Review   |   Projectoren

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro review: deze mini beamer is in meerdere opzichten slim

De Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro is een mini beamer die in meerdere opzichten slim te noemen is.

Projectors waren van oudsher domme toestellen. Om iets te bekijken, moest je ze verbinden met een bron, zoals een Blu-ray speler. Bij de nieuwe lichting slimme beamers is dat anders. Apparaten als de Samsung Freestyle, de Acer C250i, en de Philips PicoPix hebben eigen intelligentie aan boord. Dat is ook zo bij de Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro, onderwerp van dit artikel. Qua concept is het vergelijkbaar met de genoemde projectoren: een mini beamer met smart tv-software. Daardoor kan je er apps op draaien, waaronder die van streamingdiensten zoals Netflix en Disney+. Na het uitpakken kun je dus meteen beginnen met kijken, zonder er nog andere apparaten bij te slepen.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro: stijlvolle schoendoos

De uitwerking is bij de Mi Smart Projector 2 wel heel anders dan bij bijvoorbeeld de Freestyle. De Mi Smart Projector 2 Pro is iets conventioneler. Hij leunt qua vormgeving dicht aan tegen andere smart projectors, zoals die van Nebula en Xgimi. Ook zit er geen accu in, waardoor je hem niet mobiel kunt gebruiken. Bij de Freestyle is die in elk geval optioneel beschikbaar. Eén troef die er meteen uitspringt: de Xiaomi is uitgerust met Google TV. Dat betekent dat hij probleemloos apps van de meeste streamingdiensten én games kan draaien. Bovendien is ‘em ook Chromecast-compatibel. Je kunt dus gewoon casten vanuit een video-app op je smartphone, mocht je dat makkelijker vinden.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro

De prijzen voor de Mi Smart Projector 2 Pro variëren als we dit schrijven van 719 tot 999 euro. Dat scheelt nogal. Zoals vaker kan je beter even goed prijzen vergelijken, vooraleer je op ‘Kopen’ drukt.

Voor de aankoopprijs krijg je een projector die er zeer gelikt uitziet. De witte behuizing komt heel strak over, met een bovenkant die enkel onderbroken wordt door de power-knop. Apart is ook de voorkant, die bekleed is met een donker textiel. Het geeft de Xiaomi-beamer een zachtere look die niet misstaat in een woonkamer. Qua formaat zit het apparaat in de buurt van een schoendoos, zij het iets vierkantiger. Dat bescheiden formaat betekent dat je de Xiaomi makkelijk kunt vervoeren of in een kast opbergen. Dat laatste is interessant voor minimalistische kijkers, die liever geen groot zwart scherm in de woonkamer parkeren.

Aansluitingen van de Mi Smart Projector 2 Pro

Achterop deze mini beamer vind je veel aansluitingen. Twee hdmi-poorten voor externe bronnen, zoals een Blu-ray-speler, twee usb-poorten voor opslag, een hoofdtelefoonuitgang, een optische poort en zelfs een ethernetpoort - het is wel wat. Zoveel connectiviteit vind je niet op de meeste mini beamers. Of je het nodig hebt bij een draagbare projector als deze, is een andere vraag. Een console aansluiten voor big screen gaming kán in elk geval heel eenvoudig.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro aansluitingen

Zekere afstand van de muur nodig

Met zijn ongewone kubusvorm lijkt de Xiaomi Smart Projector 2 Pro helemaal niet op de klassieke projector die zich in de vergaderzaal ophoudt. Qua techniek kleurt het apparaat echter minder buiten de lijntjes. Het toestel met een projectieverhouding van 1,1:1 beamt recht vooruit. Je moet hem minstens circa 1,2 meter van de muur plaatsen. Het is bepaald geen short-throw-model dat je zeer dicht bij de muur kunt plaatsen. Voor zo’n toestel betaal je dan ook heel wat meer. Opvallend is de ingebouwde time-of-flight camera, die zelf de afstand tot de muur kan meten en daardoor kan zorgen voor zeer snelle automatische scherpstelling.

De Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro kan met zijn time-of-flight camera zelf de afstand tot de muur (of het projectiescherm) meten

Op de afstand van 1,2 meter krijg je een beeld van ongeveer 50 inch (125 cm) diagonaal. Meer afstand levert een groter beeld op. Tot ongeveer 125 inch diagonaal, met de projector op ongeveer 285 cm van de muur, vonden we het beeld nog heel bekijkbaar. Volgens de fabrikant kun je in theorie zelfs tot 200 inch diagonaal gaan, maar dat is levert in de praktijk wel een erg flets beeld op. Misschien in een pikdonkere ruimte, maar wij zouden het niet aanbevelen. Ook niet omdat de full hd-resolutie op dat formaat niet meer toereikend is: je kan de pixels dan tellen. Xiaomi zelf adviseert een projectieformaat van 60 tot 120 inch (pakweg 1,5 tot 3 meter diagonaal).

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro automatische kalibratie

Het allerbeste resultaat qua beeld krijg je als de Xiaomi recht naar de muur laat projecteren. In veel omstandigheden zal je het toestel echter lager positioneren en schuin laten schijnen. Bijvoorbeeld als je hem op de koffietafel plaatst. Dankzij een autokeystone-functie zal hij het beeld dan toch correct op de muur tonen. Dat gaat wel gepaard met verlies van beeldkwaliteit, omdat er een deel van de beschikbare resolutie wordt opgeofferd.

Zoals wel vaker werkt de automatische keystone-correctie wel, maar zal je toch vaak nog handmatig moeten finetunen. Echt moeilijk is dat niet. De automatische scherpstelling werkt bij de Xiaomi trouwens heel goed, waardoor bijvoorbeeld ondertitels meteen afgelijnd verschijnen. Een minpuntje is wel dat de voetjes vooraan niet verstelbaar zijn. Dat zou het correct richten bij een plaatsing lager bij de grond vereenvoudigen. Nu moesten we in één testsituatie met een paar Kapla-latjes van de kids het toestel vooraan wat hoger tillen.

Voldoende helder voor donkere dagen

Volgens Xiaomi levert de Mi Smart Projector 2 Pro 1300 ANSI lumen. Dat is een stoer cijfer en vast ook in de Levendige Modus gemeten. In de Filmmodus waar kleuren veel natuurlijker zijn, is de lichtopbrengst toch lager. Wat betekent dit in de praktijk? Bij veel daglicht zie je maar weinig van het beeld. Op een donkere dag of vanaf schemer kun je hier echt wel goed naar kijken. De Xiaomi is duidelijker helderder dan de Samsung Freestyle die we eerder bekeken. Dat maakt hem veel ruimer inzetbaar. Het hangt natuurlijk van de content af. Een game met felle kleuren en lichteffecten, zoals Fortnite, gaat beter lukken bij aardig wat omgevingslicht. Een film met donkere scènes, daar ga je nog veel bij missen. Maar kijk je enkel ’s avonds en projecteer je minstens op een witte muur of – nog beter – een scherm? Dan is de Xiaomi wel geschikt als tv-vervanger.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro

Met de Lux Light Meter-app meten we een waarde tussen 8 en 10 aan de muur waar we willen projecteren. Bij dat lichtniveau – midden op de dag, buiten hangen er regenwolken – hebben we al een heel acceptabel beeld. Huidtonen zijn, zelfs in Bioscoopmodus, wel iets te rood, maar detail en helderheid zijn goed.

In de instelllingen vinden we geavanceerde opties. Zo is de Xiaomi ook in staat om achter een scherm te projecteren. Thuis niet zo nuttig, maar misschien als je op een groot doek iets wil tonen terwijl er mensen net voor het scherm staan. Zo zijn er nu wel meer interessante instellingen, al is het wel spijtig dat je beeldinstellingen niet kunt aanpassen terwijl er content speelt.

Google TV op de Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro

De interface die je begroet als je de Xiaomi-projector opstart is Google TV. Dit is een nieuwe interface voor Android TV, met gepersonaliseerde aanbevelingen. Google TV zie je ook bij de nieuwste tv’s met Android en uiteraard ook bij de Chromecast met Google TV. Het instellen verloopt grotendeels via de Google Home-app op je smartphone, zodat je niet met een afstandsbediening wachtwoorden en dergelijke moet invoeren. Als Google je logins voor diensten als Netflix of Amazon Prime Video al kent, gaat het instellen wel heel vlug. Ook de Xiaomi-projector verbinden met WiFi gaat via deze app heel snel. Je kunt trouwens ook kiezen voor een bekabelde netwerkverbinding.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro interface: Google TV

Waar smart tv-platforms als Tizen van Samsung en WebOS van LG als één coherent geheel overkomen, is Google TV wel wat chaotischer. Dat komt door de drukke interface, en door de vele verzoekvensters die je aanvankelijk moet goedkeuren. Als je een app installeert, moet je bijvoorbeeld misschien wel toestemming geven om de interne opslag te benaderen of om op het netwerk actief te zijn. Zoeken we de eerste keer op het hoofdscherm naar een stuk content (“Umbrella Academy”), dan komt er eerst een venstertje vragen of we wel echt over alle video-apps heen willen zoeken. Dat er toestemming gevraagd wordt is op zich goed, maar het lijkt soms wel een eindeloos rijtje van pop-ups die opduiken als je gewoon iets wil doen.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro met Google TV

De kracht van Google TV is dat je via de tab ‘Ontdekken’ kennismaakt met nieuwe films en series. Dat kan op streamingdiensten zijn, maar ook kaskrakers die je kunt kopen of huren. De aanbevelingen zijn gebaseerd op wat je al bekeek en zocht. We moeten zeggen: het lijkt wel goed te werken. Het werkt beter als je aangesloten bent bij verschillende diensten, omdat je dan een ruim overzicht van alle content krijgt. Je ontdekt misschien wel dat een film die je dacht te moeten kopen al beschikbaar is om te streamen via een bepaalde dienst. Wanneer je klikt op een bepaalde titel, krijg je namelijk een mooi overzicht van waar die film of serie beschikbaar is. Daarnaast kun je de trailer bekijken en ontdekken wie er in meespeelt.

Een goed idee, enigszins gehinderd door de gebrekkige ondersteuning van streamingdiensten. Je ziet enkel films te koop of te huur bij Google bijvoorbeeld, niet bij pakweg Apple TV. Netflix-content wordt ook niet gepresenteerd – maar duikt wel op in de resultaten als je zoekt. De gebruikservaring is dus niet altijd consistent.

Veel apps

De keuze voor Google TV is qua app-aanbod wel een slimme zet van Xiaomi. Vooral omdat je meteen toegang hebt tot een enorm aanbod apps. Daarbij is vermeldenswaard dat de Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro officieel goedgekeurd is door Netflix en deze dienst dus in hoge kwaliteit toont. Dat is zeker niet iets dat voor elke slimme mini beamer geldt. Daast de grote videostreamingdiensten bevat Android TV ook veel apps van lokale aanbieders. Wil je eigen videobestanden afspelen, dan vind je ook daarvoor makkelijk apps. Met bijvoorbeeld VLC kan je afspelen vanaf een NAS of een usb-opslag die je op de Xiaomi aansluit. Voor het afspelen van video zit je dus meteen gebeiteld.

Maar ook op andere vlakken. Spotify of een andere muziekdienst installeren gaat net zo vlot. Er is ook een reeks andere apps die misschien interessant zijn om op een groot scherm uit te proberen. Zoals de Nest-app of UniFi Protect bijvoorbeeld, om beelden van je camera’s op een groot scherm te zien. Het aanbod is groot, al zijn kwaliteit en nut wisselvallig bij apps van kleinere aanbieders. Het zoeken naar apps gaat trouwens heel vlot dankzij de uitstekende stemherkenning door de Google Assistant, te activeren via een knopje op de remote. Als je liever tikt, dan is het on-screen toetsenbord minder handig. Het is slimmer op de Google TV-app op je smartphone te installeren en dat als afstandsbediening te gebruiken.

Interessant omdat je makkelijk een controller kunt verbinden met de Mi Smart Projectors 2 Pro, is dat er in de Play Store veel games te vinden zijn. Het zijn veelal vertaalde mobiele apps. Dat betekent niet per se ‘slecht’, maar het is toch iets anders dan gamen op consoleniveau. Met apps van Steam, Nvidia of Xbox Game Pass kun je dat type games wel streamen vanaf je pc of de cloud.

Opvallend is dat de Chrome-browser niet beschikbaar is op Google TV. Er zijn wel alternatieve browsers beschikbaar, maar of die ondanks dezelfde Chromium-basis even goed werken is een andere vraag.

Uitgebreide speakeropstelling - maar verwacht niet te veel

Om de Mi Smart Projector 2 Pro echt meteen gebruiksklaar te maken, is het toestel voorzien van ingebouwde speakers. In tegenstelling tot het typische mini-speakertje dat je in de meeste projectors vindt, bevat de Xiaomi een uitgebreide speaker-opstelling. Die is best fraai. Een aparte tweeter en grotere driver voor de lagere tonen aan de voorkant, links en rechts aangevuld met een passieve transducer, moeten voor veel beter geluid zorgen. En ja, de Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro mag je wel buitengewoon noemen op dit vlak.

De speakers zijn ook slim geplaatst, waardoor het geluid uit het scherm lijkt te komen. Een waarschuwing is wel op zijn plaats: verwacht ook niet te veel. De Mi Smart Projector 2 Pro haalt het niveau van gewone tv-speakers, niet dat van een betere soundbar. Ondanks Dolby-geluid, een Bioscoopmodus en “kalibratie door meester Wang Fuyu” is er nagenoeg geen laag en klinkt het nogal dun. Een praatprogramma, het nieuws of een dramareeks die vooral dialogen presenteert kan er nog mee door. Bij een actiefilm blijf je toch een beetje op je honger zitten.

Als je de Xiaomi gebruikt om mee te nemen op vakantie, kan het er nog mee door. Is het de bedoeling dat je de projector thuis in een min of meer vaste opstelling gaat inzetten? Dan zouden we een bijkomende audio-oplossing aanraden. Daar heeft Xiaomi wel aan gedacht, want je kunt via HDMI-ARC of met een optische kabel een soundbar of een versterker met stereospeakers aansluiten. Ook handig is de hoofdtelefoonpoort. Achteraan op het toestel, wat net heel logisch is. Wellicht staat de Xiaomi immers voor je, tussen jou en het scherm.

Speakers of een hoofdtelefoon draadloos aansluiten via Bluetooth is echter geen optie. Wél kun je de Xiaomi inzetten als draadloze speaker. Misschien wel een leuke optie als je het ding meeneemt op vakantie?

Mi Smart Projector 2 Pro in gebruik

Zodra je een extern apparaat aansluit, verlies het toestel wel zijn gelikte uitstraling. Met een Apple TV die er aan bengelt met een hdmi-snoer wordt het snel een kabelspaghetti, merken we. Maar omdat er zoveel streamingopties zijn, zal je niet gauw naar een extra toestel grijpen. Misschien als je nog echt oude dvd- of Blu-rayschijfjes wil bekijken. Wij deden het wél, één keer. Dat was toen we de mini beamer ’s avonds op een terras gebruikten en het geluid via AirPlay op een paar Sonos-speakers wilden afspelen. Dat kan niet met Google TV (of Android), maar met een Apple TV kun je een apart audiotoestel selecteren terwijl de Apple-speler video levert. Zoals gezegd lijkt dat ons een uitzonderlijk scenario.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro audio-instellingen

We hebben best wel wat streaming video bekeken op de Mi Smart Projector 2 Pro. Onder meer een aantal afleveringen van seizoen drie van ‘The Boys’ en paar films. Dat geeft al goed aan dat de Xiaomi echt wel kan gebruikt worden als een tv-vervanger onder veel omstandigheden. De Samsung FreeStyle was op dat vlak beperkter inzetbaar, al kon je dat kleine toestel wel makkelijker plaatsen en richten. Voor de beste beeldkwaliteit moesten we bij de Xiaomi soms wat meer moeite doen. Onder meer door een tafeltje erbij te nemen, zodat de projector rechter op de muur scheen. Wel fijn is dat de Xiaomi bij het opstellen heel snel een scherp beeld op het scherm toverde. We hoefden niet vaak handmatig te finetunen.

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro

Het zoeken en ontdekken van kijkvoer gaat vlot dankzij Google TV, al zijn er zoals gezegd genoeg kanttekeningen te maken bij de Google-software. Meteen na het opstarten reageerde het ook soms wat sloom. Los daarvan is de Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro een veelzijdig ding dat voor zijn prijs (zeker als die onder de 800 euro uitvalt) heel veel biedt. Qua beeldkwaliteit kan het natuurlijk beter, maar dan kom je al snel bij een veel groter en duurder apparaat uit.

Door zijn alles-in-één-aanpak is de Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro een apparaat dat je even makkelijk gebruikt als een televisie. Dat is ook de grote aantrekkingskracht van deze mini beamer: even handig als een tv, maar minder opvallend. Het opstarten duurt misschien iets langer dan bij een tv, maar we waren altijd binnen de minuut een film of een aflevering van een serie aan het bekjken. Ook als we de projector eerst uit de kast moesten halen. Als je op momenten waarop je niet zit te kijken niets van je beeldapparaat wil zien, dan is de Xiaomi zeker een interessante keuze. De betere ingebouwde speakers helpen echt, waardoor je niet per se tijd hoeft te verliezen aan een audio-oplossing. Bij een filmavond is het wel de moeite waard om die er toch bij te nemen.

Aanrader April 2023

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro

Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro in een oogopslag