreerde geluidskaart voor het gros van de streamers en gamers. Fijner voor hen is de mogelijkheid om de microfoon nu makkelijker te kunnen bedienen, met behulp van het multifunctionele draaiwieltje. Afgekeken of niet; het bedient een potje lekker.

En natuurlijk, is het uiterlijk van de microfoon voor jou van belang - bijvoorbeeld omdat die continu in beeld is in je stream - dan blijft de QuadCast het toonbeeld. Voor die doelgroep is de QuadCast 2 S met nog meer argb-lichtjes verrijkt, die zonder al te veel moeite de kleurgolven van je stream set-up fel door laten schemeren. Voor de toekomst zouden we de verlichting graag wat meer zien inhaken op de streams zelf, maar veel meer kunnen we niet vragen van een plug-and-play oplossing voor streamers. Mocht je sowieso niet zo gediend zijn van de kermisverlichting, dan biedt de roodverlichte QuadCast 2 een soberder alternatief, die ook nog een slag minder kost.

Met opgefriste specificaties en looks heeft HyperX zijn streamer microfoons weer bij de tijd. Nu de nieuwe generatie QuadCasts afgetrapt is, zal het een kwestie van tijd zijn oordat HyperX doorpakt met de nodige spin-offs. Het zal vermoedelijk niet al te lang duren voordat bijvoorbeeld ook witte QuadCast 2-modellen uitgerold worden, alsmede een nieuw instapmodel of een professionele xlr-uitvoering. Voor nu is de QuadCast 2 S (en in het verlengde, de QuadCast 2) een aanrader, die de essentie levert van wat een streaming microfoon moet doen.

Aanrader Februari 2025

HyperX QuadCast 2 S

HyperX QuadCast 2 S in een oogopslag
Gewicht 764 g (incl. standaard)
836 g (totaal incl. kabel)
Audio 3 14mm electret condenser capsules

Polaire patronen: cardioïde, omnidirectioneel, stereo, bidirectioneel
THD: < 0,05% (1kHz/0dBFS)
SNR: > 90 dB (1kHz/0dBFS, A-weighted)
Freq. bereik: 20-20.000 Hz
Gevoeligheid: -8dB (1V/Pa bij 1 kHZ)
Sampling rates: 44,1kHz, 48kHz, 96kHz, 192kHz
Bitdiepte: 16-bit, 24-bit, 32-bit
Aansluitingen USB-C 2.0
3,5 mm
Bediening Multifunctionele knop
Touch-to-mute oppervlak
Verlichting 100+ aRGB
Meegeleverd 3 m USB-C kabel, USB-C naar -A adapter
Software HyperX Ngenuity
Beschikbaar Sinds 28 oktober 2024
FAbrikant info Lees meer bij HyperX
Adviesprijs 199,99 euro
Koop bij Bol.com