JBL
Spring direct naar: Live Flex - Tune 230NC - Tour Pro 2 - Live Beam 3
JBL Live Beam 3 review
Met de Live Beam 3 presenteert JBL een nieuwe generatie draadloze oortjes. Het touchscreen op de case, bekend van de duurdere Tour Pro 2, springt meteen in het oog bij de upgrade van deze middenklasse oordoppen.
We bekijken hier de Live Beam 3, maar dat is niet de enige nieuwe set oortjes van het merk met een Live-etiket. JBL heeft een nieuwe strategie en brengt hetzelfde toestel nu in drie pasvormen: Beam (dopje met staaf, rust deels in het oor), Buds (klein en vooral bevestigd via een dop) en Flex (los en open design met staafje). Alle drie delen de meeste functies én kosten evenveel: 199 euro. Naar goede JBL-gewoonte kun je de Live Beam 3 in vier hippe kleurtjes krijgen. Die zijn wat stijlvoller en minder extravert dan bij de goedkopere oortjes van het merk.
In het aanbod van JBL is Live de middenklasse, onder de Tour-familie, maar boven de oortjes uit de Wave- en Tune-families. We zien wel dat de modellen uit de Live 3-reeks een stuk meer kosten dan de vorige generatie. De introductieprijs van de Live Beam 3 bedraagt dus 199 euro, terwijl vorige Live-modellen eerder rond 149 euro zaten. Het is wel zo dat de prijzen draadloze oortjes al snel flink gaan bewegen, dus een prijsdaling is niet ondenkbaar. Daarbij moeten we ook opmerken dat de Live 3 TWS een aantal ‘high-end’ opties heeft. Naast het schermpje in de case is er ook ondersteuning voor de hi-res codec LDAC, adaptieve ruisonderdrukking, ruimtelijke audio en een prima accuduur van 9 uur met NC ingeschakeld.
De case als remote
De hoofdreden voor de prijsverhoging lijkt echter de smart case van de JBL Live Beam 3 te zijn. In plaats van het anonieme laaddoosje spreek je hier over een case met een klein 1,45 inch (3,7 cm) touchscreen. Dit was een innovatie die JBL introduceerde op de uitstekende Tour Pro 2, blijkbaar met veel succes. Hoewel sommigen zo’n scherm helemaal niet nodig hebben, zijn er wel mensen die het handiger vinden dan telkens in een app duiken om iets aan te passen. Voornaamste voordeel is dat je de features van de oortjes kan bedienen zonder smartphone - bijvoorbeeld wanneer je verbonden bent met een laptop.
In vergelijking met de Tour Pro 2 zijn er veel meer menuschermen toegevoegd. Je doorloopt ze door horizontaal te swipen. Je kunt je muziek bedienen, een equalizerpreset kiezen, noise-cancelling in/uitschakelen en nog veel, veel meer. Het scherm als zaklamp gebruiken, bijvoorbeeld. Gelukkig kun je in de app onnodige of ongewenste zaken uitzetten, zodat je minder hoef te swipen om een bepaalde functie te bereiken.
Het nadeel van een slimme case? Ook dit onderdeel ontvangt firmware-updates, apart van de updates die richting de oordoppen gestuurd worden. Het zal vermoedelijk niet zo vaak voorkomen, maar het betekent wel dat als je updatet, het even kan duren. Het updaten gebeurt namelijk achter elkaar, niet simultaan. Vooral de update aan de case kan wel even duren, merkten we, maar gelukkig kun je de oortjes blijven gebruiken.
Veel opties in de app
De heldere JBL Headphones-app is een heel vertrouwde omgeving voor wie JBL-hoofdtelefoons en -oortjes test. Deze ene app gebruik je immers voor alle producten; de interface past zich aan naargelang de beschikbare functies op het aangesloten toestel. Het zit goed in elkaar, al zien we bij de Live Beam 3 een verrassend drukke interface. Er zijn veel meer opties dan gewoonlijk, verdeeld over drie hoofdschermen (Algemeen, Audio en Diversen).
Die drukte heeft onder meer te maken met de instelmogelijkheden van de smart case, maar ook omdat deze oortjes echt veel functies meekregen, die je op verschillende niveaus kunt instellen. Smart Talk bijvoorbeeld, dat de muziek dempt en overschakelt naar een transparantiemodus als je begint te spreken, kan ingesteld worden om 5, 10 of 15s te wachten als de stem stopt. Wel een handige functie op kantoor en onderweg trouwens. Lange tijd was Sony de enige die dit bood, goed om te zien dat JBL dat nu ook doet. Als je van tweaken houdt, ga je genieten van de Live Beam 3 helemaal naar je hand te zetten.
Qua hoeveelheid zaken die de app aanbiedt gaat JBL bij deze oortjes de drukte van de Sony-app achterna. Maar wat de Headphones-app redt van de chaos is een heldere opmaak en een streepje uitleg als je op een i-icoontje tikt. Onder Audio zitten veel handige zaken, zoals een equalizer, een knop om over te schakelen naar de LDAC-codec (als je Android-toestel het lust), spatial sound en JBL’s Personi-Fi. Daarbij doorloopt je een testje zodat de weergave aan jouw gehoor wordt aangepast. En neen, het is niet enkel voor old-timers. Gehoor is heel persoonlijk en zelfs twintigers en dertigers kunnen al bepaalde frequenties ‘verloren’ hebben.
Ook positief zijn opties die de Live Beam 3 veiliger en handiger maken, zoals een balansregeling en een volumebegrenzer (ook bij het bellen).
Hoe klinkt de JBL Live Beam 3? Intens!
Een tikje meer bas dan de norm en goed omgaan met dynamische pieken, dat is wat je zowat verwacht van JBL. De Live Beam 3 toont zich ook wat meer premium op dit vlak, met diepe maar wel meer gecontroleerde bassen. Een mooi fundament bij pop en technonummers – denk een lekker ultrabasbeat bij ‘Yami’ van Kassian - én een basis waarop vocals met body uit de mix komen. De spoken performance van Kae Tempest op ‘Grace’ komt zo heel sterk binnen, net als de nieuwe tracks van Portishead-zangeres Beth Gibbons. JBL trekt je wel graag in de muziek in plaats van je audiofiel te omhullen, heel breed of ‘buiten je hoofd’ treedt muziek niet. Wel intens zo, zeker met commerciëlere producties. Het is een goede tuning voor onderweg op de bus, waar veel fijndetail verloren zou gaan.
De Live Beam 3 heeft ook een goede tuning voor films en games. Daarbij is er een spatial sound-optie, maar die blijft kunstmatig klinken. Bij muziek helemaal, maar ook bij ‘Rebel Moon – Part Two’ deed de functie de stem van Anthony Hopkins echt heel dun klinken. Actie was wel driedimensioneler, maar de kunstmatige kantjes die werden toegevoegd leidden voor ons af. Dit kan wel beter.
Niet de noise-cancelling van een topmodel
Tijdens het testen van de Live Beam 3 vroegen we ons af en toe toch af: waarom zou je nog voor de Tour Pro 2 (of een ander topmodel) gaan? Het antwoord diende zich aan bij het testen van de noise-cancelling. Herrie om je heen wegwerken doet de JBL Live Beam 3 goed genoeg, zodat je je kunt concentreren op je muziek of video. Maar er is wel sprake van restgeluid. Positief is dat de lage tonen (het geraas van een motor of rolgeluiden) zeer efficiënt worden aangepakt. Dat zijn degene die echt vermoeien als je er langer inzit, en bijvoorbeeld verstaanbaarheid van stemmen verminderen. Heel bruikbaar op het OV, lijkt ons. In de Adaptieve stand merkten we wel dat het soms even duurde voordat de noise-cancelling naar het juiste niveau schakelde. Je kunt echt een paar seconden hebben terwijl de software z’n weg zoekt. Zelf waren we geneigd om de NC gewoon in de hoogste stand te houden.
Op dit vlak presteren deze oortjes dus niet slecht, maar niet op hetzelfde niveau als sommige duurdere sets. We denken dan aan die Tour Pro 2, maar ook aan de Apple AirPods Pro, de Bose QuietComfort Ultra Earbuds of Sony’s WF-1000XM5. Het verschil is wel klein, dus de vraag is of je de meerprijs over hebt voor de allerbeste ruisonderdrukking.
Conclusie
De JBL Live Beam 3 mag mischien niet de ultieme draadloze hoofdtelefoon zijn, deze draadloze dopjes doen wel heel veel, heel goed. Of hij zijn prijs waard is, hangt sterk af van hoe nuttig de smart case voor jou is. Vind je het een goed idee, dan is deze JBL een absolute aanrader. Sowieso krijg je hier een TWS die goed klinkt, over veel nuttige extra functies beschikt, een goede batterijduur heeft én degelijke (zij het niet de allerbeste) noise-cancelling biedt. Dat je bovendien kunt uitwijken naar de Live Buds 3 of Live Flex 3 als je dezelfde functies wil maar een andere pasvorm, dat is een heel sterke troef.
JBL Live Beam 3
JBL Live Beam 3 in een oogopslag | |
KLeuren | Zwart, Blauw, Paars, Zilver |
Gewicht | Per dopje: 5 g Laadcase: 72 g |
Drivers | 10 mm Gevoeligheid: 98 dB @ 1kHz/1mW Frequentiebereik: 20 Hz - 40 kHz Weerstand: 16 Ohm |
Bediening | Touch |
Accu | 10 uur spelen (zonder ANC) 9 uur spelen (met ANC) Met case: 40 uur spelen (zonder ANC) 36 uur spelen (met ANC) Opladen: 2 uur |
Verbinding | Bluetooth 5.3, met MultiPoint Codecs: SBC, LDAC Profielen: A2DP 1.4, AVRCP 1.6.2, HFP 1.8 |
Adviesprijs | € 199,99 |
JBL Live Flex review
De JBL Live Flex is een draadloze TWS met een iets hogere prijs dan we van het merk gewoon zijn. Net zoals bij de goedkope Tune Flex gaat het om een stick-model, uitgerust met adaptieve noise-cancelling. Duidelijk bedoeld als uitdager voor de AirPods, denken we dan.
We hebben van JBL veel (zeer) betaalbare true wireless-toestellen zien langskomen, zoals de Tune Flex. Voor minder dan 100 euro hebben die JBL-oortjes veel te bieden. Het prijskaartje van de Live Flex is echter een stukje forser. In elk geval als je spreekt over de adviesprijs: 179,99 euro. In de praktijk blijken JBL-oortjes snel goedkoper te worden.
Een betere noise-cancelling en een goede autonomie van 8 uur (zonder ANC) moeten deze JBL’s wapenen om de strijd aan te gaan met Apples AirPods. Zoals het Flex-etiket al aangeeft, zijn dit oortjes zonder doppen die je in je oorkanaal duwt. Lossere hangmodellen dus, met net als bij de AirPods een staafje of stick die uit je oor hangt. In tegenstelling tot bij de Tune Flex ontvang je hier geen dopjes om de toestellen stabiel te houden.
JBL zou ook JBL niet zijn als je geen handvol kleurenopties kreeg. Zwart is er voor iedereen die het liever klassiek houdt, de rest kan kiezen uit een matgrijs, blauw of roze. Ook het doosje om de Live Flex op te laden komt in dezelfde kleur. Het maakt voor een mooi geheel. De afgeronde case is compact en lijkt ook tegen een stootje te kunnen. Mooi, want na de afloop van tests merken we soms dat de cases van goedkopere JBL’s gauw krassen tonen. Dat is hier niet het geval, zelfs na een verblijf in een rugzak tijdens een reis naar Berlijn.
JBL Live Flex: draaien voor de beste pasvorm
De Live Flex-oortjes moet je echt wel correct aanbrengen om het beste geluid te krijgen. Dat is altijd wel een feit bij in-ears, maar hier moeten we het dubbel benadrukken. Het is heel makkelijk om de JBL’s snel-snel in te steken, waarbij ze niet goed klinken. Ook onze eerste indruk van de Live Flex was hierdoor niet zo positief. Ze bleven niet goed zitten, het geluid was nogal dun en de noise-cancelling was echt niet zo indrukwekkend… We vroegen ons al af: “Wat spookt JBL hier uit!”.
Pas toen we de oortjes goed bestudeerden, hadden we het door. De Live Flex-apparaten moet je in je oorschelp hangen en draaien zodat de staafjes naar voren gericht zijn – min of meer naar je mondhoeken toe. Als je er zijdelings op kijkt, op positie vijf of zeven uur, naargelang je links of rechts van iemand staat. De vorm van een oorschelp is heel individueel, dus het kan goed zijn dat de JBL’s zelfs dan niet goed passen. Maar de vorm lijkt wel uitgekiend en in ons geval krijgen we zelfs een redelijk goed gevoel bij de pasvorm. Al duurde het wel wat langer aan ons rechteroor, wat weer aantoont dat oren even individueel zijn als vingerafdrukken.
Eenmaal goed bevestigd, blijven de Live Flex-toestellen ook bij het rondlopen goed zitten. Tijdens het roeien kwamen ze wel weer wat losser te zitten, wat je meteen merkt aan het geluid. Misschien zijn dit niet de beste oortjes voor tijdens het (heftig) sporten. Al zijn ze wel IP54-waterbestendig, zegt JBL.
Veel mogelijkheden in de app
De JBL Headphones-app kennen we al van vorige tests. Zoals wel vaker, kiest JBL ervoor om één app te hebben die werkt met meerdere hoofdtelefoontypes. Naargelang het model dat je aansluit, krijg je enkel de relevante opties te zien. In het geval van de JBL Live Flex is dat een indrukwekkend lange lijst van mogelijkheden.
Er is onder meer een goede equalizer en je kunt de touchbediening helemaal instellen zoals je wil. De touchknoppen op de Live Flex-toestellen werken trouwens heel goed. Toch overwogen we uiteindelijk om die bediening uit te schakelen. Bij het aanbrengen en draaien van de toestellen is het namelijk te makkelijk om onbedoeld de touch-knoppen aan te raken.
JBL Live Flex aanpassen aan jouw gehoor
De Live Flex-oortjes komen met Personi-Fi 2.0, de nieuwste versie van een JBL-functie om het geluid aan te passen aan jouw gehoor. Best interessant, want onvermijdelijk verlies je vanaf je 18de al een stukje van je gehoor. Niet dat je stokdoof bent op 30 of 40, maar je wordt wel minder gevoelig voor sommige frequenties. Dan hebben we het nog niet gehad over de gehoorschade die je opliep in een club of die keer dat je met powertools kluste.
Via een uitgebreide gehoortest in de app worden verloren frequenties opgespoord en krijg je de mogelijkheid om met een aangepaste equalizer te luisteren. Je bent met de test een aantal minuten bezig, dus kies een goed moment om de Personi-Fi-test uit te voeren. Omdat je met de Live Flex altijd wel omgevingsgeluid hoort, moet je deze test echt in een heel stille omgeving uitvoeren. We ondergingen de test een drietal keer en ontvingen telkens een iets ander resultaat. Dat geeft aan dat factoren zoals lawaai maar ook vermoeidheid een rol spelen. De aanpassingen die de app aanbracht waren trouwens altijd behoorlijk subtiel. En de ongecorrigeerde weergave vonden we persoonlijk vaak net iets beter. Proberen dus, en dan zien wat je best ligt.
In de app vinden we nog veel handige zaken, zoals Spatial Sound (doet films wel heel hol klinken, geen aanrader), een instelbare VoiceAware-functie (om meer of minder van je eigen stem te laten horen, wat natuurlijker aanvoelt bij het bellen) en is er een balansregeling. Dat is handig voor mensen met partiële gehoorschade.
Gemaakt voor pop en hiphop
Na het uitpluizen van de juiste pasvorm kregen we het kenmerkende volle JBL-geluid te horen. Het merk voegt graag een portie bas toe. Dat doet het bij de JBL Live Flex op een evenwichtige manier. Sowieso lijkt het merk de laatste jaar of twee gewerkt te hebben aan een sound die iets verfijnder is. Dat maakt de JBL Live Flex nog altijd geen neutraal klinkende oortjes (en dat wil je trouwens niet, want ‘neutraal’ klinkt saai).
Pop en elektronische genres weten ze prima tot leven te brengen. De diepe synth bij ‘Nothing Left To Lose’ van Everything But The Girl kwam sterk binnen zonder overhevig te dreunen, terwijl de vocalen netjes loskwamen van het geheel. Het maakt voor een luisterervaring die tegelijkertijd betrokken is, maar niet vermoeiend. Het ‘ingesloten’ gevoel van veel in-ears ervoeren we niet met de JBL Live Flex. Dat zullen sommigen zeker waarderen.
Films en tv-reeksen maken dankzij die vollere bassen ook meer indruk. Om ‘s avonds in de bed nog een laatste aflevering van je favoriete serie mee te pikken zijn de JBL’s wel goed geschikt.
Matige ruisonderdrukking van de JBL Live Flex
De Live Flex-oortjes spelen muziek en filmgeluid knap. De ruisonderdrukking presteert echter maar matig tijdens onze tests. En dat heeft toch wel te maken met die lossere pasvorm. Modellen met dopjes in de oren houden passief al veel geluid tegen. Daardoor moet de actieve noise-cancelling minder hard werken. De Live Flex heeft dat voordeel niet, en dat merk je.
Bij onze testvideo dringt er nog veel lawaai binnen, wat ook bevestigd werd tijdens een lange treinreis. We kunnen de Live Flex daarom niet aanraden als reisgezel op een vliegtuig. De zachtere ruisonderdrukking kan wel nuttig zijn in een open kantoor of bij het thuiswerken. Net zoals bij Sony’s LinkBuds heb je dan het voordeel dat je gewaar blijft van je omgeving. Wind is ook een dingetje, maar los daarvan is de spraak via de ingebouwde microfoons goed verstaanbaar voor gesprekpartners.
Conclusie
De JBL Live Flex oortjes hebben wel heel wat te bieden. Aan de pluszijde is er de zeer goede autonomie en een geluidssignatuur die muziek vol en betrokken weergeeft. Ook voor een sessie Netflix-kijken zijn ze goed geschikt. Personi-Fi 2.0 is een interessante toevoeging, net als vele andere opties in de steengoede JBL-app. Je moet ze alleen niet kopen voor gebruik in luidruchtige omgevingen. Ondanks adaptieve noise-cancelling blijft er te veel lawaai over, een probleem dat je bij gelijkaardige rivalen ook ondervindt.
JBL Live Flex in een oogopslag | |
KLeuren | Roze, Zilver, Blauw, Zwart |
Gewicht | Per dopje: 10,1 g Laadcase: 37,9 g |
Waterdicht | IP54 (oortjes) IPx2 (oplaadcase) |
Drivers | 12 mm Gevoeligheid: 101 dB @ 1kHz/1mW Frequentiebereik: 20 Hz - 20 kHz Weerstand: 32 Ohm |
Bediening | Touch |
Accu | 8 uur spelen (zonder ANC) 6 uur spelen (met ANC) Met case: 40 uur spelen (zonder ANC) Opladen: 2 uur |
Verbinding | Bluetooth 5.3, met MultiPoint Codecs: SBC Profielen: A2DP 1.3.2, AVRCP 1.6.2, HFP 1.7.2 |
Adviesprijs | € 179,99 |
Koop |
JBL Tune 230NC TWS review
JBL mikt graag op een jeugdig publiek dat niet per se veel geld heeft om uit te geven. Het prijskaartje dat aan deze Tune 230NC TWS hangt was bij introductie al heel bescheiden, inmiddels zijn ze ronduit goedkoop te noemen. Toch zijn ze uitgerust met noise-cancelling, plus enkele nuttige opties. De autonomie van acht uur met ruisonderdrukking ingeschakeld is excellent. Deze oortjes zijn bovendien beschikbaar in enkele hippe kleuren, naast zwart of wit.
De Tune 230NC TWS iets groter dan de norm, met een stokje dat uit het oor hangt. Draagcomfort is goed en de touchcontrols reageren relatief soepel. Je kunt ze bovendien via de JBL Headphones-app helemaal personaliseren. Dat vonden we de moeite, want standaard staan ze ingesteld om de Google Assistant op te roepen. Dan liever het volumeniveau bedienen. In de app vind je ook een heldere equalizer met een paar extreme presets.
Bescheiden noise-cancelling
Gegeven de lage prijs zijn de verwachtingen over de efficiëntie van de ruisonderdrukking niet al te hooggespannen. Terecht, want de noise-cancelling laat inderdaad nog veel geraas van onze testvideo door. Er is wel wat demping, waardoor je muziek nog wel goed doorkomt en je spraak bij een video kunt verstaan. Al ga je het wellicht wel luider zetten dan je bij betere noise-cancelling zou doen. Bij het bellen horen we onze gesprekspartner goed en hij rapporteert weinig last te hebben van de muziek op de achtergrond. Zodra er wind opsteekt, wordt het wel wat onduidelijk.
Draadloze oortjes voor urban en pop
Deze JBL’s presteren het best bij urban genres en pop. Een krachtige weergave met dikkere bassen en iets doffer detail past perfect bij de tegendraadse tracks van Pussy Riot of de rijke beats van Tove Lo op ‘Sunshine Kitty’. Luisteren we toch naar iets van John Williams met veel dynamiek, dan hoor je we toch af en toe wat bassen die ontsporen. Die tuning is echter niet slecht als je een actiefilm meepikt op Netflix. JBL’s focus op een basrijk geluid laat de grote machines in ‘Mortal Engines’ best machtig overkomen.
JBL Tune 230NC TWS zijn dus niet perfecte draadloze oordopjes, maar je moet toch even rekening houden met dat prijskaartje. Ze bieden wel heel wat, en de focus op een bepaald publiek verklaart ook bepaalde keuzes. De goede accuduur en redelijke noise-cancelling zijn mooie pluspunten op dit prijspunt.
Lees ook onze eerdere review van de JBL Tune 230NC TWS.
JBL Tune 230NC in een oogopslag | |
KLeuren | Zwart, blauw |
Gewicht | Per dopje: 10,2 g Laadcase: 47,3 g |
Waterdicht | IPx4 |
Drivers | 6 mm Gevoeligheid: 105 dB @ 1kHz/1mW Frequentiebereik: 20 Hz - 20 kHz |
Bediening | Touch |
Accu | 10 uur spelen (zonder ANC) 8 uur spelen (met ANC) Met case: 40 uur spelen (zonder ANC) Opladen: 2 uur |
Verbinding | Bluetooth 5.2 Codecs: SBC |
Adviesprijs | € 69,99 |
Koop |
JBL Tour Pro 2 review
Prominent figureren in het lijstje van beste draadloze oordopjes: dat is de ambitie van JBL met de Tour Pro 2. Om dat te bereiken gooit het een aantal unieke eigenschappen op tafel, met als blikvanger een case met een eigen display.
Inmiddels zijn er al vele reviews van True Wireless-oortjes de revue gepasseerd op Techfi. Dat bijna alle aandacht daarbij gaat naar de prestaties van de oortjes, dat is logisch. Bij deze high-end JBL Tour Pro 2 zal je echter iets vreemds opmerken: we moeten het ook hebben over de case. Daarmee heeft deze high-end true wireless hoofdtelefoon iets dat het onderscheidt van de topmodellen van Bose, Sony en co.
JBL Tour Pro 2: met handig schermpje
Bij volledig draadloze oordoppen speelt de case een essentiële bijrol. Deze is nodig om de oortjes te beschermen en ze op te laden. Bij de Bowers & Wilkins Pi7 S2 zagen we daar nog iets bijkomen: de case van die oortjes dubbelde als een Bluetooth-zender. Ook JBL zag een mogelijkheid zich te onderscheiden door slimmigheid aan het laaddoosje toe te voegen.
De Tour Pro 2 komt namelijk met een wat grotere (maar nog altijd compacte) case met daarop een touchscreen. "Waarom?" is de vraag die velen zullen stellen als ze dit zien. Het idee erachter is dat je draadloze oortjes met meer apparaten gebruikt dan alleen een smartphone. Bijvoorbeeld met laptops voor Zoom-calls. In dat gebruikscenario mis je een app voor het doen van aanpassingen. Via het scherm van de Tour Pro 2-case kun je ook bij pc-gebruik zaken als de noise-cancelling of het geluid aanpassen. Dat is ook handig als je deze oortjes verbindt met een smart tv.
Het schermpje biedt echter meer mogelijkheden. Tijdens het beluisteren van muziek via de smartphone op vakantie betrapten we onszelf vaak dat we naar de Smart Case grepen om het volume te veranderen of een volgend nummer te selecteren. Zo bleef de telefoon vergrendeld en viel ons oog niet op notificaties die ons uit de vakantiesfeer zouden plukken.
Ongetwijfeld heeft het scherm wel invloed op de prijs. Die komt uit op (inmiddels) zo'n 250 euro. Daarmee is de JBL Tour Pro 2 alsnog redelijk geprijsd voor een topmodel, maar het is natuurlijk een stuk meer dan de ook op deze pagina besproken modellen als de Tune Flex of de Live Flex.
Straffe autonomie
Om de strijd aan te gaan met Apple en Sony moet je beginnen met sterke specificaties. Dat heeft JBL wel begrepen, want de Tour Pro 2 komt met alles wat je verwacht in dit segment. Te beginnen met een uitstekende werktijd op een acculading van 8 uur (met ANC ingeschakeld). Je kunt de oortjes daarna drie keer opladen via de case, voor een totaal van 32 uur luisterplezier. Zeer nuttig: de toestellen tijdens de middagpauze een kwartier in het doosje stoppen levert vier uur extra luistertijd op (zij het zonder ANC).
De Tour Pro 2’s bieden ‘True Adaptive Noise-Cancelling’, met dank aan drie microfoons per oor en een functie die ruisonderdrukking aan jouw gehoor aanpast. Daarvoor moet je even een korte test via de JBL-app doorlopen. JBL maakt zich ook sterk dat de Tour Pro 2 heel sterk presteert bij het bellen. Dat past wel bij de positionering van deze oortjes. Waar andere JBL’s vooral mikken op een jong en hip publiek, zijn de Tour Pro 2’s wat chiquer en zakelijker. Die uitstraling heeft de uitvoering in champagnekleur net iets meer dan de zwarte editie.
Personi-Fi: aangepast aan jou
Je vindt in de steengoede JBL-app nog een tweede test, deze keer om de klank aan te passen aan jouw oren. Het gaat om de tweede generatie van JBL’s Personi-Fi, die je ook vindt in een aantal andere JBL-headsets. Het idee erachter is dat iedereen vanaf 20-30 jaar een graduele terugval van lage en heel hoge tonen ervaart. Of liever: ondergaat. De terugval is gradueel en valt meestal pas laat op. Met Personi-Fi wordt gecheckt op welke frequenties er terugval is. Daarna wordt een equalizeraanpassing doorgevoerd die ervoor moet zorgen dat je muziek weer hoort zoals bedoeld.
Zo’n functie is zinvol, en steeds meer fabrikanten bieden iets dergelijks in de app bij hun draadloze oortjes. Van JBL verwachten we wel veel, want de Harman-groep achter het merk staat bekend om de diepe knowhow over hoofdtelefoon- en akoestisch design. Die is zichtbaar bij het uitvoeren van de Personi-Fi-test. Je moet daar aangeven wat je luisterervaring is; één optie is dat je Tonmeister-training hebt doorlopen… Daarvan lopen er niet veel rond op deze aardbol. Een persoonlijk geluidsprofiel of EQ-aanpassing is in elk geval optioneel. Ook bij JBL kun je na het doorlopen van de uitgebreide test met muziek checken of je de aanpassing wilt behouden, of niet.
In de app vind je verder nog aardig wat opties, waaronder een slimme SilentNow-functie. Hiermee kun je de Tour Pro 2’s gebruiken om een tukje te doen op het vliegtuig. De oortjes blijven dan met NC werken, zonder verbonden te zijn met je smartphone. De meeste oortjes zullen zonder verbinding uitschakelen, dus dit is een handige extra. Na een ingestelde tijd krijg je een alarm te horen. Perfect voor een transatlantische vlucht, lijkt ons. Er is tevens een goede equalizer. Spoiler-alert: om de genre-presets (zoals Jazz of Bass) te activeren, hoef je bij de Tour Pro 2 niet per se de app te openen!
De meerwaarde van een case met schermpje
De letterlijke blikvanger bij de Tour Pro 2 is uiteraard het scherm op de case. Het is kleurrijk, verrassend groot en biedt snel toegang tot een aantal functies. Het gaat vooral om zaken die je anders via de app zou aanpassen: equalizerpresets, noise-cancelling en de transparantiemodus, spatiale audio, en nog wat zaken. Maar je vindt er ook basisfuncties, zoals het volume en mediabediening. Ten slotte kun je via de case de individuele oortjes zoeken.
Aan zo’n slimme case hangt wel een onverwacht nadeel: ook deze moet software-updates ontvangen. Een aparte download is het, en je mag voor het updaten echt even gaan zitten. Tien minuutjes voor de oortjes, tien minuten voor de case, zo raakt die lunchpauze ook weer gevuld. De laatste update die we zo ontvingen voegde ook wel echt zaken toe. Nuttig of niet, dat is wel een andere vraag. Dat je de case als flauwe zaklamp kunt gebruiken door het scherm wit te laten oplichten: ach, misschien als je 's nachts de weg naar de wc zoekt of zo. Maar toch, 10 uit 10 voor het proberen om het scherm nuttig in te zetten.
Prestaties
Reken op een krachtig geluid met een kleinere portie geaccentueerde bassen dan we van JBL gewend zijn. Echt neutraal zijn ze ook niet, maar wel meer in balans. Dat maakt deze stijlvolle oortjes qua klank heel universeel. ‘Pressure’ van Muse zetten ze ijzersterk mee, maar Taylor Swift of Max Richter lusten ze ook. Wat ons betreft kun je deze in-ears dan ook veel langer gebruiken zonder dat het vermoeiend wordt.
Van alle JBL’s heeft dit model de efficiëntste noise-cancelling. De Tour Pro 2 presteert op het niveau van een duurder model, zonder de duurdere WF-1000XM5 naar de kroon te steken. De grasmaaier even verder in de tuin werd zo grotendeels onhoorbaar en in de trein werd het rolgeluid voldoende naar de achtergrond geduwd.
Als je belt, krijgt je gesprekspartner een wat doffere stem te horen. De JBL’s filteren wel goed omgevingslawaai weg, zoals kinderen die in de buurt spelen of lawaai van de straat. Wind heeft daarentegen een grotere impact. Al bij al niet slecht, maar ook niet uitstekend.
Conclusie
De Tour Pro 2 presenteert zich als een topmodel. Een uitdager voor de duurste toestellen op de markt. Het prijskaartje valt eigenlijk wel mee, vooral als je rekening houdt met wat je krijgt. Het schermpje op de case blijkt zowaar handig en niet louter een gimmick. JBL weet extra functies te bedenken die echt handig zijn. Het is een heel volledig pakket, waarbij de prima noise-cancelling en de geboden geluidskwaliteit positieve punten zijn. En die case natuurlijk, die ons toch wist te verleiden. Of het voor jou een meerwaarde heeft, dat hangt wat van jouw gebruiksscenario af.
JBL Tour Pro 2
JBL Tour Pro 2 in een oogopslag | |
KLeuren | Zwart, champagne |
Gewicht | Per dopje: 12,2 g Laadcase: 73 g |
Waterdicht | IPx5 |
Drivers | 10 mm Gevoeligheid: 100 dB @ 1kHz/1mW Frequentiebereik: 20 Hz - 20 kHz |
ANC | True Adaptive Noise Cancelling |
Bediening | Touch |
Accu | 10 uur spelen (zonder ANC) 8 uur spelen (met ANC) Met case: 40 uur spelen (zonder ANC) 32 uur spelen (met ANC) Opladen: 2 uur 5 min. laden = 1 uur speeltijd |
Verbinding | Bluetooth 5.3 Codecs: SBC |
Bijzonderheden | Oplaadcase met display Spatial Sound |
Adviesprijs | € 279,99 |
Koop |