Nieuws   |   Streaming audio & video

Nederlanders kijken liever naar advertenties dan meer te moeten betalen voor streamingdiensten

Nederlanders kijken liever naar advertenties dan meer te moeten betalen voor streamingdiensten

SurveyMonkey deed onderzoek naar hoe Nederlanders kijken naar het betalen voor streamingdiensten. Daarnaast onderzocht het hoe we tegenover het delen van accounts staan. De uitkomst: als account delen niet meer kan, kiezen de meesten van ons niet voor een eigen streamingabonnement. Nederlanders staan wel open voor een abonnementsvorm met bijvoorbeeld advertenties of reclames - zolang dat goedkoper is. 

Liever een goedkoper abonnement dan meer betalen voor streamingdiensten

Aan het onderzoek deden 1000 mensen mee, die werden gevraagd naar hun plannen met streamingdiensten wanneer die hun aanpak gaan veranderen. Goedkopere abonnementen met advertenties zijn prima, dat ziet 46 procent wel zitten. Het hangt van de leeftijd af hoe groot de bereidheid is advertenties te accepteren. 58% van millennials (26-41 jaar) zou het overwegen, ten opzichte van 34% van babyboomers (58-76 jaar), 42% van Gen X (42-57 jaar) en 48% van Gen Z (25 jaar of jonger). 

Stoppen met het delen van accounts zien de meeste consumenten zoals gezegd niet zitten. Maar 25 procent zou een eigen abonnement nemen als accounts delen niet meer kan. 29% kiest voor een familie- of groepsaccount, 25% zou naar een streamingdienst gaan die accounts delen wel toestaat en 21% stopt helemaal met streamen.

Weinig loyaal

Dat laatste is niet heel gek, gezien het feit dat we in Nederland nog helemaal niet zoveel gebruikmaken van streamingdiensten als elders in de wereld. In de VS en het VK kijkt 45 procent van de mensen elke dag wel een streamingdienst. In Nederland is dat 29 procent. Van de ondervraagden maakt 20 procent helemaal nooit gebruik van een streamingdienst. Dat zou je misschien niet verwachten gezien de enorme hoeveelheid aandacht voor het streamingaanbod in de diverse media. 

Daarnaast lijkt het betalen voor streamingdiensten geen hoge prioriteit op het huishoudboekje te hebben. In het licht van de aanhoudende inflatie is dat ook niet vreemd, ook een heel nieuw seizoen van Bridgerton vult de maag per slot van rekening niet. Die afweging is deels inkomstgebonden, oftewel: mensen met een lager inkomen overwegen eerder een stop dan de groep voor wie die 10 of 15 euro per maand minder uitmaakt. 61 procent van de mensen met een jaarinkomen van maximaal 20.000 euro denkt erover zijn streamingabonnement stop te zetten. Toch is dat ook bij mensen met hogere inkomsten nog altijd een forse 47 procent.

Netflix maakt zich dus niet voor niets zorgen over zijn klantenbestand. Dat is voor het eerst sinds decennium aan het afnemen in plaats van dat het groei vertoont. Netflix is wel nog altijd de populairste streamingdienst in Nederland: 77 procent van de respondenten gebruikt Netflix. Nummer twee op ruime afstand is Videoland, met 33 procent van de respondenten.

Bron: Momentive