Review   |   Headsets en hoofdtelefoons

ASUS

De ROG Cetra True Wireless SuperNova is een true wireless in-ear gaming headset met RGB-verlichting, actieve ruisonderdrukking en verrassend neutrale weergave.

ASUS ROG Cetra True Wireless SpeedNova review

Asus is een merk uit de pc-, niet uit de audiowereld. Toch is er, zeker voor gamers, de nodige overlap. De Taiwanese fabrikant richt zich ook nadrukkelijk op geluidskwaliteit, maar vergeet daarbij uiteraard niet de features die gamers moeten aanspreken.

De SpeedNova-uitvoering is een luxere toevoeging aan het bestaande Asus ROG Cetra True Wireless-aanbod. De ‘gewone’ Cetra’s vind je vaak voor circa 100 euro, deze nieuwe editie kost 229 euro. Dat is een groot verschil, maar je krijgt wel wat voor de meerprijs.

Je moet maar een blik werpen op deze oortjes om te weten dat ze op gamers mikken. Hun design en vooral de ingebouwde verlichting past helemaal bij de trend van RGB-verlichte gaming-pc’s, gaming-toetsenborden en gaming-muizen. ROG staat dan ook voor ‘Republic of Gamers’, het bekende gaming-submerk van Asus. Oortjes voor gamers? Jawel, want hoewel (non-competitieve) gamers meestal voor over-ears headsets kiezen (soms in combinatie met in-ears), zijn er ook steeds meer draadloze oordopjes voor deze doelgroep. Belangrijk daarbij is dat een heldere geluidskwaliteit één factor is, maar ook de microfoonkwaliteit die nodig is voor heldere stemcommunicatie tijdens een spel. Dat zijn ook zaken die hier aanwezig zijn.

Een uitgebreide review van de Asus ROG Cetra True Wireless SpeedNova vind je hier op TechFi. Voor dit dossier werden de oortjes geüpdatet naar de nieuwste firmware en opnieuw getest. De nieuwe firmware bracht echter geen veranderingen qua geluidskwaliteit, app-ervaring of noise-cancelling.

Met optioneel te gebruiken USB-adapter

Je mag de ROG Cetra True Wireless SpeedNova beschouwen als een premium-TWS, voorzien van adaptieve noise-cancelling en de Dirac Opteo-technologie (een geavanceerde loudness-functie). De accuduur is zeer goed en de ondersteuning voor de LC3-codecs is een plus. Wel werkt dit enkel via de meegeleverde usb-adapter. Net als sommige zakelijke headsets komt de SpeedNova met zo'n adapter, die naast Bluetooth kan functioneren.

ROG Cetra True Wireless SuperNova USB-adapter

Je kunt deze oortjes gewoon over Bluetooth met je smartphone laten verbinden, maar ook met deze adapter. Daardoor kun je de Asus-oortjes (tegelijkertijd) draadloos connecteren met een PlayStation 4 of PS5, of een pc. Low-latency is wat hier gamers moet aantrekken. Dat je hem met een pc of Mac kunt verbinden via usb, kan interessant zijn voor pakweg Zoom- of Team-calls waarbij je telefoon verboden blijft via Bluetooth.

Relatief groot, met onhandige bediening

Dankzij het langere en bredere staafje dat aan de oordopen hangt komen de Cetra True Wireless SpeedNova’s betrekkelijk groot over. Het valt wel mee, zowel in de zwarte als witte uitvoering, maar echt subtiel is iets anders. Dat kun je ook zeggen over de case. Die is groter en vooral een stukje dikker, met een enorme klep. De Cetra-oortjes zitten wel goed, onder meer dankzij de grotere siliconen dopjes die worden meegeleverd. Elk toestel rust vast in de binnenkant van je oorschelp.

ROG Cetra True Wireless SuperNova

Qua bediening scoren de Asus-oortjes wat ons betreft lager. Zaken zoals het volume of de ANC aanpassend doe je door te tikken. Dat is niet zo ongewoon, maar de fabrikant koos voor tikcombinaties die in de hitte van de strijd niet zo handig zijn. Vier keer tikken voor een streepje meer of minder volume… en als je per ongeluk drie keer tikt, activeert de spraakassistent. Helaas kun je de touchbediening niet aanpassen in de app, dat was toch wenselijk geweest.

Kleurenpret

Wat natuurlijk het meest aan deze oortjes opvalt is de Aura RGB-verlichting. Dat zou heel kitsch in de oren kunnen lijken, maar gelukkig is het nog subtiel gedaan in de vorm van een verlicht logo op de oren. Vooral als je de juiste kleuren kiest die – bijvoorbeeld – zacht in en uit faden. Er is bovendien verlichting binnenin de (grote) case, wat een cool zicht levert als je het doosje opent om je toestellen te nemen. Even zeuren over details: het effect zou wel groter zijn als case en oortjes gesynchroniseerd waren qua kleurenovergangen.

De keerzijde van al deze kleurpret: het heeft een grote impact op de accuduur. Reken op minstens een uur minder gebruik als je gaat voor de Aura RGB-verlichting. Het uitschakelen levert dus wel wat op.

App verdient opruimwerk

Er valt veel in te stellen bij deze Cetra True Wireless SpeedNova’s. Te beginnen bij de Aura-verlichting, dat je in verschillende kleurencombinaties en stijlen kunt instellen via de Armoury Crate-app van Asus. Deze app dient voor verschillende types ROG-producten, incluis toetsenborden en accessoires. Dat maakt het allemaal wat rommeliger. Je moet veel tikken om bij de SpeedNova’s en hun settings te arriveren.

De app zelf oogt zeker op een groot scherm heel kaal. Bovendien verschijnen meldingen af en toe in de verkeerde taal. Een beetje opruim- en opsmukwerk zou wel goed zijn. Functioneel doet Armoury Crate echter precies wat er beloofd wordt.

Vlakker, maar tunebaar geluid

In de app vind je opties om de audio aan te passen. Naast genrepresets (RPG) laat een equalizer met tien banden het accuraat afregelen toe. Dat vonden we fijn, want deze Cetra’s dienen uit de doos een vlakker geluid op, met voldoende mid-hoog detail. Dat is geen slechte keuze om urenlang te gamen of films te zien, maar voor muziek wil je misschien wel wat betrokkenheid. Gelukkig: wat laag, midden of hoog toevoegen kunnen deze oortjes prima aan. Geen ruimtelijke audio bij deze in-ears, al kun je wel bij de PlayStation 5 en bij bepaalde smartphones zo’n functie inschakelen. De surroundfuncties die je bij over-ears headsets vindt, zijn hier afwezig.

De SpeedNova’s zetten geen ultieme prestaties qua ruisonderdrukking neer. Thuis elimineren ze wel voldoende omgevingsgeluid, zodat je kunt focussen op games, films en muziek. Het is daar dat de Asus-oortjes wellicht het meest gebruikt gaan worden, dus dat is prima.  Buiten op straat of in de tram brengen ze wat meer rust, maar draadloze oordopjes uit het topsegment doen het beter. Als je de Cetra True Wireless SpeedNova hebt om te gamen, hoef je nu ook niet per se een andere TWS aan te schaffen.

De Cetra True Wireless SpeedNova pakken uit met een goede geluidsweergave. Details verschijnen helder op een relatief open soundstage. Dat zorgt bij games, maar ook bij het luisteren voor muziek voor een aangename, natuurlijkere ervaring. Met de adapter is de latentie laag en de ingebouwde microfoons zijn van heel goede kwaliteit. Daarmee zijn ze zeer geschikt voor hun beoogde doel: gaming.

De noise-cancelling is efficiënt genoeg om relatief luidruchtige omgevingen draaglijker te maken. Toch moeten deze Asus-oordopjes moeten het vooral hebben van een prima geluidskwaliteit, een zeer goede accuduur en goede microfoons. Wie ze koopt om te gamen, hoeft niet per se een apart setje voor andere doeleinden aan te schaffen. Kortom, een aanrader, zij het bovenal voor gamers.

Aanrader Maart 2024

ROG Cetra Wireless SpeedNova

ROG Cetra True Wireless SpeedNova in een oogopslag