Nieuws   |   Streaming audio & video

Amazon: "Nederlandse Amazon.de Prime lidmaatschappen uiterlijk 1 februari hersteld" - update

Amazon: "Nederlandse Amazon.de Prime lidmaatschappen uiterlijk 1 februari hersteld" - update
Welkom bij Amazon.nl Prime - dank, maar dat was dus net niet de bedoeling

Het was een vooralsnog wat summier bericht in de mailbox, maar we willen het de belangstellende lezer toch niet onthouden. Een woordvoerder van Amazon.nl vertelde ons per mail eerder vanavond, dat Nederlandse klanten van Amazon.de Prime binnenkort weer als vanouds van hun vertrouwde Prime gebruik moeten kunnen maken. Ook de betreffende klanten hebben inmiddels per e-mail bericht gehad.

Terug naar Amazon.de Prime uiterlijk 1 februari 2022

Eerder berichtten we al uitgebreid over de plotselinge, gedwongen overstap naar Amazon.nl Prime. Daarmee zag een deel van de Nederlandse Amazon.de Prime-klanten zich geconfronteerd vanaf 11 januari. Mocht je de berichten hebben gemist, hier en hier lees je ze terug.

In het laatste bericht maakten we al melding dat er uiterlijk 20 januari bericht zou volgen. Dat is ook aan diverse klanten gecommuniceerd, die met de klantenservice van Amazon contact hadden. Dat bericht is nu ontvangen, al hebben we als klant nog geen bericht gehad. Van de woordvoerder van Amazon ontvingen we dit: "We zijn hard aan het werk om de betreffende Prime-lidmaatschappen naar de originele staat op amazon.de te herstellen. We verwachten dit proces uiterlijk 1 februari 2022 te voltooien."

Waarvan akte.

Ook klanten ontvingen bericht, zoals onderstaand. Hierin wordt gesproken over 4 februari als uiterste datum.

Amazon.de Prime mail over terugzetting account

Hoe nu verder?

Het is voor de Nederlandse Amazon.de Prime klanten natuurlijk prettig dat ze binnenkort weer als vanouds van de vertrouwde dienst gebruik kunnen maken. Toch blijven er de nodige vragen. Zoals, kunnen klanten die noodgedwongen echt zijn overgestapt naar Amazon.nl Prime ook terug? Hoe gaat dit proces eruit zien? Wordt iedereen automatisch teruggezet, of moet je dit aanvragen? Hoe wordt hierover gecommuniceerd?

Daarnaast is misschien nog wel een prangender vraag, wat er nu precies aan de hand was. Her en der was te lezen, dat de bedoeling van Amazon.nl van meet af aan was, dat Nederlandse klanten van Amazon.de Prime zouden overstappen naar Amazon.nl Prime. Reacties van Duitse klantenservicemedewerkers lijken ook te impliceren, dat gebruik van Amazon.de Prime door Nederlanders eigenlijk niet gewenst was. 

Was hier kortom sprake van een technische storing? Of van uitvoering van gepland beleid, met slordige communicatie? Kunnen Nederlandse klanten gebruik blijven maken van Amazon.de Prime voor de te voorziene toekomst? Of moeten zij zich voorbereiden op een latere, alsnog gedwongen overstap? 

Die vragen hebben we neergelegd bij Amazon. Indien we er een antwoord op ontvangen, zullen we dit bericht bijwerken.

Update 21 januari 15:10 reactie Amazon

We ontvingen de volgende antwoorden van ons contact bij Amazon op bovenstaande vragen:

Alle klanten waarvan hun NL Prime-lidmaatschap op Amazon.de op 11 januari jl. per ongeluk is omgezet naar een lidmaatschap op Amazon.nl kunnen terug naar de oude situatie.

Klanten zijn hierover via een mail van onze klantenservice geinformeerd. Wanneer de klant alsnog liever gebruik blijft maken van het Prime-lidmaatschap op amazon.nl dan kan dat natuurlijk.

Zoals gezegd zijn de accounts per ongeluk omgezet (Nadruk TechFi). We zijn nu druk bezig dit te herstellen en de Prime-lidmaatschappen van de betreffende klanten van .nl weer naar .de om te zetten. Wanneer een klant dat niet wil en liever het .nl lidmaatschap behoudt, dan kan dat natuurlijk. Ook in de toekomst blijft het mogelijk om een .de lidmaatschap om te zetten naar een .nl lidmaatschap.

Update 4 februari: Prime-lidmaatschap hersteld voor Amazon.de abonnees

Het is op het nippertje, maar Amazon heeft zoals toegezegd het Prime-lidmaatschap van de Nederlandse abonnees hersteld. We berichten er hier over.

Dit bericht werd eerder gepubliceerd op 20 januari 2022 om 21:25. Het is nu geherpubliceerd met toevoeging van de reactie van Amazon.