Review   |   Monitoren

LG UltraGear 32GS95UE review: deze OLED gaming monitor onderscheidt zich in beeld én geluid

De LG UltraGear 32GS95UE onderscheidt zich met een slimme schakelfunctie tussen twee weergavestanden, bijzonder fraai geluid en uitstekende kleurkalibratie in standaard dynamiek en HDR.
De LG UltraGear 32GS95UE onderscheidt zich met een slimme schakelfunctie tussen twee weergavestanden, bijzonder fraai geluid en uitstekende kleurkalibratie in standaard dynamiek en HDR.

Dit jaar is een droomjaar voor wie een geweldige gaming monitor zoekt. Er is een groot en groeiend aanbod aan modellen die in aanmerking komen voor dat soort superlatieven. Dankzij snelle 32-inch oled-panelen met 4k-resolutie kan je bij diverse fabrikanten een gaming monitor halen die eigenlijk ongezien al als heel goed te kwalificeren is. Het merendeel is gebaseerd op een paneel van Samsung display, maar er zijn er ook met een exemplaar van concurrent LG Display. Die zijn relatief gezien iets duurder, maar hebben een interessante truc: ze kunnen werken op twee combinaties van snelheid en resolutie. Het model van LG zelf, de LG UltraGear 32GS95UE, heeft bovendien nóg een bijzondere troef: opvallend goed geluid. Dit scherm is onderwerp van deze review.

LG UltraGear 32GS95UE

LG UltraGear 32GS95UE: één scherm, twee snelheden

Zonder meer de opvallendste eigenschap van de LG UltraGear 32GS95UE is dat hij op twee snelheden kan werken: snel en heel snel. Voor de native 4k uhd-resolutie hebben we het dan over 240 beelden per seconde. Dat is dezelfde snelheid als de meeste concurrenten (veel met een qd-oled paneel van Samsung aan boord) bieden. Deze LG kan echter door een speciale aansturing van het gebruikte w-oled paneel ook 480 beelden per seconde tonen. De resolutie is dan wel fors lager, namelijk full hd. Blokjes van vier beeldpunten werken in deze modus samen als één grotere beeldpunt. Via het menu kan je ook kiezen voor een 24- en 27-inch equivalent oppervlak met rondom zwarte balken. Ook in dat geval bedraagt de resolutie 1920x1080, maar dan is geen sprake van 1:1 pixelschaling en moet je dus rekening houden met enige mate van interpolatie.

LG UltraGear 32GS95UE 22 Dual-Mode in het on-screen menu

Door deze dual-mode functie, zoals LG het noemt, is het scherm interessant voor liefhebbers van gamegenres met tegenstrijdige vereisten. Enerzijds hele snelle shooters, waarbij een hoge framerate en beeldsnelheid zwaarder weegt dan een zo hoog mogelijk pixeldetail. Het gaat er bij dat soort games om veranderingen in het beeld (lees: een tegenstander die even zichtbaar is) snel te kunnen zien. Niet je vergapen aan het detail van de lokale architectuur. Wil je dat anderzijds wél, dan schakel je met één druk op de hiervoor bestemde knop terug naar 240 Hz en heb je 8 miljoen individuele pixels om dat detail te tonen.

Met deze knop kan je de LG UltraGear 32GS95UE laten schakelen tussen 240 Hz Ultra HD en 480 Hz Full HD

De LG UltraGear 32GS95UE is niet het enige scherm dat deze truc beheerst, maar wel het eerste OLED-scherm en een van de eerste die je daadwerkelijk kan kopen. Onder meer Asus heeft voor de ROG PG32UCDP ook ingekocht bij LG Display. Daarnaast zijn er ook lcd-monitoren op komst met deze dual-resolution truc aan boord, onder meer van Acer, Alienware, Asus en MSI. Maar daarbij gaat het om duidelijk lagere beeldsnelheden, en uiteraard een andere klasse qua beeldkwaliteit. 

Het model van LG heeft echter nog een bijzonderheid, waarmee het de concurrentie het nakijken geeft: geluid waar je daadwerkelijk voor je plezier naar zou luisteren. Dat is voor monitoren praktisch ongekend.

Pixel Sound: geluid door het paneel

Om dat te bereiken, rust LG de 32GS95UE uit met iets wat het Pixel Sound noemt. Met deze techniek fungeert het beeldscherm zelf als speaker driver. Een vergelijkbare techniek past Sony al enige jaren toe in zijn topmodellen oled televisies. Dit is voor zover ik weet de eerste toepassing bij monitoren. In 2019 toonde LG Display dit al op CES, maar dat was nog op grotere formaten. 

Vergeleken met standaard monitor luidsprekers is Pixel Sound een verademing. De LG UltraGear 32GS95UE produceert een flink deel van het frequentiespectrum met voldoende detail en ruimtelijkheid dat je er prima naar kan luisteren. Ook voor muziek of video, zelfs voor gaming. Het bereik in het laag is misschien een tikje beperkt, maar vergeleken met vrijwel elke andere monitor klinkt de 32GS95UE een klasse of twee beter. Dat zit in meerdere zaken, naast het frequentiebereik. Zo klinkt de 32GS95UE ruimtelijker - hoewel de speakerdriver achter het paneel zit, is het geluidsbeeld opmerkelijk breed. Daarbinnen kan je zowaar individuele instrumenten plaatsen. Dat zijn zaken waar je bij een doorsnee monitor niet aan hoef te denken.

Ook het volume is opmerkelijk: je kan vrij hard gaan voordat het gaat vervormen. Tot pakweg 70 procent is het goed te doen, daarna loop je afhankelijk van waar je naar luistert wel tegen de grenzen aan. Maar 70 procent is behoorlijk luid, vermoedelijk harder dan je huisgenoten prettig zullen vinden. 

LG UltraGear 32GS95UE on-screen menu met geluid-opties

Met behulp van DTS-signaalverwerking kan de UltraGear 32GS95UE het geluid nog wat opleuken. Er zitten een paar DTS Virtual:X equalizer presets in: Game, Entertainment, Sports en Off. Voor muziekweergave voegen ze weinig toe, je kan er het beste zelf mee spelen om te kijken of je je game of film er fraaier mee vindt klinken. Verwacht niet te veel, en wees blij met de bovengemiddeld goede weergave die Pixel Sound ook zonder processing-fratsen biedt.

LG heeft overigens een variant van deze monitor zonder Pixel Sound. Deze heet UltraGear 32GS95UV. Game je altijd met een headset op, of heb je geïnvesteerd in echt goede speakers bij je pc, dan is dat model wat voordeliger. 

Techniek en design van de LG UltraGear 32GS95UE

Nu de twee belangrijkste kenmerken van deze gaming monitor aan bod zijn gekomen, is het tijd om op een rijtje te zetten wat hij nog meer biedt. Wat voor techniek haal je in huis? Het nieuwste w-oled paneel van LG Display, voorzien van 'mla+', wat staat voor micro lens array+. Deze laag met microlenzen op het paneel verhoogt de lichtopbrengst en vermindert reflecties nog wat effectiever dan 'gewone' mla. Het resultaat is een beloofde piekhelderheid van 1300 nits. LG geeft overigens twee jaar garantie op het scherm, inclusief tegen inbranden.

LG UltraGear 32GS95UE

De afmeting van de monitor blijkt al uit de naam: 32 inch, oftewel 81 cm diagonaal. De resolutie: 4k ultra hd, oftewel 3840x2160 pixels, goed voor een pixeldichtheid van afgerond 140 pixels per inch. Schakel je naar de 480Hz-modus, dan halveert die pixeldichtheid. Daarmee wordt het een erg grofkorrelig scherm, meer nog dan full hd op 27 inch. Bij ultra hd-resolutie ligt de verversingssnelheid op 240 beelden per seconde, ruim voldoende voor een heel soepele beeldweergave in de meeste games.

Qua aansluitingen komt de LG UltraGear 32GS95UE met displayport 1.4, twee keer hdmi 2.1, een bescheiden usb hub die twee keer usb-a biedt en een 3,5 mm uitgang in de onderrand. De voeding is extern uitgevoerd en een flinke baksteen. Gelukkig met een lange kabel eraan, zodat je 'm ergens uit het zicht kan parkeren. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een ingebouwde voeding met een standaardkabel. Afwezig is usb-c, en er is ook geen audio-uitgang. Stiekem was een subwoofer-aansluiting wel mooi geweest, maar dat zal nog net een brug te ver zijn geweest voor LG. Niet in de doos bij dit model is een afstandsbediening, maar dat is geen groot gemis. 

Het paneel staat op een fraaie, uit de kluiten gewassen voet. De bodemplaat is dun genoeg dat je er nog wel een toetsenbord overheen kan parkeren. Over de verstelbaarheid valt weinig te klagen: in de hoogte, kantelen, zwenken, het kan allemaal. Ook roteren behoort tot de mogelijkheden, naar links kan het 90 graden draaien. Dat maakt het aansluiten van kabels een stuk eenvoudiger. Daarover gesproken: LG levert een net afdekplaatje mee. Samen met een sleuf in de verticale voet kan je kabels zo heel discreet wegleiden. Beslist een van de fraaiere vormen van kabelmanagement die ik heb gezien.

Anders dan veel oled-schermen, accentueert het design de techniek niet met een aan de zijkanten heel dun paneel. Het oogt op het eerste gezicht van achteren als een doorsnee monitor. Iets dunner naar de randen, meer naar binnen toe onvermijdelijk dikker: daar zit de aansturende elektronica. Achterop prijkt LG's 'Hexagon'-verlichting. Die produceert niet voldoende licht produceert om zichtbaar te zijn als je het scherm gebruikt. Misschien recht tegen een witte muur, in het donker, maar dat is het dan ook wel. 

Bediening en interface

De LG UltraGear 32GS95UE heeft precies dezelfde interface als de 39GS95QE, om welke reden ik er in deze review niet heel diep op in ga. Het is een snel reagerend menu, dat redelijk intuïtief te bedienen is met een multidirectioneel knopje midden achter de onderrand van het scherm. Het menu zelf is minder intuïtief. Dat ligt er deels aan, dat niet altijd duidelijk is dat er meer opties zijn, die door middel van scrollen tevoorschijn kunnen komen. Wanneer je dat eenmaal weet, is de srgb-modus bijvoorbeeld eenvoudiger te vinden.

LG UltraGear 32GS95UE on-screen menu

Het ligt er ook aan, dat zaken rond kleurinstellingen wat apart zijn geregeld. Afgezien van srgb zijn erg geen modi voor specifieke kleurbereiken als Display P3 of AdobeRGB. In plaats daarvan zijn er vier 'Gamma Mode' opties, waarvan niet heel duidelijk is wat ze beogen te doen. Het was logischer geweest die gewoon een naam te geven, bijvoorbeeld 'Gamma 2.4'. Er zijn ook twee presets die je zelf kan instellen middels hardwarekalibratie. Daarvoor heb je wel een colorimeter en software van LG nodig.

Opvallend is dat de Nvidia driver het scherm niet herkent als G-Sync compatible, terwijl het dat volgens de specificaties van LG wel is. Hierdoor moet je G-Sync 'forceren' in de driver. Een groot woord voor 'een vinkje zetten en het werkt'. Het is wel belangrijk, want bijvoorbeeld de ingebouwde framerate counter werkt alleen, wanneer adaptive sync ook werkt. Dat zal in 9 van de 10 gevallen G-Sync zijn.

Beeldkwaliteit van de LG UltraGear 32GS95UE in SDR...

Recent besprak ik de UltraGear 39GS95QE, een grootformaat ultrawide uit dezelfde generatie als dit scherm. In vergelijking daarmee heeft de 32GS95UE een nieuwere paneeltechniek, maar dezelfde uitstekende testresultaten. Voor wie daar geen zin in heeft: de beeldkwaliteit in standaard dynamiek is uitstekend, ruimschoots voldoende om het scherm ook te gebruiken voor beeldbewerking op (semi) professioneel niveau. Mocht de zeer goede kalibratie in standaard-modus niet volstaan, dan biedt het scherm de mogelijkheid van hardwarekalibratie. De srgb-modus is minder goed; voldoende voor dagelijks gebruik, maar nipt tekort schietend voor bijvoorbeeld kleurecht webdesign.

Voor wie wel wat meer details wil, bespreek ik hier de voornaamste resultaten. De tabel bevat het totaaloverzicht. Om te beginnen valt op dat de helderheid een stap beter is dan bij de eerste generatie w-oled gaming monitoren. We noteren 265 nits bij een volledig wit scherm, waar de LG UltraGear 27GR95QE het bij 249 nits hield. De minimale helderheid van wit is nog altijd aangenaam laag, prettig voor gamen in het donker. Het contrast is, zoals je mag verwachten van oled, feitelijk oneindig. 

De gemeten kleurdekking is zeer goed; DisplayCal komt uit op net geen 95% van het DCI-P3 kleurbereik, Portrait Displays Calman Ultimate laat 95,8% noteren. Het is marginaal lager dan de 39GS95QE, maar geen verschil dat je in de praktijk zal zien. Daarbij is de kleurnauwkeurigheid van de standaardweergave (Gamer 1 preset, Gamma 2 modus) zeer goed. De gemiddelde kleurafwijking is afgerond 1, te klein om met het blote oog waar te nemen. Leggen we de resultaten naast de striktere deltaE ITP lat, dan is de gemiddelde afwijking nog altijd zeer laag. Er is een handvol uitschieters, met name bij volledig verzadigde kleuren, die het dagelijks gebruik niet in de weg zitten.

De srgb-modus is net als bij de 39GS95QE niet direct zichtbaar, je moet even weten dat je kan scrollen in het presetmenu. Er lijken vier opties te zijn, maar het zijn er meer. Ook net als bij de ultrawide is de kalibratie van deze modus een beetje met de Franse slag gedaan. Het is niet slecht, maar ook niet heel goed. Een verbeterpuntje voor LG, al vermoed ik dat weinig mensen het scherm frequent naar srgb zullen schakelen. Wie echt niet houdt van wat oververzadigde kleuren, kan eventueel de LG OnScreen Control app gebruiken om bijvoorbeeld bij het opstarten van de browser de srgb-modus te activeren.

Bij de 39GS95QE was de Gamma 1 modus beduidend beter dan Gamma 2, dat is hier niet zo. Gamma 1 komt min of meer overeen met gamma 2.0, Gamma 3 met gamma 2.4 en Gamma 4 - gek genoeg - met gamma 2.2. De logica is niet heel duidelijk. Hoe dan ook valt bij alle gamma modi wel op dat de curves de ideale lijn niet geweldig volgen. Het gemiddelde is wel goed, de variatie minder. Het is iets waar alleen puristen en grafici om zullen malen - voor hen is er de genoemde hardwarematige kalibratie als optie.

...en HDR

Voor hdr-weergave heeft de UltraGear 32GS95UE drie opties, onder de noemer 'Peak Brightness': High, Low en Off. Het verschil tussen High en Low zit in de balans tussen piekhelderheid en kleurnauwkeurigheid. Al is dat laatste in beide modi erg goed. De 'Low' modus is net wat beter, zeker als je naar de meetresultaten met luminantiefout kijkt. Maar het verschil is zo klein, dat je je kan afvragen waarom LG niet gewoon alleen 'High' biedt. Daarin is de piekhelderheid namelijk aanzienlijk hoger, met een intensere ervaring tot gevolg. Om precies te zijn, op een 1% venster 1218 nits, versus 600 nits op een even groot venster bij de 'Low' modus voor piekhelderheid. Het verschil bij een 10% venster is aanzienlijk kleiner. 

Er is kortom weinig reden om niet standaard de 'High' modus te kiezen en die menu-optie verder ongemoeid te laten. De kleurechtheid is indrukwekkend, met zeer lage afwijkingen voor grijstinten, maar ook voor kleuren. Omdat de standaard hdr-meting van Portrait de BT.2020 kleurruimte als referentie neemt, is de afwijking het grootste bij de volledig verzadigde primaire en secundaire kleuren: rood, groen, blauw, cyaan, magenta en geel. Het scherm kan iets meer dan 71% van de BT.2020 kleurruimte dekken, maar dat levert onvermijdelijk een relatief grote kleurfout voor de onderverzadigde extremen van de kleurendriehoek op. Laat je die buiten beschouwing, dan vallen de resultaten nog beter uit.

De dekking van de P3-kleurruimte in hdr is net geen 96%. Een qd-oled scherm presteert net wat beter in dat opzicht, maar heel groot is dat verschil niet. Ook met dit bereik is de weergave van kleuren in hdr zeer fraai: verzadigd, contrastrijk en sprankelend. Zowel games als video's komen uitstekend tot hun recht op de UltraGear 32GS95UE.

Overigens is het nut van de 'Off' modus me niet duidelijk; in deze stand blijft de piekhelderheid beperkt tot pakweg 260 nits. De grijs- en kleurafwijkingen vallen relatief hoger uit. Het is feitelijk hdr met een beperkte helderheid, net niet wat je wilt. Zet deze instelling gewoon op 'High', of wellicht 'Low' als je in het pikkedonker zit. Maar niet uit.

Gaming prestaties

De bijzondere troefkaart voor gamers van de LG UltraGear 32GS95UE is de dual-resolution optie. Met een druk op de knop schakel je tussen 240Hz 4k ultra hd, en 480Hz full hd. Dat werkt uitstekend. Wel is het zo dat je beter niet in een game kan zitten als je dit doet: niet elke game 'snapt' wat er gebeurt en het kan voorkomen dat het spelvenster niet netjes gecentreerd terugkomt. Zeker niet als je met meerdere schermen met verschillende resoluties werkt. Even switchen voor je de game start en je hebt er geen last van.

Op basis van de metingen met de open source response time tester (osrtt) haalt de 32GS95UE de vereiste responstijden voor beide beeldsnelheden. Dat mag niet verbazen, want oled-pixels kunnen snel van kleur veranderen. Voor alle dertig deelmetingen geldt dan ook, dat de pixels binnen de grenswaarde (4,17 milliseconde voor 240 Hz, 2,08 ms voor 480 Hz) van kleur veranderen. 

Wat zichtbaar is bij de metingen, is dat de pixels soms even nodig hebben om de juiste helderheid te behalen. Zeker in hdr zie je dat de helderheid iets hoger kan pieken, om direct erna te stabiliseren. Dat gaat om fracties van secondes en om zeer kleine verschillen - maar het zorgt voor een iets hogere gemiddelde waargenomen responstijd bij de 480Hz-modus. Dat gaat dan wel over 'waargenomen' door de testapparatuur - de kans dat je dit met het blote oog ziet, is verwaarloosbaar. Het is ook iets fundamenteel anders dan ghosting of een overdrive artefact op een lcd-paneel.

Ook qua input lag valt er weinig te klagen. Gemiddeld is het iets meer dan 2,5 milliseconde tussen aankomst van het signaal bij het paneel en het vertonen van het beeld. In theorie is de impact daarvan bij 480 beelden per seconde wat groter ('meer dan 1 frame'), maar in de praktijk moet je wel hele fantastische reflexen hebben, om dit waar te nemen. 

In de praktijk

De combinatie van razendsnelle pixelveranderingen en rijke kleurweergave zorgt voor een uitstekende game-ervaring. Het maakt niet uit wat je speelt, het ziet er gewoon schitterend uit. Bij open wereld titels als Assassin's Creed: Odyssey en Shadow of the Tomb Raider is de accurate weergave van huidtinten in hdr vermeldenswaard. Die ziet er nogal eens oververzadigd, te rood of te geel uit. Op de 32GS95UE vallen de kleuren op, doordat ze juist niet opvallen: ze kloppen gewoon. Luchten, bossen, steden, alles voelt natuurgetrouw. Dat is toch anders op monitoren met een 'gaming hdr' preset die gemaakt lijkt om je een zonnebril op te doen zetten. 

LG UltraGear 32GS95UE

Voor snelle shooters ben ik niet de juiste doelgroep, maar een kort potje Counter Strike 2 liet wel de meerwaarde zien van de hogere beeldsnelheid. Het verschil tussen 240 en 480 Hz is zelfs voor mijn bescheiden reflexen merkbaar, al kan ik niet claimen dat mijn K/D ratio er veel door verschilde. Zelf ga ik liever voor meer detail en dan maar wat minder beelden per seconde, zeker op dit schermformaat. Maar wie dit gamegenre wel graag beoefent, zal de extra beeldmodus ongetwijfeld als meerwaarde bestempelen. 

In combinatie met een Xbox Series X console is de UltraGear 32GS95UE ook een genoegen. Alle features, uitgezonderd Dolby Vision, worden ondersteund. De uitstekende speakers maken deze monitor bij uitstek een fijne compaan voor een moderne game console. Die hebben immers geen aparte audio-uitgang, en monitoren hebben in de regel geen (e)arc functie om een soundbar aan te sluiten. Met de UltraGear 32GS95UE ben je niet meteen tot een headset veroordeeld. Het scherm is bovendien groot genoeg om een co-op of splitscreen game op te spelen, en dan is goed geluid erbij ook gewoon fijn. 

Afgerond 8 miljoen pixels blijft natuurlijk een forse kluif voor een videokaart om aan te sturen. Zeker op de 240, laat staan 480 beelden per seconde. Met oudere games kom je nog wel enigzins in de buurt, met modernere zal je zelfs met een RTX 4090 tegen de grenzen aanlopen. Dan is het een kwestie van DLSS aanzetten en er het beste van hopen. In Counterstrike 2 fluctueerde de teller in beeld zo tussen de 100 en 350 fps, in combinatie met een mobiele RTX 3080 Ti. Maar goed, dit scherm koop je vermoedelijk om er vele jaren plezier van te hebben. Die snelle videokaart komt er vroeg of laat wel - de beeldkwaliteit is ook met 60 fps al heerlijk.

Conclusie

Wie jaren heeft zitten azen op de 'ultieme' gaming monitor, is dit jaar spekkoper. Er zijn inmiddels tientallen opties om uit te kiezen in de klasse 32-inch, 4K ultra hd, 240 beelden per seconde met een oled-paneel. En dus razendsnelle responstijden, rijke kleurweergave en een oneindig contrast dankzij echt, diepzwart. Je hebt daarbij vooral heel wat modellen met een qd-oled paneel, en een kleiner aantal met w-oled techniek aan boord. De LG UltraGear 32GS95UE behoort tot die laatste categorie. Deze monitor valt iets duurder uit dan de goedkoopste met de genoemde eigenschappen, maar daar krijg je wel wat voor terug.

De 'dual-resolution', door LG 'dual mode' genoemd, is daar er één van. (Bijna) naadloos schakelen tussen 240 en 480 beelden per seconde met respectievelijk 4K en full hd-resoluties is een absolute meerwaarde voor wie én van snelle shooters, én van detailrijke strategie en open wereld games houdt. Het enige alternatief dat je zou kunnen overwegen is een 480Hz qhd oled-monitor, maar die zijn nog niet op de markt en vallen vermoedelijk niet echt goedkoper uit. De andere écht unieke feature is Pixel Sound. Ik ben fan: zowel met pc als console games is de geluidskwaliteit opmerkelijk goed. 

Vergeleken met andere monitoren in deze klasse die ik heb getest, is de kalibratie van de LG UltraGear 32GS95UE van topniveau. Weinig concurrenten zijn ook in HDR zo goed afgesteld. Wat dat betreft is de wat matige kalibratie van de srgb-stand wat spijtig. Ook was het leuk geweest als LG had voorzien in een paar gekalibreerde presets voor bepaalde kleurbereiken en toepassingen. In deze prijsklasse mag het best iets meer 'all-round'. Dat geldt ook voor de aansluitingen: usb-c om een (werk)laptop aan te sluiten had niet misstaan. 

Ook met die bescheiden kanttekeningen is deze monitor echter een aanrader. Mits je budget het toelaat, haal je er een zeer goede en veelzijdige toevoeging van je gaming setup mee in huis. De meerprijs voor de extra functies is te verantwoorden. Mocht je het zonder Pixel Sound kunnen stellen, dan is de 32GS95UV allicht nog wat voordeliger aan te schaffen.

Uitstekend Oktober 2024

LG UltraGear 32GS95UE

LG UltraGear 32GS95UE in een oogopslag
Afmetingen 71,4 x 50,7-62,7 x 26,6 cm
Gewicht 9 kg 
Beeldscherm 32 inch (79,9 cm) W-OLED
4K UHD (3840x2160 pixels), 138 PPI
Audio Pixel Sound
DTS
Aansluitingen 2x HDMI 2.1
DisplayPort 1.4 DSC
USB-B x1, USB-A x2 5 Gbit/s
Voeding (extern)
Snelheid 240 Hz UHD / 480 Hz FHD
0,03 ms GtG
AMD FreeSync Premium Pro
Nvidia G-Sync compatible
HDR VESA DisplayHDR True Black 400
Helderheid 275 nits SDR
Contrast 1.500.000:1
KLeurweergave DCI-P3 94% min. / 98,5% typ.
10-bits (1,07 mld. kleuren)
Ergonomie 12 cm hoogte verstelbaar, -5°-25° kantelen, zwenken, pivot (portretmodus)
Bijzonderheden LG OnScreen Control
Hardware kalibratie i.c.m.
LG Calibration Studio
Testresultaten
DisplayCal

Helderheid en contrast SDR 
Maximaal: 265 nits 
Minimaal: 19,3 nits 
Contrast: oneindig

Kleurbereik (coverage):
sRGB-dekking 99,8%
DCI-P3-dekking 94,6%
AdobeRGB-dekking 87,4%

Standaardweergave vs Display P3:
Gem. kleurafwijking (dE2000): 1,18
Max. kleurafwijking (dE2000): 2,87
Gem. grijsafwijking (dE2000): 0,52
Kleurtemperatuur 6286 K
Gem. gamma: 2,26 (Mode 2)

sRGB vs sRGB:
Gem. kleurafwijking (dE2000): 1,35
Max. kleurafwijking (dE2000): 5,45
Gem. grijsafwijking (dE2000): 0,51
Kleurtemperatuur 6779 K
Gem. gamma: 2,21

Testresultaten

Portrait
Calman Ultimate
Default (Gamer 1, Gamma 2)
Gem. CCT: 6385K
Contrast: oneindig
Gem. gamma: 2,22
Gamut coverage: 95,8% DCI-P3
dE 2000:
Grayscale gem.: 1,3
ColorChecker Classic gem.: 1,1
ColorChecker Classic max.: 2,3
ColorChecker SG gem.: 1,01
ColorChecker SG max.: 2,3
dE ITP:
Grayscale gem.: 3,23
ColorChecker Classic gem.: 3,25
ColorChecker Classic max.: 11,29
ColorChecker SG gem.: 8,76
ColorChecker SG max.: 29,69

sRGB
Gem. CCT: 6501K
Contrast: oneindig
Gem. gamma: 2,24
Gamut coverage: 100% sRGB
dE 2000:
Grayscale gem.: 3,3
ColorChecker Classic gem.: 2,5
ColorChecker Classic max.: 4,75
ColorChecker SG gem.: 2,31
ColorChecker SG max.: 4,75
dE ITP:
Grayscale gem.: 6,6
ColorChecker Classic gem.: 7,67
ColorChecker Classic max.: 17,46
ColorChecker SG gem.: 7,54
ColorChecker SG max.: 17,46

HDR Peak brightness Low
Piekhelderheid: 
1% - 600,4 nits
10% - 604,2 nits
25% - 414,8 nits
100% - 262,5 nits
Gamut coverage (CIE 1976):
P3: 95,6%
BT.2020:  71,4%
dE 2000 (zonder / met Luminance): 
Grayscale gem.: 1,4 / 1,8
Grayscale max: 1,4 / 3,3
ColorChecker Classic gem.: 0,8 / 3,5
ColorChecker Classic max.: 2,3 / 6,5
ColorChecker SG gem.: 0,96 / 3,96
ColorChecker SG max: 7,3 / 10,3
ColorMatch HDR gem.: 1,7 / 5,97
ColorMatch HDR max.:  5,9 / 10,6
dE ITP (zonder / met Luminance):
Grayscale gem.: 1,9 / 8,8
Grayscale max: 7,2 / 22,7
ColorChecker Classic gem.: 2,5 / 21,1
ColorChecker Classic max.: 5,6 / 31,6
ColorChecker SG gem.: 4,7 / 23,8
ColorChecker SG max: 51,8 / 64,2
ColorMatch HDR gem.: 6,2 / 14,5
ColorMatch HDR max.:  23,2 / 36,6

HDR Peak brightness High
Piekhelderheid:
1% - 1218,2 nits
10% - 696 nits
25% - 426,2 nits
100% - 269,8 nits
Gamut coverage (CIE 1976):
P3: 95,6%
BT.2020:  71,4%
dE 2000 (zonder / met Luminance): 
Grayscale gem.: 1,4 / 4,2
Grayscale max: 1,4 / 13,8
ColorChecker Classic gem.: 0,9 / 3,5
ColorChecker Classic max.: 2,4 / 12,8
ColorChecker SG gem.: 1,1 / 3,6
ColorChecker SG max: 7,3 / 12,8
ColorMatch HDR gem.: 1,7 / 4,9
ColorMatch HDR max.:  5,95 / 10,1
dE ITP (zonder / met Luminance):
Grayscale gem.: 1,8 / 18,9
Grayscale max.: 5,7 / 45,1
ColorChecker Classic gem.: 2,8 / 16,9
ColorChecker Classic max.: 5,72 / 44,1
ColorChecker SG gem.: 5,1 / 20,1
ColorChecker SG max: 51,8 / 63,9
ColorMatch HDR gem.:  6,47 / 18,7
ColorMatch HDR max.: 14,9 / 35,4
Testresultaten
OSRTT
Responstijden (240 Hz UHD):
Gemiddeld waargenomen: 0,66 ms
Percentage < 4,17 ms: 100%
Beste: 0,3 ms
Slechtste: 0,9 ms

Input lag (240 Hz UHD):
Gem. on-display lag: 2,6 ms
Laagste on-display lag: 0,1 ms
Hoogste on-display lag: 5,4 ms

Responstijden (480 Hz Full HD):
Gemiddeld waargenomen: 1,43 ms
Percentage < 2,08 ms: 100%
Beste: 0,2 ms
Slechtste: 0,9 ms

Input lag (480 Hz Full HD):
Gem. on-display lag: 2,4 ms
Laagste on-display lag: 0,1 ms
Hoogste on-display lag: 5,8 ms
Fabrikantsinfo Lees meer bij LG
Adviesprijs € 1329
Koop bij

Bol.com

Coolblue

MediaMarkt