Review   |   Webcams

Logitech C505 webcam review: beter dan de meeste laptop webcams

De meeste laptops hebben een matige webcam. De steeds dunnere schermranden laten weinig ruimte voor sensor en optiek, basisvoorwaarden voor een goede camera. Natuurlijk kan je die ook in een kleine én goede versie vinden - zie smartphones - maar dat drijft de kosten op. Fabrikanten richten zich liever op zaken die meer tot de verbeelding spreken en in begrijpelijke getallen zijn uit te drukken, zoals snelle processors of felle schermen.

Voor de meeste gebruikers maakte de kwaliteit van de webcam ook nooit zoveel uit: wie hem al gebruikte, deed dat vaak toch in een half verduisterde omgeving. Een minder dan gestoken scherp plaatje was misschien zelfs wel wenselijk. Dat veranderde allemaal medio maart vorig jaar, toen vergaderen via video opeens het nieuwe normaal werd. Dat is al vermoeiend genoeg zonder dat je naar gruizig, slecht verlicht beeld zit te kijken.

Logitech C505 webcam

De vraag naar webcams nam dan ook enorm toe aan het begin van de coronapandemie, maar tegelijk stokte de aanvoer. Heel techniek producerend China was immers in de voorafgaande maanden stil komen te liggen. Daardoor bleek het nog best lastig een fatsoenlijke webcam op de kop te tikken in het grootste deel van 2020. Pas rond het einde van het jaar kwam de toevoer weer op gang en kwamen nieuwe modellen beschikbaar. Ook grote speler Logitech kondigde er eentje aan, de C505, een model dat voor de crisisthuisgebruiker ontworpen lijkt.

Het verschil tussen de Logitech C505 en de C270

De C505 lijkt als twee druppels water op de iets goedkopere en al langer beschikbaar zijnde C270 van dezelfde fabrikant. Toch heeft hij een paar troeven in handen die hem ook ongetest al tot de betere van de twee maken.

Logitech C505 webcam detail

In de eerste plaats een microfoon die tot 3 meter afstand geluid kan oppikken: dat betekent dat je niet stijf op je plek hoeft te blijven zitten, maar bijvoorbeeld een beetje kan rondlopen tijdens het gesprek. Ook handig voor de les op afstand volgende kinderen. De microfoon van de C270 heeft een bereik van 1,5 meter.

Logitech C505 webcam

Daarnaast heeft de camera van de C505 een wat breder blikveld dan de C270, namelijk 60 in plaats van 55 graden. Hij vangt dus iets meer van de omgeving op, wel zo handig als je toch al rondwandelt. Vergeleken met duurdere camera’s, die wel 90 graden of meer kunnen registreren, is dit nog altijd een vrij beperkte kijkhoek. Of dat een voor- of een nadeel is, hangt ook af van hoe opgeruimd je omgeving is - en of je favoriete software virtuele achtergronden tot de functies rekent.

Ten slotte heeft de C505 een wat langere kabel, van 2 in plaats van 1,5 meter. Dat maakt hem wat flexibeler qua plaatsing, zeker handig voor werkplekken met een desktop PC die wat verder weg staat.

Wat missen we aan de C505 webcam?

We vermelden maar direct een paar zaken die de C505 net als de C270 mist. Er is geen ‘hardware shutter’ oftewel schuifje of klepje om het oog fysiek te blokkeren. Wie zich zorgen maakt over hackers en meeglurende overheden zal daar minder blij mee zijn. Een minder bezwaarlijk maar toch spijtig gemis is een schroefdraad voor statiefbevestiging. Je kan de C505 alleen op de rand van monitor of laptop laten hangen, en zeker bij dunne schermranden hangt hij er dan al snel een beetje in beeld overheen.