Formule 1 seizoen 2022 van start met Lenovo als nieuwe partner
Racen is al jaren niet alleen een kwestie van motoren, banden en coureurs, maar ook van (big) data. Met behulp van veel rekenkracht analyseren teams elk detail van elke test- en raceronde. Al die metingen geven de ingenieurs concrete aanknopingspunten om auto's en motoren verder te verfijnen. En voor coureurs bieden ze essentiële inzichten in waar ze nog meer eruit kunnen halen voor nog betere tijden. Lenovo doet dit al de nodige tijd als sponsor van Ducati in de MotoGP, maar dit jaar is het bedrijf ook zichtbaar en achter de schermen aanwezig bij de snelste klasse op vier wielen. Met ingang van seizoen 2022 is Lenovo namelijk partner van de Formule 1.
Bij elk onderdeel aanwezig
Het partnerschap strekt zich uit naar elk onderdeel van de organisatie van de Formule 1. Medewerkers zullen steeds vaker op Lenovo laptops - denkelijk ThinkPads - gaan werken, terwijl voor dataverzameling en contentproductie High Performance Computing-oplossingen van Lenovo worden ingezet. Daarbij moet je denken aan servers tot complete datacenters. Alle video die wordt geproduceerd door de Formule 1 organisatie (zie de F1 TV app maar) moet ergens bewaard, bewerkt en gedistribueerd worden. Dat vergt heel wat opslagruimte en rekenkracht. Lenovo gaat die dus leveren.
Wat vinden de betrokkenen ervan?
Stefano Domenicali, President & CEO van de Formule 1, zei: "Terwijl we ons voorbereiden op een recordbrekend seizoen, is het spannend om Lenovo bij het team te verwelkomen en om onze krachten te bundelen met een wereldleider op het gebied van technologie. Zoals alles in de Formule 1 draait het om precisie en detail, en Lenovo zal het hele seizoen in de voorhoede staan om hun ervaring en innovatieve technologieën aan onze activiteiten toe te voegen. Onze fans verwachten het beste van alles wat we doen, en met zijn eersteklas hardware-aanbod is Lenovo de perfecte partner. We gaan een nieuw tijdperk in voor onze sport en we zijn vastbesloten om toegewijde fans over de hele wereld een hoogwaardige ervaring te bieden."
Yang Yuanqing, voorzitter en CEO van Lenovo: "Met trots kondigen we onze nieuwe wereldwijde samenwerking aan met de Formule 1, 's werelds meest prestigieuze autosportcompetitie, om een half miljard fans over de hele wereld te betrekken bij spannende, innovatieve ervaringen. Dit partnerschap is gebaseerd op onze gedeelde passie voor innovatie, prestatie en de winnaarsmentaliteit. Samen zullen Lenovo en de Formule 1 de grenzen van de technologie verleggen om een snellere, slimmere en duurzamere toekomst te realiseren."
Luca Rossi, President van de Intelligent Devices Group, Lenovo: "De samenwerking met de Formule 1 om de slimmere oplossingen van Lenovo in de hele organisatie in te zetten, bij zowel de basisactiviteiten als bij de Grands Prix zelf, zal grenzen verleggen en de race-ervaring transformeren. De Formule 1 richt zich op digitale transformatie en het blijven verrassen van de fans. Lenovo's portfolio van hardware, diensten en oplossingen zal bij de Formule 1 een sleutelrol spelen om voor fans nieuwe manieren te creëren om dezelfde sensaties te voelen die je op het circuit zou ervaren."
Wist je dat?
Het is niet voor het eerst dat Lenovo zichtbaar is bij de Formule 1. Eerder sponsorde het bedrijf op verschillende momenten Williams, McLaren en Ferrari. Overigens werkt het bedrijf ook samen met sporten waar geen wielen bij komen kijken: eerder berichtten we immers al over de innige band met Inter.
Maar goed, als je straks dus denkt 'he, een nieuw (of bekend) logo', dan weet je nu hoe het zit.