Panasonic SoundSlayer SC-GNW10 review: dit alternatief voor een headset bevalt verrassend goed
Panasonic is vermoedelijk niet het eerste merk waar je aan denkt bij gaming. De producten van de Japanse fabrikant weten vaak te excelleren, maar zijn meestal eerder degelijk dan in het oog springend. Gaming randapparatuur steekt het gebruiksdoel zelden onder stoelen of banken. Toch zet Panasonic recentelijk flink in op gaming, met een 'officiële Diablo IV televisie' en uitgebreide gaming overlays in de nieuwste tv's. Onderdeel van het gaming offensief zijn ook gaming luidsprekers. Die noemt het bedrijf SoundSlayer. Tot dusver zijn er drie modellen. De Panasonic SoundSlayer SC-GNW10 is daarvan als enige in de Benelux te koop, en dat is een product dat zéker in het oog springt.
Pansonic SoundSlayer SC-GNW10: niet op het hoofd
Onder de noemer SoundSlayer voert Panasonic vooralsnog een kleine soundbar (nog niet in Nederland te koop) en dus de SC-GNW10. Hoe dit innovatieve product te classificeren was bij het beginnen van deze review al een vraagstuk. Technisch gezien is het een draadloze speaker. Pansonic noemt het een draadloze gaming speaker. Maar gezien de wijze waarop je deze gebruikt, hebben we 'm toch maar onder headsets en hoofdtelefoons geschaard. Al draag je deze speakers dus niet op je hoofd, maar eronder: op je schouders.
De SoundSlayer SC-GNW10 is overigens de tweede versie van dit product. Er is ook een variant met draad, de SC-GN01PP. Die hebben we een keer op een beurs uitgeprobeerd. Daardoor kunnen we stellen: de draadloze versie kost misschien meer, maar is ook een stuk handiger. Maar dit terzijde, want die versie met draad is hier te lande nooit uitgebracht.
Met of zonder draad is het concept van de schoudergedragen gaming speaker hetzelfde. Een U-vormig apparaat dat vier luidsprekers bevat, en dat je om je nek op je schouders laat rusten. Twee luidsprekers bevinden zich dan iets voor je oren, en twee erachter. Dat maakt het mogelijk om ruimtelijk geluid weer te geven. Er zitten ook microfoons in: net als bij een headset voor op het hoofd, kan je de SoundSlayer SC-GNW10 gebruiken voor videobellen en voor chats in games. Deze microfoons zijn voorzien van ruisonderdrukking, zodat ze wel je stem doorgeven, maar niet al het geluid om je heen.
Aardig om te weten is dat de SoundSlayer SC-GNW10 werkt met Windows pc's, maar ook met PlayStation 4 en 5 consoles, en met de Nintendo Switch. Je sluit gewoon het meegeleverde zendkastje aan via een usb-poort, en het wordt herkend. Onder Windows heb je wel meer instelmogelijkheden, waarover verderop meer.
SoundSlayer SC-GNW10: design en afwerking
Als je het hebt over het design van de SoundSlayer speaker, dan is 'doelmatig' toch wel het eerste trefwoord dat te binnen schiet. De speaker bestaat uit twee rigide delen, die verbonden zijn met een flexibel deel in het midden. De drie delen sluiten netjes strak op elkaar aan. De bovenzijde van de linker- en rechterhelft zijn afgewerkt met een soort strak gespannen speakerdoek. De onderkant is van tamelijk hard, donkergrijs plastic. De enige frivoliteit zijn twee onder het speakerdoek oplichtende ledjes. Lichtblauw bij verbinding en rood wanneer het einde van de accu in zicht komt. En wanneer je de microfoon dempt.
Onder de voorzijden van de twee helften zit een soort rubberen nop, die min of meer op je sleutelbeen zal rusten. Aan de achterkant geen rubber, alleen een in het plastic verwerkte steun, eveneens rond en enigszins omhoog staand. Heb je nekspieren als Alan Ritchson in Reacher, dan is het lastig voorstelbaar dat de SoundSlayer lekker blijft liggen. Zie je zoals schrijver dezes sportscholen voornamelijk van buiten, dan blijkt de minimalistisch ingebakken pasvorm te werken.
In de speaker zijn een paar bedieningselementen verwerkt, alle in de linkerhelft. Aan de buitenkant zit linksvoor een draaiwiel voor het volume. Aan de binnenzijde drie knoppen. Van links naar rechts: aan/uit, equalizer en microfoon dempen.
Voor het ontvangen van een geluidsignaal is de SC-GNW10 volledig afhankelijk van het meegeleverde zend/ontvangkastje. Dat ziet er nog soberder uit dan de speaker zelf. Het weegt nagenoeg niets en bevat afgezien van een 'Pairing'-knop en twee aansluitingen geen onderscheidende kenmerken. Daardoor komt het nogal goedkoop over. Een fraai ledje in de onderrand licht op als er verbinding is; dat is de enige luxe aan het kastje. De aansluitingen omvatten een usb-c-poort en een 3,5 mm jack. Die laatste is bestemd om een externe subwoofer aan te sluiten, voor wie extra beleving in het laag wenst.
Het is een beetje een raadsel waarom Panasonic deze vorm heeft gekozen voor de zend/ontvangsteenheid. Mogelijk vanwege die sub out-aansluiting. Die zal lastiger te monteren zijn op een dongle die je rechtstreeks in een usb-poort steekt. Maar zo'n oplossing zou wel een stuk praktischer zijn, zeker in combinatie met een gaming laptop. Maar ook met een console is deze oplossing niet heel fraai.
Onder de streep oogt het totaalpakket niet echt als iets dat 300 euro kost, wat toch wel degelijk het geval is. Enige mate van luxe en/of een wat fraaiere afwerking was op zijn plaats geweest. Zeker voor het zendertje, maar ook de speaker zelf is erg Spartaans.
Installatie en ingebruiksname
Panasonic levert de SoundSlayer SC-GNW10 in een doos die meer dan een beetje assocaties oproept met Logitech apparatuur. Niet de Logitech G gaming spullen, maar de vaak als 'Logi' aangeboden apparaten voor gewoon gebruik. Zoals de MX Master 3S muis, of het MX Mechanical toetsenbord, of de Wave Keys. Het mintgroen is bijna dezelfde tint en in combinatie met zwart is de overeenkomst nog sterker.
In de doos zit niets anders dan de SoundSlayer speaker, de draadloze zender/ontvanger en twee usb-c kabels. Een korte (voor het opladen van de headset) en een langere (voor het aansluiten van de zender/ontvanger). Blijkens de stickers op de plastic zakjes mag je die niet verwisselen. Raar, want zeker bij een laptop zou een korter kabeltje naar het zendkastje prima zijn - en een langere kabel is handig bij het laden. Sowieso is het niet heel duurzaam, een kabel die maar één doel dient. Dat zijn de plastic zakjes ook niet, maar goed. De kabels zijn beide van het usb-a-naar-usb-c type. Heb je een laptop met louter usb-c, dan moet je een verloopje zelf regelen. Panasonic levert dat niet mee. Eerlijk is eerlijk: we moeten de eerste gaming laptop zonder usb-a poorten nog tegenkomen.
In combinatie met een console heeft het aansluiten niet meer om het lijf dan hierboven beschreven: sluit het kastje aan op een usb-poort, druk op de koppelknop en je kan luisteren. Het geluid schakelt automatisch over, net als wanneer je een headset aansluit. Onder Windows wordt de SoundSlayer SC-GNW10 ook automatisch herkend, maar na installatie van de bijbehorende software (SoundSlayer engine genaamd) onderscheidt je pc twee audio-apparaten extra.
Die SoundSlayer engine software is niet heel eenvoudig te vinden, dus bij dezen het linkje met de 1.0 versie die we gebruikten. Via de Nederlandse site is deze op moment van schrijven nog niet te vinden; de Amerikaanse site linkt naar versie 0.4.6.
SoundSlayer Engine
De SoundSlayer Engine software is eenvoudig en effectief, zoals we het graag zien. Weinig toeters en bellen, waarvan de meeste bovendien ook met een knop of knopcombinatie op de speaker zelf te bedienen zijn. Je zou je bijna afvragen: waarom een aparte app? Het antwoord is simpel: de equalizer en de firmware update functie.
Die equalizer biedt standaard zes presets. Daar kan je er zelf nog drie aan toevoegen. In de app kan je ze van een eigen naam voorzien, de SoundSlayer zelf onderscheidt ze met één, twee of drie piepjes. Dat steekt wat schril af bij de gespreken namen van de andere presets (bijvoorbeeld RPG, FPS of Music). Je kan zelf kiezen of je deze presets benut en of ze beschikbaar zijn via de equalizer-toets op de SoundSlayer. Desgewenst kan je de equalizer van de voor- en achterluidsprekers onafhankelijk van elkaar aanpassen.
De verschillende presets zijn opvallend subtiel. Ze hebben hoorbaar effect, maar beslist niet overdreven. Dat geldt ook voor de virtuele surroundfunctie. De processing slijpt bij, geeft een duwtje of een trekje, maar wordt nooit storend. De basiskarakteristiek van de SoundSlayer blijft gelijk, met een zwaartepunt bij de stemweergave.
Verder kan je in de app het volume aanpassen. Dat loopt synchroon met het draaiwiel op het apparaat. Anders dan je wellicht zou denken is dat geen analoge potmeter, maar een stapsgewijze digitale regelaar. Een andere optie is de balans tussen voor en achter verschuiven - bij autoradio's heet dat vaak een fade-functie. Het verschil hoor je vooral wanneer je de (standaard geactiveerde) virtuele surround uitzet. Dit is naast het handmatig aanpassen van de equalizer een van de weinige functies die je niet rechtstreeks via de SoundSlayer kan bedienen. Ook is er in het hoofdscherm een microfoon testfunctie, een beetje apart in een hoekje weggestopt.
In een apart tabblad kan je de taal aanpassen (de keuzes zijn Engels en Japans), een melding die je bij het opstarten krijgt aan- of uitzetten, de accustatus en de firmware-versie zien, evenals de app-versie. Ook kan je hier de optie deactiveren dat de SoundSlayer zichzelf na 5 minuten zonder geluid automatisch uitschakelt. Daar is veel voor te zeggen, maar de accu loopt dan wel nog sneller leeg - meer hierover verderop. Verder kan je de led-verlichting hier uitzetten. Een laatste tabblad dient puur om de firmware van de speaker op te waarderen, indien beschikbaar.
Voor de meeste beschreven functies is er ook een knop of knopcombinatie. Het is vooral de equalizer die de app meerwaarde geeft, en de firmware update functie. Zeker gezien de mogelijkheid de SoundSlayer met een console te gebruiken, zou een smartphone app eigenlijk handiger zijn. Maar daarvoor zou wel weer een Bluetooth-verbinding nodig zijn, en die heeft de SC-GNW10 niet.
Draagcomfort en bediening van de SoundSlayer SC-GNW10
Aan het begin van dit artikel noemden we het harde plastic van de SoundSlayer speaker. Het moet gezegd: in de praktijk merk je er weinig van. Misschien helpt de winterse trui, maar ook na urenlang dragen werd het niet oncomfortabel. Daarvoor is het wel belangrijk dat je de speaker goed neerlegt op de schouders. Niet te dicht op je nek, want dat wordt al gauw zweterig. Ook niet in een te strakke U-vorm: de pootjes mogen best een beetje uit elkaar liggen. Hoe minder contact met je nek, des te beter. Zwaar is het zeker niet: met een gewicht van iets meer dan 400 gram is de SC-GNW10 maar iets zwaarder dan een flinke gaming headset.
Heb je de SoundSlayer eenmaal goed liggen, dan blijft hij redelijk op zijn plaats. Althans, op een doorsnee katoenen shirt of trui. Ga je graag gekleed in gladde en glimmende stofjes, dan verschuift het geheel vermoedelijk sneller. Een kussen aan de onderzijde was logisch geweest. Zoiets als de hoofdband van een headset, zeg maar. Het is eigenlijk opmerkelijk dat Panasonic niet wat meer heeft gekeken naar het product waarmee de SoundSlayer SC-GNW10 toch rechtstreeks concurreert. Veel van de best practices voor headsets en hoofdtelefoons gaan ook op voor deze schouderspeaker.
De bediening went snel. In de praktijk zijn de knoppen het beste te bedienen met de rechterhand, al kan je er als linkshandige ook wel mee uit de voeten. De drie knoppen aan de binnenkant zijn op de tast redelijk te onderscheiden. Gebruik je de SoundSlayer louter met een console en heb je dus geen beschikking over de SoundSlayer Engine software, dan wordt het complexer.
Complexere functies vergen (zonder app) complexe bediening
Je kan namelijk ook extra functies bedienen, maar hoe dat werkt is bepaald niet intuïtief. Zo kan je het stemgeluid van chats aanpassen door tegelijk de mute-knop in te drukken en de volumeknop naar links (luider) te bewegen. Daarmee kom je in 'chat volume modus', de twee lampjes in de SoundSlayer knipperen dan drie keer. Vervolgens kan je het chat volume in 7 stappen aanpassen met de volumeknop. Door de power- of de equalizer-knop in te drukken verlaat je deze modus weer.
Je kan ook het basniveau aanpassen met een knopcombinatie. In dit geval de mute-knop en volume omlaag (naar rechts). Standaard staat de bas op niveau 3, maar dat kan je aanpassen tussen 1 en 5. Wederom verlaat je deze modus door een van de andere knoppen in te drukken. Ook de led-verlichting kan je uitzetten zonder de SoundSlayer Engine software te gebruiken. Dat geldt ook voor terugzetten naar fabrieksinstellingen. Sowieso zijn er bepaalde functies in SoundSlayer Engine die je niet met dit soort toetscombinaties kunt aanroepen. Kortom, heel handig is deze oplossing niet. Een paar extra knopjes op de volgende versie graag, Panasonic.
Gebruik van de SoundSlayer SC-GNW10
Het gebruik in combinatie met het zend/ontvangkastje is prima. Er is geen merkbare vertraging in het geluid. Het is wel spijtig dat je geen alternatief hebt om door te luisteren, wanneer de accu leeg is. Je kan niet gelijktijdig laden en luisteren. Sterker, gebruik je de SC-GNW10 met aangesloten kabel, dan daalt automatisch het volume. Het verklaart waarom Panasonic zo'n kort laadkabeltje meelevert: daarmee is het gewoon niet mogelijk te laden terwijl de speaker op je schouders rust. Een optie voor luisteren via 3,5 mm is er niet. Ook via Bluetooth maakt de speaker geen verbinding. De reden is vermoedelijk dat het draadloze kastje nodig is voor de signaalverwerking. Maar toch, een stereo-optie om op terug te vallen was prettig geweest. Nu is het, zeker vergeleken met luxere headsets die vaak wel meerdere opties bieden, wat karig.
Wat bovenal karig is, is de werktijd op een acculading. Dat is 9 uur volgens Panasonic, en in ons gebruik klopte dat aardig. Een flinke werkdag, maar dan is het wel op. Bij gebruik op hoger volume en/of met veel spraak is het nog wel wat korter. In een tijd waarin je headsets kunt kopen die 120 of zelfs 300 uur speelduur beloven, is een single digit gebruiksduur niet heel sterk. Zeker niet omdat er toch genoeg plek voor een accu zou moeten zijn. En schouders allicht wat meer gewicht kunnen torsen dan het hoofd.
Dat de laadtijd van leeg naar vol maar liefst 4 uur moet duren, verdient ook geen schoonheidsprijs. Een snelllaadoptie (5 minuten laden voor een uur luisteren, we noemen maar iets dat veel hoofdtelefoons tegenwoordig bieden) zou al veel verschil maken. Om de accu een beetje te sparen, schakelt de SoundSlayer zichzelf standaard uit als er vijf minuten geen geluid te horen is geweest. Dat betekent in de praktijk dat je 'm nogal eens opnieuw moet aanzetten, wat ook niet heel handig is.
Wie bovenstaande allemaal heeft gelezen, ziet dat we de nodige kritische noten kraken. Daarom is het goed om te benadrukken: ook met deze kanttekeningen beviel de SoundSlayer SC-GNW10 ons opmerkelijk goed. Het is heel prettig om je oren vrij te houden. Vergeleken met een doorsnee gaming headset is het draagcomfort zoals beschreven goed, na een tijdje merk je er weinig meer van. Een headset die over of op de oren valt wordt na een tijdje toch vaak warm, of gaat drukken, of allebei. En de geluidsweergave is echt anders dan die van een headset, waarmee hij een andere ervaring biedt.
Geluidskwaliteit met muziek, spraak, video's en games
Over die geluidskwaliteit gesproken: de vier speakers in de SoundSlayer klinken heel behoorlijk. Ze geven een gebalanceerde weergave, waarbij hoog en midden met name opvallen met veel detail en een aangename klank. Er is zeker ook enig laag, maar hier kan de SoundSlayer zich niet meten met een gesloten hoofdtelefoon. Met name het extreme laag komt niet lekker uit de verf. Tot 200 hertz gaat het prima, maar daarna verliest hij detail en nog wat lager ook controle.
Het volume is ruimschoots hard genoeg. Draai je hem maximaal open, dan kan enige vervorming optreden, maar dat deed zich amper voor. Alleen bij muziek met lastige passages in het (zeer) hoog of laag maakte de grenzen hoorbaar. Voor casual luisteren naar muziek is de SoundSlayer sowieso heel geschikt. Vocalen worden fraai neergezet, en de detaillering van instrumenten is uitstekend. Ondanks dat de vier speakers alle dicht bij elkaar - en bij je oren - zitten, ervaar je een breder geluidsbeeld dan bij de meeste hoofdtelefoons. De subtiele virtuele surround helpt daar een handje bij. Het luistert ook rustiger zo, met het geluid dat als het ware langs je oren is gericht in plaats van er rechtstreeks in geprojecteerd.
Voor pop en klassiek is het geluid heel geschikt, voor genres met meer nadruk op het laag mis je enige impact. Je voelt het apparaat dan eerder trillen dan dat de lage tonen via je oren binnenkomen. Die geluidskarakteristiek strekt de SoundSlayer ten voordeel bij het voeren van gesprekken. Daarbij valt ook de goede onderdrukking van omgevingsgeluiden op. Bellen via de SC-GNW10 bevalt zo heel goed. We kunnen ons voorstellen dat je deze speaker prefereert voor dit doel boven een regulieren headset. Dan moet je natuurlijk wel een kantoor met een deur hebben, een luxe waar niet iedereen over kan beschikken.
Bij het kijken van films en series levert de SoundSlayer overwegend goed werk af. Zeker alles wat sterk dialooggedreven is, klinkt uitstekend. We keken een aflevering van The West Wing terug en zouden bijna een bundeldeal met de boxed set voorstellen, zo goed zijn de messcherpe dialogen van Aaron Sorkin te volgen. Daarbij valt ook op hoeveel kleine details hoorbaar zijn, die de scènes tot leven brengen. In de magistrale science fiction serie The Expanse vallen weer die kraakheldere stemmen op, en de vele kleine achtergrondgeluiden op de ruimteschepen, die afsteken tegen de stilte van de ruimte waarin ze bewegen. De laageffecten blijven wat achter, van de raketmotoren tot de explosies.
Bij games hangt het ook een beetje van de titel af hoe sterk de SoundSlayer bevalt. Complexe soundscapes zoals in Cyberpunk 2077 of The Ascent komen prachtig tot leven, waarbij je je echt middenin de gamewereld waant. Ook subtiele soundtracks als die van Hollow Knight komen fraai over. Geluidseffecten zijn zeer goed te plaatsen, zonder dat ze storend benadrukt worden. Alleen die in in het lage frequentiegebied missen toch wat impact. Explosies, dat werk. Daarvoor wil je dus die actieve subwoofer, die we helaas voor deze test niet tot onze beschikking hadden. Van enige vertraging was geen moment sprake: stemmen in cut scenes waren lipsynchroon en effecten waren hoorbaar zodra de actie op het scherm plaatsvond.
In combinatie met PlayStation 5
De werking met een PlayStation 5 is eenvoudig en naadloos. Aansluiten en het geluid schakelt over. Ook hier geen enkele vorm van vertraging. De bediening is zoals beschreven wat complexer wanneer je iets wilt dat niet direct onder een knop zit. In de praktijk zal dat niet vaak voorkomen.
In Gran Turismo klinken zowel de soundtrack als de auto's overtuigend, al kunnen de zwaardere motoren vast wat dieper grommen met een aangesloten sub. Bij het spelen van Assassin's Creed: Odyssey viel op hoeveel details van de spelwereld hoorbaar zijn in vergelijking met de speakers van een doorsnee televisie. De opstelling met vier luidsprekers werkt meeslepend, je zit in een fijne geluidsbubbel die de game een extra dimensie geeft. Tegelijk hoor je nog enigszins wat er om je heen gebeurt.
Dat geldt uiteraard omgekeerd ook: huisgenoten en toevallige passanten krijgen prima mee waar je naar luistert. In die zin is de SoundSlayer echt geen vervanging van een headset, zeker geen gesloten exemplaar.
Conclusie
De Panasonic SoundSlayer SC-GNW10 is een interessant alternatief voor een headset. Een dat opmerkelijk effectief werkt, met specifieke voor- en nadelen. Grootste voordeel is zonder meer het ruimtelijke geluidsbeeld, gecombineerd met de afwezigheid van druk op de oren of gewicht op het hoofd. Het is daarmee minder vermoeiend om lang naar te luisteren. De weergave is, zeker in het hoge en middengebied, uitstekend. De laagweergave is adequaat voor muziek, maar mist impact bij genres en nummers die sterk leunen op de baslijn.
Die karakteristiek hoor je ook terug bij games - en series en films. De positieve kant is dat je wel midden in de virtuele wereld zit. Ook bij een stereobron. De mate van detail en de plaatsing van geluiden levert een wezenlijk andere luisterervaring op dan bij een headset, die het geluid rechtstreeks in je oren deponeert. Ons beviel dat eigenlijk heel goed, zeker omdat het heel ontspannen luisteren is zo. Daarmee is deze SoundSlayer misschien geen rechtstreekse vervanger van een headset, maar wel een alternatief met geheel eigen sterke kanten.
In de uitvoering laat Panasonic wat ons betreft steken vallen. Grootste daarvan is de accuduur, die is gewoon kort. Bij regelmatig gebruik moet je eraan denken het apparaat dagelijks aan de lader te leggen. Laden gaat bovendien niet snel - en kan niet tijdens het gebruik. Ook de uitvoering van de zend/ontvangst unit in een wat goedkoop, groot ogend kastje in plaats van in een handige usb dongle roept vraagtekens op. De SoundSlayer Engine software ontleent zijn bestaansrecht aan de uitgebreide equalizer-instellingen, maar is van beperkt nut voor console-gebruikers. Een smartphone app in plaats van een voor Windows, een Bluetooth-verbinding: het zijn zaken die we voor een 2.0 versie graag zouden zien.
In de huidige vorm is de SoundSlayer SC-GNW10 zonder meer innovatief, en verrassend effectief - maar voor de meeste mensen zal een reguliere (gaming) headset de voorkeur hebben. Zeker gezien de prijs. Nu is het een tof hebbeding voor de lucky few die zich een experiment kunnen veroorloven. Wij hopen in elk geval dat Panasonic door blijft innoveren, want in de basis is er veel dat vóór deze speakervorm spreekt.
Panasonic SoundSlayer SC-GNW10
Panasonic SoundSlayer SC-GNW10E in een oogosplag | |
Kleur | Zwart |
Afmetingen | Speaker: 25,6 x 22,1 x 5,6 cm (LxBxD) Zender/ontvanger: 11,2 x 6,1 x 3,3 cm (BxDxH) |
Gewicht | Speaker: 403 g Zender/ontvanger: 69 g |
Speakers | 4x 3,8 cm full range driver Weerstand 4 Ω |
Versterker | Totaal 8W RMS Simultaan: 2x 2,5W + 2x 0,2W |
Microfoons | 2x MEMS |
Verbinding | Propriëtair 2,4 GHz 10 meter bereik |
Aansluiting | Speaker: USB-C Zender/ontvanger: USB-C 3,5 mm subwoofer uit |
Accu | Speeltijd 9 uur Laadtijd 4 uur (bij 7,5W lader) |
Prijs | € 299 |
Koop bij | Panasonic |