Nieuws   |   Videokaarten (GPU's)

Intel belooft flinke prestatieverbeteringen in DirectX 9 en 11 games met ARC driver update

Met de Intel ARC videokaarten wil de fabrikant gamers verleiden om naast de processors van het merk ook GPU's aan te schaffen. 
Met de Intel ARC videokaarten wil de fabrikant gamers verleiden om naast de processors van het merk ook GPU's aan te schaffen. 

Vorig jaar stapte Intel (weer) in de markt voor insteek videokaarten. Daarmee ging het bedrijf de concurrentie met Nvidia en AMD aan. Videokaarten zijn erg complex, en deze twee concurrenten zeer ervaren. Daardoor had niemand heel hoge verwachtingen van de Intel Arc producten. Ook niet, omdat de geïntegreerde videokaarten van Intel processors als zwak te boek staan. Bovendien gooide de laatste aparte consumenten videokaart van het merk geen heel hoge ogen... in 1998.

Dat de eerste generatie van Intel zich toch aardig staande wist te houden tegen de hogere middenklassers van de concurrentie, was dan ook een prettige verrassing. Wel varieerden de prestaties flink. Intel Arc was met name sterk in DirectX 12 games, en een stuk minder in titels op basis van de DirectX 11 en 9 API's. De nieuwste driver update van het merk voor Intel Arc moet juist daar flinke verbetering brengen.

Intel ARC videokaart

DirectX - waarom is het belangrijk?

We staan even heel kort stil bij DirectX de verschillende uitvoeringen, want hier draait dit nieuws om. DirectX is een zogeheten 3D application programming interface, oftewel api. Een stukje software dat 'tussen' een toepassing met 3D-beelden (zoals een game) en de videokaart werkt. Het zorgt ervoor dat programmeurs niet rechtstreeks de videokaart hoeven te instrueren. Dat zou aanzienlijk complexer zijn, en bovendien per merk en model verschillend. DirectX (en ander 3D api's zoals OpenGL en Vulkan) zorgen voor een uniforme set instructies die de videokaart kan verwerken.

Daarbij is ook het fundamentele verschil tussen oudere en de nieuwste DirectX-versies van belang. In tegenstelling tot die oudere (tot en met versie 11) is de huidige DirectX 12 een zogeheten low level graphics api. Dat houdt in: meer een programmeertaal, dan een set instructies. De reden is dat grafische kaarten zich steeds meer hebben ontwikkeld tot 'echte' programmeerbare processors. Aanvankelijk waren gpu's eerder gespecialiseerde chips, die een beperkt aantal taken konden vervullen. Een low level api biedt veel voordelen, maar is ook complexer om mee te werken. Om die reden komen er ook nog steeds games uit die gebruik maken van het oudere DirectX 11.

Voor de oudere DirectX versies zijn driver-optimalisaties van groot belang. Ontwikkelaars van stuurprogramma's van de videokaarten maken per game een set geoptimaliseerde instructies. Die kunnen zeer grote prestatieverbeteringen met zich meebrengen. Mede om deze reden brengen AMD en Nvidia sinds jaar en dag maandelijks nieuwe sets drivers uit. Zo zijn deze geoptimaliseerd voor de nieuwste grote games. Intel had op dat punt - uiteraard - een forse achterstand. Daar heeft het de afgelopen jaren dan ook hard aan gewerkt.

Met de driver release van het derde kwartaal van dit jaar wil het bedrijf daar even bij stil staan, en de resultaten die het claimt zijn opmerkelijk genoeg, dat wij dat ook doen.

Intel Arc 3e kwartaal driver: de stand van zaken

Intel belooft een prestatietoename van 19 procent met de driver die het vandaag vrijgeeft. Daarnaast moet er een prestatietoename zijn van 49 procent in games die gebruik maken van DirectX 9. Een klein aantal games op basis van die inmiddels antieke api is nog altijd zeer populair. Niet in de laatste plaats de competititeve first person shooter Counter Strike: Global Offensive, kortweg: CS:GO. In die game claimt Intel een prestatietoename van 77% in vergelijking met de driver die het bij launch beschikbaar had (in combinatie met de Intel Arc A750 videokaart). Maar ook bijvoorbeeld in Skyrim, een eveneens nog altijd zeer populaire oudere titel, moeten de prestaties met 77% zijn verbeterd. In andere games is de verbetering kleiner, variërend van een nog altijd forse 45% in League of Legends tot een niet extreme 10% in Guild Wars 2.

Sinds de introductie van de Intel Arc videokaarten heeft het bedrijf naar eigen zeggen 30 driver updates uitgebracht. Daarbij heeft het voor 57 specifieke games optimalisaties beschikbaar gesteld in de zogeheten Game On drivers. Ook is de eigen AI-upscaling techniek XeSS, de tegenhanger van Nvidia DLSS en AMD FSR, nu beschikbaar voor meer dan 70 games. 

De nieuwe driver update brengt dus weer de nodige prestatieverbetering. Naast de genoemde Dx9 verbetering illustreert Intel ook de beloofde Dx11 verbetering met diverse titels. Zo moet de framerate van GTA V in 1080p met 21 fps zijn toegenomen, van 77 bij introductie naar 98 fps met de nieuwste driver. Wederom, in combinatie met de A750.

99e percentiel verbeteringen: soepeler gameplay

Een andere belangrijke verbetering is in de consistentie van de framerates, de zogeheten 99e percentiel. Oftewel, het gemiddelde zonder extreme uitschieters. Deze meting is een belangrijke indicatie voor een soepele game play. Hier claimt Intel verbeteringen van wel 45% voor Overwatch 2, en nog altijd imposante verbeteringen van 25% voor GTA V en 19% voor Counter-Strike 2. Gemiddeld genomen moeten de prestaties met DirectX 11 dus 19% hoger liggen voor gemiddelde framerates, en 20% voor de 99e percentiel - in vergelijking met de stand van zaken op het moment van introductie van de Intel Arc kaarten.

Op basis van de informatie van Intel wordt duidelijk dat de verbetering mogelijk is door de taken van processor en videokaart beter op elkaar af te stemmen. Daarbij kan de videokaart efficiënter worden ingezet - met andere woorden, deze is minder vaak aan het wachten op de processor.

Overig nieuws: PresentMon beta

Helaas toont Intel alleen prestaties met de Arc A750, een relatief instapmodel videokaart met een prijs tussen de 250 en 300 euro. De Arc A770 is iets duurder, maar aanmerkelijk krachtiger - en kon bij introductie bij vlagen concurreren met de RTX 3070 van Nvidia. Het zou interessant zijn te zien hoe deze gedijt bij de nieuwe driver, maar dat zullen we zelf moeten achterhalen. Dat geldt ook voor de vraag of de optimalisaties net zo goed werken in combinatie met processors van AMD als van Intel. 

Naast het drivernieuws kondigde Intel ook aan een betaversie van zeer uitgebreide testsoftware beschikbaar te stellen, PresentMon. Hiermee kan iedereen - ongeacht de gebruikte videokaart - de prestaties van het eigen systeem, in het bijzonder de videokaart - in kaart brengen. Intel brengt de software als open source uit, je kan hem bij Intel zelf of van Github downloaden.