LG UltraGear 45GR95QE review: een OLED-monitor die je de spelwereld intrekt
Inhoud
LG heeft in het luxe segment van de tv-wereld een toppositie weten te verwerven dankzij de beslissing tien jaar geleden om op oled in te zetten. Specifiek w-oled, waarbij witte oleds in combinatie met een kleurfilter hun unieke voordelen bewerkstelligen. Sinds de wereld weet kreeg van die voordelen, zaten pc gamers te springen om oled-monitoren. Toch duurde het lange tijd voor die er kwamen, en nog wat langer voor ze er ook in behapbare formaten waren. Inmiddels neemt het aanbod aardig toe, al is 'behapbaar' niet het eerste waar je aan denkt bij het zien van de LG Ultragear 45GR95QE.
Zijn diagonaal van 45 inch klinkt groter dan het scherm oogt, want het heeft een ultrawide beeldverhouding van (min of meer) 21:9. Maar het is nog altijd een bovengemiddeld grote gaming monitor. Daarom is het interessant dat er ook een kleiner broertje is, de LG UltraGear 27GR95QE. Daarvan kan je de gelijktijdig gepubliceerde review via deze link lezen. In dit artikel draait het om de grotere van het duo. Gamen én werken op een zeer sterk gebogen, bovengemiddeld grote ultrawide: hoe bevalt dat?
LG UltraGear 45GR95QE: (bijna) zo krom als een hoepel
LG kondigde dit scherm al bijna een jaar geleden aan, maar het duurde even voor het de markt bereikte. Corsair wist zelfs eerder een eigen model te introduceren, op basis van hetzelfde paneel. Daar voegde het een aparte gimmick aan toe: de Xeneon Flex 45WQHI laat zich van plat naar krom buigen, en weer terug.
De LG UltraGear 45GR95QE heeft één stand: gekromd, en wel met een heel sterke curve van 800R. Dat houdt in dat hij dezelfde kromming heeft als een cirkel met een straal van 80 cm. Ter vergelijking, de sterkst gebogen schermen van de concurrentie komen niet verder dan 1000R, en 1500R is gangbaarder. Als dat je weinig zegt: een gemiddelde hoepel heeft een doorsnee van pakweg een meter, en dus een straal van 50 cm. De 45GR95QE komt qua kromming in de buurt.
Het levert in combinatie met de grote diagonaal een heel bijzonder beeldscherm op. Zeker als je er dicht op gaat zitten, zit je midden in de actie. Dat maakt games meeslepender, maar of het voor desktoptoepassingen even prettig is, is de vraag. We hebben de LG 45GR95QE om die reden de nodige tijd als primaire monitor gebruikt, zodat we daar wat zinnigs over kunnen zeggen.
Prijsstelling: groter, maar ook duurder
Afgezien van Corsair zijn er nog geen andere fabrikanten die dit oled-paneel afnemen bij LG Display. Daarmee heeft LG een behoorlijk uniek product in huis. Het rekent er ook een stevige prijs voor. Bij introductie bedroeg die nog 1899 euro, inmiddels is dit gezakt naar zo'n 1599 euro. Het is niet moeilijk het scherm voor nog eens honderd euro minder online te vinden. Daarmee is het nog altijd duidelijk duurder dan de 34-inch modellen op basis van het qd-oled paneel van Samsung Display, zoals de Samsung Odyssey OLED G8 en de Philips Evnia 34M2C8600. Deze werden aanvankelijk ook voor veel hogere prijzen geïntroduceerd, maar zijn ook flink gezakt. Het laatstgenoemde model is inmiddels voor rond de 1000 euro te vinden, eerstgenoemde voor pakweg 100 euro meer. Oftewel de 11 inch (ca. 28 cm) extra diagonaal komen met een meerprijs van zeker 3 à 400 euro.
Natuurlijk is 45 inch groter dan 34 inch, maar bij ultrawide monitoren heb je ook bij 34 inch al een imposant scherm voor je neus. Waar die modellen de hoogte hebben van een 27-inch 16:9-monitor, is de LG 45GR95QE equivalent aan een (denkbeeldig) 36-inch exemplaar met die verhouding. Een belangrijk ander verschil is dat LG een nog wat hogere beeldsnelheid belooft: 240 beelden per seconde in plaats van de 175 Hz van de qd-oled concurrentie.
Bij het overwegen van deze monitor kan je niet om het feit heen, dat nog een stukje grotere 42-inch oled-monitoren ook rond dit prijspunt zitten. De eerder door ons gereviewde ASUS PG42UQ kost iets meer dan 1600 euro, de Evnia 42M2N8900 begint bij 1699. Dat is een relatief kleine stap voor een nog veel groter scherm, met aanzienlijk meer beeldpunten (en een stuk lagere maximale beeldsnelheid, dat dan weer wel).
Lees ook: OLED gaming monitor of OLED TV? De verschillen en afwegingen op een rijtje.
Eigenschappen van de LG UltraGear 45GR95QE
Met die wetenschap in het achterhoofd is het tijd om nader te bekijken wat je in huis haalt met de LG UltraGear 45GR95QE. Het scherm heeft een diagonaal van 45 inch (114,3 cm), met een ultrawide verhouding van 21:9. De resolutie is 3440x1440 pixels - evenveel als de concurrentie met een 34-inch formaat. Dat betekent dat het aantal pixels per inch aanzienlijk lager ligt. Met 83 ppi is het scherm ongeveer even 'scherp' als een full hd 27-inch monitor. Dat is behoorlijk grofkorrelig, zeker als je dicht op het scherm zit.
De positieve kant is dat de pakweg 5 miljoen pixels een stuk minder rekenkracht vergen om aan te sturen dan het geval zou zijn bij een hogere resolutie als 5120x2160. Zeker omdat de LG 45GR95QE 240 beelden per seconde kan weergeven, is dat van belang. Waar dat al een kluif zal zijn bij de native resolutie van deze monitor, is dat zonder dlss-achtige trucs ook met de snelste videokaarten van dit moment simpelweg niet mogelijk bij een groter aantal beeldpunten.
Die hoge beeldsnelheid maakt de UltraGear 45GR95QE potentieel interessant voor snelle shooters, zeker omdat de responstijd van oled-pixels fameus laag is. Schermformaat en -verhouding sluiten dan weer beter aan op open world games en actie rpg's. Ook in dat opzicht is het een bijzonder product.
Het grote paneel staat lekker stabiel op een stevige, in hoogte verstelbare voet met een V-vormige basis. Die steekt flink ver uit, maar is breed genoeg dat je in elk geval een compact tkl-toetsenbord tussen de twee poten kwijt kunt. Het paneel kan kantelen en zwenken op de arm, wat prettig is. Het zwenken is vrij beperkt, maar je kan hierdoor toch net iets beter bij de aansluitingen. Handig als je even een apparaat wilt bij- of omprikken.
Achterop het paneel is rgb-verlichting aan wezig. Hexagon Lighting noemt LG dat. Deze is wat feller dan bij veel andere gaming monitoren, maar eigenlijk niet fel genoeg om echt zichtbaar op de achterliggende muur af te stralen. Tenzij je in het pikkedonker gaat zitten en het scherm pal tegen de muur aanschuift. Objecten direct achter en naast het scherm worden dan wel verlicht. De kleuropties zijn beperkt, je kan kiezen tussen vier statische kleuren, of een modus waarbij het beperkte palet de revue passeert.
Aansluitingen van de LG UltraGear 45GR95QE
De aansluitingen van de LG 45GR95QE steken recht naar achteren. Zoals bijna altijd bij LG. Het voordeel is dat je relatief simpel de kabels inprikt. Het nadeel is dat het er niet heel fraai uitziet. Zeker niet als je veel apparaten aansluit en er dus veel kabels uit het paneel steken. Er zit een clip aan de voet om kabels langs te geleiden, maar meer dan een kabel of twee past daar niet doorheen. De voeding is helaas extern uitgevoerd; je moet dus ergens een flinke baksteen van een adapter kwijt.
Qua aansluitingen bevat het scherm twee keer hdmi 2.1 (met 48 Gbps bandbreedte), displayport 1.4 met dsc voor videosignalen. Dat is uitstekend en eigenlijk precies wat je wilt zien. Alle drie zijn geschikt om op de maximale resolutie 240 beelden per seconde te verwerken. Zo kan je én een game pc, én een game console aansluiten, met de optie van een gaming laptop met hdmi 2.1 of een tweede game console.
Verder treffen we op de achterkant een simpele 5 gigabit usb hub met twee downstream aansluitingen. Als je hier muis en toetsenbord op aansluit, kan je in combinatie met het LG programma 'Dual Controller' twee pc's tegelijk bedienen, en zelfs informatie kopiëren en plakken tussen die pc's. Voorwaarde hiervoor is wel dat beide met hetzelfde netwerk verbonden zijn. Hiermee is dit een vergelijkbare toepassing als Logitech Flow, dat in combinatie met recentere MX Master muizen werkt.
Ten slotte is er een 3,5 mm audio-uitgang en, opvallend, een optisch digitale s/pdif aansluiting. Die laatste zit achterop, de 3,5 mm aansluiting zit in de onderrand, iets links van het midden. Dat is handig voor een headset, maar minder handig als je een stel actieve speakers wilt aansluiten. En dat is niet ondenkbaar als je de monitor in combinatie met een console gebruikt.
Geen speakers: niet handig voor console gaming
De audio-aansluitingen van de UltraGear 45GR95QE zijn niet onbelangrijk, omdat het scherm geen ingebouwde speakers heeft. Doorgaans vinden we dat geen gemis bij monitoren. Echter, in deze prijsklasse zien we de laatste tijd wel een trend naar meer aandacht hiervoor bij diverse fabrikanten. Niet in de laatste plaats omdat dit soort prijzige oled-monitoren ook voor gebruik in combinatie met consoles worden gepromoot. Daarvoor is het logischer om fatsoenlijke speakers in te bouwen: de PS5 en de Xbox Series X|S hebben geen afzonderlijke audio-uitgangen. Het geluidsignaal loopt bij deze consoles via hdmi. Voor een tv geen probleem, maar bij een monitor zonder speakers betekent het dat je die op het beeldscherm moet aansluiten.
De 45GR95QE heeft in plaats van luidsprekers dus een analoge stereo 3,5mm- en een optisch digitale audio-aansluiting. Je kan hiermee actieve speakers of een audiosysteem naar wens aansluiten. Alleen zal Dolby Atmos (beschikbaar op de Xbox en in beta voor de PS5) niet werken via deze verbindingen. Tenzij je zo'n moderne console via een aparte av-receiver op de LG 45GR95QE (of de 27GRQE) aansluit, lever je dus een beetje in op de geluidservaring. In elk geval in vergelijking met een televisie. Wel zal het effect van Dolby Atmos altijd beter klinken via fatsoenlijke aparte speakers, dan die in een tv of monitor zijn ingebouwd. Dus veel lever je nou ook weer niet in.
De LG UltraGear 45GR95QE heeft wel ondersteuning voor DTS Headphone:X, maar kan dat dus niet zelfstandig laten horen. Sluit je iets aan op de 3,5 mm, dan kan deze signaalverwerking wat toevoegen. De afwezigheid van speakers vinden we voor de 45GR95QE minder problematisch dan voor het kleinere familielid, aangezien een ultrawide monitor primair toch vaker voor pc gaming gebruikt zal worden. Desalniettemin laat LG hier ook wel een kans liggen zich positief te onderscheiden.
Bediening van de LG 45GR95QE: meerdere opties
Voor de bediening zit er een knopje midden in de onderrand. Dat is helaas geen joystickje. Het menu dat deze knop tevoorschijn tovert moet je kort indrukken om van optie te wisselen, en lang om iets te selecteren. Het is een van de meer onbeholpen menubedieningen die we op monitoren hebben gezien - en dat zegt wel iets, want beeldschermen onderscheiden zich zelden door hun handige bediening.
Gelukkig heeft LG niet één, maar twee uitstekende alternatieven. De eerste is de meegeleverde afstandsbediening. Die werkt via infrarood (en niet zoals bij de concurrentie van Samsung via Bluetooth). Je moet dus zorgen dat er niets vóór de ontvanger in de onderrand staat (zoals een laptop). Via deze afstandsbediening krijg je een aanmerkelijk uitgebreider menu te zien, dat vlot reageert. De afstandsbediening bevat aparte knoppen voor volume, helderheid en selectie van de bron. Het is een prima ding - maar je moet 'm niet kwijtraken. Zeker niet omdat één knop op de afstandsbediening een functie aanroept die nergens anders te activeren is: de OLED Panel care, voor het onderhoud aan het oled-paneel.
LG heeft echter een nog betere optie, mits je een Windows of MacOS computer hebt. Dat is namelijk een een opvallend goede toepassing met de naam OnScreen Control. Daarmee kan je de 45GR95QE rechtstreeks bedienen - zelfs zonder aangesloten usb-kabel. Deze toepassing is eigenlijk nog beter dan het on-screen menu, want je ziet er per beeldinstelling nog een heel aantal gerelateerde instellingen. Zo kan je met het on-screen menu de 'FPS' modus selecteren. Maar in OnScreen Control zie je direct de daarbij behorende instellingen voor helderheid, contrast, Black Stabilizer (gamma correctie om donkere speldelen beter zichtbaar te maken) en nog wat zaken. Enig nadeel van deze toepassing is dat de oled onderhoudsfuncties er niet in zitten.
Met OnScreen Control kan je ook een firmware update doen van de monitor. Die was tijdens onze test beschikbaar, een update naar versie 3.09, 1.17. Dat was een proces dat overigens een uur of twee (!) duurde. Gedurende die tijd was het scherm effectief niet bruikbaar, want gebruiken van andere toepassingen zorgde ervoor dat het updateproces werd onderbroken. Op zich kan het nuttig zijn om een product achteraf van een update te voorzien, maar heel gebruiksvriendelijk is het in het geval van de LG 45GR95QE nog niet.
LG UltraGear 45GR95QE in de praktijk: stabiele helderheid, grote pixels
Ik heb de LG 45GR95QE een tijdje als hoofdmonitor gebruikt voor het dagelijkse werk. Daarbij is altijd een fors aantal programma's en vensters open, en een ultrawide komt dan goed van pas. Je kan makkelijk twee programma's naast elkaar open houden - bijvoorbeeld links mail, rechts een browser. Meer dan dat wordt lastig, want 3440 pixels is toch wat minder dan de 3840 die je bij twee full hd-schermen naast elkaar zou hebben. Laat staan de 5120 van twee qhd-monitoren. Maar het is een heel stuk beter dan een enkele full hd- of qhd-monitor.
De grote curve van het scherm went snel, al duurde dat wat langer in toepassingen als Photoshop. Doorgaans zie ik de 'afwijking' bij gebogen schermen al snel niet meer, maar de extreme kromming van de 45GR95QE laat zich lastiger negeren. Rechte lijnen ogen gebogen, dat blijft wel even zo. Sommige mensen wennen er nooit aan, maar na een dagje wist ik niet beter.
Werken met de LG 45GR95QE is zoals met de meeste ultrawide beeldschermen: heel prettig. Het grotere formaat vergeleken met 34-inch modellen is voor productieve toepassingen niet per se een meerwaarde. Je moet toch je hoofd vaker draaien om een ander deel van het scherm te bekijken.
Bij oled-monitoren heb je te maken met de noodzaak tot onderhoud, maar het scherm liet zelden van zich horen. Het voerde de noodzakelijke 'pixel refresh' uit op momenten dat het scherm in standby stond. Het enige dat je merkt van de oled-techniek is dat de monitor zichzelf vrij snel wil uitschakelen, buiten Windows om. Doe je een paar minuten niets, dan verschijnt een waarschuwing dat het op zwart gaat springen. Beweeg even de muis als je dat niet wilt, maar het schakelen gaat hoe dan ook snel. De 'pixel shift' (Screen Move, zoals het bij LG heet) staat standaard uit. Dat is opmerkelijk, want deze techniek is een belangrijk wapen tegen inbranden. Kennelijk vertrouwt LG op de ingebouwde screensaver.
Ook een ander oled-nadeel deed zich niet voor: veranderingen in de helderheid, al naar gelang de hoeveelheid wit in beeld. LG heeft de helderheid stabiel weten te houden, vermoedelijk door de maximale helderheid wat terug te schroeven. Er zijn wel meetbare verschillen in de helderheid van wit, afhankelijk van hoeveel wit er zichtbaar is, maar (storend) zichtbaar is het in gebruik absoluut niet.
In gebruik als kantoor- cq. productiviteitsscherm heeft de 45GR95QE één echt nadeel: de afstand tussen de pixels is dermate groot, dat dit soms zichtbaar is. Waar, hangt af van de toepassing. Maar als het zich voordoet, is het storend: je ziet dan onregelmatigheden in zwart-op-witte tekst, bijvoorbeeld. De reden zit in de pixelstructuur van het w-oled paneel, dat de rgb-pixels aanvult met een witte pixel voor extra helderheid. Die witte pixels vallen niet op bij hogere pixeldichtheden (zoals op 4K-schermen), maar de 83 ppi van de 45GR95QE is dermate laag, dat ze bij dit scherm wél ziet. In games is het bijna een non-issue, al kan je het ook hier in met name menu's tegenkomen. Bij toepassingen als tekstverwerking of gewoon websites bekijken op internet kan het gaan storen.
Gamen op de LG 45GR95QE
Afgezien van de pixeldichtheid maakt de 45GR95QE de impliciete belofte van een meeslepende game-ervaring dankzij het grote formaat zeker waar. Ja, die 11 inch merk je toch wel. Zeker omdat dit scherm een stuk hoger is dan een 34-inch ultrawide, sluit het je nog meer af van de achterliggende buitenwereld. In games als Cyberpunk 2077, Elden Ring, de verschillende open world Assassin's Creed afleveringen ga je echt op in de gamewereld. Diablo 4 is op een groter scherm een heel stuk leuker dan op een standaard 27-inch monitor. De spelwereld van die game zit vol met fraaie details, die veel beter tot hun recht komen op een groot beeldscherm.
Ga je gamen in hdr, dan toont het scherm rijke kleuren en een relatief hoog contrast. Relatief, want de helderheid lijkt toch wat achter te blijven bij sommige andere oled-concurrenten. Met name in lichtere omgevingen merk je dat in een titel als Diablo 4, met veel erg donkere elementen. Afgezien hiervan is de subjectieve beeldkwaliteit uitstekend, met rijke, verzadigde kleuren. Bij de game-ervaring helpt naast die beeldkwaliteit ook de hoge responstijd. Over beide valt uiteraard ook geobjectiveerd wat te melden, waarover verderop meer.
Voordat we daarop ingaan, moeten we nog even stilstaan bij gebruik van consoles in combinatie met de UltraGear 45GR95QE. Daarbij doet zich namelijk wat vreemds voor. Zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X leveren standaard een 4k uhd-signaal aan, maar kunnen ook een qhd-beeld uitsturen. Voor de ultrawide qhd 45GR95QE zou die laatste optie sowieso moeten werken, al zou het voor een monitor in deze klasse ook geen probleem moeten zijn om het 4k-signaal terug te schalen.
Gek genoeg werkt dat laatste uitstekend met de Xbox Series X, maar in ons geval geheel niet met de PS5. Sterker, ook als we de PS5 een qhd-signaal laten uitsturen, blijft het beeld van de 45GR95QE zwart. In combinatie met de kleinere 27GR95QE doen beide consoles het uitstekend. Ook dit scherm geeft een waarschuwing dat het binnenkomende signaal niet aansluit bij de schermresolutie, maar het werkt desondanks probleemloos. Bij de 45GR95QE zien we die waarschuwing ook bij de beide consoles, maar alleen bij de Xbox Series X verschijnt beeld. Daarna moeten we nog de schermverhouding (aspect ratio) in het menu aanpassen naar 'Original' - maar dan kunnen we ook gamen.
Kijkend naar andere publicaties lijkt het niet werken met de PS5 een anomalie - elders kreeg men het wel aan de praat. We hebben dit echter uitgebreid geprobeerd op elke denkbare instelling en aansluiting, maar het scherm bleef zwart. Om die reden vermelden we het hier toch.
Testresultaten van de LG UltraGear 45GR95QE: helderheid en kleur
De beeldkwaliteit van de LG 45GR95QE is goed tot zeer goed. We zien wel wat zaken waar de fabrikant nog wat verbetering zou kunnen bewerkstelligen, maar dat is meer een kwestie van meten, dan van zien.
Om met helderheid en contrast te beginnen. Dankzij de oled-techniek is het contrast oneindig hoog. De helderheid is desalniettemin van belang voor lichte omgevingen. Bij standaard dynamiek (sdr) piekt de helderheid in de standaardmodus (Gamer 1) net onder de 200 nits. We hebben ook even een paar andere presets gemeten, waaruit blijkt dat de RTS-preset de hoogste helderheid oplevert, bijna 250 nits.
Schakelen we naar hdr, dan komen we op een piekhelderheid van net geen 670 nits uit. Dat is in de Gamer 1 preset, al is het verschil met de de RTS modus marginaal. Te zien is dat de helderheidtoenames bij een helderder signaal snel afvlakken. Je hebt dus snel impact, maar je zit ook snel aan de limiet van het scherm.
De uniformiteit is niet het sterkste punt van deze monitor. Dat is opmerkelijk, omdat er geen backlight en diffuser zijn. Vaak doen oled-schermen het erg goed op dit vlak, maar de helderheidsverdeling van de 45GR95QE laat wat meer variatie zien dan verwacht.
De kleurweergave in sdr-modus is heel behoorlijk. De Gamer 1 preset komt behoorlijk overeen met de Display P3 kleurruimte. Daarbij valt op dat de standaard kleurtemperatuur veel te hoog is. Zetten we die op 'Medium' in plaats van 'Manual', dan is het testresultaat een stuk beter - en oogt het beeld natuurlijker. Je levert er een beetje helderheid voor in, maar niet zoveel dat we de voorkeur geven aan het standaard te blauwige beeld. Er is ook een sRGB-modus, die redelijk, maar niet geweldig gekalibreerd is. Het scherm biedt twee presets om zelf te kalibreren, en is geschikt voor hardwarematige kalibriatie. LG heeft daar eigen software voor. Met een geschikte colorimeter kan je vermoedelijk nog wel een hogere mate van kleurechtheid bewerkstelligen. Dat is aan te raden voor kleurnauwkeurig werk.
Responstijden van de LG UltraGear 45GR95QE
Ten slotte de responstijden van het scherm. LG claimt 0,03 ms, vergelijkbaar met de concurrentie. Dat weten we niet te reproduceren, maar gelukkig zijn de responstijden overwegend goed. In de praktijk oogt het scherm nog wel sneller dan de meetresultaten met de perceived response time (ervaren responstijd) impliceren, maar we staan er wel even stil bij.
Deze monitor heeft namelijk wel een eigenaardigheid, die de responstijden beïnvloedt. Die deelt het overigens met elke oled-monitor in meer of mindere mate, maar het effect is hier wel heel meetbaar. Dat is dat de oled-pixels er even over doen om hun beoogde helderheid te behalen. In de metingen van zowel responstijd als helderheid is dat duidelijk te zien: de pixels worden nog even iets helderder na het bereiken van de opgegeven waarde. Soms vallen ze daarna ook weer een beetje in helderheid terug. Dat komt in de responstijdmetingen naar voren als overshoot.
Voor een verversingssnelheid van 240 beelden per seconde is een responstijd van 4,17 ms of lager nodig. In onze 30 deeltransities tussen wit, zwart en verschillende grijstinten zien we dat de LG 45GR95QE bij maximale helderheid 80 procent van de overgangen voldoende snel doet. De paar die er langer over doen - wat dus vooral te wijten is aan het 'bijgloeien' van de pixels) zit er nog geen seconde boven. Minder dan één frame dus: voor ghosting hoef je niet bang te zijn. Bij lagere helderheid is het percentage 'in window' nog iets hoger, maar duurt het ook vaak langer voor de pixels een stabiele helderheid bereiken. Dat vertaalt zich naar een hogere overshoot-meting.
Anders dan bij lcd-monitoren is die overshoot niet storend zichtbaar als artefacten rond bewegende, contrastrijke objecten. Daarvoor is het verschil in helderheid te klein. De screenshots die hier ter ilustratie zijn, moet je dus met die wetenschap bekijken. We hebben ook grafieken van een aantal deelmetingen opgenomen. Daarin is duidelijk te zien (bijvoorbeeld bij 0 naar 153 - zwart naar middengrijs) dat de pixel kort helderder is, voordat deze terugvalt naar de doelwaarde. Daarnaast zie je in de grafieken de karakteristiek van oled: het signaal fluctueert om de pixels te sparen. Een kleine groep gebruikers zal dit als 'flikkeren' waarnemen. Zeker bij gebruik van 240 Hz beeldsnelheid zullen dat in de praktijk maar heel weinig mensen zijn.
Conclusie
De LG UltraGear 45GR95QE is een bijzonder scherm, dat een bijzonder meeslepende game-ervaring oplevert. Het heeft drie snelle video-ingangen, geschikt voor 240 beelden per seconde. Die geeft het ook keurig weer, zonder ghosting of andere narigheid. De kracht van oled aan het werk. Hoewel de helderheid wat achterblijft bij sommige concurrenten, is er in de meeste omstandigheden prima op te gamen - alleen heel sterk invallend licht kan een probleem vormen.
Bij werken heb je daar dan weer geen last van, het scherm is voldoende helder, en bovendien stabiel helder. Voor werken met tekst zijn de relatief lage resolutie voor het oppervlak en de pixelstructuur niet altijd even ideaal. Vaak valt het niet op, maar als je het ziet, kan het aardig storen. Ook is de sdr-kalibratie van de 45GR95QE lang niet slecht, maar voor beeldkritisch werk zouden we nog beter willen zien.
Hierdoor ligt het minder voor de hand om het scherm aan te raden als alternatief voor zowel professioneel gebruik als voor gaming. De sterke kanten liggen daarvoor iets te veel bij de tweede toepassing. Voor games is de LG 45GR95QE dan ook echt een genot. Niet alleen in ultrawide met de pc, maar ook in 16:9 met consoles (in elk geval de Xbox). De zwarte balken doen weinig af aan het spelplezier.
Resteert de prijs. Die is ontegenzeggelijk hoog, maar te rechtvaardigen. De goedkopere 34-inch concurrentie met dezelfde resolutie biedt een iets lagere beeldsnelheid van 175 Hz, en oogt toch net wat minder indrukwekkend. En 42-inch 'tv-achtige' oled-monitors zijn nog wel wat duurder - ze bieden meer pixels, maar vereisen daardoor ook een (veel) duurdere videokaart. Bovendien is de beeldsnelheid bij die klasse een stuk lager, waarmee ze toch minder aantrekkelijk zijn voor games met snelle beeldwisselingen.
Kortom, met een paar kleine kanttekeningen kunnen we de LG UltraGear 45GR95QE van harte aanbevelen. Het is een buitenissige, maar in de praktijk heel fijne gaming monitor, die je effectief de spelwereld in trekt.
LG UltraGear 45GR95QE
LG UltraGear 45GR95QE in een oogopslag | |
Kleur | Zwart |
Afmetingen | 99,3 x 53,8-64,8 x 36,3 cm |
Gewicht | 10,9 kg |
Beeldscherm | 44,5 inch (113 cm) W-OLED, 800R UW-QHD (3440x1440 pixels), 84 PPI |
Audio | Geen luidsprekers |
Aansluitingen | 2x HDMI 2.1 DisplayPort 1.4 met DSC USB-B x1, USB-A x2 S/Pdif optisch digitaal audio uit 3,5 mm audio uit |
Snelheid | 240 Hz 0,03 ms GtG Adaptive sync (Freesync Premium, VRR) |
HDR | HDR10 |
Helderheid | SDR: 200 nits HDR: 1000 nits (3% venster) |
Contrast | 1.500.000:1 |
KLeurweergave | DCI-P3 98,5% 10-bits (1,07 mld. kleuren) |
Ergonomie | 11 cm hoogte verstelbaar, -5°-15° kantelen, -10°-10° zwenken |
Bijzonderheden | Hexagon verlichting, DTS HP:X |
Testresultaten |
Helderheid en contrast SDR Responstijden (240 Hz, max. helderheid): |
Fabrikantsinfo | Lees meer bij LG |
Adviesprijs | € 1699 |
Koop |